wnioski do laborek z fizyki.pdf
(
445 KB
)
Pobierz
Laboratorium fizyki - przykład opracowania wniosków
Spis treści - przykładowe karty wniosków
0) Rachunek błędu...................................................................................................................... 2
1) Rozkład normalny .................................................................................................................. 3
2) Wyznaczanie gęstości ciała stałego i cieczy za pomocą piknometru .................................... 4
3) Badanie siły Coriolisa ............................................................................................................ 5
4)Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła rewersyjnego ........................ 6
5) Badanie drgań wahadła sprzężonego ..................................................................................... 7
6) Wyznaczanie prędkości dźwięku w powietrzu metodą fali stojącej...................................... 8
7) Wyznaczanie współczynnika lepkości cieczy podczas jej przepływu przez kapilarę........... 9
8) Wyznaczanie współczynnika lepkości cieczy metodą Stokesa ........................................... 10
9) Wyznaczanie napięcia powierzchniowego za pomocą kapilary .......................................... 11
10) Wyznaczanie stosunku C
p
/C
v
dla powietrza metodą Clementa-Desomesa ....................... 12
11) Pomiar ciepła molowego metodą rozładowania kondensatorów....................................... 13
12) Wyznaczanie wsp. przewodnictwa cieplnego ciał stałych metodą Christiansena ............. 14
13) Pomiar rezystancji za pomocą mostka prądu stałego ........................................................ 15
14) Dobór dodatkowych rezystorów i boczników do galwanometru ...................................... 16
15) Pomiar siły elektromotorycznej ogniwa i charakterystyki jego pracy............................... 17
16) Wyznaczanie czułości galwanometru zwierciadłowego.................................................... 18
17) Cechowanie termopary ...................................................................................................... 19
18) Wyznaczanie przerwy energetycznej germanu.................................................................. 20
19) Badanie charakterystyki diody półprzewodnikowej .......................................................... 21
20) Wyznaczanie e/m z pomiarów efektu magnetronowego ................................................... 22
21) Badanie drgań relaksacyjnych ........................................................................................... 23
22) Pomiar pętli histerezy magnetycznej ................................................................................. 24
23) Wyznaczanie elektrochemicznego równoważnika miedzi oraz stałej Faradaya ............... 25
24) Badanie rezonansu w obwodach elektrycznych ................................................................ 26
26) Wyznaczanie charakterystyk tranzystora........................................................................... 28
27) Wyznaczanie elektronowej polaryzowalności cząsteczki wody........................................ 29
28) Wyznaczanie długości fali świetlnej za pomocą siatki dyfrakcyjnej................................. 30
29) Wyznaczanie ogniskowej soczewek cienkich za pomocą ławy optycznej ........................ 30
30) Badanie dyfrakcji światła laserowego ............................................................................... 30
31) Wyznaczanie stałych Rydberga i Planka z widma liniowego wodoru .............................. 30
32) Badanie promieniowania ciała doskonale czarnego .......................................................... 31
33) Badanie charakterystyk licznika Geigera-Miillera ............................................................ 32
34) Wyznaczanie współczynnika pochłaniania promieniowania γ w metalach....................... 33
35) Wyznaczanie szerokości przerwy zabronionej półprzewodników metodą optyczną........ 34
36) Wyznaczanie momentu bezwładności bryły z wykorzystaniem maszyny Atwooda......... 35
38) Pomiar składowej poziomej indukcji ziemskiego pola magnetycznego............................ 37
39) Pomiar czasu trwania zderzenia sprężystego kul............................................................... 38
40) ??? ...................................................................................................................................... 39
Wykonał mgr inż. Konrad Zubko
1
Laboratorium fizyki - przykład opracowania wniosków
0) Rachunek błędu
Na wykresie 1 przedstawiono:
-
..........;
-
..........;
Na wykresie 2 przedstawiono zależność (
opisać słowami)
y=f(x).
(Zgodnie/niezgodnie)
z teorią ma ona charakter
(liniowy/wykładniczy/logarytmiczny/...)
Wyznaczona
wartość_1
:
wynik
+/-
błąd
[jednostka]
błąd bezwzględny jest błędem
(granicznym / średniokwadratowym /...)
błąd względny wynosi:
wartość
[%]
jeżeli wartość teoretyczna jest znana to wynosi:
wartość
[jednostka]
Wyznaczona
wartość_1
z wykresu 1:
wartość
[jednostka]
Uważam, że w pomiarach nie zostały popełnione błędy grube.
Wartość błędu względnego
(poniżej / powyżej)
10%
wskazuje na to, że zostały popełnione:
-
błędy systematyczne, których przyczyną było:..........;
-
błędy przypadkowe, których przyczyną było:..........;
Wartość teoretyczna
( zawiera się / nie zawiera się )
w przedziale określonym przez wartość
wyznaczoną i jej błąd co wskazuje, że zostały popełnione:
-
błędy systematyczne, których przyczyną było:..........;
-
błędy przypadkowe, których przyczyną było:..........;
Wyznaczona
wartość_2
wynosi:
-
z wykresu 1:
wartość
[jednostka]
-
z wykresu 2:
wartość
[jednostka]
-
z obliczeń:
wartość
[jednostka]
stąd wartość średnia trzech wyników wynosi
wartość
[jednostka]
wartość teoretyczna:
wartość
[jednostka]
Wartość teoretyczna jest:
(większa / mniejsza)
od wszystkich otrzymanych eksperymentalnie;
Spowodowane jest to:
-
błędami grubymi, których przyczyną było:..........;
-
błędami systematycznymi, których przyczyną było:..........;
-
błędami przypadkowymi, których przyczyną było:..........;
Dla przyjętego poziomu ufności
(wartość)
przedział ufności wynosi
(wartość).
Oznacza to, że:..........
Ponadto stwierdzam, że:..........
Uważam, że cel ćwiczenia: .......... .......... ..........
(został / nie został)
osiągnięty.
Wykonał mgr inż. Konrad Zubko
2
Laboratorium fizyki - przykład opracowania wniosków
1) Rozkład normalny
Na wykresie 1 przedstawiono:
-
histogram wyników;
-
punkty wyznaczone według procedury Simpsona;
-
linię ciągłą przybliżającą rozkład normalny w oparciu o punkty Simpsona;
-
punkt maksimum i punkty przegięcia krzywej przybliżającej rozkład normalny.
Na wykresie 2 przedstawiono zależność (
opisać słowami)
ln[P(n)].
(Zgodnie/niezgodnie)
z teorią ma ona charakter
(liniowy/wykładniczy/logarytmiczny/...)
Wyznaczone wartości wynoszą :
-
średniej arytmetyczna:
-
z wykresu 1
wartość
[jednostka]
-
z obliczeń
wartość
[jednostka]
do dalszych rozważań przyjmuję:
wartość
[jednostka]
-
błędu średniego kwadratowego:
-
z wykresu 1
wartość
[jednostka]
-
z wykresu 2
wartość
[jednostka]
-
z obliczeń
wartość
[jednostka]
do dalszych rozważań przyjmuję:
wartość
[jednostka]
W tabeli 1 przedstawione jest zestawienie ilości względnej i bezwzględnej wyników prób w
przedziałach o szerokości 2, 4, 6 błędów średnich kwadratowych. W stosunku do wartości
teoretycznych widać, że:
-
wszystkie są
(większe / mniejsze)
od otrzymanych eksperymentalnie;
-
???
Spowodowane jest to:
-
błędami grubymi, których przyczyną było:..........;
-
błędami systematycznymi, których przyczyną było:..........;
-
błędami przypadkowymi, których przyczyną było:..........;
Ponadto stwierdzam, że:..........
Uważam, że cel ćwiczenia: .......... .......... ..........
(został / nie został)
osiągnięty.
Wykonał mgr inż. Konrad Zubko
3
Laboratorium fizyki - przykład opracowania wniosków
2) Wyznaczanie gęstości ciała stałego i cieczy za pomocą piknometru
Wyznaczona gęstość cieczy
wynosi:
wynik
+/-
błąd
[jednostka]
błąd bezwzględny jest błędem
(granicznym / średniokwadratowym /...)
błąd względny wynosi:
wartość
[%]
wartość teoretyczna wynosi:
wartość
[jednostka]
Uważam, że w pomiarach nie zostały popełnione błędy grube.
Wartość błędu względnego
(poniżej / powyżej)
10%
wskazuje na to, że zostały popełnione:
-
błędy systematyczne, których przyczyną było:..........;
-
błędy przypadkowe, których przyczyną było:..........;
Wartość teoretyczna
( zawiera się / nie zawiera się )
w przedziale określonym przez wartość
wyznaczoną i jej błąd co wskazuje, że zostały popełnione:
-
błędy systematyczne, których przyczyną było:..........;
-
błędy przypadkowe, których przyczyną było:..........;
Wyznaczona gęstość ciała stałego
wynosi:
wynik
+/-
błąd
[jednostka]
błąd bezwzględny jest błędem
(granicznym / średniokwadratowym /...)
błąd względny wynosi:
wartość
[%]
wartość teoretyczna wynosi:
wartość
[jednostka]
Uważam, że w pomiarach nie zostały popełnione błędy grube.
Wartość błędu względnego
(poniżej / powyżej)
10%
wskazuje na to, że zostały popełnione:
-
błędy systematyczne, których przyczyną było:..........;
-
błędy przypadkowe, których przyczyną było:..........;
Wartość teoretyczna
( zawiera się / nie zawiera się )
w przedziale określonym przez wartość
wyznaczoną i jej błąd co wskazuje, że zostały popełnione:
-
błędy systematyczne, których przyczyną było:..........;
-
błędy przypadkowe, których przyczyną było:..........;
Ponadto stwierdzam, że:..........
Uważam, że cel ćwiczenia: .......... .......... ..........
(został / nie został)
osiągnięty.
Wykonał mgr inż. Konrad Zubko
4
Laboratorium fizyki - przykład opracowania wniosków
3) Badanie siły Coriolisa
Na karcie pomiarów wyznaczono długości łuków dla każdej z prędkości kątowych które
wynosiły
wartość
[jednostka],
wartość
[jednostka],
wartość
[jednostka].
Wartości teoretycznej przyspieszenia Coriolisa nie są znane.
Uważam, że w pomiarach nie zostały popełnione błędy grube.
Wyznaczone wartości przyspieszenia Coriolisa wynoszą:
wynik
+/-
błąd
[jednostka]
,
błąd względny wynosi:
wartość
%
wynik
+/-
błąd
[jednostka]
,
błąd względny wynosi:
wartość
%
wynik
+/-
błąd
[jednostka]
,
błąd względny wynosi:
wartość
%
błąd bezwzględny jest błędem
(granicznym / średniokwadratowym /...)
Wartość błędu względnego
(poniżej / powyżej)
10%
wskazuje na to, że zostały popełnione:
-
błędy systematyczne, których przyczyną było:..........;
-
błędy przypadkowe, których przyczyną było:..........;
Ponadto stwierdzam, że:..........
Uważam, że cel ćwiczenia: .......... .......... ..........
(został / nie został)
osiągnięty.
Wykonał mgr inż. Konrad Zubko
5
Plik z chomika:
mati14000
Inne pliki z tego folderu:
HarmLab.pdf
(124 KB)
Karta_tytulowa.pdf
(164 KB)
LF-D_TB.pdf
(320 KB)
LF-C_SF.pdf
(135 KB)
LF-E_CW01.pdf
(190 KB)
Inne foldery tego chomika:
fiza yogi
Fizyka
fizyka-wykłady semestr2 wyklady w postaci slajdow u Rutkowskiego
Fizyka-wyklady z zadaniami
funkcje wielu zmiennych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin