PM_1_T.pdf
(
520 KB
)
Pobierz
O
PRACOWANIE DOKUMENTACJI POMIARÓW
WSTĘP TEORETYCZNY DO ĆWICZENIA
LABORATORYJNEGO
Nieodzowną częścią każdego eksperymentu me-
trologicznego jest sporządzenie właściwej jego do-
kumentacji. Z uwagi na różnorodność zadań pomia-
rowych, wyposażenia i organizacji pracy danego
laboratorium, nie jest możliwe podanie tylko jedne-
go, szczegółowego schematu postępowania przy jej
wykonywaniu; można jedynie sformułować pewne
zalecenia, które w miarę możliwości powinny być
spełnione. Z reguły zbiór podstawowych dokumen-
tów obejmuje wypełniany w trakcie wykonywania
pomiarów protokół oraz sporządzone na jego pod-
stawie sprawozdanie lub raport, stanowiące osta-
teczne podsumowanie przeprowadzonego ekspery-
mentu.
wykonaniu stosownych obliczeń i rozważeniu
wszystkich warunków wykonania eksperymentu.
Mimo wymogów wypełniania na bieżąco, proto-
kół powinien być prowadzony starannie. Niechlujne
lub nieczytelne notowanie wyników jest częstym
powodem błędnych interpretacji i świadczy o niskiej
kulturze technicznej eksperymentatora.
Do podstawowych informacji, które z reguły
powinny znaleźć się w każdym protokole należą:
1)
dane dotyczące osoby lub osób przeprowadza-
jących pomiary, miejsce, data i temat, zestawio-
ne najczęściej w formie odpowiedniej tabeli na-
główkowej,
2)
cel pomiarów,
3)
niezbędne dane teoretyczne o przeprowadza-
nych pomiarach (jeśli wymagane),
4)
wykaz aparatury, najlepiej sporządzony w for-
mie odpowiedniej tabeli, np. tabela 1,
Tabela 1.
Przykład wykazu aparatury
Lp.
1. P
ROTOKÓŁ POMIARÓW
Protokół pomiarowy jest dokumentem, który
należy prowadzić na bieżąco z wykorzystaniem
wcześniej przygotowanego formularza. Powinien on
być zwięzły, ale jednocześnie zawierać taką ilość
informacji o przeprowadzanym eksperymencie i
warunkach w jakich się on odbywał, aby mógł być
zrozumiały przez inne osoby nie biorące bezpośred-
niego udziału w pomiarach.
Wyniki odczytane z przyrządów powinny być
natychmiast notowane. Z uwagi na możliwość po-
wstania błędów, niedopuszczalne jest jakiekolwiek
przeliczanie ich w pamięci przed wpisaniem do
protokołu. Kolejność czynności powinna być nastę-
pująca: odczyt – zapis – sprawdzenie odczytu z
zapisem. Niewskazane jest również przepisywanie
protokołu, głównie ze względu na powstające wów-
czas pomyłki, przeinaczenia, pomijanie tych wyni-
ków, które wydają się mniej ważne lub błędne. Na
odrzucenie danego wyniku można decydować się
dopiero na etapie ostatecznego sprawozdania, po
Nazwa i
typ przy-
rządu
Numer punktu
pomiarowego
Oznaczenie
na schema-
cie
Uwagi
5)
ponumerowane schematy układów pomiaro-
wych, umieszczone pod odpowiednimi punkta-
mi pomiarowymi,
6)
wyniki pomiarów sporządzone, o ile to jest
tylko możliwe, w postaci tabeli zaopatrzonej w
numer i tytuł – np. tabela 2. Tabela jest najbar-
dziej jasną i zwartą formą zapisu. Każda ko-
lumna lub każdy wiersz w tabeli powinny być
oznaczone symbolem wielkości, której wartości
one zawierają, symbolem jednostki, w której te
wartości są podawane oraz numerem porząd-
kowym.
1
2)
streszczenie będące zwięzłą prezentacją całej
treści,
3)
krótki opis podstaw teoretycznych przeprowa-
dzanego doświadczenia (lub doświadczeń przy-
pisanych do odpowiednich punktów pomiaro-
wych protokołu) z uwzględnieniem zwięzłej
prezentacji zastosowanych metod pomiarowych,
4)
opracowane wyniki pomiarów – wyniki wyko-
nanych obliczeń, przykładowe obliczenia, wy-
kresy,
5)
dyskusję otrzymanych wyników.
Opracowanie wyniku pomiaru polega na podaniu
pary liczb: najbardziej prawdopodobnej wartości
wielkości mierzonej oraz przedziału zwanego błę-
dem, w którym z określonym prawdopodobień-
stwem zawiera się rzeczywista wartość mierzonej
wielkości. Ich poprawne wyznaczenie warunkowane
jest znajomością podstawowych pojęć i zasad ra-
chunku błędów występujących w pomiarach.
Tabela 2.
Wyniki pomiaru pewnej charaktery-
styki częstotliwościowej
U
z
=
±
15V
Lp.
f
U
1
U
2
-
Hz
mV
mV
1
1
100
238
2
10
100
241
3
100
100
239
4
1000
100
175
Wartość uzyskana z pomiaru jest zawsze liczbą
przybliżoną (trudno wyobrazić sobie przyrząd po-
miarowy z wyświetlaczem kilkunastopozycyjnym).
Stopień tego przybliżenia określa liczba tzw. cyfr
znaczących. Cyframi znaczącymi są cyfry 0
9, przy
czym liczy się je począwszy od pierwszej cyfry
nierównej zeru z lewej strony; np. liczba 0,0067 ma
dwie cyfry znaczące, zaś liczba 156,08 – pięć cyfr
znaczących. Dla zaznaczenia ilości cyfr znaczących,
wygodnie jest posługiwać się mnożnikiem 10
n
lub
stosować odpowiednie jednostki pochodne danej
wielkości. W tabeli 3 zestawiono przykłady określa-
nia cyfr znaczących.
÷
2.1. Klasyfikacja błędów i podstawowe
oznaczenia.
Każdy pomiar jest obarczony błędem i każdy
eksperymentator ma obowiązek oszacować jego
poziom. W innym przypadku pomiar jest niewiary-
godny gdyż pojęcia pomiar i błąd są nierozerwalne.
Przyczyny powstawania błędów mogą być różne
i mogą mieć różny charakter. W związku z tym
błędy można podzielić na przypadkowe, systema-
tyczne, nieczułości i nadmierne (tzw. grube).
Błędy przypadkowe
– spowodowane są oddzia-
ływaniem na układ pomiarowy wielu niezależnych
czynników, które zmieniają się w czasie w trudny do
przewidzenia sposób, oraz subiektywnych właści-
wości osób wykonujących pomiar.
Błędy systematyczne
– spowodowane są od-
działywaniem na układ pomiarowy czynników,
które podczas pomiaru są stałe lub zmieniają się
według określonej zależności.
Błędy nadmierne
– ich charakter jest w zasadzie
podobny do błędów przypadkowych, ale ze względu
na znaczną różnicę wartości dokonuje się ich zróżni-
cowania, a wyniki pomiarów nimi obarczone odrzu-
ca się.
Błędy nieczułości
– występują tylko przy pomia-
rach przeprowadzanych metodami zerowymi, przy
których wykorzystuje się wskaźniki równowagi
charakteryzujące się pewną właściwością nazywaną
czułością przyrządu (zdolność przyrządu do reago-
wania na zmianę wartości wielkości mierzonej do-
piero powyżej pewnej minimalnej wartości tej wiel-
kości).
Błąd jest miarą określającą jak bardzo wynik
pomiaru różni się od wartości rzeczywistej mierzo-
nej wielkości.
Różnicę między wartością uzyskaną z pomiaru
X
m
, a wartością rzeczywistą
X
r
mierzonej wielkości
nazywamy
błędem bezwzględnym
Tabela 3.
Przykłady cyfr znaczących
Wartość liczbowa
Liczba cyfr znaczących
812
trzy
10
3
trzy
1520 = 1,52
⋅
10
-3
dwie
0,032 = 32
⋅
10
-2
dwie
0,320 = 32
⋅
Może się jednak zdarzyć, że w pewnej sytuacji
należy uwzględnić także zero podane na ostatniej
pozycji wartości liczbowej. Sytuacja taka nastąpi
jeśli będziemy mieli do czynienia z serią pomiaro-
wą, w której jeden z wielu z wyników kończy się
zerem. Zapis wszystkich wyników powinien się
odbywać z dokładnością do tej samej liczby miejsc
znaczących. Stosowanie się do tej zasady daje pew-
ność - jaka jest wartość ostatniej cyfry znaczącej i
nie ma obaw, że wpisujący zapomniał ją na przykład
dopisać. Przykład pokazano w tabeli 4.
Tabela 4.
Przykład zapisu serii pomiarów
Zły zapis serii pomia-
rowej
Dobry zapis serii po-
miarowej
1234,1
1234,4
1235,1
1234
1234,2
1234,1
1234,4
1235,1
1234,0
1234,2
2. S
PRAWOZDANIE
Sprawozdanie (lub inaczej raport) z przeprowa-
dzonych pomiarów tworzy się na podstawie orygi-
nalnego protokołu pomiarów. W zależności od wy-
magań stawianych autorowi, może ono przybierać
różne formy. Najczęściej jednak obejmuje następu-
jące części składowe:
1)
∆
X
i zapisujemy
w postaci:
∆
X
=
X
−
X
(1)
tabelę nagłówkową zawierająca dane o autorze,
dacie wykonania i tytuł,
m
r
2
Błąd bezwzględny jest wyrażany w jednostkach
miary mierzonej wielkości. Jeżeli jest to możliwe,
można go wyeliminować przez zastosowanie po-
prawki
p
o znaku przeciwnym:
X
grę wchodzi jeszcze błąd dyskretyzacji wynoszący
±
1 kwant wielkości mierzonej. Błąd ten wynika z
zasady działania cyfrowych przyrządów pomiaro-
wych (zamiana wielkości ciągłej w dyskretną) i nie
da się go wyeliminować.
Bezwzględny błąd podstawowy
pomiaru przy-
rządem cyfrowym podawany jest w jednej z dwóch
postaci:
p
=
−
∆
(2)
X
jest stosunkiem
błędu bezwzględnego do wartości rzeczywistej mie-
rzonej wielkości:
Błąd względny
(rzeczywisty)
δ
∆
X
=
±
(
a
+
b
)
(9)
g
∆
X
δ
X
=
(3)
X
∆
X
=
±
a
,
(10)
r
g
%
X
jest równy błę-
dowi względnemu wyrażonemu w procentach:
Błąd względny
(procentowy)
δ
gdzie:
a
– składowa analogowa błędu (zależna od
„klasy” przyrządu cyfrowego),
b
– składowa cyfro-
wa błędu.
Składowa analogowa błędu jest wyrażana w
przyrządach cyfrowych za pomocą wyrażenia (6).
Natomiast składowa cyfrowa wynosi 1 kwant na
ostatniej pozycji wyświetlacza (niektóre publikacje
podają 0,5 kwanta). Bardzo często producenci apa-
ratury pomiarowej pomijają ten błąd w danych ka-
talogowych (wyrażenie (10)), ponieważ jest on zwy-
kle 2
∆
X
%
δ
X
=
⋅
100
%
(4)
X
r
Dokładność przyrządu pomiarowego
jest wyra-
żana za
pomocą klasy dokładności
przyrządu lub za
pomocą
błędu podstawowego (względnego)
albo
bezwzględnego błędu podstawowego
przyrządu (w
przypadku przyrządów z odczytem analogowym), a
w przypadku przyrządów z odczytem cyfrowym
tylko za pomocą
bezwzględnego błędu podstawo-
wego
.
Klasa dokładności przyrządu pomiarowego
jest
wyznaczana na podstawie jego
błędu podstawowego
wyrażanego w procentach, obliczanego jako stosu-
nek maksymalnej wartości bezwzględnego błędu
pomiaru i wartości nominalnej zakresu pomiarowe-
go. Klasą analogowego przyrządu pomiarowego jest
najmniejsza z liczb należąca do ciągu liczbowego
określonego przez Polską Normę i spełniającą za-
leżność:
5 razy mniejszy niż błąd analogowy (czasem
więcej).
W niektórych przypadkach równość (6) jest
przedstawiana dla przyrządów cyfrowych w postaci:
÷
%
∆
X
=
±
(
a
w
.
m
.
+
n
)
,
(11)
g
gdzie:
n
– liczba cyfr (całkowita).
n
może przyjmo-
wać wartości od 1 do kilkuset.
Względny błąd pomiaru (dokładność pomiaru)
będzie określony jako stosunek bezwzględnego
błędu pomiaru do wartości wielkości mierzonej co
można zapisać w następujący sposób:
∆
X
∆
X
%
max
kl
.
d
≥
δ
X
=
⋅
100
%
(5)
g
X
%
δ
X
=
⋅
100
%
.
(12)
g
X
N
m
Zgodnie z PN-92/E-06501/01 ustalono, że do
określenia klasy elektrycznych i elektronicznych
analogowych przyrządów pomiarowych stosować
należy wartości liczbowe z ciągu (1;2;5)
Jeżeli porównamy wyrażenie (12) z wyrażeniami
(6), (7), (11) to widać, że względny błąd pomiaru
jest tym większy im większy jest stosunek wartości
zakresu nominalnego przyrządu pomiarowego do
wartości mierzonej.
W dalszej części ograniczymy się do bliższego
zaprezentowania najczęściej występujących rodza-
jów błędów – przypadkowych i systematycznych.
10
-n
- gdzie
n oznacza liczbę całkowitą. Ponadto dopuszcza się
klasy 0,3; 1,5; 2,5; 3.
Jak wspomniano wyżej, dokładność przyrządu
pomiarowego może być także określana za pomocą
bezwzględnego błędu podstawowego
przyrządu
pomiarowego
⋅
g
X
. Błąd ten w zależności od produ-
centa może być zdefiniowany na różne sposoby:
∆
2.2. Błędy przypadkowe
Błędu przypadkowego nie można uwzględnić ja-
ko poprawki w wyniku pomiaru. Można tylko na
podstawie serii pomiarów wykonanych w tych sa-
mych warunkach (ten sam przyrząd, eksperymenta-
tor, warunki klimatyczne itd.) ustalić z określonym
prawdopodobieństwem granice tego błędu. Posłu-
gując się metodami statystycznymi można oszaco-
wać jego wpływ na wynik pomiaru.
Z uwagi na fakt, że wyniku pomiaru obarczone-
go błędem przypadkowym nie da się przewidzieć,
przyjmuje się, że jest on zmienną losową (najczę-
ściej ciągłą). W procesie pomiaru zmienna ta przyj-
muje tylko jedną konkretną wartość; z określonym
prawdopodobieństwem możliwe są jednak również
%
%
∆
X
=
±
(
a
w
.
m
.
+
b
w
.
z
.
n
.)
(6)
g
%
∆
X
=
±
c
w
.
z
.
n
.
(7)
g
%
∆
X
=
±
d
w
.
m
.
,
(8)
g
gdzie:
w.m.=X
m
– wartość mierzona;
w.z.n.
=
X
N
–
wartość nominalna zakresu;
a, b, c, d
– wartości
liczbowe (wyrażone w %) charakterystyczne dla
danego przyrządu (c – klasa lub błąd podstawowy
względny).
Dla cyfrowych przyrządów pomiarowych nie
wyznacza się klasy, ponieważ w ich przypadku w
3
wartości inne. Ze względu na potwierdzone do-
świadczalnie założenia mówiące, że przy odpowied-
nio dużej liczbie pomiarów (
n
>30):
•
(średni kwadratowy błąd średniej) jest
n
razy
mniejszy od odchylenia standardowego pojedyncze-
go pomiaru:
błędy równe co do wartości bezwzględnej, ale o
przeciwnych znakach zdarzają się jednakowo
często,
n
∑
=
(
)
2
x
−
X
i
s
•
prawdopodobieństwo wystąpienia błędu dodat-
niego równe jest prawdopodobieństwu wystą-
pienia błędu ujemnego,
i
1
σ
=
∆
X
=
.
(16)
(
)
s
sp
s
n
n
−
1
Powyższy parametr jako miara rozrzutu średniej ma
istotny sens fizyczny, gdyż wyznacza prawdopodo-
bieństwo z jakim wartość rzeczywista
x
r
zawiera się
w przedziale (
X
s
•
częstość występowania błędów małych jest
większa niż błędów dużych,
•
błędy są zdarzeniami niezależnymi,
zmienna losowa
X
tworząca wynik pomiaru charak-
teryzuje się ściśle określonym rozkładem funkcji
gęstości prawdopodobieństwa, zwanym rozkładem
Gaussa (rys. 1):
s
). Przedział ten nosi
nazwę przedziału ufności, a prawdopodobieństwo
mu odpowiadające nazywa się poziomem ufności.
Charakterystycznymi przedziałami ufności i odpo-
wiadającymi im poziomami ufności są:
dla t=1 P(
X
s
−
t
σ
s
,
X
s
+t
σ
(
)
−σ
s
<
x
r
<
X
s
+
σ
s
)=0,6826,
2
1
x
−
x
()
r
f
x
=
exp
−
,
(13)
dla t=2 P(
X
s
−
2
σ
s
<
x
r
<
X
s
+
2
σ
s
)=0,9546,
2
2
σ
σ
2
π
dla t=3 P(
X
s
−
3
σ
s
<
x
r
<
X
s
+
3
σ
s
)=0,9974.
w którym jako
x
r
traktuje się wartość rzeczywistą
wartości mierzonej. Parametr
Przedział
s
oznacza więc, że wystąpi w nim
99.74% wszystkich wyników obarczonych błędami
przypadkowymi. Prawdopodobieństwo wystąpienia
błędu przypadkowego o module większym niż 3
±
3
σ
>0 jest miarą roz-
rzutu wartości tak określonej zmiennej losowej i
nosi nazwę odchylenia standardowego.
σ
σ
s
jest więc bardzo małe. Przedział:
∆
X
=
3
⋅
∆
X
(17)
gp
s
sp
s
jest granicznym błędem przypadkowym wartości
średniej, zwanym też granicznym przedziałem ufno-
ści.
Należy jednak pamiętać, że zależność na
sp
X
s
jest
słuszna pod warunkiem dużej liczby powtórzeń
pomiarów (teoretycznie
n
∆
→∞
). Przy liczbie pomia-
rów
n
=3
20 wynik pomiaru jako zmienna losowa
ma rozkład Studenta. Rozkład ten jest szerszy i bar-
dziej spłaszczony od rozkładu Gaussa – rys. 2.
÷
Rys. 1. Przykłady funkcji Gaussa.
Podczas wykonywania pomiarów wartość rzeczywi-
sta
x
r
wielkości mierzonej nie jest znana, ale można
wykazać, ze jej wartością najbardziej prawdopodob-
ną ze statystycznego punktu widzenia jest średnia
arytmetyczna serii
n
pomiarów:
n
∑
=
X
i
i
1
X
=
.
(14)
s
n
Drugi parametr rozkładu zmiennej losowej jako
wyniku pomiaru, odchylenie standardowe
Rys. 2. Postać rozkładu Gaussa (1) i Studenta (2)
przy ustalonej liczbie pomiarów
k
.
,
przy
dostatecznie dużej liczbie pomiarów
n
>30 może być
wyznaczony ze wzoru:
σ
Zależy on jednak od liczby pomiarów i przy
n
>30
przyjmuje praktycznie kształt krzywej Gaussa. Przy
wyznaczaniu przedziału ufności z rozkładu Studenta
korzysta się z odpowiednich tablic lub stosuje się
przybliżenie w postaci skorygowanego wzoru na
∆
n
∑
=
(
)
2
x
−
X
i
s
i
1
σ
=
(15)
n
1
sp
X
s
rozkładu Gaussa:
∆
−
’
sp
X
s
=
k’
∆
sp
X
s
,
(18)
jako średni kwadratowy błąd pojedynczego pomiaru.
Oczywiście samą średnią arytmetyczną
X
s
serii po-
miarów można też traktować jako zmienną losową
(licząc średnie z kilku serii pomiarowych uzyskuje
się różniące się wartości). Teoria prawdopodobień-
stwa stwierdza, że odchylenie standardowe średniej
gdzie:
1
k
'
=
1
+
.
(19)
n
−
1
4
Zależność na
∆
gp
X
s
pozostaje bez zmian.
gdzie
∆
X
1
i
∆
X
2
są przyrostami
X
1
i
X
2
a
n
n
n
n
są tzw. pochodnymi cząstko-
wymi
Y
względem
X
1
i
X
2
. Oznacza to, że
n
∂
Y
/
∂
X
i
∂
Y
/
∂
X
1
2
2.3. Błędy systematyczne
Błędy systematyczne mają decydujący wpływ na
wynik pomiaru. Można je podzielić na następujące
grupy:
•
n
jest wynikiem różniczkowania
Y
wzglę-
dem
X
1
przy ustalonym
X
2
, a
∂
Y
/
∂
X
1
n
n
to wynik
różniczkowania
Y
względem
X
2
przy ustalonym
X
1
.
Obie pochodne obliczane są w punkcie (
X
1
,
X
2
).
Stąd błąd bezwzględny:
∂
Y
/
∂
X
2
błędy przyrządów pomiarowych;
•
błędy metody pomiarowej lub układu po-
miarowego;
∂
Y
∂
Y
błędy wywołane czynnikami zakłócającymi
o stałej wartości w czasie lub zmieniające
się zgodnie ze znaną zależnością.
Jednym z głównych zadań eksperymentatora jest
minimalizacja tych właśnie błędów. Błędy pierwszej
grupy można jedynie ograniczać przez zastosowanie
coraz dokładniejszych przyrządów, ale stosowanie
przyrządów dokładnych (dobrych) jest drogie. W
związku z tym przystępując do planowania jakiegoś
eksperymentu (przygotowując się do pomiaru) nale-
ży bardzo wnikliwie zastanowić się nad możliwością
eliminacji lub przynajmniej znacznego ograniczenia
błędów należących do pozostałych dwóch grup (np.
przez wyliczenie odpowiednich poprawek i zasto-
sowanie ich).
Podstawowym parametrem opisującym dokład-
ność przyrządu pomiarowego jest graniczny syste-
matyczny błąd przyrządu obliczany z zależności:
•
∆
Y
=
∆
X
+
∆
X
,
(23)
1
2
∂
X
∂
X
1
2
a błąd względny:
∆
Y
∂
Y
∆
X
∂
Y
∆
X
1
2
δ
Y
=
=
+
.
(24)
Y
∂
X
Y
∂
X
Y
1
2
W przypadku, gdy wielkości pomocniczych okre-
ślonych z błędami jest więcej, korzysta się z rozwi-
nięcia w szereg Taylora funkcji kilku zmiennych.
Błąd bezwzględny pomiaru wielkości
Y
można
wówczas przedstawić w następujący sposób:
∂
Y
∂
Y
∂
Y
∆
Y
=
∆
X
+
∆
X
+
...
+
∆
X
. (25)
1
2
n
∂
X
∂
X
∂
X
1
2
n
Pouczające jest wyznaczenie tego błędu dla dwu
elementarnych pomiarów pośrednich. Jeżeli np.
(
)
Y
X
1
,
X
=
X
+
X
,
(26)
2
1
2
(
kl
.
d
)
to obie pochodne cząstkowe:
∆
X
=
X
(20)
gs
N
100
%
∂
Y
∂
Y
=
=
1
.
(27)
lub za pomocą wzorów (6), (7), (8) oraz (9) i (11).
Wyrażenie (20) jest tożsame wyrażeniu (7). Przy
założeniu równomiernego rozkładu błędu systema-
tycznego w przedziale
∂
X
∂
X
1
2
Wówczas zgodnie z (25):
∆
gs
X
można też wykazać, że
średni kwadratowy błąd systematyczny jest równy:
±∆
Y
≈
∆
X
1
+
∆
X
2
(28)
I drugi przykład – jeżeli:
(
∆
X
)
Y
X
1
,
X
=
X
⋅
X
,
(29)
gs
∆
X
=
(21)
2
1
2
ss
3
to pochodne cząstkowe mają postać:
∂
Y
∂
Y
2.4. Błędy w pomiarach pośrednich
W eksperymentach pomiarowych spotkać można
dwa rodzaje pomiarów: pomiar bezpośredni, gdy
wartość wielkości mierzonej jest określona na pod-
stawie wskazania jednego przyrządu i pomiar po-
średni, gdy wyznaczana wielkość
Y
jest funkcją
kilku innych wielkości pomocniczych
X
i
:
Y
=f(
X
1
,
X
2
,...,
X
n
). Rozważmy ten drugi rodzaj po-
miarów.
Chcemy wiedzieć, jakim błędem wypadkowym
=
X
i
=
X
.
(30)
2
1
∂
X
∂
X
1
2
A zatem błąd bezwzględny wynosi:
∆
Y
=
X
⋅
∆
X
+
X
⋅
∆
X
,
(31)
2
1
1
2
a błąd względny:
∆
Y
∆
Y
δ
Y
=
=
=
Y
X
⋅
X
1
2
X
⋅
∆
X
X
⋅
∆
X
2
1
1
2
=
+
=
(32)
∆
Y
będzie obciążona wielkość
Y
, przy znanych błę-
dach wielkości pośrednich
X
i
. Najczęściej stosowaną
metodą szacowania tego błędu, zarówno w odniesie-
niu do błędów systematycznych i przypadkowych,
jest wykorzystanie pewnej tożsamości matematycz-
nej zwanej rozwinięciem funkcji w szereg Taylora
[1]
[3]
[4].
Ograniczając się do funkcji dwu zmien-
nych powyższe rozwinięcie ma postać:
X
⋅
X
X
⋅
X
1
2
1
2
∆
X
∆
X
1
2
=
+
=
δ
X
+
δ
X
1
2
X
X
1
2
Uzyskaliśmy więc dwie proste reguły wyznaczania
błędów w pomiarach pośrednich: 1) błąd bez-
względny sumy kilku wielkości jest sumą błędów
bezwzględnych każdej z nich oraz 2) błąd względny
iloczynu kilku wielkości jest sumą błędów względ-
nych każdej z nich. Według wzoru (25), określają-
cego tzw. model propagacji (przenoszenia) błędów,
możliwe jest wyznaczenie błędu dla dowolnej zależ-
Y
+
∆
Y
=
(
)
(
)
=
Y
X
+
∆
X
,
X
+
∆
X
≈
Y
X
,
X
+
(22)
1
1
2
2
1
2
∂
Y
∂
Y
+
∆
X
+
∆
X
.
1
2
∂
X
∂
X
1
2
5
Plik z chomika:
mati14000
Inne pliki z tego folderu:
Kopia 4.xls
(19 KB)
Kopia metrologia3.xls
(26 KB)
metrologia3.xls
(26 KB)
PM_1_P.pdf
(422 KB)
PM_1_T.pdf
(520 KB)
Inne foldery tego chomika:
Metrologia
METROLOGIA-O WSTĘPIE DO PIERWSZEJ LABORKI Z NETU
Nowy folder metrologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin