PM_1_T.pdf

(520 KB) Pobierz
O PRACOWANIE DOKUMENTACJI POMIARÓW
WSTĘP TEORETYCZNY DO ĆWICZENIA
LABORATORYJNEGO
Nieodzowną częścią każdego eksperymentu me-
trologicznego jest sporządzenie właściwej jego do-
kumentacji. Z uwagi na różnorodność zadań pomia-
rowych, wyposażenia i organizacji pracy danego
laboratorium, nie jest możliwe podanie tylko jedne-
go, szczegółowego schematu postępowania przy jej
wykonywaniu; można jedynie sformułować pewne
zalecenia, które w miarę możliwości powinny być
spełnione. Z reguły zbiór podstawowych dokumen-
tów obejmuje wypełniany w trakcie wykonywania
pomiarów protokół oraz sporządzone na jego pod-
stawie sprawozdanie lub raport, stanowiące osta-
teczne podsumowanie przeprowadzonego ekspery-
mentu.
wykonaniu stosownych obliczeń i rozważeniu
wszystkich warunków wykonania eksperymentu.
Mimo wymogów wypełniania na bieżąco, proto-
kół powinien być prowadzony starannie. Niechlujne
lub nieczytelne notowanie wyników jest częstym
powodem błędnych interpretacji i świadczy o niskiej
kulturze technicznej eksperymentatora.
Do podstawowych informacji, które z reguły
powinny znaleźć się w każdym protokole należą:
1) dane dotyczące osoby lub osób przeprowadza-
jących pomiary, miejsce, data i temat, zestawio-
ne najczęściej w formie odpowiedniej tabeli na-
główkowej,
2) cel pomiarów,
3) niezbędne dane teoretyczne o przeprowadza-
nych pomiarach (jeśli wymagane),
4) wykaz aparatury, najlepiej sporządzony w for-
mie odpowiedniej tabeli, np. tabela 1,
Tabela 1. Przykład wykazu aparatury
Lp.
1. P ROTOKÓŁ POMIARÓW
Protokół pomiarowy jest dokumentem, który
należy prowadzić na bieżąco z wykorzystaniem
wcześniej przygotowanego formularza. Powinien on
być zwięzły, ale jednocześnie zawierać taką ilość
informacji o przeprowadzanym eksperymencie i
warunkach w jakich się on odbywał, aby mógł być
zrozumiały przez inne osoby nie biorące bezpośred-
niego udziału w pomiarach.
Wyniki odczytane z przyrządów powinny być
natychmiast notowane. Z uwagi na możliwość po-
wstania błędów, niedopuszczalne jest jakiekolwiek
przeliczanie ich w pamięci przed wpisaniem do
protokołu. Kolejność czynności powinna być nastę-
pująca: odczyt – zapis – sprawdzenie odczytu z
zapisem. Niewskazane jest również przepisywanie
protokołu, głównie ze względu na powstające wów-
czas pomyłki, przeinaczenia, pomijanie tych wyni-
ków, które wydają się mniej ważne lub błędne. Na
odrzucenie danego wyniku można decydować się
dopiero na etapie ostatecznego sprawozdania, po
Nazwa i
typ przy-
rządu
Numer punktu
pomiarowego
Oznaczenie
na schema-
cie
Uwagi
5)
ponumerowane schematy układów pomiaro-
wych, umieszczone pod odpowiednimi punkta-
mi pomiarowymi,
6)
wyniki pomiarów sporządzone, o ile to jest
tylko możliwe, w postaci tabeli zaopatrzonej w
numer i tytuł – np. tabela 2. Tabela jest najbar-
dziej jasną i zwartą formą zapisu. Każda ko-
lumna lub każdy wiersz w tabeli powinny być
oznaczone symbolem wielkości, której wartości
one zawierają, symbolem jednostki, w której te
wartości są podawane oraz numerem porząd-
kowym.
1
938374425.048.png 938374425.058.png 938374425.064.png 938374425.065.png 938374425.001.png 938374425.002.png 938374425.003.png 938374425.004.png 938374425.005.png 938374425.006.png 938374425.007.png 938374425.008.png 938374425.009.png 938374425.010.png 938374425.011.png 938374425.012.png 938374425.013.png 938374425.014.png 938374425.015.png
 
2) streszczenie będące zwięzłą prezentacją całej
treści,
3) krótki opis podstaw teoretycznych przeprowa-
dzanego doświadczenia (lub doświadczeń przy-
pisanych do odpowiednich punktów pomiaro-
wych protokołu) z uwzględnieniem zwięzłej
prezentacji zastosowanych metod pomiarowych,
4) opracowane wyniki pomiarów – wyniki wyko-
nanych obliczeń, przykładowe obliczenia, wy-
kresy,
5) dyskusję otrzymanych wyników.
Opracowanie wyniku pomiaru polega na podaniu
pary liczb: najbardziej prawdopodobnej wartości
wielkości mierzonej oraz przedziału zwanego błę-
dem, w którym z określonym prawdopodobień-
stwem zawiera się rzeczywista wartość mierzonej
wielkości. Ich poprawne wyznaczenie warunkowane
jest znajomością podstawowych pojęć i zasad ra-
chunku błędów występujących w pomiarach.
Tabela 2. Wyniki pomiaru pewnej charaktery-
styki częstotliwościowej
U z =
±
15V
Lp.
f
U 1
U 2
-
Hz
mV
mV
1
1
100
238
2
10
100
241
3
100
100
239
4
1000
100
175
Wartość uzyskana z pomiaru jest zawsze liczbą
przybliżoną (trudno wyobrazić sobie przyrząd po-
miarowy z wyświetlaczem kilkunastopozycyjnym).
Stopień tego przybliżenia określa liczba tzw. cyfr
znaczących. Cyframi znaczącymi są cyfry 0
9, przy
czym liczy się je począwszy od pierwszej cyfry
nierównej zeru z lewej strony; np. liczba 0,0067 ma
dwie cyfry znaczące, zaś liczba 156,08 – pięć cyfr
znaczących. Dla zaznaczenia ilości cyfr znaczących,
wygodnie jest posługiwać się mnożnikiem 10 n lub
stosować odpowiednie jednostki pochodne danej
wielkości. W tabeli 3 zestawiono przykłady określa-
nia cyfr znaczących.
÷
2.1. Klasyfikacja błędów i podstawowe
oznaczenia.
Każdy pomiar jest obarczony błędem i każdy
eksperymentator ma obowiązek oszacować jego
poziom. W innym przypadku pomiar jest niewiary-
godny gdyż pojęcia pomiar i błąd są nierozerwalne.
Przyczyny powstawania błędów mogą być różne
i mogą mieć różny charakter. W związku z tym
błędy można podzielić na przypadkowe, systema-
tyczne, nieczułości i nadmierne (tzw. grube).
Błędy przypadkowe – spowodowane są oddzia-
ływaniem na układ pomiarowy wielu niezależnych
czynników, które zmieniają się w czasie w trudny do
przewidzenia sposób, oraz subiektywnych właści-
wości osób wykonujących pomiar.
Błędy systematyczne – spowodowane są od-
działywaniem na układ pomiarowy czynników,
które podczas pomiaru są stałe lub zmieniają się
według określonej zależności.
Błędy nadmierne – ich charakter jest w zasadzie
podobny do błędów przypadkowych, ale ze względu
na znaczną różnicę wartości dokonuje się ich zróżni-
cowania, a wyniki pomiarów nimi obarczone odrzu-
ca się.
Błędy nieczułości – występują tylko przy pomia-
rach przeprowadzanych metodami zerowymi, przy
których wykorzystuje się wskaźniki równowagi
charakteryzujące się pewną właściwością nazywaną
czułością przyrządu (zdolność przyrządu do reago-
wania na zmianę wartości wielkości mierzonej do-
piero powyżej pewnej minimalnej wartości tej wiel-
kości).
Błąd jest miarą określającą jak bardzo wynik
pomiaru różni się od wartości rzeczywistej mierzo-
nej wielkości.
Różnicę między wartością uzyskaną z pomiaru
X m , a wartością rzeczywistą X r mierzonej wielkości
nazywamy błędem bezwzględnym
Tabela 3. Przykłady cyfr znaczących
Wartość liczbowa
Liczba cyfr znaczących
812
trzy
10 3
trzy
1520 = 1,52
10 -3
dwie
0,032 = 32
10 -2
dwie
0,320 = 32
Może się jednak zdarzyć, że w pewnej sytuacji
należy uwzględnić także zero podane na ostatniej
pozycji wartości liczbowej. Sytuacja taka nastąpi
jeśli będziemy mieli do czynienia z serią pomiaro-
wą, w której jeden z wielu z wyników kończy się
zerem. Zapis wszystkich wyników powinien się
odbywać z dokładnością do tej samej liczby miejsc
znaczących. Stosowanie się do tej zasady daje pew-
ność - jaka jest wartość ostatniej cyfry znaczącej i
nie ma obaw, że wpisujący zapomniał ją na przykład
dopisać. Przykład pokazano w tabeli 4.
Tabela 4. Przykład zapisu serii pomiarów
Zły zapis serii pomia-
rowej
Dobry zapis serii po-
miarowej
1234,1
1234,4
1235,1
1234
1234,2
1234,1
1234,4
1235,1
1234,0
1234,2
2. S PRAWOZDANIE
Sprawozdanie (lub inaczej raport) z przeprowa-
dzonych pomiarów tworzy się na podstawie orygi-
nalnego protokołu pomiarów. W zależności od wy-
magań stawianych autorowi, może ono przybierać
różne formy. Najczęściej jednak obejmuje następu-
jące części składowe:
1)
X i zapisujemy
w postaci:
X
=
X
X
(1)
tabelę nagłówkową zawierająca dane o autorze,
dacie wykonania i tytuł,
m
r
2
938374425.016.png 938374425.017.png 938374425.018.png 938374425.019.png 938374425.020.png 938374425.021.png 938374425.022.png 938374425.023.png 938374425.024.png 938374425.025.png 938374425.026.png 938374425.027.png 938374425.028.png 938374425.029.png 938374425.030.png 938374425.031.png 938374425.032.png 938374425.033.png 938374425.034.png 938374425.035.png 938374425.036.png 938374425.037.png 938374425.038.png 938374425.039.png 938374425.040.png 938374425.041.png
 
Błąd bezwzględny jest wyrażany w jednostkach
miary mierzonej wielkości. Jeżeli jest to możliwe,
można go wyeliminować przez zastosowanie po-
prawki p o znaku przeciwnym:
X
grę wchodzi jeszcze błąd dyskretyzacji wynoszący
±
1 kwant wielkości mierzonej. Błąd ten wynika z
zasady działania cyfrowych przyrządów pomiaro-
wych (zamiana wielkości ciągłej w dyskretną) i nie
da się go wyeliminować.
Bezwzględny błąd podstawowy pomiaru przy-
rządem cyfrowym podawany jest w jednej z dwóch
postaci:
p
=
(2)
X jest stosunkiem
błędu bezwzględnego do wartości rzeczywistej mie-
rzonej wielkości:
Błąd względny (rzeczywisty)
δ
X
=
±
(
a
+
b
)
(9)
g
X
δ
X
=
(3)
X
X
=
±
a
,
(10)
r
g
% X jest równy błę-
dowi względnemu wyrażonemu w procentach:
Błąd względny (procentowy)
δ
gdzie: a – składowa analogowa błędu (zależna od
„klasy” przyrządu cyfrowego), b – składowa cyfro-
wa błędu.
Składowa analogowa błędu jest wyrażana w
przyrządach cyfrowych za pomocą wyrażenia (6).
Natomiast składowa cyfrowa wynosi 1 kwant na
ostatniej pozycji wyświetlacza (niektóre publikacje
podają 0,5 kwanta). Bardzo często producenci apa-
ratury pomiarowej pomijają ten błąd w danych ka-
talogowych (wyrażenie (10)), ponieważ jest on zwy-
kle 2
X
%
δ
X
=
100
%
(4)
X
r
Dokładność przyrządu pomiarowego jest wyra-
żana za pomocą klasy dokładności przyrządu lub za
pomocą błędu podstawowego (względnego) albo
bezwzględnego błędu podstawowego przyrządu (w
przypadku przyrządów z odczytem analogowym), a
w przypadku przyrządów z odczytem cyfrowym
tylko za pomocą bezwzględnego błędu podstawo-
wego .
Klasa dokładności przyrządu pomiarowego jest
wyznaczana na podstawie jego błędu podstawowego
wyrażanego w procentach, obliczanego jako stosu-
nek maksymalnej wartości bezwzględnego błędu
pomiaru i wartości nominalnej zakresu pomiarowe-
go. Klasą analogowego przyrządu pomiarowego jest
najmniejsza z liczb należąca do ciągu liczbowego
określonego przez Polską Normę i spełniającą za-
leżność:
5 razy mniejszy niż błąd analogowy (czasem
więcej).
W niektórych przypadkach równość (6) jest
przedstawiana dla przyrządów cyfrowych w postaci:
÷
%
X
=
±
(
a
w
.
m
.
+
n
)
,
(11)
g
gdzie: n – liczba cyfr (całkowita). n może przyjmo-
wać wartości od 1 do kilkuset.
Względny błąd pomiaru (dokładność pomiaru)
będzie określony jako stosunek bezwzględnego
błędu pomiaru do wartości wielkości mierzonej co
można zapisać w następujący sposób:
X
X
%
max
kl
.
d
δ
X
=
100
%
(5)
g
X
%
δ
X
=
100
%
.
(12)
g
X
N
m
Zgodnie z PN-92/E-06501/01 ustalono, że do
określenia klasy elektrycznych i elektronicznych
analogowych przyrządów pomiarowych stosować
należy wartości liczbowe z ciągu (1;2;5)
Jeżeli porównamy wyrażenie (12) z wyrażeniami
(6), (7), (11) to widać, że względny błąd pomiaru
jest tym większy im większy jest stosunek wartości
zakresu nominalnego przyrządu pomiarowego do
wartości mierzonej.
W dalszej części ograniczymy się do bliższego
zaprezentowania najczęściej występujących rodza-
jów błędów – przypadkowych i systematycznych.
10 -n - gdzie
n oznacza liczbę całkowitą. Ponadto dopuszcza się
klasy 0,3; 1,5; 2,5; 3.
Jak wspomniano wyżej, dokładność przyrządu
pomiarowego może być także określana za pomocą
bezwzględnego błędu podstawowego przyrządu
pomiarowego
g X . Błąd ten w zależności od produ-
centa może być zdefiniowany na różne sposoby:
2.2. Błędy przypadkowe
Błędu przypadkowego nie można uwzględnić ja-
ko poprawki w wyniku pomiaru. Można tylko na
podstawie serii pomiarów wykonanych w tych sa-
mych warunkach (ten sam przyrząd, eksperymenta-
tor, warunki klimatyczne itd.) ustalić z określonym
prawdopodobieństwem granice tego błędu. Posłu-
gując się metodami statystycznymi można oszaco-
wać jego wpływ na wynik pomiaru.
Z uwagi na fakt, że wyniku pomiaru obarczone-
go błędem przypadkowym nie da się przewidzieć,
przyjmuje się, że jest on zmienną losową (najczę-
ściej ciągłą). W procesie pomiaru zmienna ta przyj-
muje tylko jedną konkretną wartość; z określonym
prawdopodobieństwem możliwe są jednak również
%
%
X
=
±
(
a
w
.
m
.
+
b
w
.
z
.
n
.)
(6)
g
%
X
=
±
c
w
.
z
.
n
.
(7)
g
%
X
=
±
d
w
.
m
.
,
(8)
g
gdzie: w.m.=X m – wartość mierzona; w.z.n. = X N
wartość nominalna zakresu; a, b, c, d – wartości
liczbowe (wyrażone w %) charakterystyczne dla
danego przyrządu (c – klasa lub błąd podstawowy
względny).
Dla cyfrowych przyrządów pomiarowych nie
wyznacza się klasy, ponieważ w ich przypadku w
3
938374425.042.png 938374425.043.png 938374425.044.png
 
wartości inne. Ze względu na potwierdzone do-
świadczalnie założenia mówiące, że przy odpowied-
nio dużej liczbie pomiarów ( n >30):
(średni kwadratowy błąd średniej) jest n razy
mniejszy od odchylenia standardowego pojedyncze-
go pomiaru:
błędy równe co do wartości bezwzględnej, ale o
przeciwnych znakach zdarzają się jednakowo
często,
n
=
(
)
2
x
X
i
s
prawdopodobieństwo wystąpienia błędu dodat-
niego równe jest prawdopodobieństwu wystą-
pienia błędu ujemnego,
i
1
σ
=
X
=
.
(16)
(
)
s
sp
s
n
n
1
Powyższy parametr jako miara rozrzutu średniej ma
istotny sens fizyczny, gdyż wyznacza prawdopodo-
bieństwo z jakim wartość rzeczywista x r zawiera się
w przedziale ( X s
częstość występowania błędów małych jest
większa niż błędów dużych,
błędy są zdarzeniami niezależnymi,
zmienna losowa X tworząca wynik pomiaru charak-
teryzuje się ściśle określonym rozkładem funkcji
gęstości prawdopodobieństwa, zwanym rozkładem
Gaussa (rys. 1):
s ). Przedział ten nosi
nazwę przedziału ufności, a prawdopodobieństwo
mu odpowiadające nazywa się poziomem ufności.
Charakterystycznymi przedziałami ufności i odpo-
wiadającymi im poziomami ufności są:
dla t=1 P( X s
t
σ
s , X s +t
σ
(
)
−σ
s < x r < X s +
σ
s )=0,6826,
2
1
x
x
()
r
f
x
=
exp
,
(13)
dla t=2 P( X s
2
σ
s < x r < X s + 2
σ
s )=0,9546,
2
2
σ
σ
2
π
dla t=3 P( X s
3
σ
s < x r < X s + 3
σ
s )=0,9974.
w którym jako x r traktuje się wartość rzeczywistą
wartości mierzonej. Parametr
Przedział
s oznacza więc, że wystąpi w nim
99.74% wszystkich wyników obarczonych błędami
przypadkowymi. Prawdopodobieństwo wystąpienia
błędu przypadkowego o module większym niż 3
±
3
σ
>0 jest miarą roz-
rzutu wartości tak określonej zmiennej losowej i
nosi nazwę odchylenia standardowego.
σ
σ
s
jest więc bardzo małe. Przedział:
X
=
3
X
(17)
gp
s
sp
s
jest granicznym błędem przypadkowym wartości
średniej, zwanym też granicznym przedziałem ufno-
ści.
Należy jednak pamiętać, że zależność na
sp X s jest
słuszna pod warunkiem dużej liczby powtórzeń
pomiarów (teoretycznie n
→∞
). Przy liczbie pomia-
rów n =3
20 wynik pomiaru jako zmienna losowa
ma rozkład Studenta. Rozkład ten jest szerszy i bar-
dziej spłaszczony od rozkładu Gaussa – rys. 2.
÷
Rys. 1. Przykłady funkcji Gaussa.
Podczas wykonywania pomiarów wartość rzeczywi-
sta x r wielkości mierzonej nie jest znana, ale można
wykazać, ze jej wartością najbardziej prawdopodob-
ną ze statystycznego punktu widzenia jest średnia
arytmetyczna serii n pomiarów:
n
=
X
i
i
1
X
=
.
(14)
s
n
Drugi parametr rozkładu zmiennej losowej jako
wyniku pomiaru, odchylenie standardowe
Rys. 2. Postać rozkładu Gaussa (1) i Studenta (2)
przy ustalonej liczbie pomiarów k .
, przy
dostatecznie dużej liczbie pomiarów n >30 może być
wyznaczony ze wzoru:
σ
Zależy on jednak od liczby pomiarów i przy n >30
przyjmuje praktycznie kształt krzywej Gaussa. Przy
wyznaczaniu przedziału ufności z rozkładu Studenta
korzysta się z odpowiednich tablic lub stosuje się
przybliżenie w postaci skorygowanego wzoru na
n
=
(
)
2
x
X
i
s
i
1
σ
=
(15)
n
1
sp X s rozkładu Gaussa:
sp X s = k’
sp X s ,
(18)
jako średni kwadratowy błąd pojedynczego pomiaru.
Oczywiście samą średnią arytmetyczną X s serii po-
miarów można też traktować jako zmienną losową
(licząc średnie z kilku serii pomiarowych uzyskuje
się różniące się wartości). Teoria prawdopodobień-
stwa stwierdza, że odchylenie standardowe średniej
gdzie:
1
k
'
=
1
+
.
(19)
n
1
4
938374425.045.png 938374425.046.png 938374425.047.png 938374425.049.png 938374425.050.png 938374425.051.png 938374425.052.png 938374425.053.png 938374425.054.png
 
Zależność na
gp X s pozostaje bez zmian.
gdzie
X 1 i
X 2 są przyrostami X 1 i X 2 a
n
n
n
n
są tzw. pochodnymi cząstko-
wymi Y względem X 1 i X 2 . Oznacza to, że
n
Y
/
X
i
Y
/
X
1
2
2.3. Błędy systematyczne
Błędy systematyczne mają decydujący wpływ na
wynik pomiaru. Można je podzielić na następujące
grupy:
n
jest wynikiem różniczkowania Y wzglę-
dem X 1 przy ustalonym X 2 , a
Y
/
X
1
n
n
to wynik
różniczkowania Y względem X 2 przy ustalonym X 1 .
Obie pochodne obliczane są w punkcie ( X 1 , X 2 ).
Stąd błąd bezwzględny:
Y
/
X
2
błędy przyrządów pomiarowych;
błędy metody pomiarowej lub układu po-
miarowego;
Y
Y
błędy wywołane czynnikami zakłócającymi
o stałej wartości w czasie lub zmieniające
się zgodnie ze znaną zależnością.
Jednym z głównych zadań eksperymentatora jest
minimalizacja tych właśnie błędów. Błędy pierwszej
grupy można jedynie ograniczać przez zastosowanie
coraz dokładniejszych przyrządów, ale stosowanie
przyrządów dokładnych (dobrych) jest drogie. W
związku z tym przystępując do planowania jakiegoś
eksperymentu (przygotowując się do pomiaru) nale-
ży bardzo wnikliwie zastanowić się nad możliwością
eliminacji lub przynajmniej znacznego ograniczenia
błędów należących do pozostałych dwóch grup (np.
przez wyliczenie odpowiednich poprawek i zasto-
sowanie ich).
Podstawowym parametrem opisującym dokład-
ność przyrządu pomiarowego jest graniczny syste-
matyczny błąd przyrządu obliczany z zależności:
Y
=
X
+
X
,
(23)
1
2
X
X
1
2
a błąd względny:
Y
Y
X
Y
X
1
2
δ
Y
=
=
+
.
(24)
Y
X
Y
X
Y
1
2
W przypadku, gdy wielkości pomocniczych okre-
ślonych z błędami jest więcej, korzysta się z rozwi-
nięcia w szereg Taylora funkcji kilku zmiennych.
Błąd bezwzględny pomiaru wielkości Y można
wówczas przedstawić w następujący sposób:
Y
Y
Y
Y
=
X
+
X
+
...
+
X
. (25)
1
2
n
X
X
X
1
2
n
Pouczające jest wyznaczenie tego błędu dla dwu
elementarnych pomiarów pośrednich. Jeżeli np.
(
)
Y
X
1 ,
X
=
X
+
X
,
(26)
2
1
2
(
kl
.
d
)
to obie pochodne cząstkowe:
X
=
X
(20)
gs
N
100
%
Y
Y
=
=
1
.
(27)
lub za pomocą wzorów (6), (7), (8) oraz (9) i (11).
Wyrażenie (20) jest tożsame wyrażeniu (7). Przy
założeniu równomiernego rozkładu błędu systema-
tycznego w przedziale
X
X
1
2
Wówczas zgodnie z (25):
gs X można też wykazać, że
średni kwadratowy błąd systematyczny jest równy:
±∆
Y
X 1 +
X 2
(28)
I drugi przykład – jeżeli:
(
X
)
Y
X
1 ,
X
=
X
X
,
(29)
gs
X
=
(21)
2
1
2
ss
3
to pochodne cząstkowe mają postać:
Y
Y
2.4. Błędy w pomiarach pośrednich
W eksperymentach pomiarowych spotkać można
dwa rodzaje pomiarów: pomiar bezpośredni, gdy
wartość wielkości mierzonej jest określona na pod-
stawie wskazania jednego przyrządu i pomiar po-
średni, gdy wyznaczana wielkość Y jest funkcją
kilku innych wielkości pomocniczych X i :
Y =f( X 1 , X 2 ,..., X n ). Rozważmy ten drugi rodzaj po-
miarów.
Chcemy wiedzieć, jakim błędem wypadkowym
=
X
i
=
X
.
(30)
2
1
X
X
1
2
A zatem błąd bezwzględny wynosi:
Y
=
X
X
+
X
X
,
(31)
2
1
1
2
a błąd względny:
Y
Y
δ
Y
=
=
=
Y
X
X
1
2
X
X
X
X
2
1
1
2
=
+
=
(32)
Y będzie obciążona wielkość Y , przy znanych błę-
dach wielkości pośrednich X i . Najczęściej stosowaną
metodą szacowania tego błędu, zarówno w odniesie-
niu do błędów systematycznych i przypadkowych,
jest wykorzystanie pewnej tożsamości matematycz-
nej zwanej rozwinięciem funkcji w szereg Taylora
[1] [3] [4]. Ograniczając się do funkcji dwu zmien-
nych powyższe rozwinięcie ma postać:
X
X
X
X
1
2
1
2
X
X
1
2
=
+
=
δ
X
+
δ
X
1
2
X
X
1
2
Uzyskaliśmy więc dwie proste reguły wyznaczania
błędów w pomiarach pośrednich: 1) błąd bez-
względny sumy kilku wielkości jest sumą błędów
bezwzględnych każdej z nich oraz 2) błąd względny
iloczynu kilku wielkości jest sumą błędów względ-
nych każdej z nich. Według wzoru (25), określają-
cego tzw. model propagacji (przenoszenia) błędów,
możliwe jest wyznaczenie błędu dla dowolnej zależ-
Y
+
Y
=
(
)
(
)
=
Y
X
+
X
,
X
+
X
Y
X
,
X
+
(22)
1
1
2
2
1
2
Y
Y
+
X
+
X
.
1
2
X
X
1
2
5
938374425.055.png 938374425.056.png 938374425.057.png 938374425.059.png 938374425.060.png 938374425.061.png 938374425.062.png 938374425.063.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin