Sztuka komunikowania się (wykłady).doc

(2374 KB) Pobierz

 

Pytania na kolokwium:

1.      Podaj rozkład procentowy docierania informacji.

2.      Definicja komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

3.      Teoria sprawności językowej Grabiasa. Omówić 4 typy sprawności.

4.      Wymień 4 rodzaje komunikatów niewerbalnych i omów je.

5.      Bariery w słuchaniu.

 

 

 

1. Podaj rozkład procentowy docierania informacji

Rozkład procentowy docierania informacji:

-          to co mówimy: 7%

-          w jaki sposób: 38%

-          mowa ciała: 55% - 75%

 

 

2. Definicja komunikacji werbalnej i niewerbalnej

Komunikacja werbalna – komunikacja z użyciem języka naturalnego, czyli mowy jako środka komunikacji. Jest to podstawowy sposób komunikacji międzyludzkiej. W komunikacji werbalnej dużą rolę odgrywają takie czynniki, jak:

-          akcent i modulowanie wypowiadanych kwestii, co często ma większy wpływ na partnera interakcji niż treść wypowiedzi

-          stopień płynności mowy

-          zawartość (treść) wypowiedzi – w tym przypadku zasób leksykalny ma związek z kompetencjami kulturowymi jednostki – np. osoby o mniejszych kompetencjach kulturowych rzadziej posługują się językiem literackim, a częściej gwarą środowiskową lub regionalną.

 

Komunikacji werbalnej najczęściej towarzyszy komunikacja niewerbalna. W trakcie rozmowy przekazywanym treściom towarzyszą gesty oraz mimika, które w przyjętym kodzie językowym w danej kulturze potwierdzają komunikaty zwerbalizowane.

 

Mowa ciała, język ciała, komunikacja niewerbalna - zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie. Informują one o podstawowych stanach emocjonalnych, intencjach, oczekiwaniach wobec rozmówcy, pozycji społecznej, pochodzeniu, wykształceniu, samoocenie, cechach temperamentu itd. Komunikaty te nadawane są i odbierane najczęściej na poziomie nieświadomym, jednak mogą być również nadawane i odbierane świadomie (tak jak większość gestów - emblematów czy wiele wyrazów mimicznych).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Teoria sprawności językowej Grabiasa. Omówić 4 typy sprawności

Sprawny językowo nadawca musi opanować 4 typy sprawności:

-          systemową sprawność językową,

-          pragmatyczną sprawność językową,

-          sytuacyjną sprawność językową,

-          społeczną sprawność językową.

 

Systemowa sprawność językowa jest to umiejętność budowania zdań gramatycznie poprawnych. Na podstawie wytworzonej przez nadawcę wypowiedzi można określić:

-          zamiary,

-          pochodzenie terytorialne,

-          zawód,

-          wykształcenie,

-          płeć,

-          wiek,

-          charakter,

-          samopoczucie.

 

Społeczna sprawność językowa jest to umiejętność dostosowania środków językowych do możliwości odbiorcy. Można tutaj mówić o równorzędnej bądź nierównorzędnej randze rozmówców.

Przykłady równorzędnej:

-          rozmowa profesora z profesorem,

-          rozmowa przyjaciół.

Przykłady nierównorzędnej:

-          wykładowca – student

-          szef – pracownik.

 

Sytuacyjna sprawność językowa jest to umiejętność dostosowania wypowiedzi do sytuacji w jakiej tworzony jest komunikat. 5 czynników, aktów komunikacji, które należy uwzględnić, biorąc pod uwagę sytuacyjną sprawność językową:

-          kanał przekazu informacji: pośredni, bezpośredni, mówiony, pisany,

-          ilość rozmówców: monolog, dialog, polilog,

-          miejsca rozmowy: wg Grzegorczykowej wyróżnia się: plener, miejsca zamknięte (w tym środki podróży, dom, urząd, lokal publiczny),

-          temat rozmowy jest istotny: wg Grzegorczykowej: autobiografia, dom rodzinny, raca, zawód, nauka, szkoła, czas wolny, urlop, rozrywki, życie kulturalne, usługi, ideologia, inne,

-          gatunek wypowiedzi.

 

Pragmatyczna sprawność językowa jest to umiejętność realizowania złożonego przez nadawcę celu wypowiedzi.

Akt mowy i jego 3 aspekty:

-          aspekt lokucyjny – symbolizuje zamysł, czyli chęć wytworzenia wypowiedzi,

-          aspekt illokucyjny – symbolizuje intencje nadawcy,

-          aspekt prelokucyjny – symolizuje rezultat.

 

Sprawny językowo nadawca musi:

-          znać system językowy (im większa sprawność komunikacyjna tym więcej kodów zna i jest w stanie na te kody się przyłączyć),

-          brać pod uwagę możliwości percepcyjne odbiorcy,

-          zdawać sobie sprawę z tego w jaki sposób / w jakiej sytuacji tworzy tekst i wiedzieć jaki cel chce osiągnąć przy pomocy jakich środków to czyni.

Elementy decydujące o podjęciu działania / rozmowy:

-          wiedza,

-          umiejętności,

-          motywacja.

 

 

4. Wymień 4 rodzaje komunikatów niewerbalnych i omów je

Z komunikacją mamy do czynienia wówczas gdy stosujemy wypowiedzi werbalne i niewerbalne. Komunikacja niewerbalna to inaczej mowa ciała. Do komunikatów niewerbalnych należą:

1.      Mimika – wyraz twarzy.

2.      Pantomimika – gesty, w których wyróżniamy:

-          emblematy – gesty, które można zastąpić słowem,

-          regulatory, które towarzyszą wypowiedzi np. podanie ręki,

-          ilustratory

-          adaptatory – pomagają przystosować się do sytuacji.

3.      Zachowania przestrzenne:

a)      strefa intymna – przestrzeń do 45 cm,

b)     strefa osobista – przestrzeń od 45 cm do 120 cm,

c)      strefa społeczna – przestrzeń od 120 cm do 360 cm, np. kontakty pracownik – szef,

d)     strefa publiczna – przestrzeń powyżej 360 cm, strefa dla kontaktów oficjalnych.

4.      Czynniki pozalingwistyczne:

-          ton głosu,

-          intonacja,

-          przerwy,

-          chrząknięcia.

5.      Powierzchowność.

6.      Stany fizjologiczne (np. zapach).

7.      Budowa ciała (sposób stawania, postawa ciała itp.).

8.      Dotyk.

9.      Kontakt wzrokowy.

 

 

5. Bariery w słuchaniu

Bariery komunikacyjne

Bariery utrudniające słuchanie. Nie słuchamy, gdy stosujemy:

·       filtrowani – słuchamy wybiórczo,

·       porównywanie – oceniamy rozmówcę, gdy się z nim porównujemy,

·       skojarzenia,

·       domyślamy się – usiłujemy zgadnąć co rozmówca ma naprawdę na myśli,

·       osądzanie – osądzamy, reagujemy schematycznie i stereotypowo,

·       utożsamiani się – to co mówi rozmówca przenosimy na siebie,

·       udzielanie rad,

·       sprzeciwianie się:

-          gaszenie (np. sarkastyczne uwagi),

-          dyskontowanie,

·       przekonywanie o swojej racji,

·       zmiana tonu,

·       zjednywanie,

·       zaprzeczanie,

·       usunięcie – usuwamy część komunikatu.

 

4 kroki skutecznego słuchania:

1.      Słuchanie aktywne – polega np. na parafrazowaniu, precyzyjnym zadaniu pytań.

2.      Dzielenie się informacjami, wykazywanie się empatią.

3.      Słuchanie otwarte – bez ocen.

4.      Słuchanie świadome – zwracanie uwagi na słowa i emocje.

4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin