Politechnika Świętokrzyska
Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn
Katedra Maszyn Cieplnych
Laboratorium Silników Cieplnych
Nazwisko i imię
MiBM
Kierunek
EiL
Specjalność
Ćwiczenie nr:
16
Temat ćwiczenia:
Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia zapłonu (wtrysku).
18.06.2009
Data wykonania
Data zaliczenia
Ocena
Podpis prowadzącego
1. Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest wyznaczenie charakterystyki regulacyjnej silnika spalinowego w oparciu o przeprowadzone pomiary i uzyskane wyniki na stanowisku badawczym.
2. Wstęp teoretyczny
Charakterystyka regulacyjna kąta wyprzedzenia zapłonu (wtrysku) przedstawia zależność mocy efektywnej Ne, godzinowego zużycia paliwa Ge oraz jednostkowego zużycia paliwa ge od kąta wyprzedzenia załonu.
Charakterystyka regulacyjna wyprzedzenia zapłonu zapłonu przedstawia zależność mocy użytecznej Ne(ewentualnie Mo lub pe) i jednostkowego zużycia paliwa ge od kąta wyprzedzenia zapłonu αwz. Charakterystykę te sporządza się przy stałej prędkości obrotowej, stałej regulacji układu zasilania i przy stałym otwarciu przepustnicy. Przy dokonywaniu pomiarów niezbędnych dla uzyskania tej charakterystyki wyłącza się mechanizmy regulujące kąt wyprzedzenia zapłonu. Charakterystykę tą wyznacza się w celu ustalenia optymalnego kąta wyprzedzenia zapłonu αwz op dla różnych ustalonych warunków pracy silnika. Aby ocenić wpływ kata wyprzedzenia zapłonu na pracę silnika, charakterystyki te sporządza się dla kilku różnych otwarć przepustnicy.
madziula0001