11.doc

(80 KB) Pobierz
Politechnika Świętokrzyska

    n

Politechnika Świętokrzyska

w Kielcach

Zakład

Silników Spalinowych

i Maszyn Roboczych

Laboratorium

 

Nazwisko i imię

WMiBM

SiC

Wydział

Grupa

Ćwiczenie

nr 11

Temat ćwiczenia: Charakterystyka obciążeniowa.

13.11.2007

 

 

 

 

Data wykonania

Data zaliczenia

Ocena

Podpis prowadzącego

 

 

1. Cel ćwiczenia.

 

Celem ćwiczenia jest sporządzenie charakterystyki obciążeniowej silnika spalinowego na stanowisku hamownianym.

 

2. Wstęp.

         

Charakterystyka obciążeniowa przedstawia zależność godzinowego i jed­nostkowego zużycia paliwa od momentu obrotowego, średniego ciśnienia efek­tywnego lub mocy efektywnej przy stałej prędkości obrotowej. Można również nanosić na wykres charakterystyki obciążeniowej zależności temperatury spalin, zadymienia, składu spalin itp.

              Charakterystyki obciążeniowe umożliwiają określenie własności eksplo­atacyjnych silnika w różnych warunkach jego pracy i pozwalają na porównywa­nie różnych silników. Wykonuje się je zazwyczaj dla prędkości obrotowych, z którymi najczęściej silnik pracuje lub dla całego zakresu użytkowych prędkości obrotowych.

9e; g/kWh Ge;kg/h

              Rys. 1 przedstawia typową charakterystykę obciążeniową silnika o zapło­nie samoczynnym.

Rys. 1. Schemat charakterystyki obciążeniowej silnika ZS

              Jeżeli silnik pracuje z regulatorem, to uzyskuje się charakterystykę obcią­żeniową regulatorową. Różni się ona tym od poprzednio opisanej, że dotyczy pracy silnika nie przy stałej prędkości obrotowej, lecz zmiennej w zakresie dzia­łania regulatora, a w warunkach przeciążenia - także przy mniejszych prędko­ściach obrotowych. Wykres charakterystyki obciążeniowej regulatorowej przed­stawiono na rys. 2. Zakres działania regulatora odpowiada zakresowi obciążeń, dla których występuje w przybliżeniu liniowa zmienność prędkości obrotowej.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rys. 2. Schemat charakterystyki obciążeniowej regulatorowej

 

3. Przebieg ćwiczenia.

 

              Wszystkie pomiary należy rozpocząć po ustaleniu równowagi cieplnej silnika. Przebieg sporządzania charakterystyki obciążeniowej:

- należy ustalić wartość obciążenia silnika dla których wykonane zostaną pomiary,

-przy zerowym obciążeniu silnika należy ustalić prędkość obrotową przy której ma być określona charakterystyka,

-po przeprowadzeniu pomiarów należy zwiększyć otwarcie przepustnicy, wskutek czego prędkość obrotowa wzrośnie,

-następnie należy doprowadzić ją do założonej wartości odpowiednim obciążeniem silnika za pomocą hamulca,

-po odczytaniu wskazań przyrządów pomiarowych powtarza się opisane czynności uzyskujące trzeci, czwarty itd. punkt pomiarowy,

-przy uzyskaniu największego obciążenia, powtarza się pomiary kolejno zmniejszając obciążenie

 

 

 

 

 

4. Wyniki pomiarów i obliczeń.

 

Tabela 1. Wyniki pomiarów i obliczeń dla 1500[obr/min]

P[kG]

t[s]

Ne[kW]

Mo[Nm]

Pe[MPa]

ge[g/kWh]

Ge[ kg/h]

4

108

0,61

3,88

0,075

1163,9

0,71

8

92

1,22

7,78

0,147

680,3

0,83

14

101

2,14

13,61

0,258

350,5

0,75

16

108

2,45

15,58

0,258

289,8

0,71

27

79

4,13

26,26

0,498

234,8

0,97

37

69

5,66

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin