n
Politechnika Świętokrzyska
w Kielcach
Zakład
Silników Spalinowych
i Maszyn Roboczych
Nazwisko i imię
WMiBM
SiC
Wydział
Grupa
Ćwiczenie
nr 11
Temat ćwiczenia: Charakterystyka obciążeniowa.
13.11.2007
Data wykonania
Data zaliczenia
Ocena
Podpis prowadzącego
1. Cel ćwiczenia.
Celem ćwiczenia jest sporządzenie charakterystyki obciążeniowej silnika spalinowego na stanowisku hamownianym.
2. Wstęp.
Charakterystyka obciążeniowa przedstawia zależność godzinowego i jednostkowego zużycia paliwa od momentu obrotowego, średniego ciśnienia efektywnego lub mocy efektywnej przy stałej prędkości obrotowej. Można również nanosić na wykres charakterystyki obciążeniowej zależności temperatury spalin, zadymienia, składu spalin itp.
Charakterystyki obciążeniowe umożliwiają określenie własności eksploatacyjnych silnika w różnych warunkach jego pracy i pozwalają na porównywanie różnych silników. Wykonuje się je zazwyczaj dla prędkości obrotowych, z którymi najczęściej silnik pracuje lub dla całego zakresu użytkowych prędkości obrotowych.
9e; g/kWh Ge;kg/h
Rys. 1 przedstawia typową charakterystykę obciążeniową silnika o zapłonie samoczynnym.
Rys. 1. Schemat charakterystyki obciążeniowej silnika ZS
Jeżeli silnik pracuje z regulatorem, to uzyskuje się charakterystykę obciążeniową regulatorową. Różni się ona tym od poprzednio opisanej, że dotyczy pracy silnika nie przy stałej prędkości obrotowej, lecz zmiennej w zakresie działania regulatora, a w warunkach przeciążenia - także przy mniejszych prędkościach obrotowych. Wykres charakterystyki obciążeniowej regulatorowej przedstawiono na rys. 2. Zakres działania regulatora odpowiada zakresowi obciążeń, dla których występuje w przybliżeniu liniowa zmienność prędkości obrotowej.
Rys. 2. Schemat charakterystyki obciążeniowej regulatorowej
3. Przebieg ćwiczenia.
Wszystkie pomiary należy rozpocząć po ustaleniu równowagi cieplnej silnika. Przebieg sporządzania charakterystyki obciążeniowej:
- należy ustalić wartość obciążenia silnika dla których wykonane zostaną pomiary,
-przy zerowym obciążeniu silnika należy ustalić prędkość obrotową przy której ma być określona charakterystyka,
-po przeprowadzeniu pomiarów należy zwiększyć otwarcie przepustnicy, wskutek czego prędkość obrotowa wzrośnie,
-następnie należy doprowadzić ją do założonej wartości odpowiednim obciążeniem silnika za pomocą hamulca,
-po odczytaniu wskazań przyrządów pomiarowych powtarza się opisane czynności uzyskujące trzeci, czwarty itd. punkt pomiarowy,
-przy uzyskaniu największego obciążenia, powtarza się pomiary kolejno zmniejszając obciążenie
4. Wyniki pomiarów i obliczeń.
Tabela 1. Wyniki pomiarów i obliczeń dla 1500[obr/min]
P[kG]
t[s]
Ne[kW]
Mo[Nm]
Pe[MPa]
ge[g/kWh]
Ge[ kg/h]
4
108
0,61
3,88
0,075
1163,9
0,71
8
92
1,22
7,78
0,147
680,3
0,83
14
101
2,14
13,61
0,258
350,5
0,75
16
2,45
15,58
289,8
27
79
4,13
26,26
0,498
234,8
0,97
37
69
5,66
madziula0001