Przedmiot: psychologia wychowawcza
Wymiar godzin. st. zaoczne (12 godz. wykładów i 24 godz. ćwiczeń)
Rok: 2007/2008
Forma zaliczenia: ustny egzamin z wykładów, a ćwiczenia będą zaliczone (na ocenę) na podstawie prezentacji multimedialnej, obecności, aktywności i kolokwium ustnego
Prowadzący: dr Grzegorz Zalewski
Cele przedmiotu: nauczenie studentów diagnozy i eliminowania błędów wychowawczych, podstaw negocjacji, poradnictwa i rehabilitacji; na ćwiczeniach przedstawione zostaną także elementy psychoterapii krótkoterminowej oraz psychologiczne podstawy resocjalizacji i analizy klimatu społecznego instytucji resocjalizacyjnych
Ogólne uwagi do przedmiotu: na studiach pedagogicznych przedmiot ten występuje tylko na kierunku POW i dlatego został ukierunkowany na zagadnienia opiekuńcze, rehabilitacyjne i terapeutyczne.
Na ćwiczenia (prowadzone przeze mnie) studenci przygotowują
prezentacje z wymienionej niżej literatury; aby otrzymać zaliczenie, każdy student musi przygotować prezentację, uczestniczyć aktywnie w zajęciach i być obecny (można opuścić jedne zajęcia).
Do egzaminu obowiązuje dokładna znajomość:
· II treści wykładów,
· II 4 dowolnych rozdziałów z: Dembo, M., Stosowana psychologia wychowawcza lub dwie części z: Gaś, Z. B. Psychologia wychowawcza stosowana (tzn. około 1/_ każdej książki),
· II oraz Zalewski, G. (2003). Złodzieje na wolności, Białystok, wyd. IV lub Zalewski, G. (2004). Klimat społeczny instytucji resocjalizacyjnych; a poziom psychotyzmu u wychowanków, Białystok.
Student przychodzi więc na egzamin ustny z indekserp i kartą egzaminacyjną, w których ma wpisane nazwisko egzaminatora, nazwę przedrzedmiotu i datę egzaminu oraz kartką, na której ma wypisane tytuły wybranych rozdziałów. Nie można mieć ze sobą żadnych notatek, ani książek. Egzaminator wybiera jeden temat wykładu lub przeczytany rozdział (książkę) i prosi studenta o jego szczegółowe streszczenie oraz interpretację. ..
Powodzenia!
Treści programowe:
1. Struktura procesu wychowawczego; wychowanie błędne, skuteczne i nieskuteczne; strefy szkodliwości błędu wychowawczego; uwarunkowania błędów wychowawczych (2 godz.).
2. Klasyfikacja błędnych i właściwych zachowań wychowawczych (2 godz.).
3. J. Negocjowanie w trudnych sytuacjach społeczno-wychowawczych, cz. I (2 godz.).
4. Negocjowanie w trudnych sytuacjach społeczno-wychowawczych, cz. II (2godz.).
5. Zasady i etapy rehabilitacji osób uzależnionych. MONAR i KARAN (2 godz.).
6. Zasady i etapy rehabilitacji osób uzależnionych od alkoholu; program "ATLANTIS" (2 godz.).
Literaturfł programowa
Banasiak, l (1997), Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej
pedagogice działania, Warszawa.
Bielicki, E. (2005), Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz
Dembo, M. (1997), Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa.
Ellis. A. (1998), Terapia krótkoterminowa, Gdańsk.
Gaś, Z. B. (1995)" Psychologia wychowawcza stosowana, Wydawnictwo
UMCS, Lublin (a także wiele innych książek tego autora).
Gurycka, A. (1997), O sztuce wychowania, Warszawa.
Gut, J., Haman, W. (1993), Docenić konflikt, Warszawa.
Majchrzyk, Z. (2001), Nieletni; młodociani i dorośli sprawcy zabójstw,
Warszawa, Instytut Psychiatrii i neurologii.
Maślanka M. (2004), Bidul, Warszawa, "Świat Książki".
McK_y, M., Davis, M., Fanning, P. (2002). Sztuka skutecznego
porozumiewania się. Gdańsk.
Przybyliński, S. (2005), Podkultura więzienna, Kraków.
Sajkowska M. (red.) (2004). Wykorzystywanie seksualne dzieci,
Warszawa, Fundacja "Dzieci Niczyje".
Sas - Nowosielski, K. (2002), .0 l11oiliwościach wykorzystania kultury
fizycznej w resocjalizacji nieletnich, Warszawa.
Stanik, IM., Woszczek, L (red.) (2005), Przestępczość nieletnich. Aspekty
psychospołeczne i prawne, Katowice.
Szczepaniak, P. (2003), Kara pozbawienia wolności, a wychowanie,
Kalisz - Warszawa.
Urban B. (2005), Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach
rówieśniczych, Kraków UJ.
Zalewski, D. (2003). Złodzieje na wolności, Białystok, wyd. IV.
Zalewski G. (2004). Klimat społeczny instytucji resocjalizacyjnych, a poziom psychotyzmu u wychowanków, Białystok.
Literatura uzupełniająca;
Linowski, K., Wysocki, I. (2006), Oddziaływania psychokorekcyjne na
skazanych agresywnych w warunkach penitencjarnych, Ostrowiec Świętokrzyski
Pospiszyl, I., Szczepanik R., (2007), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i
kobiet, WSH-E, Łódź.
Spruijt-Metz, D. (1999), Adolescence, affect and health, Psychology Press.
Pyzata