psychologia wychowawcza.rtf

(20 KB) Pobierz
OCR Document

Przedmiot: psychologia wychowawcza

 

Wymiar godzin. st. zaoczne (12 godz. wykładów i 24 godz. ćwiczeń)

 

Rok: 2007/2008

 

Forma zaliczenia: ustny egzamin z wykładów, a ćwiczenia będą zaliczone (na ocenę) na podstawie prezentacji multimedialnej, obecności, aktywności i kolokwium ustnego

 

Prowadzący: dr Grzegorz Zalewski

             

Cele przedmiotu: nauczenie studentów diagnozy i eliminowania błędów wychowawczych, podstaw negocjacji, poradnictwa i rehabilitacji; na ćwiczeniach przedstawione zostaną także elementy psychoterapii krótkoterminowej oraz psychologiczne podstawy resocjalizacji i analizy klimatu społecznego instytucji resocjalizacyjnych

 

Ogólne uwagi do przedmiotu: na studiach pedagogicznych przedmiot ten występuje tylko na kierunku POW i dlatego został ukierunkowany na zagadnienia opiekuńcze, rehabilitacyjne i terapeutyczne.

              Na ćwiczenia (prowadzone przeze mnie) studenci przygotowują

prezentacje z wymienionej niżej literatury; aby otrzymać zaliczenie, każdy student musi przygotować prezentację, uczestniczyć aktywnie w zajęciach i być obecny (można opuścić jedne zajęcia).

Do egzaminu obowiązuje dokładna znajomość:

·        II treści wykładów,

·        II 4 dowolnych rozdziałów z: Dembo, M., Stosowana psychologia wychowawcza lub dwie części z: Gaś, Z. B. Psychologia wychowawcza stosowana (tzn. około 1/_ każdej książki),

·        II oraz Zalewski, G. (2003). Złodzieje na wolności, Białystok, wyd. IV lub               Zalewski, G. (2004). Klimat społeczny instytucji resocjalizacyjnych; a poziom psychotyzmu u wychowanków, Białystok.

 

Student przychodzi więc na egzamin ustny z indekserp i kartą egzaminacyjną, w których ma wpisane nazwisko egzaminatora, nazwę przedrzedmiotu i datę egzaminu oraz kartką, na której ma wypisane tytuły wybranych rozdziałów. Nie można mieć ze sobą żadnych notatek, ani książek. Egzaminator wybiera jeden temat wykładu lub przeczytany rozdział (książkę) i prosi studenta o jego szczegółowe streszczenie oraz interpretację.              ..

Powodzenia!

Treści programowe:

 

1.     Struktura procesu wychowawczego; wychowanie błędne, skuteczne i nieskuteczne; strefy szkodliwości błędu wychowawczego; uwarunkowania błędów wychowawczych (2 godz.).

2.     Klasyfikacja błędnych i właściwych zachowań wychowawczych (2 godz.).

3.     J. Negocjowanie w trudnych sytuacjach społeczno-wychowawczych, cz. I (2 godz.).

4.     Negocjowanie w trudnych sytuacjach społeczno-wychowawczych, cz. II (2godz.).

5.     Zasady i etapy rehabilitacji osób uzależnionych. MONAR i KARAN (2 godz.).

6.     Zasady i etapy rehabilitacji osób uzależnionych od alkoholu; program "ATLANTIS" (2 godz.).

 

Literaturfł programowa

              Banasiak, l (1997), Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej

pedagogice działania, Warszawa.

              Bielicki, E. (2005), Z problematyki resocjalizacyjnej, Bydgoszcz

              Dembo, M. (1997), Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa.

              Ellis. A. (1998), Terapia krótkoterminowa, Gdańsk.

              Gaś, Z. B. (1995)" Psychologia wychowawcza stosowana, Wydawnictwo

UMCS, Lublin (a także wiele innych książek tego autora).

Gurycka, A. (1997), O sztuce wychowania, Warszawa.

Gut, J., Haman, W. (1993), Docenić konflikt, Warszawa.

Majchrzyk, Z. (2001), Nieletni; młodociani i dorośli sprawcy zabójstw,

Warszawa, Instytut Psychiatrii i neurologii.

Maślanka M. (2004), Bidul, Warszawa, "Świat Książki".

McK_y, M., Davis, M., Fanning, P. (2002). Sztuka skutecznego

porozumiewania się. Gdańsk.

Przybyliński, S. (2005), Podkultura więzienna, Kraków.

Sajkowska M. (red.) (2004). Wykorzystywanie seksualne dzieci,

Warszawa, Fundacja "Dzieci Niczyje".

              Sas - Nowosielski, K. (2002), .0 l11oiliwościach wykorzystania kultury

fizycznej w resocjalizacji nieletnich, Warszawa.

              Stanik, IM., Woszczek, L (red.) (2005), Przestępczość nieletnich. Aspekty

psychospołeczne i prawne, Katowice.

              Szczepaniak, P. (2003), Kara pozbawienia wolności, a wychowanie,

Kalisz - Warszawa.

              Urban B. (2005), Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach

rówieśniczych, Kraków UJ.

              Zalewski, D. (2003). Złodzieje na wolności, Białystok, wyd. IV.

 

Zalewski G. (2004). Klimat społeczny instytucji resocjalizacyjnych, a poziom psychotyzmu u wychowanków, Białystok.

 

Literatura uzupełniająca;

 

              Linowski, K., Wysocki, I. (2006), Oddziaływania psychokorekcyjne na

skazanych agresywnych w warunkach penitencjarnych, Ostrowiec Świętokrzyski

              Pospiszyl, I., Szczepanik R., (2007), Zachowania dewiacyjne dziewcząt i

kobiet, WSH-E, Łódź.

              Spruijt-Metz, D. (1999), Adolescence, affect and health, Psychology Press.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin