Wyższa Szkoła Administracyjno – Społeczna w Warszawie
Higher School of Socialadministration in Warsaw
Bogusław Bubik
Numer albumu: 2230
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE CIECHANOWSKIM
You will crisis management to ciechanowskim
Praca dyplomowa
na kierunku Administracja
specjalność: administracja bezpieczeństwa publicznego
Praca wykonana pod kierunkiem
dr Barbara Bronisławska
Warszawa, czerwiec 2009
Oświadczenie promotora pracy
Oświadczam, że niniejsza praca została przygotowana pod moim kierunkiem i stwierdzam, że spełnia warunki do przedstawienia jej w postępowaniu o nadanie tytułu zawodowego.
………………………………….
(data)
…………………………………………………………………
(podpis promotora pracy dyplomowej)
Oświadczenie autora pracy
Świadom odpowiedzialności prawnej oświadczam, że niniejsza praca dyplomowa została napisana przeze mnie samodzielnie i nie zawiera treści uzyskanych w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami.
Oświadczam, że przedstawiona praca nie była wcześniej przedmiotem procedur związanych z uzyskaniem tytułu zawodowego lub stopnia naukowego w wyższej uczelni.
Oświadczam ponadto, że niniejsza wersja pracy jest identyczna z załączoną wersją elektroniczną.
………………………
…………………………………………..
(podpis autora pracy dyplomowej)
Słowa kluczowe
Kryzys, obrona, obowiązki, organizacja, planowanie, powiat, starostwo, struktura, uprawnienia, zagrożenie, zarządzanie.
WSTĘP 7
ROZDZIAŁ I
OBRONA CYWILNA JAKO ELEMENT BEZPIECZEŃSTWA KRAJU 11
1.1. Wyjaśnienie pojęć używanych w pracy 11
1.2. Podstawy prawne działania obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego 14
1.3. Obowiązki i uprawnienia organów państwowych i samorządowych
w czasie zagrożenia 17
ROZDZIAŁ II
ROLA I ZADANIA CENTRÓW ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO 33
2.1. Ocena zagrożeń nadzwyczajnych i zapobieganie ich skutkom 33
2.2. Funkcjonowanie i organizacja centrów antykryzysowych na różnych
poziomach administracji 36
ROZDZIAŁ III
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE CIECHANOWSKIM 41
3.1. Struktura organizacyjna i osobowa Powiatowego Centrum Zarządzania
Kryzysowego 41
3.2. Planowanie i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych 43
3.3. Metody komunikacji i powiadamiania 49
PODSUMOWANIE 51
BIBLIOGRAFIA 53
WSTĘP
Jedną z ważniejszych funkcji współczesnego państwa jest zapewnienie obywatelom warunków ochrony przed potencjalnymi i realnymi niebezpieczeństwami związanymi z występowaniem klęsk żywiołowych, terroryzmu (bioterroryzmu) i innych podobnych zdarzeń, powodowanych postępem cywilizacyjnym lub działalnością człowieka, a także wynikających z działań zbrojnych. Prawo do ochrony przed wszelkimi zagrożeniami wynika z ukształtowanych przez cywilizację i przyjętych za powszechnie obowiązujących norm zwyczajowych i prawnych, których podstawowym celem jest umożliwienie człowiekowi realizacji jego najważniejszego prawa naturalnego – prawa do życia, a społeczeństwom i narodom – prawa do przetrwania. Tworzone są więc i doskonalone lokalne, krajowe i międzynarodowe systemy ochrony ludności przed możliwymi zagrożeniami czasu pokoju i wojny. Ich zadania związane są przede wszystkim z przeciwdziałaniem niebezpiecznym zdarzeniom: wczesnym ich wykrywaniem, przedsięwzięciami zapobiegawczo – ochronnymi, ostrzeganiem, alarmowaniem, izolowaniem rejonów zagrożonych, organizowaniem ewakuacji, podejmowaniem działań ratowniczych, udzielaniem poszkodowanym koniecznej pomocy medycznej oraz usuwaniem destrukcyjnych zdarzeń.
Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U.07.89.590) tworzy system zarządzania kryzysowego na wypadek wystąpienia zagrożeń wymagających podjęcia szczególnych działań zwłaszcza ze strony organów administracji publicznej i Sił Zbrojnych RP w sytuacjach, które nie spełniają przesłanek wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych (stanu wojennego, stanu wyjątkowego lub stanu klęski żywiołowej), wymagane jest już jednak wdrożenie specjalnych mechanizmów mających na celu zapewnienie skutecznego monitorowania zagrożeń i podejmowania działań w celu ich eliminacji lub przynajmniej znacznego ograniczenia. Powyższa ustawa stanowi, więc naturalne uzupełnienie problematyki stanów nadzwyczajnych. Ustawa będzie zarazem ważnym elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym.
Ustawa ma na celu poprawę stanu bezpieczeństwa powszechnego przez zwiększenie efektywności działania organów administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych. Obszar bezpieczeństwa powszechnego obejmuje zarówno ochronę życia i zdrowia obywateli, jak również ochronę infrastruktury krytycznej. Instrumentem służącym osiągnięciu przez organy administracji publicznej właściwego poziomu przygotowania do działań w sytuacjach kryzysowych jest całokształt przedsięwzięć planistycznych zdefiniowanych jako "planowanie cywilne".
Zaproponowana regulacja opisuje zadania administracji publicznej, Sił Zbrojnych oraz właścicieli i posiadaczy infrastruktury krytycznej realizowanych w sytuacjach kryzysowych, które rozumiane są jako stan narastającej destabilizacji, niepewności i napięcia społecznego, stwarzający zagrożenie w szczególności dla integralności terytorialnej, życia, zdrowia, mienia, dziedzictwa kulturowego, środowiska lub infrastruktury krytycznej, w tym spowodowane zdarzeniem o charakterze terrorystycznym, charakteryzujący się możliwością utraty kontroli nad przebiegiem wydarzeń albo eskalacji zagrożenia. Utrzymywanie w pełnej gotowości do przeciwdziałania tego rodzaju zagrożeniom profesjonalnych struktur zarządzania kryzysowego pozwoli na prewencyjne likwidowanie ich źródeł, sprawne współdziałanie przy ich eliminowaniu oraz na szybkie usuwanie skutków takich zdarzeń.
Niniejsza praca omawia metody opracowane do ochrony ludności przed potencjalnymi zagrożeniami oraz sposoby reagowania w przypadku wystąpienia zagrożeń lub ich realnej groźby na terenie powiatu ciechanowskiego w województwie mazowieckim.
Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale I przedstawiono funkcjonowanie obrony cywilnej jako elementu bezpieczeństwa kraju. Wyjaśniono w nim podstawowe pojęcia używane w pracy, przedstawiono podstawy prawne funkcjonowania obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz omówiono obowiązki i uprawnienia organizacji organów administracji państwowej i samorządowej w czasie zagrożenia.
W drugim rozdziale omówiono rolę i zadania centrów zarządzania kryzysowego, w tym ocenę zagrożeń nadzwyczajnych i zapobieganie ich skutkom oraz organizację i funkcjonowanie centrów antykryzysowych na różnych poziomach administracji.
W trzecim rozdziale scharakteryzowano zarządzanie kryzysowe w powiecie ciechanowskim – strukturę organizacyjną i osobową Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, planowanie i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych oraz metody komunikacji i powiadamiania.
Najważniejsze wnioski wynikające z treści pracy i przeprowadzonych analiz przedstawiono w podsumowaniu.
OBRONA CYWILNA JAKO ELEMENT BEZPIECZEŃSTWA KRAJU
1.1.Wyjaśnienie pojęć używanych w pracy
Kryzys - termin pochodzi z greckiego "krisis" i oznacza, w sensie ogólnym, wybór, decydowanie, zmaganie się, walkę, w której konieczne jest działanie pod presją czasu. Kryzys (crisis w języku angielskim) poszerza znaczenie o takie cechy, jak nagłość, urazowość i subiektywne konsekwencje urazu w postaci przeżyć negatywnych.
Ludzkość od początków swego istnienia ma do czynienia z sytuacjami kryzysowymi. Są one wywoływane zdarzeniami losowymi, niepowodzeniami osobistymi oraz porażkami życiowymi. Życie każdego człowieka naznaczone jest ciągłymi zmianami w następstwie krytycznych wydarzeń. Żyjemy w otoczeniu, w środowisku niepewnym, gdzie obok wartości pozytywnych następują również i negatywne, powodujące stan wewnętrznej nierównowagi.
...
stary_hipis