PRACA.rtf

(6268 KB) Pobierz

 

Wyższa Szkoła Administracyjno – Społeczna w Warszawie

Higher School of Socialadministration in Warsaw

 

 

 

Bogusław Bubik

Numer albumu: 2230

 

ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE CIECHANOWSKIM

You will crisis management to ciechanowskim

 

 

Praca dyplomowa

na kierunku Administracja

specjalność: administracja bezpieczeństwa publicznego

 

 

 

Praca wykonana pod kierunkiem

dr Barbara Bronisławska

 

 

 

 

 

Warszawa, czerwiec 2009

 

 

 

 

Oświadczenie promotora pracy

Oświadczam, że niniejsza praca została przygotowana pod moim kierunkiem i stwierdzam, że spełnia warunki do przedstawienia jej w postępowaniu o nadanie tytułu zawodowego.

 

………………………………….

(data)

…………………………………………………………………

(podpis promotora pracy dyplomowej)

Oświadczenie autora pracy

 

Świadom odpowiedzialności prawnej oświadczam, że niniejsza praca dyplomowa została napisana przeze mnie samodzielnie i nie zawiera treści uzyskanych w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami.

Oświadczam, że przedstawiona praca nie była wcześniej przedmiotem procedur związanych z uzyskaniem tytułu zawodowego lub stopnia naukowego w wyższej uczelni.

Oświadczam ponadto, że niniejsza wersja pracy jest identyczna z załączoną wersją elektroniczną. 

 

………………………

(data)

                    …………………………………………..

(podpis autora pracy dyplomowej)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Słowa kluczowe

 

 

Kryzys, obrona, obowiązki, organizacja, planowanie, powiat, starostwo, struktura, uprawnienia, zagrożenie, zarządzanie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP                                                                                                                                                          7

ROZDZIAŁ I

OBRONA CYWILNA JAKO ELEMENT BEZPIECZEŃSTWA KRAJU                                          11

1.1.            Wyjaśnienie pojęć używanych w pracy                                                                                                  11

1.2.            Podstawy prawne działania obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego                            14

1.3.            Obowiązki i uprawnienia organów państwowych i samorządowych

w czasie zagrożenia                                                                                                                              17

ROZDZIAŁ II

ROLA I ZADANIA CENTRÓW ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO                                          33

2.1. Ocena zagrożeń nadzwyczajnych i zapobieganie ich skutkom                                                        33

2.2. Funkcjonowanie i organizacja centrów antykryzysowych na różnych                                          

poziomach administracji                                                                                                                              36

ROZDZIAŁ III

ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE CIECHANOWSKIM                                          41

3.1. Struktura organizacyjna i osobowa Powiatowego Centrum Zarządzania

Kryzysowego                                                                                                                                                          41

3.2. Planowanie i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych                                                                      43

3.3. Metody komunikacji i powiadamiania                                                                                                  49

PODSUMOWANIE                                                                                                                                            51

BIBLIOGRAFIA                                                                                                                                            53

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

Jedną z ważniejszych funkcji współczesnego państwa jest zapewnienie obywatelom warunków ochrony przed potencjalnymi i realnymi niebezpieczeństwami związanymi z występowaniem klęsk żywiołowych, terroryzmu (bioterroryzmu) i innych podobnych zdarzeń, powodowanych postępem cywilizacyjnym lub działalnością człowieka, a także wynikających z działań zbrojnych. Prawo do ochrony przed wszelkimi zagrożeniami wynika z ukształtowanych przez cywilizację i przyjętych za powszechnie obowiązujących norm zwyczajowych i prawnych, których podstawowym celem jest umożliwienie człowiekowi realizacji jego najważniejszego prawa naturalnego – prawa do życia, a społeczeństwom i narodom – prawa do przetrwania. Tworzone są więc i doskonalone lokalne, krajowe i międzynarodowe systemy ochrony ludności przed możliwymi zagrożeniami czasu pokoju i wojny. Ich zadania związane są przede wszystkim z przeciwdziałaniem niebezpiecznym zdarzeniom: wczesnym ich wykrywaniem, przedsięwzięciami zapobiegawczo – ochronnymi, ostrzeganiem, alarmowaniem, izolowaniem rejonów zagrożonych, organizowaniem ewakuacji, podejmowaniem działań ratowniczych, udzielaniem poszkodowanym koniecznej pomocy medycznej oraz usuwaniem destrukcyjnych zdarzeń.

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U.07.89.590) tworzy system zarządzania kryzysowego na wypadek wystąpienia zagrożeń wymagających podjęcia szczególnych działań zwłaszcza ze strony organów administracji publicznej i Sił Zbrojnych RP w sytuacjach, które nie spełniają przesłanek wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych (stanu wojennego, stanu wyjątkowego lub stanu klęski żywiołowej), wymagane jest już jednak wdrożenie specjalnych mechanizmów mających na celu zapewnienie skutecznego monitorowania zagrożeń i podejmowania działań w celu ich eliminacji lub przynajmniej znacznego ograniczenia. Powyższa ustawa stanowi, więc naturalne uzupełnienie problematyki stanów nadzwyczajnych. Ustawa będzie zarazem ważnym elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym.

Ustawa ma na celu poprawę stanu bezpieczeństwa powszechnego przez zwiększenie efektywności działania organów administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych. Obszar bezpieczeństwa powszechnego obejmuje zarówno ochronę życia i zdrowia obywateli, jak również ochronę infrastruktury krytycznej. Instrumentem służącym osiągnięciu przez organy administracji publicznej właściwego poziomu przygotowania do działań w sytuacjach kryzysowych jest całokształt przedsięwzięć planistycznych zdefiniowanych jako "planowanie cywilne".

Zaproponowana regulacja opisuje zadania administracji publicznej, Sił Zbrojnych oraz właścicieli i posiadaczy infrastruktury krytycznej realizowanych w sytuacjach kryzysowych, które rozumiane są jako stan narastającej destabilizacji, niepewności i napięcia społecznego, stwarzający zagrożenie w szczególności dla integralności terytorialnej, życia, zdrowia, mienia, dziedzictwa kulturowego, środowiska lub infrastruktury krytycznej, w tym spowodowane zdarzeniem o charakterze terrorystycznym, charakteryzujący się możliwością utraty kontroli nad przebiegiem wydarzeń albo eskalacji zagrożenia. Utrzymywanie w pełnej gotowości do przeciwdziałania tego rodzaju zagrożeniom profesjonalnych struktur zarządzania kryzysowego pozwoli na prewencyjne likwidowanie ich źródeł, sprawne współdziałanie przy ich eliminowaniu oraz na szybkie usuwanie skutków takich zdarzeń.

Niniejsza praca omawia metody opracowane do ochrony ludności przed potencjalnymi zagrożeniami oraz sposoby reagowania w przypadku wystąpienia zagrożeń lub ich realnej groźby na terenie powiatu ciechanowskiego w województwie mazowieckim.

Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale I przedstawiono funkcjonowanie obrony cywilnej jako elementu bezpieczeństwa kraju. Wyjaśniono w nim podstawowe pojęcia używane w pracy, przedstawiono podstawy prawne funkcjonowania obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz omówiono obowiązki i uprawnienia organizacji organów administracji państwowej i samorządowej w czasie zagrożenia.

W drugim rozdziale omówiono rolę i zadania centrów zarządzania kryzysowego, w tym ocenę zagrożeń nadzwyczajnych i zapobieganie ich skutkom oraz organizację i funkcjonowanie centrów antykryzysowych na różnych poziomach administracji.

W trzecim rozdziale scharakteryzowano zarządzanie kryzysowe w powiecie ciechanowskim – strukturę organizacyjną i osobową Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, planowanie i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych oraz metody komunikacji i powiadamiania.

Najważniejsze wnioski wynikające z treści pracy i przeprowadzonych analiz przedstawiono w podsumowaniu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

OBRONA CYWILNA JAKO ELEMENT BEZPIECZEŃSTWA KRAJU

1.1.Wyjaśnienie pojęć używanych w pracy

Kryzys - termin pochodzi z greckiego "krisis" i oznacza, w sensie ogólnym, wybór, decydowanie, zmaganie się, walkę, w której konieczne jest działanie pod presją czasu. Kryzys (crisis w języku angielskim) poszerza znaczenie o takie cechy, jak nagłość, urazowość i subiektywne konsekwencje urazu w postaci przeżyć negatywnych.

Ludzkość od początków swego istnienia ma do czynienia z sytuacjami kryzysowymi. Są one wywoływane zdarzeniami losowymi, niepowodzeniami osobistymi oraz porażkami życiowymi. Życie każdego człowieka naznaczone jest ciągłymi zmianami w następstwie krytycznych wydarzeń. Żyjemy w otoczeniu, w środowisku niepewnym, gdzie obok wartości pozytywnych następują również i negatywne, powodujące stan wewnętrznej nierównowagi.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin