Joanna Sagan - reklama słodyczy.docx

(27 KB) Pobierz

Joanna Sagan, Katarzyna Bogucka

Wpływ telewizji i reklamy na rozwój dzieci i młodzieży

Współczesne dziecko zalewa ogrom informacji i obrazów na temat jego

miejsca w otaczającym świecie, trendów w kulturze i sztuce, także przemian

gospodarczych i wydarzeń politycznych. Oddziaływaniu multimedialnemu

poddawany jest już w coraz młodszym wieku. Telewizja, kasety wideo, gry

komputerowe wyparły czytanie bajek, książek dla dzieci oraz tradycyjne gry i

zabawy. Media i środki techniczne coraz częściej zastępują drugiego

człowieka jako partnera dialogu. Mają ogromny wpływ na rozwój dzieci i

młodzieży.

Dominujące miejsce w życiu dzieci zajmuje telewizja. Towarzyszy ona dziecku

codziennie przez kilka godzin zwykle około 3, a nawet więcej. Nawet gdy

dziecko korzysta z niej przy odpowiednim oświetleniu i z zachowaniem

odpowiedniej odległości oraz właściwej postawy, nawet przy przestrzeganiu

najważniejszych zasad , jej wpływ jest niekorzystny . Dziecko jest bowiem

bierne, nieruchome a im młodsze ,tym bardziej jest mu potrzebny ruch.

Oglądanie filmów ogranicza najczęściej inne zajęcia ,przede wszystkim

ruchowe i pobyt na powietrzu. Ograniczenie to ma negatywny wpływ na

dzieci znajdujące się przecież w okresie intensywnego rozwoju fizycznego.

Telewizja wpływa na rozwój psychiczny dziecka. Dostarcza także wielu

wrażeń wzrokowych i słuchowych. Ciągłe ich doznawanie obciąża jednak

system nerwowy dziecka, zmusza do nieustannej pracy, a tym samym

prowadzi do zmęczenia. Przejawia się to słabszą koncentracją uwagi,

niepokojem ruchowym, mniej sprawnym wykonywaniem różnych czynności,

drażliwością. Dzieci mało odporne są bardziej pobudliwe. Podczas oglądania

filmów dzieci angażują swoją uwagę. Jeśli ich czas zostanie wykorzystany

przed telewizorem, później występują trudności w skupieniu się na innych

zajęciach, np. na lekcjach. W rezultacie telewizja zamiast przyczyniać się do

ułatwienia, nauki utrudnia ją. Przeżycia dzieci, jakie dostarczają im środki

masowego przekazu wpływają na ich rozwój emocjonalny. Dzieci bardzo

żywo reagują na treści prezentowane w filmach. Smucą je przeżycia jednych

bohaterów, śmieszą innych, a jeszcze innych przerażają. U niektórych dzieci

pod wpływem dramatycznych scen rośnie lękliwość. Ekrany telewizyjne

bardzo często uzupełniają filmy, w których dominuje przemoc i agresja. Dzieci

naśladują takie zachowania. Oddziaływanie scen przemocy jest tym większe,

im bardziej nasycone nimi są programy. Dzieci obserwując agresję w filmie

często odtwarzają ją w reakcjach z kolegami.

Naukowcy amerykańscy obliczyli, że aby obejrzeć tyle aktów przemocy, ile

dziecko ogląda między 6 a 7 r. życia, trzeba być w środowisku przestępczym

przez 580 lat.

Telewizja , oprócz zagrożeń, stwarza również szanse. Dzięki nim dzieci często

zaskakują nauczycieli i rodziców swoją wiedzą, zasobem słów, znajomością

faktów. To ona pozwala na wyrównanie poziomu wiedzy i wyobraźni dzieci z

różnych środowisk. Rodzice i nauczyciele, chcą aby wpływ telewizji na rozwój

dziecka był pozytywny, powinni pamiętać, żeby dziecko poświęcało na

telewizją tyle czasu, na ile pozwala jego wiek i stopień rozwoju. Czterolatki

powinny zadowolić 30 minutami dziennie; jeśli troszkę więcej, to nie w jednym

kawałku, ale z przerwą na odpoczynek od emocji. Dziesięciolatki mogą bez

szkody dla zdrowia poświęcić na oglądanie telewizji 60 minut, a jeżeli troszkę

więcej, to także z przerwą.

Dziecko powinno oglądać przede wszystkim programy dla niego

przeznaczone a rodzic powinien wiedzieć, co dziecko ogląda.

Dziecko w świecie mediów musi umieć z nich korzystać, wybierać, aby

czerpać z nich korzyści, doświadczenia, przeżycia, aby umiało wyrażać

stosunek do samego siebie i świata.

Wielką rolę odgrywa także reklama. Znaczenie reklamy wydaje się ogromne,

także z wychowawczego i pedagogicznego punktu widzenia. Reklama

stanowi ważny instrument kreowania potrzeb, sposobów ich zaspokajania,

stylów życia, wzorów osobowych. Niejednokrotnie w reklamie

„produkowane” są „zbiorowe marzenia”. Adresowana jest zarówno do

dorosłych, jak i do dzieci, we wszystkich przedziałach wiekowych-począwszy

od niemowlaka.

Wszystkie mechanizmy psychologiczne, którymi posługują się twórcy reklam

zmierzają do wzbudzenia lub uaktywnienia jakiejś potrzeby. Może się to dziać

przez jasną perswazję, modelowane zachowania lub budzenie emocji z daną

potrzebą, ale zawsze chodzi o to by wywołać w dziecku potrzebę, czyli

poczucie jakiegoś braku i pragnienie zaspokojenia go.

Szczególnie znaczące są tu mechanizmy modelowania i prowokowania

emocji. Emocje wywołane reklamami, zwłaszcza u dzieci, w większości

przypadków nie kończą się zakupami, stają się jednak składnikiem ich życia

psychicznego. Emocje wywołane przez bodźce nie percypowane świadomie

i pozostające w psychice mają znaczenie dla ich postaw i zachowania.

Reklamy oddziałują na współczesne dzieci już od pierwszych miesięcy życia i

stopniowo, wraz z rozwojem przybierają coraz szersze rozmiary. Dzieci w wieku

przedszkolnym nie rozumieją jeszcze istoty reklamy. Wierzą, że reklamy

mówią prawdę, są więc bardzo podatne na ich perswazję. Dzieci traktują

reklamy jak każdy inny film. Dopiero w wieku szkolnym zaczynają rozumieć, co

jest ich celem, a także różnicować reklamy z punktu widzenia tego, co

reklamują, dla kogo produkt jest przeznaczony, co im się w reklamie podoba,

a co nie podoba itp..

Dzieci stanowią znaczną część widowni reklam, korzystają z nich chętnie i

jako konsumenci mają duże znaczenie dla reklamodawców. Oglądanie

reklam zabiera dzieciom bardzo dużo czasu. Dla dziecka jest po prostu

filmem, a przez dorosłego widza może być traktowana jako swego rodzaju

konwencja. Dzieci nie rozumieją jeszcze mechanizmów stosowanych w

reklamach i są wobec nich całkowicie bezbronne. Reklamy mają wielki

wpływ na psychikę ludzi, a w szczególności dzieci. Spośród nich szczególnie

niepokojące wydaję się przyjmowanie postawy konsumpcyjnej, rozbudzanie

łakomstwa, agresywności i erotyzacja wyobraźni.

Ważne wydaję się tu nie tylko konkretne postępowanie, ale to że dzieci nie

mogą kupować wszystkich reklamowanych produktów. Rozbudza się w nich

pragnienie niemożliwe do zrealizowania, co powoduje frustrację

pobudzającą mechanizmy obronne, takie jak agresja i fiksacja. Niektóre

reklamy budzą u dzieci lęk i agresywność. Zakres tego oddziaływania zależy

od ilości czasu poświęcanego na oglądanie reklam przez dzieci i od stopnia

nasycenia reklam omawianymi emocjami. Zależy to także od emocjonalnej i

rodzinnej sytuacji dziecka. Dzieci często odnoszą obrazy reklamowe do

własnej sytuacji życiowej, warunków w jakich żyje ich rodzina. Często w

wypowiedziach dzieci z ubogich lub patologicznych rodzin pojawiają się

akcenty irytacji, złości, smutku i zakłopotania które zdradzają frustrację. Dzieci

te nie identyfikują się tak, jak większość ich rówieśników z reklamowanymi

postaciami i przedstawionymi realiami, to nie jest ich świat. Oby z czasem

frustrację te nie zaowocowały agresją wobec tych dostatnio żyjących ludzi.

Dzieci bardzo często oglądają reklamy telewizyjne i bardzo je lubią.

Oglądają je nie tylko przed oczekiwanym programem, ale przerywają w

domu ulubione zabawy, gdy usłyszą i zobaczą, że na ekranie jest reklama.

Orientują się, kiedy i w jakim czasie jest emisja reklam. Ulegają czarowi

reklamowanych produktów. Wierzą że reklamowany towar jest wysokiej

jakości, tzn. dobry, smaczny, piękny, doskonały, wspaniały, trzeba go

koniecznie mieć i wreszcie, że reklamy mówią prawdę, są wiarygodne.

To, co najbardziej podoba się dzieciom w programach reklamowych, to

wpadające w ucho melodyjne piosenki. Lubią je nucić i śpiewać przy różnych

okazjach. Często znajomość tych śpiewanych treści reklam jest źródłem

popisów dziecięcych w rodzinnym gronie, a także okazją do wykazania się

wśród rówieśników, kto jest lepszy.

Podoba się także dzieciom w reklamach animacja. Przemawia do ich

wyobraźni świat barw, spostrzegają piękną kolorystykę, estetykę i smak.

Podobają się im także śmieszne dialogi.

Reklamy telewizyjne wzbudzają dążenia do zaspokojenia potrzeb posiadania.

Dzieci chcą mieć reklamowane zabawki, słodycze i napoje. Choć nie zawsze

wywierają one dobry wpływ. Słodycze ze względów zdrowotnych powinny

być np. spożywane z umiarem. Jednak w reklamie jest inaczej. Baton Milky

Way według reklamy zastępuje szklankę mleka, a cudowne mleczne dropsy

„przeniosą każdego w krainę dzieciństwa” , co sugeruje, że są bardzo zdrowe.

Z reklamowanych napojów Coca- Cola jest szkodliwa dla uzębienia ze

względu na występujące w niej fosforany, ale reklama zachwala ten napój

jako najlepszy. Reklamy skłaniają dzieci do molestowania rodziców o ciągłe

kupowanie reklamowanych produktów. Przykładem może być reklama

„Kinder niespodzianki”. Są to czekoladowe jajeczka z małą zabaweczką w

środku. Ukazanie stołu zapełnionego zabawkami sugeruje coś więcej niż

jeden mały przedmiocik, skłania dzieci do regularnego kupowania tego

towaru.

Dzieci najczęściej i najchętniej oglądają reklamy przed dobranocką.

Najbardziej podobają im się reklamy prezentujące następujące zabawki: lalki

Barbie, klocki Lego, gry komputerowe. Oglądanie ich na ekranie telewizora

wywołuje u dzieci marzenia i pragnienia ich posiadania, a więc reklamy

poszerzają wyobraźnię dziecka. Reklama stała się tematem codziennych

rozmów. Niektóre z fragmentów są cytowane, a dzieci odgrywają też role

charakterystycznych postaci, próbują je naśladować, posługują się

zapożyczonym z reklam słownictwem (nie zawsze adekwatnym do

rzeczywistości). Podświadomie utożsamiają się czasem z ich bohaterami.

Magia reklam telewizyjnych oddziałuję na dzieci silnie, iż wymuszają one na

rodzicach zakup zabawek, słodyczy itp. , reklamy w rodzinach gorzej

sytuowanych stają się źródłem napięć i konfliktów, dziecko odbiera reklamę

bezkrytycznie, w przypadku posiadania reklamowanego przedmiotu, dziecko

często przekonuję się, że wymarzony przedmiot nie jest tak doskonały lub

funkcjonalny, a cukierek nie smakuje tak, jak sobie wyobrażało – i zaczyna

wątpić w autentyzm opinii ludzi dorosłych. To drastyczne odkrycie i

odsłonięcie utajonego fałszu stanowi dla dziecka prawdziwą klęskę.

Gwałtowny rozwój nowości technologicznych powodujący przeobrażanie się

społeczeństwa industrialnego w społeczeństwo informacyjne stawia nowe

wymogi przed systemem oświaty. Współczesna edukacja powinna

przygotować ucznia do życia w tym społeczeństwie. Wzrastająca rola

mediów i ich powszechność sprawiają, że zaczynają one odgrywać

dominującą rolę w procesie wychowania

Wiedza o mediach, czyli edukacja medialna staje się wyjątkowo istotnym

elementem wykształcenia młodego człowieka, gdyż różne media są

integralnym składnikiem każdego jednostkowego otoczenia. Kształtowanie

kompetencji komunikacyjnych ucznia zaowocuje świadomością

negatywnego wpływu niektórych przekazów medialnych. Wynikiem tego

procesu będzie skierowanie uwagi odbiorcy na przekazy wartościowe,

zawierające społecznie pozytywne treści i elementy kultury elitarnej. Pozwoli

uchronić młodego człowieka przed konsekwencjami przyjęcia mimetycznego

stylu odbioru mediów, skierowanego na przekazy proste, a wręcz prymitywne

Media wpływają na rozwój dziecka poprzez trzy funkcje jakie pełnią w

edukacji:

- funkcja poznawczo-kształcąca polega na tym, że media rozszerzają pole

poznawcze uczących się przez udostępnieni im całej, rozległej rzeczywistości,

rozwijając jednocześnie ich procesy percepcyjne, intelektualne i

wykonawcze.

- funkcja emocjonalno-motywacyjna jest silnie związana z funkcją

poznawczo-kształcącą. Media dydaktyczne nie tylko wywołują silne

przeżycia intelektualne, ale również wzruszenia, przeżycia emocjonalnoekspresyjne,

przez co rozbudzają zaangażowanie, zaciekawienie i

zainteresowanie materiałem nauczania. Między emocjami a motywacją

istnieje ścisły związek. Dlatego media, oddziałując na sferę emocjonalną

człowieka, tym samym uruchamiają u niego określone procesy motywacyjne.

Uczenie się bez należytych emocji i motywacji jest nieefektywne;

- funkcja interkomunikacyjna polega na tym, że niektóre media, np. oparte

na technice komputerowej, rozwijane na bazie komputera, nie tylko

przekazują komunikaty, ale również umożliwiają wzajemne komunikowanie

się, prowadzenie dialogu, co dotychczas było atrybutem jedynie ludzi.

Edukacja medialna poprzez zamierzone i celowe działania nauczycieli

powinna zatem zmierzać do kształtowania pozytywnych postaw wobec

mediów.

Postawa krytyczna, która angażując intelekt, wyklucza naiwny stosunek do

treści publikowanych w mediach, uległość wobec cudzych opinii i treści

propagandowych, zakłada zaś znajomość głównych mechanizmów

działania mediów, dystans emocjonalny wobec odbieranych komunikatów

oraz czerpanie informacji z wielu źródeł i porównywanie ich (ocenianie

wiarygodności).

Postawę selektywności, która zakłada przemyślany wybór odbieranych treści,

poprzez uświadamianie dzieciom konsekwencji jej braku, np. niepotrzebnej

straty czasu.

Postawy twórczej aktywności, która ma stanowić alternatywę wobec

biernego odbioru mediów, przygotowanie do posługiwania się mediami jako

narzędziami ,rozwoju intelektualnego, rozrywki i pracy zawodowej.

Nieprzemyślane, zbyt długie korzystanie z przekazów medialnych powoduje

spadek aktywności społecznej człowieka i zmiany zachodzące w jego

psychice oraz sposobie postrzegania świata. Do najczęściej występujących

zalicza się zmniejszenie wrażliwości słuchowej - młodzi ludzie potrafią

oglądać, nie potrafią natomiast słuchać innych i rozmawiać z nimi. Technika

utrudnia bowiem proces integracji międzyludzkiej, stwarzając jedynie

możliwość kontaktów pośrednich, które nie uczą bycia z ludźmi. W rezultacie

młody człowiek czuje się jeszcze bardziej samotny. Niepokojącym

symptomem są również trudności w koncentracji i pamięciowym

opanowywaniu tekstu. Zbyt długie przebywanie w świecie mediów może

doprowadzić także do rozwoju stanów lękowych, poczucia wyobcowania i

bezsilności człowieka wobec rzeczywistości, w której żyje.

U wielu młodych użytkowników mediów pojawia się również niebezpieczne

zjawisko fascynacji wirtualną rzeczywistością, zwłaszcza gdy dają one szansę

interaktywności. Nowe techniki multimedialne, łącząc dźwięk, obraz

trójwymiarowy, a nawet dotyk, stwarzają takie wrażenie realności, że powrót

do świata rzeczywistego staje się problemem. Często młody człowiek

utożsamia się z wirtualnym bohaterem, gdyż nie potrafi dostrzec granicy

między światem fantastycznym i realnym. Skutkiem częstego oglądania scen

agresji i przemocy pojawia się również akceptacja dla takich zachowań i

stępienie wrażliwości, określane mianem znieczulicy społecznej.

Coraz częściej pojawiają się także głosy o zjawisku uzależnienia od techniki

elektronicznej, którego szczególnym rodzajem jest uzależnienie od Internetu.

Wśród objawów tego uzależnienia wymienia: utrzymywanie kontaktów z

ludźmi tylko przez Internet, utratę zainteresowania innymi formami aktywności,

zmianę języka, brak kontroli czasu spędzanego w sieci.

Równie niebezpieczny wydaje się wzrost znaczenia mediów w dziedzinie

wychowania młodego człowieka, odbywający się kosztem rodziny. Bardzo

często rola rodziców sprowadza się do zaspokajania potrzeb materialnych

dziecka, brak natomiast codziennych kontaktów emocjonalnych z dzieckiem.

Media wypełniają czas przeznaczony na zabawę, rozmowę, dyskusję.

Edukacją medialną powinni więc zostać objęci także rodzice, po to, by mogli

od najmłodszych lat kierować rozwojem dziecka, wskazując bajki, programy i

filmy wzbogacające wiedzę i osobowość dziecka.

Dostrzegając możliwe zagrożenia ze strony mediów, nie należy zapominać

o ogromnych korzyściach płynących ze świadomego i przemyślanego

korzystania z przekazów medialnych. Taki sposób traktowania mediów może

przyczynić się do bardziej systematycznego i krytycznego uświadamiania

sobie świata i być źródłem rozwoju własnej osobowości. Media umożliwiają

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin