BADANIA.DOC

(111 KB) Pobierz
Cw

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

STRATEGIA FUNKCJONOWANIA PRZEDSIĘBIORSTWA.

Orientacja produkcyjna

Orjentacja sprzedażowa

Orientacja marketingowa

Podaż i Popyt

Prawo Engla

Prawo Marshala

Dochodowa elastyczność popytu

Deprawacja potrzeb

Fundusz nabywczy

Badania marketingowe

Istota badań marketingowych

Funkcja badań marketingowych

Definicja Akera Daya

pierwsze badanie

 

GŁÓWNE OBSZARY PROWADZENIA BADAŃ MARKETINGOWYCH

Środowisko – otoczenie

Charakterystyczne cechy rynku

Zachowania konsumenta

 

PROCES BADAWCZY

metody bezpośrednie

metody ankietowe

Pytania rodzaje

Skale pomiarowe:

Ustalenie kolejności pytań

Kwestionariusz

Wg S. Nowaka

Etapy budowy kwestionariusza

kreślenie typu poszukiwanych informacji

Wybór rodzaju kwestionariusza

Opracowanie zawartości treściowej pytań

Analiza form odpowiedzi

Ustalenie kolejności pytań

Zaprojektowanie cech zewnętrznych kwestionariusza

Sprawdzenie wykonania kwestionariusza

Test pilotażowy

Pytania otwarte – zalety i wady
Pytania zamknięte – zalety i wady

Zasady prawidłowej budowy kwestionariusza:

 

ANALIZA I INTERPRETACJA DANYCH.

Badania marketingowe dzielą się głównie na dwie kategorie:

wywiady Face to Face

hall test"

purchase intercept technique" PIT

Wybór metody w badaniach typu" field research" zależy od:

Wywiad telefoniczny

Badania pocztowe

 

BADANIA JAKOŚCIOWE.

Celem badań jakościowych

Metody badań jakościowych

istotność badań jakościowych

 

WYWIAD POGŁĘBIONY.

Podstawowe rodzaje wywiadów pogłębionych.

Techniki projekcyjne.

Asocjacja słowna

Dowolna asocjacja słowna

Sukcesywna asocjacja słowna

 

DOBÓR PRÓBY I ZBIERANIE DANYCH.

Korzyści z doboru próby:

Etapy procesu doboru próby:

Rodzaje doboru próby.

Dobór nielosowy

Podstawowe błędy w metodzie doboru dobory w proc. zbierania danych

 

GRUPA DYSKUSYJNA

Cechy charakterystyczne:

Reprezentatywność

Technika koloru

Faza wstępna

Rekrutacja uczestników

Podstawowe umiejętności moderatora:

Źródła informacji:

Grupa dyskusyjna

RÓŻNICE

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

STRATEGIA FUNKCJONOWANIA PRZEDSIĘBIORSTWA.

 

Orientacja produkcyjna – produkować przy minimalnych kosztach i niskiej cenie (klient kupi wszystko byle było tanie)

Orjentacja sprzedażowa – sprzedany może być każdy produkt byle obsługa klienta była profesjonalna.

Orientacja marketingowa – sprzedawane będą produkty na które będzie popyt

Podaż – to ilość produktów (usług) które chce przedsiębiorstwo sprzedać po określonej cenie.

Popyt – jest to ilość produktu który może być nabyty po odpowiedniej cenie. Jest to zapotrzebowanie poparte siłą nabywczą konsumentów

Prawo Engla – w miarę wzrostu dochodu maleje popyt na dobra podstawowe.

Prawo Marshala – jeśli cena wzrasta to cena maleje

Dochodowa elastyczność popytu – jeśli dochód wzrasta to maleje relatywny udział % na produkty podstawowe (np. żywność)

Deprawacja potrzeb – przyjmując hierarchię potrzeb dążymy do zaspakajania ich ale gdy nie możemy tego zrobić nadal one istnieją i nie wykluczamy ich ze swego repertuaru.

Fundusz nabywczy – dochód do dyspozycji nabywcy

Badania marketingowe - są zorientowane na poznawanie i zrozumienie preferencji konsumenta.

Istota badań marketingowych – systematyczne zbieranie, przetwarzanie i analizowanie danych  oraz wyników badań związanych istotnie z sytuacją marketingową przedsiębiorstwa.

Funkcja badań marketingowych – jest to dostosowanie informacji w celu wsparcia kierownictwa przedsiębiorstwa w podejmowaniu decyzji.

 

Definicja Akera Daya

Badania marketingowe – wiąże daną organizację z jej rynkowym otoczeniem. Organizacje gromadzą, analizują i interpretują dane aby pomóc kierownictwu w zrozumieniu otoczenia, zidentyfikowaniu problemów i sprzyjających sytuacji oraz w rozwoju działań na określonych rynkach.

 

W 1911 Parlin założył Comercial Research i przeprowadził on pierwsze badanie, które dotyczyło rynków rolniczych (produkcja zbóż, wyznaczenie odpowiednich rolniczych poziomów masowychdo osiągnięcia max. efektu)

 

GŁÓWNE OBSZARY PROWADZENIA BADAŃ MARKETINGOWYCH

 

1.                 Środowisko – otoczenie

Ø             technologie

Ø             trendy ekonomiczne, poziom dochodu dyspozycyjnego różnych kategorii konsumentów.

Ø             trendy społeczne w ogóle i w poszczególnych grupach wyróżnionych ze względu na wiek , płeć , stan cywilny , aktywność zawodowa , miejsce zamieszkania , trendy mody , zmiany systemów wartości.

Ø             polityka i jej mechanizmy regulujące , zwłaszcza polityka społeczna.

 

2.                 Charakterystyczne cechy rynku:

Ø             wielkość rynku i pożądana prędkość jego wzrostu

Ø             geograficzne zróżnicowania

Ø             segmentacja tj. jak wiele wyróżnionych kategorii , jakie są jego możliwości , jaka jest struktura konkurencji ?

Ø             preferencyjne produkty , ich rodzaj i ilość

Ø             kanały dystrybucji

 

3.                 Zachowania konsumenta

Ø             co kupują: produkt czy usługę ?

Ø             kto kupuje: każdy czy tylko kobiety?

Ø             gdzie kupują: okoliczne sklepy czy supermarkety?

Ø             dlaczego kupują: motywy jakie nimi kierują?

Ø             jak dokonują zakupów: z rozmysłem czy ad hoc

Ø             kiedy kupują: raz w tygodniu , codziennie czy sezonowo?

Ø             przewidywana zmiana: nowy produkt? zmiana preferencji.

 

Naczelną sprawą w badaniach marketingowych jest zrozumienie konsumentów, kim oni są ,jak się zachowują , dlaczego tak a nie inaczej , jak będą się zachowywali w przyszłości?

 

PROCES BADAWCZY

 

1. określ cel badań

2. analiza sytuacji - obserwujemy rynek

3. podstawowe hipotezy

4. analiza danych wtórnych (dane , literatura , artykuły , publikacje)

5. określenie metod zbierania danych

6. testowanie narzędzi badawczych

7. planowanie wyboru próbki

8. zbieranie danych

9. analiza i interpretacja danych

10. przygotowanie raportu z badań

 

metody bezpośrednie - bezpośredni kontakt z osobą badaną

metody ankietowe - kwestionariusz ankietowy

 

kwestionariusze - co nas interesuje?

1. fakty

2. opinie

 

Pyt. zamknięte - odpowiedź zaproponowana przez ankietera (tak/nie)

Pyt. otwarte - możliwość wyjaśnienia

Pyt. pośrednie - inne

 

Skale pomiarowe:

1. nominalna np. czy lubi pani... TAK/NIE (proste pytanie)

2. porządkowe np. jakie są najważniejsze dla pani...(w skali 1-5 lub wyżej)

3. pozycyjne - np. postaw krzyżyk przy...

 

Ustalenie kolejności pytań

1. uszeregować problemy (od ogółu do szczegółu)

2. test pilotażowy - próba czy analiza jest dobra ( 350 osób )

 

KWESTIONARIUSZ – jest to zbiór pytań zapisanych w określony sposób w celu wywołania żądanych odpowiedzi.

Wyróżniamy kwestionariusz: ankietowy i wywiadu

Wg S. Nowaka kwestionariuszem określa się „wszelki” uprzednio przygotowany, podporządkowany celom badania zbiór pytań, bez względu na to, czy pytania są mniej czy bardziej sprecyzowane, czy oczekuje się na nie długiej i wyczerpującej odpowiedzi, czy też tylko podkreślenia jednej odpowiedzi uprzednio przygotowanej, czy wreście odpowiedź jest wpisywana przez badanego, czy też przez ankietera lub też osobę prowadzącą wywiad.

 

Etapy budowy kwestionariusza

1.                 kreślenie typu poszukiwanych informacji

2.                 Wybór rodzaju kwestionariusza

3.                 Opracowanie zawartości treściowej pytań

4.                 Analiza form odpowiedzi

5.                 Ustalenie kolejności pytań

6.                 Zaprojektowanie cech zewnętrznych kwestionariusza

7.                 Sprawdzenie wykonania kwestionariusza

8.                 Test pilotażowy

 

Ad 1 kreślenie typu poszukiwanych informacji

 

Ø                  Należy określić czy chcemy uzyskać informacje o:

-  faktach, wówczas uzyskane informacje odzwierciedlają stan wiedzy respondenta o badanym przedmiocie

-  opiniach respondentów, wówczas informacje odzwierciedlają postawę wobec przedmiotu

Ø                  Należy określić populację badaną, wśród której te informacje będą uzyskiwane.

 

Nieodpowiedniość pomiędzy typem poszukiwanych informacji a populacją badaną będzie tym większa im więcej uzyskamy odpowiedzi typu „nie wiem”, „brak zdania”, „nie dotyczy”

 

Ad 2 Wybór rodzaju kwestionariusza

 

a)                 Kwestionariusz o wysokim stopniu standaryzacji (rodzaj, kolejność, sposób zadawania wszystkich pytań są ściśle określone w kwestionariuszu wywiadu)

b)                 Kwestionariusz o małym stopniu standaryzacji

c)                 Wywiad strukturalizowany bezpośredni – najczęściej stosowany typ wywiadu do którego należą wywiad telefoniczny, większość wywiadów indywidualnych.

d)                 Wywiad niestrukturalizowany bezpośredni jest on stosowany w fazie rozpoznawczej badań a najbardziej popularną jego formą jest wywiad grupowy

e)                 Wywiad strukturalizowany pośredni – stanowi pole zastosowań technik projekcyjnych

 

Ad 3 Opracowanie zawartości treściowej pytań

 

a)                 pytania w kwestionariuszu powinny dostarczyć przede wszystkim informacji pozwalających na rozwiązanie problemu badawczego postanowionego  na początku badań

b)                 pytanie powinno dostarczać tylko jednego problemu

c)                 pytanie nie powinno zakładać okresowego poziomu znawstwa (tzw. błędne założenie znawstwa)

d)                 pytania powinny mieć poprawną formę stylistyczną i gramatyczną

e)                 każde pytanie powinno charakteryzować się jakością znaczeniową tj. zarówno badacz jak i ankieter i respondent powinni nadawać użytym pojęciom to samo znaczenie

f)                   umiejętne stosowanie sposobów łagodzenia pytań o zabarwieniu emocjonalnym a min.

-  założenie sporadyczności

-  założenie zwyczajności działania

-  założenie istnienia „uogólnienia innego”

-  założenie obiektywności

 

Ad 4  Analiza form odpowiedzi

 

Ze względu na formę odpowiedzi najbardziej podstawowym rozróżnieniem jest rozróżnienie na pytania:

a)            zamknięte – rozłączny i wyczerpywany zestaw możliwych odpowiedzi

Ø   pytania rozstrzygnięcia

Ø   pytania dopełnienia

b)            otwarte – dające możliwość pełnej swobody w konstruowaniu odpowiedzi

 

Ad 5   Ustalenie kolejności pytań

 

a)            wywiad powinien trwać nie dłużej niż 30 minut

b)            w ustalaniu kolejności pytań zaleca się stosowanie strategii funnel

c)             wywiad powinien rozpoczynać się tzw. pytań wprowadzających

d)            stosowanie w przypadku formułowania pytań o charakterze emocjonalnym tzw. pytań buforowych

e)            ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin