Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
DYSTRYBUCJA
1. ISTOTA DYSTRYBUCJI
Dystrybucja obejmuje wszelkie decyzje i czynności związane z dostarczeniem wytworzonych produktów finalnemu nabywcy - konsumentowi [1]. Do czynności tych zalicza się przede wszystkim transport, magazynowanie, konserwację i uszlachetnianie produktów, czyli działania związane z fizycznym transferem dóbr od producenta do finalnego odbiorcy. Decyzje natomiast, podejmowane w ramach procesu dystrybucji, określają liczbę i rodzaje ogniw pośredniczących w tymże procesie, a także ustalają zadania dla poszczególnych jej uczestników [3].
2. POJĘCIE I RODZAJE KANAŁÓW DYSTRYBUCJI
Wszystkie podmioty uczestniczące w procesie dystrybucji tworzą kanał dystrybucji.
Kanał dystrybucji (sprzedaży, marketingu, rynku) oznacza liczbę i kolejność występowania pośredników na drodze przesuwania produktu od wytwórcy do ostatecznego nabywcy [5]. Przez kanał przepływają różnorodne strumienie:
- rzeczowe - obejmujące fizyczny ruch produktów (transport, magazynowanie),
- finansowe - związane z przepływem środków pieniężnych stanowiących zapłatę zaprawo własności lub użytkowania,
- informacyjne - związane z komunikowaniem się podmiotów w kanale dystrybucji(negocjacje handlowe, zamówienia, podpisywanie umów, informacja rynkowa, badania potrzeb i preferencji konsumenta).
Podział kanałów dystrybucji W literaturze spotyka się wiele klasyfikacji kanałów dystrybucji. Według Altkorna , kanały dzieli się według następujących kryteriów:
a) liczby pośredników:
- bezpośrednie - producent sam zajmuje się sprzedażą swych produktów finalnymnabywcom,
- pośrednie - między producentem i konsumentem występuje co najmniej jedenpośrednik,
b) liczby szczebli pośrednich:
- krótkie - dwuszczeblowe,
- długie - wiełoszczeblowe,
c) rodzaju przepływających strumieni:
- transakcyjne - dotyczące np. negocjacji,
- rzeczowe - związane z fizycznym przepływem towarów,
d) znaczenia kanału dla producenta:
- podstawowe,
- pomocnicze,
e) charakteru powiązań między uczestnikami kanału:
- konwencjonalne (swobodnych przepływów, pojedynczych transakcji) - stopień integracji działań poszczególnych ogniw jest niewielki, a powiązania sąnietrwale,
- zintegrowane (wertykalne),
- kontraktowe - zawarcie kontraktu między uczestnikami kanału,
- korporacyjne (własne) - posiadanie na własność firm działających na kolejnym lub poprzednim szczeblu kanału, obejmujące:
- integrację wprzód tzn. producent jest równocześnie właścicielem firmdziałających na szczeblu hurtu lub detalu,
- integrację wstecz - detalista rozpoczyna produkcję sprzedawanych towarów,
- administrowane - jeden z uczestników kanału (najbardziej znany na rynkui wpływowy) koordynuje i kontroluje działania dystrybucyjne, występujewówczas ekonomiczna dominacja jednego z uczestników kanału.
3. LOGISTYKA DYSTRYBUCJI
Logistyka dystrybucji (logistyka marketingowa, fizyczna dystrybucja) jest to zespół instrumentów i działań doprowadzających towary (w sensie fizycznym) do ostatecznych użytkowników. Celem fizycznej dystrybucji jest dostarczenie odpowiedniego produktu, w wymaganej ilości do właściwego miejsca, we właściwym czasie i przy możliwie najniższych kosztach [1, 5].
Całkowite koszty fizycznej dystrybucji (logistyki dystrybucji) można wyrazić za pomocą wzoru [1]:
KD = KS + KT + KMs + KMz + KU
gdzie:
KD - całkowity koszt dystrybucji,
KS - koszty sterowania fizyczną dystrybucją (informacji, opracowywania zamówień, administracji),
KT - koszty transportu (łącznie z kosztami opakowań i ubezpieczeń),
KMs — stałe koszty utrzymania magazynów,
KMz - zmienne koszty przechowywania zapasów,
KU - korzyści utracone z powodu braku lub opóźnień dostaw, wadliwej ich jakości.
4. POŚREDNICY W KANALE DYSTRYBUCJI
Hurt
Główne zadanie hurtowników polega na zakupie dużych jednorodnych partii produktów i ich odsprzedaży w mniejszych ilościach i po wyższej cenie. Przez swą działalność hurtownicy zwalniają producentów od konieczności samodzielnego składowania towarów i ich rozmieszczenia na rynku, zbierania zamówień, utrzymywania kontaktów i dokonywania rozliczeń z dużą liczbą detalistów. Detalistów zaś uwalniają od konieczności posiadania własnych magazynów, utrzymywania kosztownych kontraktów z wieloma producentami i pracochłonnego zbierania informacji rynkowych.
Detal to ostatnie ogniwo w kanale dystrybucji, za pośrednictwem którego produkty docierają do ostatecznego nabywcy. Za swoje usługi detaliści pobierają marże, które pokrywają koszty działalności i pozwalają na wygospodarowanie zysku. Detaliści różnią się między sobą posiadanym asortymentem towarów, formą ich własności, wielkością sprzedaży czy wreszcie stosowanymi metodami sprzedaży [1, 3].
Rodzaje detalistów:
a) sklepowa sprzedaż detaliczna :
- sklepy z produktami specjalistycznymi - prowadzą sprzedaż artykułów w dużym asortymencie w ramach wąskiej linii produktów (np. sklep ze zdrową żywnością);
- domy towarowe - wielkopowierzchniowe placówki handlowe (7000-8000 m2),zlokalizowane w wielokondygnacyjnych budynkach, usytuowane w śródmieściach dużych miast, prowadzące wiele linii produkcyjnych, np. odzież, meble,artykuły gospodarstwa domowego, o następujących formach sprzedaży: preselekcyjna, samoobsługowa, tradycyjna;
wielkopowierzchniowe sklepy samoobsługowe:
- supermarkety - duże, tanie, niskomarżowe, samobsługowe sklepy oferująceartykuły spożywcze, środki piorące i inne artykuły przydatne w prowadzeniugospodarstwa domowego. Często prowadzą sprzedaż różnorodnych towarówpo cenach jednolitych, co nie oznacza cen specjalnie zniżonych, lecz taki dobór tanich asortymentów, aby klient odniósł wrażenie zakupów po niskichcenach. Powierzchnia sprzedaży wynosi średnio 2500 m2;
— hipermarkety - największe samobsługowe sklepy o powierzchni sprzedażyod 8000 do 22000 m2, o asortymencie dużo szerszym niż w supermarketach;
- sklepy dyskontowe - sklepy samoobsługowe, o cenach niższych niż w supermarketach i domach towarowych, zlokalizowane najczęściej w tanich peryferyjnych dzielnicach miast, o niskim standardzie świadczonych usług - personel nieliczny, minimalne wyposażenie sklepu, towar sprzedawany wprost z kartonów,asortyment nieliczny (np. Aldi w RFN);
b) pozasklepowa sprzedaż detaliczna:
- sprzedaż wysyłkowa - produkty oferowane są za pośrednictwem katalogówdrukowanych w prasie, przesyłanych pocztą listów, ofert prezentowanych w telewizji. Zamówienia realizowane są za zaliczeniem pocztowym, kolejowym lubpo wpłaceniu odpowiedniej kwoty. Ten rodzaj sprzedaży opiera się na zaufaniunabywców co do terminowości dostaw oraz możliwości wymiany lub zwrotutowaru, jeśli nie odpowiada on oczekiwaniom nabywców;
- sprzedaż bezpośrednia - polega na odwiedzaniu potencjalnych klientów w domach lub instytucjach przez agentów firmy prezentujących im towary, próbki lubkatalogi;
- sprzedaż z automatów - występuje w miejscach, gdzie nie ma placówek handlowych, lub umożliwia nabycie produktów po zamknięciu sklepów (chodzigłównie o sprzedaż papierosów, słodyczów).
5. PLANOWANIE KANAŁÓW DYSTRYBUCJI
Zaprojektowanie kanałów dystrybucji wymaga podjęcia decyzji odnośnie [4]:
a) typu kanału (np. bezpośredniego lub pośredniego),
b) liczby pośredników na każdym szczeblu (stopnia intensywności dystrybucji),
c) rodzaju pośredników.
W niniejszym opracowaniu ograniczono się jedynie do szczegółowego omówienia sposobu wyboru pośrednika.
Wybór między pośrednikiem handlowym a pośrednikiem agentem jest procesem dwuetapowym (pośrednik handlowy kupuje produkty na własny rachunek i we własnym imieniu, w celu ich odsprzedaży; pośrednik agent kupuje produkty w imieniu i na rachunek zleceniodawcy).
1 etap - Analiza ilościowa
A. W przypadku, gdy wysokość obrotu (sprzedaży) jest stała i nie zależy od pośredników, wystarczy porównać przewidywany koszt ich działalności.
Wybór pośrednika, zgodnie z oczekiwaną strukturą kosztów, ustalamy przy użyciu prostej formuły matematycznej:
Kh = fh + qi, • x • c
Ka = fa + qa ■ x • c
Ka=Kh:iOK.
O fh'fa
qa -qh
Kh - całkowity koszt poniesiony na pośrednika handlowego,
Ka - całkowity koszt poniesiony na agenta,
fh - stałe uposażenie dla pośrednika handlowego (przeważnie wynosi zero),
f3 - stałe uposażenie dla agenta,
OK - obrót krytyczny - punkt krytyczny,
qa - prowizja agenta w zależności od wysokości obrotu,
qh - prowizja pośrednika handlowego,
x — zakładana wielkość sprzedaży,
...
stary_hipis