Analiza strategiczna przedsiębiorstwa.doc

(531 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

      

 

 

 

 

 

 

 

A N A L I Z A   S T R A T E G I C Z N A

 

P R Z E D S I Ę B I O R S T W A

 

 

 

 

 

 

 

 

W nowoczesnym zarządzaniu znaczenia nabiera problematyka tworzenia strategii przedsiębiorstwa. Każde przedsiębiorstwo wkraczając w przyszłość powinno wiedzieć czym  chce  być , jakie  cele  i  w  jaki  sposób  chce  je  osiągnąć , jakie  ma  szanse  powodzenia  i  z  jakimi  zagrożeniami  musi  się  liczyć  w  osiąganiu  pożądanych  pozycji .

Kierownictwo  przedsiębiorstwa  musi  więc  odpowiednio  zaprogramować  zadania  i  działania ( bieżące  i  przyszłe ) , czyli  opracować  koncepcję  całościowego  rozwoju  przedsiębiorstwa  i  jego  przyszłej  pozycji  względem  otoczenia .

              Współczesne  przedsiębiorstwa działają  w  warunkach  niezmiernie 

zmiennego  otoczenia  i  powszechnego  braku  stabilności . Czynniki  te  powodują, że  kształtując  strategię  zarządzania  przedsiębiorstwem  jego  kierownictwo  musi  sobie  wyraźnie  uzmysłowić, że  dotychczasowe  powodzenie  przedsiębiorstwa  nie  jest  żadną  gwarancją  jego  powodzenia  w  przyszłości. W  tych  okolicznościach  czynnikiem  warunkującym  sukces  przedsiębiorstwa  staje  się  przewidywanie  przyszłości.

Przedmiotem  naszych  rozważań  jest  Firma  „ PETROBEL „ która  znajduję  się  w  miejscowości  Poczesna  koło  Częstochowy. Została  zarejestrowana  w  sierpniu  1998 r , a  działalność  podjęła  26 maja  1999 r.

Firma  ta  powstała  w  drodze  porozumienia  udziałowców  spółki  prawa  handlowego  i  dwóch  osób  fizycznych .

Kapitał  firmy  składa się  z  aparatu  w postaci  działających  Stacji  Paliw  i  układu  pieniężnego  osób  fizycznych . Łącznie  jest  to  6,3 mln  zł.  z  czego  na  aport  przypada  6,1 mln  zł.

Podstawową  działalnością  firmy  jest  handel  w  zakresie  hurtowego  i  detalicznego  obrotu  paliwami. Ponadto  firma  zajmuje  się  sprzedażą  artykułów  spożywczych  i  przemysłowych  w  sklepach  przystacyjnych, oraz  dzierżawą  stacji .

              Struktura  organizacyjna  składa  się  z  Prezesa , który  kieruje  firmą  jako  całością  w  oparciu  o  dział  finansowy  wkładający  się  z  dwóch  osób . Na  drugim  szczeblu  znajdują  się  kierownicy  prowadzący  poszczególne  działy  i  tak:

              Dział  handlowy – 1 pracownik 

              Dział  Stacji  Paliw – 1 pracownik , oraz  1 osoba  prowadząca  sekretariat  i  zajmująca  się  równocześnie  kadrami .

              Łącznie  firma  zatrudnia  14  osób  z  czego  10 pracowników  to  pracownicy  zatrudnieni  w  systemie  zmianowym  jako  obsługa  Stacji  Paliw .

              Firma  współpracuje  z  takimi  koncernami  jak :  Petrochemia  Płock , Petrochemia  Gdańsk , Preem , oraz  z  miejscowymi  lokalnymi  dystrybutorami  paliw , którzy  dysponują  importowanym  paliwem .

              Jeżeli  chodzi  o  sprzedaż  to  firma  sprzedaje  paliwo  stacją  paliw  w  województwie  świętokrzyskim ,oraz  śląskim , a  także  prowadzi  sprzedaż  detaliczną  na  własnej  stacji .

              Ponadto  „PETROBEL „  współpracuje  z  firmami  transportowymi , które  dostarczają  i  odbierają  paliwa  do  naszych  kontrahentów .

              Dysponuje  nowoczesnymi  stacjami  paliw , wyszkoloną  kadrą  i  personelem , a  także  zapleczem  w  postaci  nowoczesnych  urządzeń  komputerowych  i  oprogramowania  umożliwiających  bieżące  śledzenie  rozliczeń ,oraz  monitoring  dostaw  i  odbiorów .

              Ważnym  „plusem „  firmy  jest  wysyłanie  i  przyjmowanie  dostawy  paliwa  poprzez  Internet .

              Wszelkie  rozliczenia  pieniężne  prowadzone  są  z  bankami  poprzez  system  Home – banking .

 

Co  jest  ważne  w  działalności  firmy ?

Otóż  firma  musi  mieć  jakiś  określony  plan  działania , jest  nim  dążenie  do  rozwoju  i  maksymalizacji  zysku  przy  jednoczesnym  zwiększeniu  majątku  przedsiębiorstwa .

Tym  planem  działania  w  przypadku  tej  firmy  jest :

-          pozyskanie  paliw  dobrej  jakości  za  jak  najniższą  cenę,

-          sprzedaż  paliw  na  własnych  obiektach  w  cenie  nie  wyższej  niż  konkurencja  przy  zapewnieniu  standardu  obsługi  ponad  ten, który  oferuje  konkurencja,

-          rozbudowa  własnej  sieci  detalicznej  poprzez  zawieranie  umów  dzierżawy  istniejących  obiektów  lub  ich  wykup  od  dotychczasowych  właścicieli  po  korzystnych  cenach  ( najlepiej  wykup  zadłużonych  obiektów),

-          rozbudowa  sieci  sprzedaży  hurtowej  dla  małych  stacji  w  promieniu  150 km.

Na  prowadzenie  firmy  może  wpłynąć:

Nawiązanie  kontaktów  - podpisanie  korzystnych  umów  handlowych  z  największymi  dystrybutorami. Umów  dla  odbiorców  określonych  mianem  „duży  hurt „ polegających  na  zasadzie  im  więcej  odbierasz  tym  masz  mniejszą  marżę  a  co  za  tym  idzie  niższą  cenę.

              Ponadto  należy  rozpatrzyć  możliwość  uzyskania  paliwa  z  importu z  niemieckich  i  czeskich  rafinerii  ( uzyskanie  zezwolenia  na  import  paliw).

Uzyskanie  zezwolenia  na  komponowanie  paliw  w  oparciu  o  dostawy  składników  krajowych  i  importowanych.

Załoga  - obsługa  stacji  paliw  ma  również  duży  wpływ  na  działalność  i  powodzenie  firmy, ponieważ  odpowiednio  wysoki  standard  obsługi, utrzymanie  obiektu  w  czystości  skłania  klientów  do  wybierania  właśnie  tych  stacji  z  naszej  firmy , a  to  prowadzi  do  zadowolenia  klientów  i  wzrostu  sprzedaży .

Znak  firmy  gwarantują  miłą  i  uprzejmą  obsługę , gotowość  pomocy  w  przypadku  jakiś  zdarzeń  losowych , dobrze  zaopatrzone  sklepy , czyste  i  pachnące  toalety  oraz  konkurencyjne  ceny  paliwa .

              Firma  gwarantuje  odbiorcom  małych  stacji  paliw  o  dobrych  parametrach , konkurencyjnej  cenie  oraz  zapewnia  pewność  i  terminowość  dostaw .

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Przeszłość

 

Teraźniejszość

    Przyszłość

S

Czynnik

W

S

R

W

S

R

W

S

R

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

Doświadczona  kadra  kierownicza

30

4

120

20%

4

80

10%

4

40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Dobra  lokalizacja

20%

3

60

10%

4

40

10%

4

40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Pewność  i  terminowość  dostaw 

10%

2

20

3%

3

9

15%

4

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

Dobre  stosunki  z  partnerami

5%

3

15

10%

3

30

10%

4

40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

Przeszkolony  personel

5%

2

10

7%

3

21

5%

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin