OPIS TECHNICZNY
1. Podstawa opracowania
- Dz. U. Nr 43, poz.430 : „Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie”
- WPD-2 : Wytyczne Projektowania Dróg, część II
- mapa sytuacyjno wysokościowa w skali 1:1000
- dane do projektu podane przez prowadzącego
2. Droga w planie sytuacyjno-wysokościowym
Projektowany odcinek drogi liczy sobie 809m. Jest to droga klasy G o prędkości projektowej Vp=50 km/h, która przebiega przez Gdów, woj. Małopolskie, powiat wielicki.
Analizując przedstawione ukształtowanie terenu, można stwierdzić, że teren ten ma charakter górski.
W planie sytuacyjno-wysokościowym trasy, droga składa się z dwóch odcinków prostych o długościach odpowiednio : 308m i 265m i przebiegającego między nimi łuku kołowego o długości 235,62m i wartości promienia R=200m. Kąt zwrotu trasy wynosi α=67,5°.
3. Droga w profilu podłużnym
Droga w profilu podłużnym składa się z dwóch odcinków charakteryzujących się przedstawionymi poniżej cechami:
- pierwszy odcinek: długość: 500m wartość pochylenia: 3,9%
- drugi odcinek: długość: 309m wartość pochylenia: 0,5%
Między tymi odcinkami występuje jeden łuk pionowy o promieniu 3000m, długości łuku 132m oraz stycznej 66m.
Różnica między najniżej i najwyżej położonym punktem drogi wynosi 19,20m. Najniżej położony punkt niwelety znajduje się na końcu łuku kołowego projektowanego odcinka drogi i ma wysokość 259,80m, natomiast najwyżej położony punkt znajduje się na początku projektowanego odcinka i jest na wysokości 279m.
4. Droga w przekroju poprzecznym
Zaprojektowano poniższe parametry przekroju trasy:
· szerokość pasa ruchu 3,0m
· szerokość jezdni 6,0m
· szerokość poboczy 1,5m
· szerokość korony drogi 9,0m
· rowy o przekroju poprzecznym trapezowym
- głębokość rowów mierzona od krawędzi korony drogi 1,0m
- szerokość dna rowów 0,5m
· spadek poprzeczny jezdni na odcinku prostym 2%
· spadek poprzeczny jezdni na łuku kołowym 3%
· spadek poprzeczny poboczy na odcinku prostym 6%
· spadek poprzeczny poboczy na łuku kołowym
- po wewnętrznej stronie łuku 5%
- po zewnętrznej stronie łuku (zgodnie z kierunkiem nachylenia jezdni
na odcinku 1 m) 3%
oraz 2% w kierunku przeciwnym na odcinku 0,5m
· pochylenie skarpy 1:1,5
· pochylenie przeciwskarpy 1:1,5
5. Konstrukcja nawierzchni drogowej
Na podstawie Dz. U. Nr 43, poz. 430 zakładając obciążenie ruchem KR3 zaprojektowano konstrukcję jezdni, w której skład wchodzą następujące warstwy:
· warstwa ścieralna z betonu asfaltowego grub. 5cm
· warstwa wiążąca z betonu asfaltowego grub. 6cm
· podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego grub. 7cm
· podbudowa pomocnicza z tłucznia kamiennego grub. 20cm
Łącznie wszystkie warstwy mają grubość 38cm.
6. Zastosowane odwodnienie
Odwodnienie wód w przekroju poprzecznym jest realizowane poprzez nadanie jezdni i poboczom spadków poprzecznych zgodnych z normami.
Natomiast w przekroju podłużnym poprzez rowy o przekroju trapezowym, o głębokości 1,0m mierzonej od krawędzi korony drogi oraz o szerokości dna wynoszącej 0,5m.
7. Bilans robót ziemnych
Z tabeli robót ziemnych wynika, że należy wywieźć 142,83m3 gruntu. Lokalizacja wywozu została ustalona w odległości 3 km od budowanej trasy.
kkris2