Projekt I TRB(1).doc

(215 KB) Pobierz
I Opis techniczny

I  Opis techniczny .

 

1.     Zakres opracowania .

 

Opracowanie dotyczy zaprojektowania transportu poziomego i pionowego materiałów budowlanych dla zabezpieczenia ciągłości i prawidłowości organizacji robót budowlanych .

 

2. Podstawa opracowania .

 

Podstawą opracowania jest temat ćwiczenia projektowego nr 1 z przedmiotu  

" Technologia robót budowlanych " wydany 1.03.99 r. Wydany przez Zakład Technologii i Organizacji Budowy .

 

3. Cele i zadania transportu .

 

3.1. Podstawowe zadania transportu :

 

·        systematyczne dostarczanie elementów budowlanych i materiałów na miejsce budowy ;

·        dostarczenie materiałów na stanowisko pracy ;

·        prawidłowe zagęszczenie procesów budowlanych .

 

3.2. Cele projektowanego transportu :

 

3.2.1. Transport poziomy :

 

·        przewiezienie 12 tys. sztuk pustaków MAX - 188 na odległość 90 km ;

·        przewiezienie 9 m 3 zaprawy cementowo - wapiennej na odległość 8 km .

 

3.2.2. Transport pionowy :

 

·        przetransportowanie 12 tys. sztuk pustaków MAX - 88 na I , II , III kondygnację ;

·        przetransportowanie 9 m 3 zaprawy cementowo - wapiennej na I , II , III kondygnację .

 

 

 

 

 

 

4. Charakterystyka pustaków MAX - 188.

 

4.1. Właściwości :

 

·        klasa 150 , 100 ;

·        masa 10,8 kg ;

·        zużycie na m2 muru przy grubości ściany :

-                 28,8 cm = 26 szt.

-                 18,8 cm = 17 szt.

·    współczynnik = 0,46 W/mK ;

·    pojemność pakiety = 89 szt. ;

·    pojemność palety ofoliowanej = 96 szt. .

 

4.2. Zastosowanie :

 

·        do wykonywania ścian konstrukcyjnych zewnętrznych ;

·        do wykonywania ścian konstrukcyjnych wewnętrznych ;

·        do wykonywania ścian osłonowych i wypełniających.

 

5. Przetransportowanie materiałów .

 

5.1. Zaprawa cementowo - wapienna zostanie wykorzystana do robót murowych i tynkarskich .

 

5.2. Pustaki MAX - 188 zostaną przeznaczone na postawienie ścian konstrukcyjnych zewnętrznych o grubości 28,8 cm na I , II , III kondygnację budynku mieszkalnego . Wysokość jednej kondygnacji wynosi 4 m .

 

6. Zastosowane środki transportu .

 

6.1. Środki transportu pozimego :

 

·        do zaprawy cementowo - wapiennej : - ciągnik siodłowy Jelcz 317 z naczepą NB - 181 ;

·        do pustaków MAX - 188 : - ciągnik siodłowy Jelcz 317 z naczepą D - 18 .

 

6.2. Środki transportu pionowego :

 

·        do zaprawy cementow - wapiennej : - wyciąg budowlany ZREMB Gniezno - 1010 ;

·        do pustaków MAX - 188 : - wyciąg budowlany ZREMB Gniezno - 1010 .

 

7. Opis transportowanych materiałów .

 

7.1. Na budowę transportowane będą pustaki MAX - 188 na paletach o wymiarach ( 1,2 0,8 0,8 ) m . W palecie mieści się 96 sztuk o łącznym ciężarze 96 10,8 = 1036,8 kg . Każdy pakiet opasany jest taśmą foliową . Pustaki transportuje się z Cegielni Bydgoszcz Fordon . Razem do przewiezienia będzie 125 palet . Na samochód zmieści się 18 palet . Łączna masa do przewiezienia to 129,6 t .

 

II  Uzasadnienie przyjętych rozwiązań oraz środków i maszyn transportowych .

 

1.     Zalecenia :

 

·        do transportu pustaków zaleca stosować transport kolejowy , jednakże przy bliższych odległościach dopuszcza się transport kołowy ;

·        transport odbywać się może luzem lub w jednostkach ładunkowych ;

·        praktyka wykazała , iż najczęściej stosuje się transport luzem z załadunkiem mechanicznym w wytwórni i rozładunkiem ręcznym na budowie .

 

2.     Przy doborze przyjętych rozwiązań kierowano się dostępnością materiałów  , łatwością wykonania z niego ścian  , a także względami zdrowotnymi . Ściany z pustaków MAX - 188 zapewniają zdrowy mikroklimat wnętrza , a prawidłowo ocieplona ściana gwarantuje niski współczynnik przenikania ciepła .

 

3.     Przy doborze środków transportu poziomego decydującymi czynnikami   były :

 

·        ilość transportowanych materiałów ;

·        częstotliwość ich przewożenia ;

·        odległość i charakter tras przewozowych ;

·        szybkość transportu ;

·        wykorzystanie powierzchni ładunkowej i nośności ;

·        przepisy dotyczące sposobu układania przewozowych elementów .

 

4.     Przy doborze środków transportu pionowego kierowano się względami ekonomicznymi oraz udźwigiem maszyn środków transportowych .

 

 

 

 

5.     Transport daleki .

 

5.1.          Pustaki MAX - 188 .

 

Do przewozu pustaków użyto samochodu Jelcz  317 z naczepą D - 18 , na której mieści si  317 z naczepą D - 18 , na której mieści się 18 palet . Do przewiezienia jest 125 palet , zatem samochód wykona 7 kursów , przy czym za siódmym kursem na naczepie będzie tylko 17 palet .

 

5.2.          Zaprawa cementowo - wapienna .

 

Do przewożenia mieszanki betonowej można użyć dowolny zestaw transportowy . Należy jednak pamiętać  , aby zaprawa była przewożona w taki sposób , aby nie nastąpiła segregacja składników oraz aby nie dopuścić do stwardnienia mieszanki .

 

O wyborze trakcji transportu decyduje w przeważającym stopniu :

 

·        ilość transportowanej zaprawy ;

·        częstotliwość jej przewożenia ;

·        odległość i charakter tras przewozowych .

 

Do przewozu zaprawy użyto ciągnika siodłowego Jelcza 317 z naczepą NB - 181 , w której mieści się 6 m 3 zaprawy . W związku z tym samochód wykona 2 kursy , z tym , że za drugim kursem na naczepie będą tylko 3 m 3 zaprawy .

 

6.     Transport bliski .

 

6.1.          Pionowy.

 

6.1.1.   Pustaki MAX - 188 .

 

Załadunek pustaków odbywać się będzie na placu magazynowym przy pomocy suwnicy bramowej samomontującej SBS - 4,5 Ch z chwytakiem . normalne wyposażenie tej suwnicy w hak o udźwigu 4,5 T oraz chwytak o pojemności 0,8 m 3 daje sprzęt dźwigowy uniwersalny , dostosowany do przemieszczania i przeładunku prefabrykatów oraz materiaów stałych i sypkich . Na uniwersalność tej suwnicy wpływa dodatkowo łatwość jej demontażu , transportu i montażu na nowym miejscu pracy . Dwuliniowy chwytak stosowany w suwnicy               SBS - 4,5 Ch umożliwia zamykanie i otwieranie go na dowolnej wysokości .

 

 

 

6.1.2.   Zaprawa cementowo - wapienna.

 

Rozładunek na placu budowy odbywać się będzie do taczek typu " Japonki " .

 

6.2.          Poziomy .

 

Pustaki MAX - 188 z miejsca składowania do wyciągu transportuje się wózkiem dwukołowym bez napędu .

 

Ogólny schemat realizacyjny :

 

załadunek suwnicą                    przewóz pustaków                        wyładunek 

SBS - 4,5 Ch z                     samochodem Jelcz                    ręczny na

chwytakiem                              317 z naczepą D - 18                     budowie        

 

Schematy realizacyjne transportu pionowego :

 

·        pustak MAX - 188 :

 

załadunek suwnicą                  transport pionowy                          rozniesienie

SBS - 4,5 Ch z                    wyciągiem budowlanym            ręczne na

chwytakiem                              Gniezno 1010                                stanowisko

                                                                                                         pracy

 

·        zaprawa cementowo - wapienna :

 

załadunek do                    przewóz             transport              rozniesienie

taczek typu                  taczkami        pionowy           na stanowisko

" Japonki "                                                  wyciągiem           robocze

                                                                   Gniezno 1010

7.     Magazynowanie .

 

Pustaki MAX - 188 będą przechowywane na wolnym placu w stosach lub w pryzmach naprzeciwległych . Maksymalna wysokość pryzmy nie może przekraczać 1,6 m . Zaleca się przykryć pustaki folią lub brezentem w razie wystąpienia opadów atmosferycznych .

 

 

 

 

 

 

 

III  Ustalenie procesów roboczych .

 

1.     Ogólne założenia ilościowe na jedną kondygnację .

 

Ściany konstrukcyjne zewnętrzne są grubości 28,8 cm . Na jedną kondygnację przypada 160 m 2 muru grubości 28,8 cm . Praca jest wykonywana w systemie brygadowym .

 

2.     Norma czasowa wykonania ściany z pustaków MAX - 188 na podstawie KNR .

 

                Pracownicy                                             Ściana grubości 28,8 cm

           murarz - grupa III                                                  1,22 rbh

           cieśla - grupa II                                                      0,11 rbh     

           robotnik - grupa I                                                   1,66 rbh

Na 1 m 2 muru grubości 28,8 cm potrzeba 3,07 rbh . Cztery zespoły robocze murują dziennie 0,6 m wysokości . Dziennie daje to 24 m 2 muru grubości 28,8 cm . Dzienne zapotrzebowanie na pustaki wynosi 624 sztuki .

 

3.     Transport pustaków MAX - 188 .

 

3.1.          Czas załadunku :

 

·        montaż palety na chwytakach                         -         1 min.

·        podnoszenie pakietu na wysokość 3 m           -         1 min.

·        przejazd do samochodu                                   -         1 min. 

·        opuszczanie pakiety na naczepę 3 m - 1 m     -         0,5 min. 

·        powrót na stanowisko                                      -         1 min. 

·        opuszczenie chwytaków                                  -         0,5 min.

 

Łączny czas załadunku jednego pakietu               -         5 min. = 0,08 h .

 

3.2.          Rozładunek samochodu .

 

Pustaki rozładowane zostaną ręcznie przez czterech robotnikow w układzie samochód - ziemia . Dwóch na samochodzie rozpakowuje z folii i podaje , pozostałych dwóch na ziemi odbiera i układa . Jeden pracownik rozładuje 350 pustaków w 1,53 h przy odległości noszenia do 15 m w układzie samochód - ziemia , zatem 6 pracowników rozładuje samochód w 1,89 h . Dodatkowo dodajemy 0,3 h z uwagi na konieczność układania i rozcinania opakowań , co daje nam łączny czas rozładunku ręcznego całego transportu pustaków ok. 2,2 h.

 

3.3.          Transport pionowy pustaków .

 

Jednorazowo wyciąg może przewieźć 92 pustaki . Średnia odległość między ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin