I Opis techniczny .
1. Zakres opracowania .
Opracowanie dotyczy zaprojektowania transportu poziomego i pionowego materiałów budowlanych dla zabezpieczenia ciągłości i prawidłowości organizacji robót budowlanych .
2. Podstawa opracowania .
Podstawą opracowania jest temat ćwiczenia projektowego nr 1 z przedmiotu
" Technologia robót budowlanych " wydany 1.03.99 r. Wydany przez Zakład Technologii i Organizacji Budowy .
3. Cele i zadania transportu .
3.1. Podstawowe zadania transportu :
· systematyczne dostarczanie elementów budowlanych i materiałów na miejsce budowy ;
· dostarczenie materiałów na stanowisko pracy ;
· prawidłowe zagęszczenie procesów budowlanych .
3.2. Cele projektowanego transportu :
3.2.1. Transport poziomy :
· przewiezienie 12 tys. sztuk pustaków MAX - 188 na odległość 90 km ;
· przewiezienie 9 m 3 zaprawy cementowo - wapiennej na odległość 8 km .
3.2.2. Transport pionowy :
· przetransportowanie 12 tys. sztuk pustaków MAX - 88 na I , II , III kondygnację ;
· przetransportowanie 9 m 3 zaprawy cementowo - wapiennej na I , II , III kondygnację .
4. Charakterystyka pustaków MAX - 188.
4.1. Właściwości :
· klasa 150 , 100 ;
· masa 10,8 kg ;
· zużycie na m2 muru przy grubości ściany :
- 28,8 cm = 26 szt.
- 18,8 cm = 17 szt.
· współczynnik = 0,46 W/mK ;
· pojemność pakiety = 89 szt. ;
· pojemność palety ofoliowanej = 96 szt. .
4.2. Zastosowanie :
· do wykonywania ścian konstrukcyjnych zewnętrznych ;
· do wykonywania ścian konstrukcyjnych wewnętrznych ;
· do wykonywania ścian osłonowych i wypełniających.
5. Przetransportowanie materiałów .
5.1. Zaprawa cementowo - wapienna zostanie wykorzystana do robót murowych i tynkarskich .
5.2. Pustaki MAX - 188 zostaną przeznaczone na postawienie ścian konstrukcyjnych zewnętrznych o grubości 28,8 cm na I , II , III kondygnację budynku mieszkalnego . Wysokość jednej kondygnacji wynosi 4 m .
6. Zastosowane środki transportu .
6.1. Środki transportu pozimego :
· do zaprawy cementowo - wapiennej : - ciągnik siodłowy Jelcz 317 z naczepą NB - 181 ;
· do pustaków MAX - 188 : - ciągnik siodłowy Jelcz 317 z naczepą D - 18 .
6.2. Środki transportu pionowego :
· do zaprawy cementow - wapiennej : - wyciąg budowlany ZREMB Gniezno - 1010 ;
· do pustaków MAX - 188 : - wyciąg budowlany ZREMB Gniezno - 1010 .
7. Opis transportowanych materiałów .
7.1. Na budowę transportowane będą pustaki MAX - 188 na paletach o wymiarach ( 1,2 0,8 0,8 ) m . W palecie mieści się 96 sztuk o łącznym ciężarze 96 10,8 = 1036,8 kg . Każdy pakiet opasany jest taśmą foliową . Pustaki transportuje się z Cegielni Bydgoszcz Fordon . Razem do przewiezienia będzie 125 palet . Na samochód zmieści się 18 palet . Łączna masa do przewiezienia to 129,6 t .
II Uzasadnienie przyjętych rozwiązań oraz środków i maszyn transportowych .
1. Zalecenia :
· do transportu pustaków zaleca stosować transport kolejowy , jednakże przy bliższych odległościach dopuszcza się transport kołowy ;
· transport odbywać się może luzem lub w jednostkach ładunkowych ;
· praktyka wykazała , iż najczęściej stosuje się transport luzem z załadunkiem mechanicznym w wytwórni i rozładunkiem ręcznym na budowie .
2. Przy doborze przyjętych rozwiązań kierowano się dostępnością materiałów , łatwością wykonania z niego ścian , a także względami zdrowotnymi . Ściany z pustaków MAX - 188 zapewniają zdrowy mikroklimat wnętrza , a prawidłowo ocieplona ściana gwarantuje niski współczynnik przenikania ciepła .
3. Przy doborze środków transportu poziomego decydującymi czynnikami były :
· ilość transportowanych materiałów ;
· częstotliwość ich przewożenia ;
· odległość i charakter tras przewozowych ;
· szybkość transportu ;
· wykorzystanie powierzchni ładunkowej i nośności ;
· przepisy dotyczące sposobu układania przewozowych elementów .
4. Przy doborze środków transportu pionowego kierowano się względami ekonomicznymi oraz udźwigiem maszyn środków transportowych .
5. Transport daleki .
5.1. Pustaki MAX - 188 .
Do przewozu pustaków użyto samochodu Jelcz 317 z naczepą D - 18 , na której mieści si 317 z naczepą D - 18 , na której mieści się 18 palet . Do przewiezienia jest 125 palet , zatem samochód wykona 7 kursów , przy czym za siódmym kursem na naczepie będzie tylko 17 palet .
5.2. Zaprawa cementowo - wapienna .
Do przewożenia mieszanki betonowej można użyć dowolny zestaw transportowy . Należy jednak pamiętać , aby zaprawa była przewożona w taki sposób , aby nie nastąpiła segregacja składników oraz aby nie dopuścić do stwardnienia mieszanki .
O wyborze trakcji transportu decyduje w przeważającym stopniu :
· ilość transportowanej zaprawy ;
· częstotliwość jej przewożenia ;
· odległość i charakter tras przewozowych .
Do przewozu zaprawy użyto ciągnika siodłowego Jelcza 317 z naczepą NB - 181 , w której mieści się 6 m 3 zaprawy . W związku z tym samochód wykona 2 kursy , z tym , że za drugim kursem na naczepie będą tylko 3 m 3 zaprawy .
6. Transport bliski .
6.1. Pionowy.
6.1.1. Pustaki MAX - 188 .
Załadunek pustaków odbywać się będzie na placu magazynowym przy pomocy suwnicy bramowej samomontującej SBS - 4,5 Ch z chwytakiem . normalne wyposażenie tej suwnicy w hak o udźwigu 4,5 T oraz chwytak o pojemności 0,8 m 3 daje sprzęt dźwigowy uniwersalny , dostosowany do przemieszczania i przeładunku prefabrykatów oraz materiaów stałych i sypkich . Na uniwersalność tej suwnicy wpływa dodatkowo łatwość jej demontażu , transportu i montażu na nowym miejscu pracy . Dwuliniowy chwytak stosowany w suwnicy SBS - 4,5 Ch umożliwia zamykanie i otwieranie go na dowolnej wysokości .
6.1.2. Zaprawa cementowo - wapienna.
Rozładunek na placu budowy odbywać się będzie do taczek typu " Japonki " .
6.2. Poziomy .
Pustaki MAX - 188 z miejsca składowania do wyciągu transportuje się wózkiem dwukołowym bez napędu .
Ogólny schemat realizacyjny :
załadunek suwnicą przewóz pustaków wyładunek
SBS - 4,5 Ch z samochodem Jelcz ręczny na
chwytakiem 317 z naczepą D - 18 budowie
Schematy realizacyjne transportu pionowego :
· pustak MAX - 188 :
załadunek suwnicą transport pionowy rozniesienie
SBS - 4,5 Ch z wyciągiem budowlanym ręczne na
chwytakiem Gniezno 1010 stanowisko
pracy
· zaprawa cementowo - wapienna :
załadunek do przewóz transport rozniesienie
taczek typu taczkami pionowy na stanowisko
" Japonki " wyciągiem robocze
Gniezno 1010
7. Magazynowanie .
Pustaki MAX - 188 będą przechowywane na wolnym placu w stosach lub w pryzmach naprzeciwległych . Maksymalna wysokość pryzmy nie może przekraczać 1,6 m . Zaleca się przykryć pustaki folią lub brezentem w razie wystąpienia opadów atmosferycznych .
III Ustalenie procesów roboczych .
1. Ogólne założenia ilościowe na jedną kondygnację .
Ściany konstrukcyjne zewnętrzne są grubości 28,8 cm . Na jedną kondygnację przypada 160 m 2 muru grubości 28,8 cm . Praca jest wykonywana w systemie brygadowym .
2. Norma czasowa wykonania ściany z pustaków MAX - 188 na podstawie KNR .
Pracownicy Ściana grubości 28,8 cm
murarz - grupa III 1,22 rbh
cieśla - grupa II 0,11 rbh
robotnik - grupa I 1,66 rbh
Na 1 m 2 muru grubości 28,8 cm potrzeba 3,07 rbh . Cztery zespoły robocze murują dziennie 0,6 m wysokości . Dziennie daje to 24 m 2 muru grubości 28,8 cm . Dzienne zapotrzebowanie na pustaki wynosi 624 sztuki .
3. Transport pustaków MAX - 188 .
3.1. Czas załadunku :
· montaż palety na chwytakach - 1 min.
· podnoszenie pakietu na wysokość 3 m - 1 min.
· przejazd do samochodu - 1 min.
· opuszczanie pakiety na naczepę 3 m - 1 m - 0,5 min.
· powrót na stanowisko - 1 min.
· opuszczenie chwytaków - 0,5 min.
Łączny czas załadunku jednego pakietu - 5 min. = 0,08 h .
3.2. Rozładunek samochodu .
Pustaki rozładowane zostaną ręcznie przez czterech robotnikow w układzie samochód - ziemia . Dwóch na samochodzie rozpakowuje z folii i podaje , pozostałych dwóch na ziemi odbiera i układa . Jeden pracownik rozładuje 350 pustaków w 1,53 h przy odległości noszenia do 15 m w układzie samochód - ziemia , zatem 6 pracowników rozładuje samochód w 1,89 h . Dodatkowo dodajemy 0,3 h z uwagi na konieczność układania i rozcinania opakowań , co daje nam łączny czas rozładunku ręcznego całego transportu pustaków ok. 2,2 h.
3.3. Transport pionowy pustaków .
Jednorazowo wyciąg może przewieźć 92 pustaki . Średnia odległość między ...
justynkalp