MINECRAFT 1.6 i wyższe wersje Poniższa instrukcja dotyczy tylko sytuacji, gdy na komputerze jest już zainstalowany i działajšcy Minecraft w wersji co najmniej 1.6, i gdy chcemy sprawdzić działanie gry w kolejnej, wyższej wersji. cišgnšć nowš wersję można launcherem MCOpenLauncher. Można też pobrać archiwum MinecraftXXX.rar lub XXX.rar (np. 1.6.3.rar) i zainstalować nowš wersję gry ręcznie. Archiwa MinecraftXXX.rar (XXX - numer wersji) Takie archiwa zawierajš tylko pliki gry .jar. Ich cišgnięcie nie spowoduje, że gra od razu się uruchomi. Trzeba jeszcze cišgnšć odpowiedni launcher i grę odpowiednio skonfigurować. Uwaga: do wypakowania archiwum .rar konieczny jest odpowiedni program. Można użyć do tego programu WinRar, który jest jednak płatny. Za darmo używać możemy natomiast programu 7zip, który także potrafi wypakowywać archiwa rar. Możemy też użyć wygodnego menedżera plików Total Commander, który pozwala wchodzić do wnętrza archiwów jak do katalogów. Launcher Jest to plik konieczny, by uruchomić grę. Tu omówimy wyłšcznie MCOpenLauncher. Launcher ten najlepiej skopiować do folderu Minecrafta (zob. instrukcja instalacji Minecrafta). Można sobie zrobić skrót do launchera na pulpicie, żeby za każdym razem nie szukać po komputerze, gdzie jest gra. Można też przechowywać launcher na pulpicie (powinien działać), choć ta metoda nie jest zalecana. Instalacja półautomatyczna (konieczny jest stały dostęp do internetu) 1. Uruchamiamy MCOpenLauncher, najlepiej w najnowszej dostępnej wersji (starsze mogš nie działać!). Uwaga: jeli launcher się nie uruchamia, sprawdzamy, czy mamy w ogóle na komputerze zainstalowanš Javę. Wchodzimy na stronę http://www.java.com/ i klikamy link Czy mam zainstalowane oprogramowanie Java?, a na stronie, która się otworzy przycisk Weryfikacja wersji oprogramowania Java. Potwierdzamy, że chcemy uruchomić aplet, wciskajšc Run zgodnie z opisem na stronie. Jeli nie mamy najnowszej wersji Java, instalujemy jš KONIECZNIE. Teraz MCOpenLauncher powinien się uruchomić. 2. Czekamy chwilę (nawet kilka minut). Pojawia się okno wyboru użytkownika. Wybieramy istniejšcego użytkownika (existing user) lub tworzymy nowego, wpisujšc jego nazwę (Username). Wciskamy Play (nie Log In!). 3. Na dole po lewej widzimy gadżet wyboru profilu. Profile już utworzone dostępne sš do wyboru. Powiedzmy, że mamy profil o nazwie Default lub 1.6.2, i chcemy uruchomić grę w tej wersji - wówczas wystarczy wcisnšć duży przycisk Play na dole okna, a gra się uruchomi. 4. Jeli chcemy doinstalować nowš wersję gry (nowy snapshot), wciskamy New Profile. Otwiera się nowe okno Profile Editor. 5. W Use Version szukamy tej wersji gry, którš chcemy zainstalować (uwaga: w tym momencie konieczny jest dostęp do internetu!). Jeli chcemy, by była to najnowsza STABILNA wersja gry, czycimy zaznaczenie (usuwamy ptaszka) przy Enable experimental development versions ("snapshots"), a z rozwijanej listy wybieramy Use Latest Version. 6. Jeli chcemy doinstalować konkretnš wersję, wybieramy jej numer z rozwijanej listy (przy Use Version), np. release 1.6.3. 7. Jeli chcemy zainstalować snapshot, zaznaczamy najpierw opcję Enable experimental development versions ("snapshots") - to znaczy robimy przy tym ptaszka (jeli go nie ma), i teraz na licie rozwijanej Use Version powinny pojawić się także snapshoty, np. snapshot 13w37b. Dla ciekawych: 13 oznacza rok, w37 oznacza tydzień 37 roku 2013-go, a literka b oznacza, że jest to drugi snapshot wypuszczony w trzydziestym siódmym tygodniu roku 2013. 8. Gdy zdecydujemy się, jakš wersję chcemy zainstalować, nadajemy profilowi nazwę, najlepiej takš, jak numer wersji. W tym celu mażemy nazwę w rodzaju Copy of 162, i zamiast niej wpisujemy na przykład 13w37b (o ile instalujemy ten włanie snapshot). 9. Wszystkie pozostałe opcje powinny być wyczyszczone. Jeli jednak planujemy doinstalowywać mod do cišgniętej wersji, zaznaczamy ostatniš opcję JVM Arguments, a w polu obok wpisujemy (dokładnie tak jak widać!!!): -Dfml.ignoreInvalidMinecraftCertificates=true -Dfml.ignorePatchDiscrepancies=true Najlepiej nie wpisywać tego ręcznie, ale zaznaczyć w tym dokumencie, skopiować do schowka (z menu lub Ctrl + C), a następnie wkleić (z menu lub Ctrl + V). Jeli nie planujemy doinstalowywać modów do cišganej wersji, nie zaznaczamy niczego! 10. Wciskamy Save profile. 11. WAŻNE: wychodzimy teraz z MCOpenLauncher (zamykamy) i uruchamiamy program jeszcze raz. Inaczej nowy profil może być niewidoczny i niedostępny. 12. Po uruchomieniu wybieramy znów użytkownika, a następnie utworzony profil, i wciskamy Play. Program cignie z internetu potrzebne pliki. 13. Po chwili otworzy się ekran Minecrafta. Sprawdzamy, czy wersja wywietlona na dole jest taka, jak oczekiwalimy. Jeli nie, widocznie co zrobilimy le... Instalacja ręczna (stały dostęp do internetu nie jest wymagany) 1. cišgamy plik archiwum MinecraftXXX.rar lub XXX.rar z wersjš, którš chcemy doinstalować (do działajšcej już instalacji Minecrafta!). 2. Rozpakowujemy archiwum (programami WinRAR, 7Zip lub Total Commander) w dowolne miejsce (byle umieć je potem znaleć). Wewnštrz najduje się folder o nazwie takiej jak odpowiednia wersja Minecrafta. Nie otwieramy tego folderu. 3. Otwieramy folder Minecrafta. Znajduje się on w %appdata% lub %userprofile%. Co to znaczy, jak znaleć to miejsce na dysku, i które z nich wybrać, opisano dokładnie w instrukcji instalacji gry. Pamiętajmy tylko, że najnowszy MCOpenLauncher uruchamia grę z folderu %userprofile%\minecraft. 4. W folderze gry otwieramy podfolder versions. Przenosimy tam cały folder, który wypakowalimy. Jeli wczeniej mielimy na przykład Minecrafta 1.6.2, znajdował się tam już folder o takiej włanie nazwie. Jeli instalowalimy Forge, folder nazywa się na przykład 1.6.2-Forge9.10.1.851. Teraz obok tego folderu pojawił się jeszcze nowy folder, z nazwš wersji, którš doinstalowalimy (np. 1.6.3). 5. Wewnštrz skopiowanego folderu najlepiej niczego nie zmieniać. Znajdujš się tam pliki jar i json, których nie wolno dotykać. Reszta potrzebna jest do obsługi serwera Minecrafta. Pliki te nie przeszkadzajš i nie zajmujš dużo miejsca, więc lepiej też zostawić je w spokoju. ZAPAMIĘTUJEMY, jak dokładnie nazywa się plik jar, któremu towarzyszy plik json. Na przykład znalelimy wewnštrz 1.6.3.jar oraz 1.6.3.json. Zapamiętujemy lub zapisujemy te nazwy. 6. Wychodzimy z folderu versions do głównego folderu gry. Znajdujemy plik launcher_profiles.json. Robimy gdzie jego kopię dla bezpieczeństwa - jeli co nie wyjdzie, przywrócimy go z tej kopii. 7. Otwieramy go w Notatniku lub w innym edytorze tekstu (jak Notepad++; nie wolno używać Worda ani innego procesora tekstu). 8. Na samym poczštku pliku znajdziemy co takiego: { "profiles": { "162": { "name": "162", "lastVersionId": "1.6.2", "playerUUID": "sessionId", "useHopperCrashService": false } Zaznaczamy linie od "162" (lub innš nazwš profilu, np. "Custom") do linii z zamykajšcš klamrš (}). Kopiujemy zaznaczenie do schowka (z menu podręcznego lub Ctrl + C). Chodzi o DOKŁADNIE TĘ klamrę! Nie interesuje nas w ogóle, co jest dalej!!! Jeli się pomylimy i zaznaczymy więcej linii, nasz plik nie będzie działał! Po tej klamrze może jeszcze być przecinek. Jeli jest, zaznaczamy go także. 9. Wklejamy zaznaczenie PRZED "162". Nasz plik ma teraz zaczynać się tak: { "profiles": { "162": { "name": "162", "lastVersionId": "1.6.2", "playerUUID": "sessionId", "useHopperCrashService": false } "162": { "name": "162", "lastVersionId": "1.6.2", "playerUUID": "sessionId", "useHopperCrashService": false } 10. Uwaga!!! BARDZO WAŻNE!!! Jeli po klamrze zamykajšcej w doklejonej częci nie ma przecinka, dopisujemy go ręcznie!!! Jeli tego nie zrobimy, cała nasza praca pójdzie na marne. A zatem poczštek naszego pliku ma wyglšdać tak: { "profiles": { "162": { "name": "162", "lastVersionId": "1.6.2", "playerUUID": "sessionId", "useHopperCrashService": false }, "162": { "name": "162", "lastVersionId": "1.6.2", "playerUUID": "sessionId", "useHopperCrashService": false } Po ostatniej klamrze (w tym drugim wpisie, nie w tym wklejonym) NIE ZMIENIAMY NICZEGO. Jeli był przecinek, musi być nadal. Jeli go nie było, NIE WOLNO GO DOPISYWAĆ. Przecinek musi być natomiast po klamrze zamykajšcej to, co wkleilimy - tak jak widać wyżej. 11. We wklejonej częci zmieniamy nazwę profilu i nazwę pliku. I tak, przy lastVersionId wpisujemy dokładnie nazwę plików jar i json, którš zapamiętalimy wczeniej, bez rozszerzenia. A więc, jeli pliki nazywały się 1.6.3.jar i 1.6.3.json, wpisujemy tylko 1.6.3 bez końcowej kropki i bez jar. Oczywicie nazwa ta ma znajdować się cudzysłowie, tak samo jak wczeniej znajdowała się nazwa, którš włanie zmieniamy. 12. Przy name wpisujemy co chcemy, najlepiej też numer wersji. TO SAMO MUSIMY wpisać w pierwszej linijce wklejenia!!! W naszym przykładzie efekt ma wyglšdać tak: { "profiles": { "163": { "name": "163", "lastVersionId": "1.6.3", "playerUUID": "sessionId", "useHopperCrashService": false }, "162": { "name": "162", "lastVersionId": "1.6.2", "playerUUID": "sessionId", "useHopperCrashService": false } 13. Jeli chcemy do cišgniętej wersji dodać mody, musimy jeszcze co poprawić. Powiedzmy, że dodalimy do gry wersję 1.6.2 z doinstalowanym OptiFine i Radar Bro, i że nasz plik jar nazywa się 162opti.jar - w...
grzegorj