instrukcja instalacji Minecrafta i modów.txt

(20 KB) Pobierz
							MINECRAFT

Minecraft jest płatnš grš w języku Java, i aby w niš zagrać, trzeba jš kupić na stronie minecraft.net (kosztuje 19,95 ).

Grę można jednak także przetestować. W tym celu należy posiadać 4 rzeczy:
1) zainstalowanš najnowszš wersję Java (pobranš np. z http://www.java.com/pl/),
2) plik gry minecraft.jar (do wersji 1.5.2) lub folder z danš wersjš gry (wersja 1.6 i wyżej),
3) plik uruchomieniowy (launcher - patrz niżej),
4) odrobinę wiedzy, co z tymi rzeczami zrobić.

Jeli kto nie ma potrzebnej wiedzy, i w dodatku nie chce jej zdobyć, to niech nie narzeka, że mu co nie chodzi. Zawsze można przecież wejć na witrynę Minecrafta i tam grę kupić, a wtedy nie będzie trzeba jej testować.


						Archiwa MinecraftXXX.rar (XXX - numer wersji)

Takie archiwa zawierajš tylko pliki gry .jar. Ich cišgnięcie nie spowoduje, że gra od razu się uruchomi. Trzeba jeszcze cišgnšć odpowiedni launcher.

Uwaga: do wypakowania archiwum .rar konieczny jest odpowiedni program. Można użyć do tego programu WinRar, który jest jednak płatny. Za darmo używać możemy natomiast programu 7zip, który także potrafi wypakowywać archiwa rar. Możemy też użyć wygodnego menedżera plików Total Commander, który pozwala wchodzić do wnętrza archiwów jak do katalogów.


							Launcher

Jest to plik konieczny, by uruchomić grę.
 Do wersji 1.5.2 włšcznie launcherem może być Minecraft.exe lub MagicLauncher.exe.
 Z wersjš 1.6 i wyższymi działajš MCOpenLauncher oraz MCPatcher (można próbować różnych wersji launcherów).

Launcher najlepiej skopiować do folderu Minecrafta (zob. niżej o %appdata% i %userprofile%). Można sobie zrobić skrót do launchera na pulpicie, żeby za każdym razem nie szukać po komputerze, gdzie jest gra. Można też przechowywać launcher na pulpicie (powinien działać), choć ta metoda nie jest zalecana.

MCOpenLauncher ma możliwoć uruchamiania nowszych wersji gry (1.6 i wyższe) i dlatego jest polecany. Jeli na komputerze nie było wczeniej instalowanego Minecrafta, uruchomienie launchera MCOpenLauncher spowoduje cišgnięcie z internetu plików potrzebnych do działania gry, w tym najnowszej oficjalnej wersji gry (w przypadku wolnego łšcza trwa to długo). Zamiast tego można cišgnšć całe archiwum XXX Moje.rar.

MCPatcher umożliwia nie tylko spatchowanie posiadanej wersji gry. Pomaga on także w instalacji modów (w tym kilku wbudowanych! - jednak można też instalować mody zewnętrzne, cišgnięte osobno), dodaje obsługę tekstur wysokiej rozdzielczoci. Po wykonaniu modyfikacji można grę przetestować. Gra się wówczas jednak na specjalnym koncie, a wynikiem tego jest między innymi utrata wszystkich zdobytych osišgnięć w grze.

MinecraftDev ma podobno również uruchamiać nowsze wersje gry, jednak wydaje się, że nie działa.

Launcher Minecraft.exe (działajšcy tylko do wersji 1.5.2) został ostatnio zablokowany: obecnie używajšc go, trzeba odłšczyć internet. Inaczej otrzymamy komunikat, że gry nie da się uruchomić, bo jest zbyt stara, i trzeba cišgnšć nowš wersję. Ponadto launcher Minecraft.exe nie zawsze odpala grę za pierwszym razem - jeli tak się nie stanie, trzeba po chwili ponowić próbę uruchomienia (czasem nawet kilka razy).

Magic Launcher pozwala na:
- wybór pliku minecraft.jar
- automatyczne wykrywanie wersji
- konfiguracja rozmiaru okna, także maksymalizowanie
- wybór folderu Minecrafta
- wybór pliku wykonywalnego Java
- limit pamięci Java
- dowolne parametry Java
- zapis logu błędów
- zapamiętywanie użytkownika
- profile konfiguracji
- ładowanie dynamiczne modyfikacji gry (modów) bez zmiany pliku minecraft.jar
- nie ma koniecznoci kasowania META-INF
- automatyczne sprawdzanie kompatybilnoci modów
- wykrywanie i sprawdzanie kompatybilnoci zewnętrznych modów
- skrót do folderu zewnętrznych modów
- konfigurowalne mody zewnętrzne
- automatyczne sprawdzanie wymagań modów (ModLoader, ModLoaderMP, Forge, GuiAPI)

Magic Launcher od wersji Minecrafta 1.6 wymaga konta premium.

Specjalny launcher to Minecraft by Zyczu. Instaluje on Minecrafta w najnowszej wersji, ale z zestawem modów, na który gracz nie ma większego wpływu. Ponadto instaler bez pytania kasuje zawartoć katalogu bin - jeli były tam już zmodowane wersje Minecrafta, zostanš bez ostrzeżenia utracone. Kršżš plotki, że zawiera keylogger lub że instaluje inne szkodliwe oprogramowanie, zatem używaj go na własnš odpowiedzialnoć!



					Archiwa XXX Moje.rar oraz Minecraft (DATA).rar

Archiwa te zawierajš wszystko, co jest potrzebne do uruchomienia Minecrafta, z wyjštkiem interpretera Java, który należy cišgnšć i zainstalować osobno. Wszystkie te elementy (launcher, pliki .jar) sš także dostępne osobno, tylko trzeba trochę poszukać.

Uwaga! Ze względu na zmiany w grze, archiwa te sš doć duże (rzędu 200 MB). Zawsze można ograniczyć się tylko do cišgnięcia plików odpowiedniej wersji gry, i całš resztę zrobić ręcznie...

Pobrane archiwum należy rozpakować ODPOWIEDNIO. Rozpakować odpowiednio, to nie znaczy byle gdzie.
 W wypadku launchera Minecraft.exe (do wersji 1.5.2) lub MCPatcher lub MCOpenLauncher do wersji 1.0.8 wypakowujemy folder .minecraft, który musi się znaleć w %appdata%.
 W wypadku launchera MCOpenLauncher w wersji 1.1.1 wypakowujemy folder minecraft (bez kropki na poczštku), który musi znaleć się w %userprofile%.


						Folder gry - co to jest %appdata% i %userprofile%

Nazwy te przydajš się, gdy potrzebujemy ustalić, gdzie na komputerze przechowywane sš pliki Minecrafta.

Dane użytkowników systemu Windows XP znajdujš się w C:\Documents and settings, przy czym każdy użytkownik ma swój własny folder wewnštrz niego. W wyższych wersjach Windows (Vista, 7, 8) do tego służy folder C:\Users.

Jeli na przykład przy wejciu do systemu logujemy się jako Kotek, to wówczas nasz folder użytkownika to C:\Documents and settings\Kotek (pod XP) lub C:\Users\Kotek (pod Vistš, 7 lub 8). Jeli wciniemy Start, a następnie Uruchom, wpiszemy tam %userprofile% (pamiętajšc o znakach procenta na poczštku i na końcu!) i wciniemy Enter, wówczas otworzy się nam okno, a w nim zawartoć folderu użytkownika.

Wewnštrz folderu każdego użytkownika znajduje się podfolder Dane aplikacji. Jest on normalnie ukryty i niewidoczny w oknach systemowych. Możemy jednak wejć do niego, jeli po wcinięciu Start i Uruchom wpiszemy %appdata%.

W zależnoci od używanego launchera, będziemy szukać plików Minecrafta albo w %appdata%, albo w %userprofile% (folderem gry Minecraft jest więc albo %appdata%\.minecraft, albo %userprofile%\minecraft).


						Kopie zapasowe stanów gry

Minecraft zapisuje stan gry właciwie poza kontrolš gracza. Doć często dochodzi przy tym do błędów, zwłaszcza na słabszych komputerach. Jaki chunk może nie zapisać się w ogóle, i w jego miejscu zobaczymy czarnš ziejšcš przepać, a na równinie może nam nagle znikšd wyrosnšć potężna góra, niszczšc przy okazji wszystko, co stworzylimy. Aby zabezpieczyć się przed takimi sytuacjami, trzeba nabrać nawyku robienia kopii zapasowych stanów gry.

Stany gry (savey) przechowywane sš w folderze gry (zob. wyżej), w podfolderze saves. Każdy wiat zapisywany jest w osobnym podfolderze wewnštrz saves. Zrobienie kopii zapasowej wiata to zatem nic innego jak tylko ręczne skopiowanie okrelonego podfolderu w jakie inne miejsce. Robimy to tylko wówczas, gdy Minecraft jest całkowicie wyłšczony (przy działajšcej grze częć plików może być otwarta, i może nie dać się skopiować). Jeli gra się zepsuje, wychodzimy z Minecrafta, wchodzimy do katalogu gry, odszukujemy dany zapis stanu gry (wiat), kasujemy cały katalog i przywracamy go z kopii zapasowej. (Z reguły błšd wystšpił tylko w jednym, okrelonym pliku zapisu stanu gry. Teoretycznie można ustalić, który to plik, i tylko jego zastšpić starszš, ale za to poprawnš wersjš. To już jednak zadanie dla specjalistów...)

W czasie gry zdobywamy różne osišgnięcia i wykonujemy rozmaite czynnoci, które wpływajš na naszš statystykę. Dane te dotyczš gracza, a nie danego wiata. Jeli więc w jednym wiecie osišgnęlimy na przykład umiejętnoć cinania drewna, to w innym już tę umiejętnoć mamy. Osišgnięcia i statystyki przechowywane sš w folderze stats (który znajduje się w folderze gry). Możemy zabezpieczyć się przed błędami, wykonujšc kopię zapasowš bšd całego folderu, bšd też plików statystyk poszczególnych graczy (stats_NAZWA_unsent.dat).

Ustawienia gry (m.in. także poziom trudnoci) przechowywane sš w pliku options.txt w folderze gry. Warto wykonać także jego kopię zapasowš.


							Wersje gry

Minecraft InDev, InfDev, Alpha, Beta to historyczne wersje gry. Najnowsze wersje nie majš już w nazwie Beta. A zatem np. Minecraft 1.4.2 to wersja (znacznie) nowsza niż Minecraft Beta 1.9.4.

Kolejno ukazujšce się wersje dodajš do gry coraz to nowsze elementy. Przy zmianie wersji na nowszš te nowe elementy mogš się pojawić we wczeniej odkrytych częciach wiata gry, ale częciej mogš się w nich nie pojawić. Jeli zatem do gry dodano nowe biomy i chcemy je zobaczyć, lepiej wraz z instalacjš nowej wersji rozpoczšć nowš rozgrywkę. Co więcej, przed instalacjš nowej wersji Minecrafta (lub nowego modu) należy zrobić kopię zapasowš stanów gry.

wiat wygenerowany z ziarna (seed) również może wyglšdać inaczej, a nawet zupełnie inaczej, w zależnoci od tego, jakiej użyjemy wersji Minecrafta.


							Brak płynnoci gry (lagi)

Kolejne wersje Minecrafta sš coraz bardziej skomplikowane i coraz bardziej obcišżajš procesor. Mimo pozorów wiata o uproszczonej grafice, gra ma doć duże wymagania systemowe i zacina się zwłaszcza na laptopach ze zintegrowanš kartš graficznš, która nie obsługuje grafiki trójwymiarowej. Aby w czasie gry nie było lagów, należy przede wszystkim w czasie gry wyłšczyć wszystko poza Minecraftem (zwłaszcza koniecznie wyłšcz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin