Naprawa i remont samochodu2.doc

(85 KB) Pobierz
INSTRUKCJA BEZPIECZNEJ PRACY PRZY OBSŁUDZE PIŁY TARCZOWEJ DO DREWNA

7

 

INSTRUKCJA BEZPIECZNEJ PRACY

NAPRAWA I REMONT SAMOCHODU W WARSZTACIE

 

I. Postanowienia ogólne

Warunki dopuszczenia pracownika do pracy:

1.              Ukończone 18 lat (młodociany w ramach praktycznej nauki zawodu tylko pod nadzorem instruktora).

2.              Przejście odpowiedniego instruktażu zawodowego, zapoznanie się z instrukcją obsługi, przeszkolenie bhp i ppoż.

3.              Stan zdrowia odpowiedni do wykonywanej pracy potwierdzony świadectwem wydanym przez uprawnionego lekarza.

4.              Posiadanie wymaganych predyspozycji psychicznych i fizycznych.

5.              Ubrany w odzież roboczą przewidzianą dla danego stanowiska w zakładowej tabeli norm odzieży roboczej i rękawice robocze.

6.              Przy obsłudze maszyn z ruchomymi elementami nie można pracować w odzieży z luźnymi (zwisającymi) częściami jak np. luźno zakończone rękawy, krawaty, szaliki poły, oraz bez nakryć głowy okrywających włosy.

 

 

II. Czynności pracownika przed rozpoczęciem pracy

Pracownik powinien:

1.              Zapoznać się z zadaniami przydzielonymi do realizacji na dany dzień roboczy, przedyskutować ze swoim bezpośrednim przełożonym bezpieczny i właściwy sposób realizacji pracy.

2.              W zależności od przewidywanych czynności na stanowisku obsługowo-naprawczym, odpowiednio przygotować urządzenia:

a.               Do mycia samochodu.

b.              Ułatwiające dostęp do zespołów podwozia.

c.               Do smarowania.

d.              Do rozdzielania powietrza, paliwa czy cieczy eksploatacyj­nych.

e.               Inne obsługowe.

3.              Odpowiednio przygotować wyposażenie do badania:

a.               Osprzętu silnika i samego silnika.

b.              Zespołów i mechanizmów podwozia.

c.               Układu elektrycznego (np. reflektorów, oświetlenia, za­płonu).

d.              Ramy, nadwozia.

4.              Odpowiednio przygotować przyrządy uniwersalne do pomiarów:

a.               Temperatury, kątów i stożków, prostoliniowości i prostopadłości, płaskości i gładkości.

b.              Prędkości i hamowania.

c.               Układu kierowniczego, zużycia paliwa itp.

5.              Odpowiednio przygotować wyposażenia do naprawy samochodu, a m.in. do:

a.               Transportu, montażu i demontażu.

b.              Prac ślusarskich (zestawy narzędzi).

c.               Regeneracji części.

d.              Osprzętu elektrycznego i ogumienia itp.

6.              Zapewnić odpowiednie oświetlenie oraz czystość podłóg (usunąć plamy oleju, rozlaną wodę, smary itp.).

7.              Sprawdzić prawidłowość działania podnośników niezbęd­nych podczas prac obsługowo naprawczych.

8.              Spowodować usunięcie zbędnych przedmiotów ze stanowisk kanałowych.

9.              Przygotować odpowiednią ilość właściwych stojaków przy­stosowanych do naprawy silników, mechanizmów różnico­wych, na drobne części itp.,

10.           Posiadać pełną orientację w zakresie budowy i działania określonych typów samochodów.

11.           Upewnić się że stanowisko jest prawidłowo przygotowane do realizowania usług obsługowo-naprawczych samochodów.

12.           Wszystkie zauważone usterki lub przewidywane zagrożenia natychmiast zgłosić swojemu bezpośredniemu przełożonemu celem ich szybkiego usunięcia, a po upewnieniu się czy zostały one zlikwidowane, przystąpić do realizacji otrzymanego zadania.

 

III. Zasadnicze czynności pracownika podczas pracy

Pracownik zatrudniony w warsztacie samochodowym powinien:

1.              Wykonywać prace zlecone tylko przez swojego bezpośred­niego przełożonego, realizując je w sposób zgodny z przepi­sami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wytycznych, nie stwarzając zagrożeń dla siebie i współpracowników.

2.              Nie tarasować schodków służących do wejścia i wyjścia z kanału.

3.              Do oświetlania np. podwozia samochodu używać lampy prze­nośnej o napięciu nie wyższym niż 24V która musi posiadać:

a.               Sztywną osłonę drucianą i klosz szklany który osłania żarówkę.

b.              Całą nieuszkodzoną obudowę.

c.               Haczyk do jej zawieszania (lub magnes do jej mocowania w dowolnym miejscu w samochodzie).

4.              Zapewnić na bieżąco działanie tzw. wentylacji wymuszonej w pomieszczeniu.

5.              W przypadku konieczności opróżniania zbiornika z paliwa, przelewać je do przewoźnego naczynia, zamykanego herme­tycznie.

6.              Na bieżąco obowiązkowo:

a.               Usuwać z podłogi rozlany olej lub paliwo.

b.              Użyte narzędzia i pomoce odkładać na jedno określone miejsce.

c.               Zawsze przed użyciem przyrządów i urządzeń sprawdzić prawidłowość działania.

d.              Odkładać wymontowane elementy i części na przygoto­wane wózki, półki, pojemniki itp.

7.              Zawsze zachować porządek i czystość na stanowisku robo­czym i w warsztacie.

8.              W miarę możliwości, przed wprowadzeniem samochodu na stanowisko obsługowo-naprawcze pojazd umyć i osuszyć.

9.              Podczas wprowadzania samochodu na stanowisko zapewnić, aby:

a.               W kanale nie było żadnych osób.

b.              W samochodzie, oprócz kierowcy, nie było nikogo.

c.               Były usunięte z drogi pojazdu przewody elektryczne, węże spawalnicze, narzędzia, odpadki metalowe i inne urządze­nia, przyrządy itp.

d.              Drogę pojazdu wskazywał drugi pracownik.

e.               Ustawienie pojazdu umożliwiało swobodne wchodzenie i wy­chodzenie pracownika z kanału, a odległość między samocho­dami była co najmniej 120cm, od słupa podpierającego dach co najmniej 70cm, zaś od ściany pomieszczenia – 120cm,

10.           Wszystkie regulacje pracującego silnika w pomieszczeniu warsztatu, wykonywać po nałożeniu na rurę wydechową spe­cjalnej giętkiej rury dla odprowadzania spalin na zewnątrz.

11.           Korzystać z odpowiednich wanien zamykanych pokrywami podczas mycia elementów i części silnika.

12.           Demontaż i montaż ogumienia wykonywać w  wydzielonym miejscu, przy pomocy specjalnych urządzeń do tych celów przystosowanych.

13.           Po naprawie, silnik uruchamiać dopiero po upewnieniu się, że nie grozi to niebezpieczeństwem innym osobom.

14.           Przed oddaniem pojazdu do eksploatacji dokonać czynności kontrolnych m.in.:

a.               Prawidłowości działania hamulców (wg odrębnej instrukcji).

b.              Wielkości ciśnienia w ogumieniu za pomocą manometrów.

c.               Luzów w układzie kierowniczym (wg odrębnych ustaleń).

d.              Wytrzymałości układu kierowniczego.

e.               Zawartości spalin.

f.               Prawidłowości działania układu: smarowania, chłodzenia, zasilania, rozrządu a także obwodu rozruchowego i zapłonowego, oraz innych, według potrzeb,

15.           W razie zaistnienia wypadku przy pracy, pozostawić miejsce jego powstania w takim stanie w jakim wypadek się wydarzył (jeżeli to możliwe do czasu przybycia zespołu powypadko­wego. poszkodowanym udzielić pierwszej pomocy.

16.           W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do fachowej i bezpiecznej wykonywanej pracy, zwrócić się do swojego bezpośredniego przełożonego o instruktaż dodatkowy i za­stosować się do wydanych przez niego poleceń i wskazówek dotyczących określonych czynności obsługowo-naprawczych przy samochodzie, ale zgodnie z zasadami i przepisami bez­pieczeństwa i higieny pracy aktualnie obowiązujących przy tego rodzaju pracy.

 

Wprowadzenie pojazdu na stanowisko obsługowo-naprawcze

1.              Wprowadzać pojazd samochodowy na stanowisko obsługowo-naprawcze należy dopiero po uprzed­nim upewnieniu się czy nie grozi to niebezpieczeństwem innym osobom.

2.              Wprowadzać pojazd samochodowy na stanowisko obsługowo-naprawcze może tylko kierowca, który jest odpowiedzialny za niego, ewentualnie mon­ter posiadający właściwą kategorię pozwolenia na prowadzenie pojazdów na drogach publicz­nych.

3.              W czasie wprowadzania pojazdu samochodowego na stanowisko obsługowo-naprawcze wewnątrz pojazdu nie mogą znajdować się inne osoby prócz prowadzącego pojazd.

4.              Pracownik wskazujący kierunek jazdy, powinien stać z boku tak, aby nie był potrącony przez pojazd lub w razie nagłego szarpnięcia do przodu, przyciśnięty  do ściany przeciwległej czy też stojącego w przedzie pojazdu samochodowego.

5.              Po wprowadzeniu pojazdu samochodowego na stanowisko obsługowo-naprawcze prowadzący pojazd obowiązany jest natychmiast unieruchomić silnik.

6.              Pojazd samochodowy należy tak ustawić na sta­nowisku obsługowo-naprawczym aby pracownicy zatrudnieni w kanale mieli swobodne wyjście i wejście.

7.              Zabrania się wprowadzania pojazdu samochodo­wego na stanowisko obsługowo-naprawcze kana­łowe, jeżeli na stanowisku znajdują się pra­cownicy.

Czynności obsługowo-naprawcze

1.              W czasie wykonywania podwoziowych prac obsługowo-naprawczych zabrania się uruchamia­nia silnika, jak również dokonywania naprawy instalacji elektrycznej przy pojeździe samocho­dowym.

2.              Przy wykonywaniu prac wymagających zwię­kszonego wysiłku fizycznego należy stosować specjalne urządzenia gwarantujące bezpieczne wykonanie zamierzonych czynności obsługowo-naprawczych przy pojeździe samochodowym (stojak).

3.              Podczas naprawy pracownik (serwisant) zobowiązany jest używać właściwych narzędzi specjalistycznych zgodnie z ich przeznaczeniem.

4.              Do prac obsługowo-naprawczych należy używać lamp przenośnych o napięciu 24V.

5.              Uruchomienie silnika może nastąpić dopiero po upewnieniu się, czy  nie grozi to niebezpieczeństwem innym osobom.

6.              Montowanie i pompowanie ogumienia może być, wykonywane    tylko przez pracownika posiada­jąc...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin