10_Charakterystyka specjalności_Wych_przedszk_lic.doc

(64 KB) Pobierz
Zał

 

 

 

Zał. 1

 

Ogólna charakterystyka specjalności:

Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną

 

1.      Nazwa specjalności studiów

Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną

2.      Poziom kształcenia

Studia I stopnia

3.      Profil kształcenia

Profil ogólnoakademicki

4.      Forma studiów

stacjonarne

5.      Liczba semestrów/liczba punktów ECTS

6 semestrów / 180 ECTS

6.      Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta

licencjat

7.      Przyporządkowanie do obszaru/obszarów kształcenia

Nauki humanistyczne i nauki społeczne

8.      Wskazanie dziedzin nauki/sztuki i dyscyplin naukowych/artystycznych, do których odnoszą się efekty kształcenia

Nauki humanistyczne i nauki społeczne

9.      Wskazanie związków z misją uczelni i jej strategią rozwoju

Specjalność Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną jest związana z misją i strategią rozwoju Akademii Pedagogiki Specjalnej w zakresie wykazanym dla kierunku Pedagogika.

10.  Ogólne cele kształcenia oraz możliwości zatrudnienia i kontynuacji kształcenia przez absolwentów studiów

Studia pedagogiczne z zakresu wychowania przedszkolnego z edukacją wczesnoszkolną przygotowują merytorycznie i praktycznie nauczycieli zgodnie z zakresem podstawy programowej dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej obowiązującej od 1 września 2009r.

Absolwenci tych studiów będą przygotowani do wychowania i nauczania dzieci w różnych formach organizacyjnych wychowania przedszkolnego. Zostaną wyposażeni w wiadomości i umiejętności przydatne do organizowania działalności pedagogicznej w klasycznych i alternatywnych formach wychowania przedszkolnego. Jednocześnie, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, absolwent zostanie również przygotowany do pełnienia roli nauczyciela w klasach I - III szkoły podstawowej.

W ramach specjalności Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną absolwenci zostaną wyposażeni – oprócz wykształcenia ogólnego – w wiedzę z psychologii i pedagogiki dotyczącą:

§         rozwoju psychoruchowego człowieka – prawidłowego i zaburzonego, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, i skutecznego wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka: proces uczenia się i jego mechanizmy, dopasowanie procesu uczenia się do możliwości rozwojowych dziecka, mechanizmy uczenia się itd.;

§         kształtowania wiadomości i umiejętności dzieci we wszystkich obszarach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Podstawie programowej);

§         wychowywania dzieci tak, aby rozróżniały dobro i zło i wybierały dobro, potrafiły kulturalnie zwracać się do innych, były odważne, prawdomówne, znały swoje miejsce w rodzinie i były do niej przywiązane, wiedziały, że mieszkają w Polsce, znały hymn i flagę naszego kraju, rozumiały, że Polska jest w Unii Europejskiej;

§         organizowania i prowadzenia placówek przedszkolnych (w tym także alternatywnych formy wychowania przedszkolnego);

§         oceny rozwoju psychoruchowego oraz prowadzenia zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z dziećmi, które niebawem rozpoczną naukę w szkole;

§         metod zapewnienia dzieciom lepszych szans edukacyjnych w szkole;

§         prowadzenia zajęć zgodnie z zakresem Podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej.

Ponadto absolwenci specjalności Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną zostaną wyposażeni w umiejętności potrzebne do:

§         współpracy ze specjalistami z poradni psychologiczno – pedagogicznych dla dzieci i młodzieży i z kierownictwem i nauczycielami szkół, do których będą uczęszczać absolwenci przedszkola;

§         współpracy z rodzicami dzieci przedszkolnych i małych uczniów w zakresie optymalizacji ich wychowania i kształcenia;

§         korzystania z literatury obcojęzycznej i komunikowania się ze specjalistami w jednym z języków Unii Europejskiej.

 

W czasie studiów zadbamy o to, aby wdrożyć studentów do rozwiązywania trudnych problemów społecznych z zachowaniem kultury osobistej i dobrych obyczajów. Wyposażymy ich w umiejętności pracy nad sobą w zakresie rozpoznawania własnych uczuć i radzenia sobie z nimi, a także wrażliwości, akceptacji i tolerancji, asertywnego reagowania itp. Ponadto w ramach seminariów i warsztatów wdrożymy studentów do samokształcenia i doskonalenia osobistego warsztatu zawodowego.

 

11.  Wymagania wstępne (oczekiwane kompetencje kandydata)

Kandydat powinien porozumiewać się mówiąc wyraźnie, z właściwym akcentem, bez naleciałości gwarowych oraz posiadać wystarczającą sprawność fizyczną do prowadzenia zajęć z dziećmi.

12.  Zasady rekrutacji

Ranking świadectw maturalnych; szczegółowe kryteria opisane w uchwale rekrutacyjnej

13.  Wymóg realizacji modułu Edukacja wczesnoszkolna przez wszystkich studentów specjalności Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną

Zgodnie z rozporządzeniem MEN nauczyciele wychowania przedszkolnego mają uprawnienia do nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej, a nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej – do prowadzenia zajęć w placówkach wychowania przedszkolnego. Wychowanie przedszkolne i Edukacja wczesnoszkolna to kierunki studiów o dużej liczbie przedmiotów z obszernym zakresem treści kształcenia. Nie sposób dobrze przygotować nauczyciela o tych specjalnościach w ramach jednego modułu specjalnościowego. Dlatego studenci Wychowania przedszkolnego z edukacją wczesnoszkolną obligatoryjnie wybierają moduł Edukacja Wczesnoszkolna  i jednocześnie są zwolnieni z realizacji innych modułów specjalnościowych.

14.  Drożność studiów pierwszego i drugiego stopnia

Plany studiów zostały tak opracowane, że nazwy modułów przedmiotowych pokrywają się na studiach pierwszego i drugiego stopnia, ale nie dotyczy to treści kształcenia. Na studiach pierwszego stopnia dominuje w treściach kształcenia przygotowanie zawodowe (poziom nauczycielski). Na studiach drugiego stopnia zakres treści kształcenia w modułach przedmiotowych jest pogłębiony i rozszerzony tak, aby absolwenci byli ekspertami do spraw wychowania i kształcenia dzieci.

 

 


 

 

 

Zał. 1

 

Ogólna charakterystyka specjalności:

Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną

 

15.  Nazwa specjalności studiów

Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną

16.  Poziom kształcenia

Studia I stopnia

17.  Profil kształcenia

Profil ogólnoakademicki

18.  Forma studiów

niestacjonarne

19.  Liczba semestrów/liczba punktów ECTS

6 semestrów / 180 ECTS

20.  Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta

licencjat

21.  Przyporządkowanie do obszaru/obszarów kształcenia

Nauki humanistyczne i nauki społeczne

22.  Wskazanie dziedzin nauki/sztuki i dyscyplin naukowych/artystycznych, do których odnoszą się efekty kształcenia

Nauki humanistyczne i nauki społeczne

23.  Wskazanie związków z misją uczelni i jej strategią rozwoju

Specjalność Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną jest związana z misją i strategią rozwoju Akademii Pedagogiki Specjalnej w zakresie wykazanym dla kierunku Pedagogika.

24.  Ogólne cele kształcenia oraz możliwości zatrudnienia i kontynuacji kształcenia przez absolwentów studiów

Studia pedagogiczne z zakresu wychowania przedszkolnego z edukacją wczesnoszkolną przygotowują merytorycznie i praktycznie nauczycieli zgodnie z zakresem podstawy programowej dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej obowiązującej od 1 września 2009r.

Absolwenci tych studiów będą przygotowani do wychowania i nauczania dzieci w różnych formach organizacyjnych wychowania przedszkolnego. Zostaną wyposażeni w wiadomości i umiejętności przydatne do organizowania działalności pedagogicznej w klasycznych i alternatywnych formach wychowania przedszkolnego. Jednocześnie, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, absolwent zostanie również przygotowany do pełnienia roli nauczyciela w klasach I - III szkoły podstawowej.

W ramach specjalności Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną absolwenci zostaną wyposażeni – oprócz wykształcenia ogólnego – w wiedzę z psychologii i pedagogiki dotyczącą:

§         rozwoju psychoruchowego człowieka – prawidłowego i zaburzonego, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, i skutecznego wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka: proces uczenia się i jego mechanizmy, dopasowanie procesu uczenia się do możliwości rozwojowych dziecka, mechanizmy uczenia się itd.;

§         kształtowania wiadomości i umiejętności dzieci we wszystkich obszarach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Podstawie programowej);

§         wychowywania dzieci tak, aby rozróżniały dobro i zło i wybierały dobro, potrafiły kulturalnie zwracać się do innych, były odważne, prawdomówne, znały swoje miejsce w rodzinie i były do niej przywiązane, wiedziały, że mieszkają w Polsce, znały hymn i flagę naszego kraju, rozumiały, że Polska jest w Unii Europejskiej;

§         organizowania i prowadzenia placówek przedszkolnych (w tym także alternatywnych formy wychowania przedszkolnego);

§         oceny rozwoju psychoruchowego oraz prowadzenia zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z dziećmi, które niebawem rozpoczną naukę w szkole;

§         metod zapewnienia dzieciom lepszych szans edukacyjnych w szkole;

§         prowadzenia zajęć zgodnie z zakresem Podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej.

Ponadto absolwenci specjalności Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną zostaną wyposażeni w umiejętności potrzebne do:

§         współpracy ze specjalistami z poradni psychologiczno – pedagogicznych dla dzieci i młodzieży i z kierownictwem i nauczycielami szkół, do których będą uczęszczać absolwenci przedszkola;

§         współpracy z rodzicami dzieci przedszkolnych i małych uczniów w zakresie optymalizacji ich wychowania i kształcenia;

§         korzystania z literatury obcojęzycznej i komunikowania się ze specjalistami w jednym z języków Unii Europejskiej.

 

W czasie studiów zadbamy o to, aby wdrożyć studentów do rozwiązywania trudnych problemów społecznych z zachowaniem kultury osobistej i dobrych obyczajów. Wyposażymy ich w umiejętności pracy nad sobą w zakresie rozpoznawania własnych uczuć i radzenia sobie z nimi, a także wrażliwości, akceptacji i tolerancji, asertywnego reagowania itp. Ponadto w ramach seminariów i warsztatów wdrożymy studentów do samokształcenia i doskonalenia osobistego warsztatu zawodowego.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin