Zał. 1
Ogólna charakterystyka specjalności:
Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną
1. Nazwa specjalności studiów
2. Poziom kształcenia
Studia I stopnia
3. Profil kształcenia
Profil ogólnoakademicki
4. Forma studiów
stacjonarne
5. Liczba semestrów/liczba punktów ECTS
6 semestrów / 180 ECTS
6. Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta
licencjat
7. Przyporządkowanie do obszaru/obszarów kształcenia
Nauki humanistyczne i nauki społeczne
8. Wskazanie dziedzin nauki/sztuki i dyscyplin naukowych/artystycznych, do których odnoszą się efekty kształcenia
9. Wskazanie związków z misją uczelni i jej strategią rozwoju
Specjalność Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną jest związana z misją i strategią rozwoju Akademii Pedagogiki Specjalnej w zakresie wykazanym dla kierunku Pedagogika.
10. Ogólne cele kształcenia oraz możliwości zatrudnienia i kontynuacji kształcenia przez absolwentów studiów
Studia pedagogiczne z zakresu wychowania przedszkolnego z edukacją wczesnoszkolną przygotowują merytorycznie i praktycznie nauczycieli zgodnie z zakresem podstawy programowej dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej obowiązującej od 1 września 2009r.
Absolwenci tych studiów będą przygotowani do wychowania i nauczania dzieci w różnych formach organizacyjnych wychowania przedszkolnego. Zostaną wyposażeni w wiadomości i umiejętności przydatne do organizowania działalności pedagogicznej w klasycznych i alternatywnych formach wychowania przedszkolnego. Jednocześnie, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, absolwent zostanie również przygotowany do pełnienia roli nauczyciela w klasach I - III szkoły podstawowej.
W ramach specjalności Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną absolwenci zostaną wyposażeni – oprócz wykształcenia ogólnego – w wiedzę z psychologii i pedagogiki dotyczącą:
§ rozwoju psychoruchowego człowieka – prawidłowego i zaburzonego, ze szczególnym uwzględnieniem okresu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, i skutecznego wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka: proces uczenia się i jego mechanizmy, dopasowanie procesu uczenia się do możliwości rozwojowych dziecka, mechanizmy uczenia się itd.;
§ kształtowania wiadomości i umiejętności dzieci we wszystkich obszarach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Podstawie programowej);
§ wychowywania dzieci tak, aby rozróżniały dobro i zło i wybierały dobro, potrafiły kulturalnie zwracać się do innych, były odważne, prawdomówne, znały swoje miejsce w rodzinie i były do niej przywiązane, wiedziały, że mieszkają w Polsce, znały hymn i flagę naszego kraju, rozumiały, że Polska jest w Unii Europejskiej;
§ organizowania i prowadzenia placówek przedszkolnych (w tym także alternatywnych formy wychowania przedszkolnego);
§ oceny rozwoju psychoruchowego oraz prowadzenia zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z dziećmi, które niebawem rozpoczną naukę w szkole;
§ metod zapewnienia dzieciom lepszych szans edukacyjnych w szkole;
§ prowadzenia zajęć zgodnie z zakresem Podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej.
Ponadto absolwenci specjalności Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną zostaną wyposażeni w umiejętności potrzebne do:
§ współpracy ze specjalistami z poradni psychologiczno – pedagogicznych dla dzieci i młodzieży i z kierownictwem i nauczycielami szkół, do których będą uczęszczać absolwenci przedszkola;
§ współpracy z rodzicami dzieci przedszkolnych i małych uczniów w zakresie optymalizacji ich wychowania i kształcenia;
§ korzystania z literatury obcojęzycznej i komunikowania się ze specjalistami w jednym z języków Unii Europejskiej.
W czasie studiów zadbamy o to, aby wdrożyć studentów do rozwiązywania trudnych problemów społecznych z zachowaniem kultury osobistej i dobrych obyczajów. Wyposażymy ich w umiejętności pracy nad sobą w zakresie rozpoznawania własnych uczuć i radzenia sobie z nimi, a także wrażliwości, akceptacji i tolerancji, asertywnego reagowania itp. Ponadto w ramach seminariów i warsztatów wdrożymy studentów do samokształcenia i doskonalenia osobistego warsztatu zawodowego.
11. Wymagania wstępne (oczekiwane kompetencje kandydata)
Kandydat powinien porozumiewać się mówiąc wyraźnie, z właściwym akcentem, bez naleciałości gwarowych oraz posiadać wystarczającą sprawność fizyczną do prowadzenia zajęć z dziećmi.
12. Zasady rekrutacji
Ranking świadectw maturalnych; szczegółowe kryteria opisane w uchwale rekrutacyjnej
13. Wymóg realizacji modułu Edukacja wczesnoszkolna przez wszystkich studentów specjalności Wychowanie przedszkolne z edukacją wczesnoszkolną
Zgodnie z rozporządzeniem MEN nauczyciele wychowania przedszkolnego mają uprawnienia do nauczania w klasach I-III szkoły podstawowej, a nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej – do prowadzenia zajęć w placówkach wychowania przedszkolnego. Wychowanie przedszkolne i Edukacja wczesnoszkolna to kierunki studiów o dużej liczbie przedmiotów z obszernym zakresem treści kształcenia. Nie sposób dobrze przygotować nauczyciela o tych specjalnościach w ramach jednego modułu specjalnościowego. Dlatego studenci Wychowania przedszkolnego z edukacją wczesnoszkolną obligatoryjnie wybierają moduł Edukacja Wczesnoszkolna i jednocześnie są zwolnieni z realizacji innych modułów specjalnościowych.
14. Drożność studiów pierwszego i drugiego stopnia
Plany studiów zostały tak opracowane, że nazwy modułów przedmiotowych pokrywają się na studiach pierwszego i drugiego stopnia, ale nie dotyczy to treści kształcenia. Na studiach pierwszego stopnia dominuje w treściach kształcenia przygotowanie zawodowe (poziom nauczycielski). Na studiach drugiego stopnia zakres treści kształcenia w modułach przedmiotowych jest pogłębiony i rozszerzony tak, aby absolwenci byli ekspertami do spraw wychowania i kształcenia dzieci.
15. Nazwa specjalności studiów
16. Poziom kształcenia
17. Profil kształcenia
18. Forma studiów
niestacjonarne
19. Liczba semestrów/liczba punktów ECTS
20. Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta
21. Przyporządkowanie do obszaru/obszarów kształcenia
22. Wskazanie dziedzin nauki/sztuki i dyscyplin naukowych/artystycznych, do których odnoszą się efekty kształcenia
23. Wskazanie związków z misją uczelni i jej strategią rozwoju
24. Ogólne cele kształcenia oraz możliwości zatrudnienia i kontynuacji kształcenia przez absolwentów studiów
...
kot_teofil