Marzena Brdak
Medycyna szkolna - wykład 2
Obecny system opieki zdrowotnej nad uczniem
Wymagane kwalifikacje pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania:
-aktualne prawo wykonywania zawodu
-specjalizacja w dziedzinie pielęgn. środowiska nauczania i wychowania lub kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgn. środowiska nauczania i wychowania lub w trakcie realizacji lub :
-magister pielęgniarstwa oraz przynajmniej 3-letni staż w POZ
Higienistka szkolna powinna posiadać :
-dyplom ukończenia pomaturalnego studium dyplomowanych higienistek szkolnych
Liczba uczniów przypadających na jedna pielęgniarkę lub higienistkę szkolną:
-szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum profilowane ( bez nauki w warsztatach) -880-1100
-zasadnicze szkoły zawodowe i technika prowadzące warsztaty - 700
-szkoły specjalne dla dzieci i młodzież - 30-50 w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów
Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana przez lekarza POZ obejmuje :
1. Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów i ich rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych
2. Wykonywanie profilaktycznych badań lekarskich ( bilansów zdrowia ) w ustalonych grupach wiekowych oraz prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów
3. Formułowanie na piśmie zaleceń dla pielęgniarek co do dalszego postępowania z uczniami
4. Czynne poradnictwo dla uczniów i ich rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych.
Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana przez lekarza stomatologa obejmuje :
1. Prowadzenie edukacja zdrowotnej i promocji zdrowia jamy ustnej
2. Profilaktyczne badania stomatologiczne
3. Profilaktykę próchnicy zębów
4. Kwalifikowanie do szczególnej opieki stomatologicznej
Nadzór merytoryczny nad jakością profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania:
1. NFZ
2. Minister Zdrowia oraz w imieniu Ministra Zdrowia – Instytut Matki i Dziecka
3. Wojewodowie oraz z ich upoważnień- wojewódzkie centra zdrowia publicznego
4. Konsultanci krajowi i wojewódzcy w dziedzinach związanych z udzieleniem profilaktycznych świadczeń zdrowotnych dzieciom, młodzieży z dziedziny pediatrii, medycyny rodzinnej, stomatologii oraz Konsultant Krajowy ds. Pielęgniarstwa Pediatrycznego
5. Samorządy terytorialne
6. Samorządy zawodowe lekarskie i pielęgniarskie
7. Główny Inspektor Sanitarny
Standardy praktyki w środowisku nauczania i wychowania
Standardy opieki pielęgniarskiej- określają zasady i sposoby postępowania w opiece nad pacjentami w określonych stanach lub sytuacjach.
Standard pielęgniarskiej praktyki -jest to zbiór wymagań, norm, które określają uzgodniony możliwy do zrealizowania poziom wykonywania praktyki pielęgn., jaki został ustanowiony w celu zapewnienia jakości opieki pielęgn., podstaw kształcenia i doskonalenia zawodowego pielęgniarek i położnych oraz inspirowania kierunków rozwoju naukowego pielęgniarstwa.
Wprowadzenie standardów w opiece zdrowotnej ma na celu :
1. Poprawę jakości świadczonych usług
2. Ułatwienie pracownikom medycznym korzystania z aktualnej wiedzy medycznej
3. Poprawę procesu podejmowania decyzji przez personel medyczny
4. Optymalizację kosztów świadczeń zdrowotnych
Standard praktyki w środowisku nauczania i wychowania powstał w oparciu o model Donabediana składający się z trzech elementów : struktura, proces, wynik
1. Standardy wymagań w zakresie kwalifikacji i zatrudnienia osób sprawujących opiekę oraz wyposażenia miejsc ich pracy
2. Standardy powstania wobec uczniów i środowiska szkolnego
3. Wskaźniki do oceny realizacji standardów postępowania
Delightful93