wykład 2.docx

(18 KB) Pobierz

Marzena Brdak

Medycyna szkolna - wykład 2

Obecny system opieki zdrowotnej nad uczniem

 

Wymagane kwalifikacje pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania:

-aktualne prawo wykonywania zawodu

-specjalizacja w dziedzinie pielęgn. środowiska nauczania i wychowania lub kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgn. środowiska nauczania i wychowania lub w trakcie realizacji lub :

-magister pielęgniarstwa oraz przynajmniej 3-letni staż w POZ

Higienistka szkolna powinna posiadać :

-dyplom ukończenia pomaturalnego studium dyplomowanych higienistek szkolnych

Liczba uczniów przypadających na jedna pielęgniarkę lub higienistkę szkolną:

-szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum profilowane ( bez nauki w warsztatach) -880-1100

-zasadnicze szkoły zawodowe i technika prowadzące warsztaty - 700

-szkoły specjalne dla dzieci i młodzież - 30-50 w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów

 

Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana przez lekarza POZ obejmuje :

1.       Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów i ich rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych

2.       Wykonywanie profilaktycznych badań lekarskich ( bilansów zdrowia ) w ustalonych grupach wiekowych oraz prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów

3.       Formułowanie na piśmie zaleceń dla pielęgniarek co do dalszego postępowania z uczniami

4.       Czynne poradnictwo dla uczniów i ich rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych.

Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana przez lekarza stomatologa obejmuje :

1.       Prowadzenie edukacja zdrowotnej i promocji zdrowia jamy ustnej

2.       Profilaktyczne badania stomatologiczne

3.       Profilaktykę próchnicy zębów

4.       Kwalifikowanie do szczególnej opieki stomatologicznej

Nadzór merytoryczny nad jakością profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania:

1.       NFZ

2.       Minister Zdrowia oraz w imieniu Ministra Zdrowia – Instytut Matki i Dziecka

3.       Wojewodowie oraz z ich upoważnień- wojewódzkie centra zdrowia publicznego

4.       Konsultanci krajowi i wojewódzcy w dziedzinach związanych z udzieleniem profilaktycznych świadczeń zdrowotnych dzieciom, młodzieży  z dziedziny pediatrii, medycyny rodzinnej, stomatologii oraz Konsultant Krajowy ds. Pielęgniarstwa Pediatrycznego

5.       Samorządy terytorialne

6.       Samorządy zawodowe lekarskie i pielęgniarskie

7.       Główny Inspektor Sanitarny

Standardy praktyki w środowisku nauczania i wychowania

Standardy opieki pielęgniarskiej- określają zasady i sposoby postępowania w opiece nad pacjentami w określonych stanach lub sytuacjach.

Standard pielęgniarskiej praktyki -jest to zbiór wymagań, norm, które określają uzgodniony możliwy do zrealizowania poziom wykonywania praktyki pielęgn., jaki został ustanowiony w celu zapewnienia jakości opieki pielęgn., podstaw kształcenia i doskonalenia zawodowego pielęgniarek i położnych oraz inspirowania kierunków rozwoju naukowego pielęgniarstwa.

Wprowadzenie standardów w opiece zdrowotnej ma na celu :

1.       Poprawę jakości świadczonych usług

2.       Ułatwienie pracownikom medycznym korzystania z aktualnej wiedzy medycznej

3.       Poprawę procesu podejmowania decyzji przez personel medyczny

4.       Optymalizację kosztów świadczeń zdrowotnych

Standard praktyki w środowisku nauczania i wychowania powstał w oparciu o model Donabediana składający się z trzech elementów : struktura, proces, wynik

1.       Standardy wymagań w zakresie kwalifikacji i zatrudnienia osób sprawujących opiekę oraz wyposażenia miejsc ich pracy

2.       Standardy powstania wobec uczniów i środowiska szkolnego

3.       Wskaźniki do oceny realizacji standardów postępowania

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin