MEDYCYNA SZKOLNA ćwiczenia notatki.doc

(201 KB) Pobierz

MEDYCYNA SZKOLNA

1.       KWALIFIKACJE PIELĘGNIARKI

·         Ukończenie szkoły medycznej

·         Aktualne prawo do wykonywania zawodu (ważne 5 lat od ukończenia szkoły)

·         Ukończone szkolenie z zakresu profilaktyki próchnicy zębów i chorób przyzębia

·         Ukończone szkolenie wstępne zgodne z ustalonym programem szkolenia

·         Wskazane :

o        Specjalizacja w dziedzinie pielęgniarstwa środowiska nauczania i wychowania lub pielęgniarstwa pediatrycznego

o        Inne kursy doszkalające i specjalizujące (co najmniej 1 kurs w przeciągu 3 lat)

 

2.       ZADANIA PIELĘGNIRKI W GABINECIE SZKOLNYM

·         Wykonywanie i interpretacja testów przesiewowych

·         Kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki pielęgniarskiej nad uczniami objętymi tym postępowaniem

·         Organizacja profilaktycznych badań lekarskich

·         Prowadzenie grupowej profilaktyki fluorkowej w szkole podstawowej (6 razy co 6 tygodni)

·         Czynne poradnictwo w zakresie opieki pielęgniarskiej, ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych problemów zdrowotnych dzieci  młodzieży niepełnosprawnych

·         Udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej oraz podejmowanie innych działań w zakresie promocji zdrowia;

·         Udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć;

·         Doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole;

·         Prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów oraz dokumentacji sprawozdawczej

·         Pomoc uczennicom i uczniom rozwiązywaniu problemów związanych z dojrzewaniem seksualnym oraz w dostępie do informacji o chorobach przenoszonych drogą płciową i antykoncepcji

 

3.       DOKUMENTACJA MEDYCZNA

·         Dokumentacja ogólna gabinetu:

o        Listy klasowe

o        Zeszyt porad ambulatoryjnych

o        Zeszyt wydawanej dokumentacji medycznej

o        Zeszyt prowadzonej edukacji zdrowotnej

o        Formularze i druki sprawozdawcze

·         Dokumentacja indywidualna ucznia:

o        Karta zdrowia ucznia

o        Karta profilaktycznych badań lekarskich w zależności od wieku ucznia

o        Wkładki do kart zdrowia ucznia

 

4.       LICZBA UCZNIÓW PRZYPADAJĄCYCH NA PIELĘGNIARKĘ

·         Sz. podstawowa, gimnazjum, LO, LO profilowane (bez warsztatów)- 800 uczniów (+- 10%)

·         Zasadnicza szkoła zawodowa, technikum (zajęcia warsztatowe)- 700 uczniów

·         Szkoły specjalne dla dzieci i młodzieży

o        Z lekkim upośledzeniem umysłowym, sprawnych ruchowo, niedosłyszących, niedowidzących- 150 uczniów

o        Z lekkim upośledzeniem umysłowym i niesprawnych ruchowo lub z umiarkowanym upośledzeniem umysłowym i sprawnych ruchowo- 80 uczniów

o        Z umiark. i znacznym upośl. umysłowym i niesprawnych ruchowo- 30 uczniów

 

5.       WSKAŹNIKI DO OBLICZANIA LICZBY UCZNIÓW W SZKOŁACH/ KLASACH INTEGRACYJNYCH

·         Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim i sprawne ruchowo; niepełnosprawni ruchowo, niedowidzący, niewidomi, niedosłyszący, głusi, przewlekle chorzy- wskaźnik 7

·         Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, niepełnosprawni ruchowo oraz upośledzeni w stopniu umiarkowanym lub znacznym  i sprawni ruchowo- wskaźnik 10

·         Upośledzeni umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym i niepełnosprawni ruchowo- wskaźnik 30

ROZWÓJ  PSYCHOFIZYCZNY DZIECI I MŁODZIEŻY

1.       OKRESY ROZWOJOWE

·         Noworodkowy

·         Niemowlęcy 2-12 m.ż

·         Poniemowlęcy 2-3 r.ż

·         Przedszkolny 4-6 r.ż

·         Wczesnoszkolny 7-10 r.ż

·         Dojrzewania 10- 16 lat dziewczynki, 12- 18 lat chłopcy

·         Młodzieńczy 16- 18 lat dziewczynki, 18- 21 chłopcy

 

2.       OKRES WCZESNOSZKOLNY:

·         Trwa od 7 roku życia do początku dojrzewania płciowego

·         Stabilność procesów rozwojowych

·         Roczne przyrosty masy ciała na poziomie 3-3,5 kg a długości ciała do 5 cm

·         Obwód głowy osiąga wartość zbliżoną do ostatecznej

·         Ok. 10 roku życia mózg osiąga swą ostateczną wielkość

·         Powiększanie się obwodu klatki piersiowej jest powolne

·         Skłonność do powstawania wad postawy

·         Zmiana uzębienia mlecznego na stałe

·         Wzrasta odporność na zachorowania

·         Zwiększa się częstość wypadków, urazów, zatruć

·         Dojrzewanie OUN

·         Dominuje forma działalności- nauka

·         Intensywny rozwój intelektualny

·         Wyrabia się poczucie odpowiedzialności

·         Rozróżniają się zainteresowania chłopców i dziewczynek

 

 

 

3.       OKRES DOJRZEWANIA:

·         Intensywny przyrost wysokości ciała zwany skokiem pokwitaniowym- 10 cm długości u chłopców i 8 cm u dziewczynek

·         U dziewcząt pierwsze cechy dojrzewania płciowego pojawiają się od 10 roku życia, u chłopców 2 lata później (skala Tannera)

·         Pojawiają się drugo- i trzeciorzędowe cechy płciowe

o        Drugorzędowe

§         Chłopcy

- moszna

- nasieniowody

- prącie

§         Dziewczynki

- srom

- łechtaczka

- pochwa

- macica

- jajowody

o        Trzeciorzędowe

§         Chłopcy

- specyficzne owłosienie ciała

- męskie umięśnienie ciała i specyficzna budowa (węższe biodra, szersze ramiona)

- męski głos

- jabłko Adama

§         Dziewczynki

- biust

- specyficzne owłosienie ciała

- specyficzne rozłożenie tłuszczu na ciele (szerokie biodra itp.)

- odpowiednie proporcje budowy ciała

·         Różnicowanie sylwetki damskiej i męskiej

·         Wiek wystąpienia menarche (pierwszej miesiączki) jest wskaźnikiem wpływu warunków środowiskowych; dziewczynki ze środowiska miejskiego dojrzewają wcześniej o 1,5- 2 lata niż dziewczynki z rejonów wiejskich

 

4.       OKRES MŁODZIEŃCZY :

·         Zakończenie rozwoju somatycznego, osiągnięcie pełnej dojrzałości płciowej

·         Stabilność umysłowa, uczuciowa, dojrzałość społeczna

·         Pojęcie obejmuje dojrzałość biologiczną, seksualną, psycho- emocjonalną i społeczną

·         U dziewcząt wzrastanie kończy się przeciętnie po 15 r.ż, u chłopców trwa do 20- 25 r.ż

 

GOTOWOŚĆ/ DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA

 

1.       DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA (wg Woynarowskiej)

·         Oceniana u dziecka w wieku 6 lat

·         Pojęcie teoretycznie związane jest z rozpoczęciem nauki w szkole

·         To osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego i motorycznego oraz społecznego i psychicznego, który pozwala sprostać wymaganiom szkolnym

 

2.       GOTOWOŚĆ SZKOLNA (wg Głodkowskiej)

·         To sprzyjający moment rozwojowy, który pozwala wypełniać zadania wynikające z roli ucznia

 

3.       ASPEKTY DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ wg Moroza

·         Aspekt rozwojowy- jako moment równowagi między wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka

·         Aspekt wychowania i nauczania- jako proces przemian psychologicznych, który umożliwia przystosowanie się dziecka do szkolnego systemu nauczania

 

4.       WRAŻLIWOŚĆ/ PODATNOŚC EDUKACYJNA

·         U niepełnosprawnych umysłowo

·         Stosowana w odniesieniu do dzieci upośledzonych- dziecko nie jest gotowe w pełni do świadomego budowania, tworzenia wiedzy szkolnej, ale reaguje na sygnały pedagogiczne, co przejawia się w efektywnym poznawaniu, zachowaniach, czynnościach i wypełnianiu podstawowych zadań

 

5.       OKREŚLANIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ

·         Następuje w wieku 6 lat

·         Wykonywana w trakcie powszechnych profilaktycznych badań lekarskich

·         Powinna być określana przez lekarza znającego środowisko szkoły i dziecko, w razie wątpliwości  jest kontynuowane w poradniach psychologiczno- pedagogicznych

 

6.       RODZAJE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ

·         Pełna- nie stwierdza się nieprawidłowości w stanie zdrowia i w rozwoju, gdy występują odchylenia, które nie będą miały wpływu na przebieg…

·         Niepełna- są nieprawidłowości w stanie zdrowia i rozwoju oraz gdy występują czynniki, które mogą wpływać na wyniki w nauce

 

7.       DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WIĄŻE SIĘ Z:

·         Właściwościami dziecka, które są wynikiem:

o        Naturalnego, zaprogramowanego genetycznie rozwoju

o        Uczenia się, zdobywania wiedzy, doświadczeń oraz zorganizowanego przygotowania dziecka do szkoły

·         Wymaganiami szkoły:

o        Zależy od systemu oświatowego

o        Związana z wiekiem rozpoczęcia nauki

o        Zależy od kompetencji nauczycieli (warunków organizacji pracy szkoły, od wymagań i aspiracji rodziców)

 

 

 

8.       METODY OCENY DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ ( przeprowadzany tylko w poradniach)

·         Jest to test opracowany przez Wilgocką- Okoń, składający się z 3 części:

o        Karta informacji o badanym

o        Kwestionariusz do oceny zachowań dziecka

o        Test do badania dojrzałości umysłowej

 

MEDYCYNA SZKOLNA ĆWICZENIA 2.03 2010

 

WARUNKI SANITARNO- HIGIENICZNE SZKOŁY

Warunki higieniczno –sanitarne szkoły:...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin