MEDYCYNA SZKOLNA
1. KWALIFIKACJE PIELĘGNIARKI
· Ukończenie szkoły medycznej
· Aktualne prawo do wykonywania zawodu (ważne 5 lat od ukończenia szkoły)
· Ukończone szkolenie z zakresu profilaktyki próchnicy zębów i chorób przyzębia
· Ukończone szkolenie wstępne zgodne z ustalonym programem szkolenia
· Wskazane :
o Specjalizacja w dziedzinie pielęgniarstwa środowiska nauczania i wychowania lub pielęgniarstwa pediatrycznego
o Inne kursy doszkalające i specjalizujące (co najmniej 1 kurs w przeciągu 3 lat)
2. ZADANIA PIELĘGNIRKI W GABINECIE SZKOLNYM
· Wykonywanie i interpretacja testów przesiewowych
· Kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki pielęgniarskiej nad uczniami objętymi tym postępowaniem
· Organizacja profilaktycznych badań lekarskich
· Prowadzenie grupowej profilaktyki fluorkowej w szkole podstawowej (6 razy co 6 tygodni)
· Czynne poradnictwo w zakresie opieki pielęgniarskiej, ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych problemów zdrowotnych dzieci młodzieży niepełnosprawnych
· Udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej oraz podejmowanie innych działań w zakresie promocji zdrowia;
· Udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć;
· Doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole;
· Prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów oraz dokumentacji sprawozdawczej
· Pomoc uczennicom i uczniom rozwiązywaniu problemów związanych z dojrzewaniem seksualnym oraz w dostępie do informacji o chorobach przenoszonych drogą płciową i antykoncepcji
3. DOKUMENTACJA MEDYCZNA
· Dokumentacja ogólna gabinetu:
o Listy klasowe
o Zeszyt porad ambulatoryjnych
o Zeszyt wydawanej dokumentacji medycznej
o Zeszyt prowadzonej edukacji zdrowotnej
o Formularze i druki sprawozdawcze
· Dokumentacja indywidualna ucznia:
o Karta zdrowia ucznia
o Karta profilaktycznych badań lekarskich w zależności od wieku ucznia
o Wkładki do kart zdrowia ucznia
4. LICZBA UCZNIÓW PRZYPADAJĄCYCH NA PIELĘGNIARKĘ
· Sz. podstawowa, gimnazjum, LO, LO profilowane (bez warsztatów)- 800 uczniów (+- 10%)
· Zasadnicza szkoła zawodowa, technikum (zajęcia warsztatowe)- 700 uczniów
· Szkoły specjalne dla dzieci i młodzieży
o Z lekkim upośledzeniem umysłowym, sprawnych ruchowo, niedosłyszących, niedowidzących- 150 uczniów
o Z lekkim upośledzeniem umysłowym i niesprawnych ruchowo lub z umiarkowanym upośledzeniem umysłowym i sprawnych ruchowo- 80 uczniów
o Z umiark. i znacznym upośl. umysłowym i niesprawnych ruchowo- 30 uczniów
5. WSKAŹNIKI DO OBLICZANIA LICZBY UCZNIÓW W SZKOŁACH/ KLASACH INTEGRACYJNYCH
· Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim i sprawne ruchowo; niepełnosprawni ruchowo, niedowidzący, niewidomi, niedosłyszący, głusi, przewlekle chorzy- wskaźnik 7
· Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, niepełnosprawni ruchowo oraz upośledzeni w stopniu umiarkowanym lub znacznym i sprawni ruchowo- wskaźnik 10
· Upośledzeni umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym i niepełnosprawni ruchowo- wskaźnik 30
ROZWÓJ PSYCHOFIZYCZNY DZIECI I MŁODZIEŻY
1. OKRESY ROZWOJOWE
· Noworodkowy
· Niemowlęcy 2-12 m.ż
· Poniemowlęcy 2-3 r.ż
· Przedszkolny 4-6 r.ż
· Wczesnoszkolny 7-10 r.ż
· Dojrzewania 10- 16 lat dziewczynki, 12- 18 lat chłopcy
· Młodzieńczy 16- 18 lat dziewczynki, 18- 21 chłopcy
2. OKRES WCZESNOSZKOLNY:
· Trwa od 7 roku życia do początku dojrzewania płciowego
· Stabilność procesów rozwojowych
· Roczne przyrosty masy ciała na poziomie 3-3,5 kg a długości ciała do 5 cm
· Obwód głowy osiąga wartość zbliżoną do ostatecznej
· Ok. 10 roku życia mózg osiąga swą ostateczną wielkość
· Powiększanie się obwodu klatki piersiowej jest powolne
· Skłonność do powstawania wad postawy
· Zmiana uzębienia mlecznego na stałe
· Wzrasta odporność na zachorowania
· Zwiększa się częstość wypadków, urazów, zatruć
· Dojrzewanie OUN
· Dominuje forma działalności- nauka
· Intensywny rozwój intelektualny
· Wyrabia się poczucie odpowiedzialności
· Rozróżniają się zainteresowania chłopców i dziewczynek
3. OKRES DOJRZEWANIA:
· Intensywny przyrost wysokości ciała zwany skokiem pokwitaniowym- 10 cm długości u chłopców i 8 cm u dziewczynek
· U dziewcząt pierwsze cechy dojrzewania płciowego pojawiają się od 10 roku życia, u chłopców 2 lata później (skala Tannera)
· Pojawiają się drugo- i trzeciorzędowe cechy płciowe
o Drugorzędowe
§ Chłopcy
- moszna
- nasieniowody
- prącie
§ Dziewczynki
- srom
- łechtaczka
- pochwa
- macica
- jajowody
o Trzeciorzędowe
- specyficzne owłosienie ciała
- męskie umięśnienie ciała i specyficzna budowa (węższe biodra, szersze ramiona)
- męski głos
- jabłko Adama
- biust
- specyficzne rozłożenie tłuszczu na ciele (szerokie biodra itp.)
- odpowiednie proporcje budowy ciała
· Różnicowanie sylwetki damskiej i męskiej
· Wiek wystąpienia menarche (pierwszej miesiączki) jest wskaźnikiem wpływu warunków środowiskowych; dziewczynki ze środowiska miejskiego dojrzewają wcześniej o 1,5- 2 lata niż dziewczynki z rejonów wiejskich
4. OKRES MŁODZIEŃCZY :
· Zakończenie rozwoju somatycznego, osiągnięcie pełnej dojrzałości płciowej
· Stabilność umysłowa, uczuciowa, dojrzałość społeczna
· Pojęcie obejmuje dojrzałość biologiczną, seksualną, psycho- emocjonalną i społeczną
· U dziewcząt wzrastanie kończy się przeciętnie po 15 r.ż, u chłopców trwa do 20- 25 r.ż
GOTOWOŚĆ/ DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA
1. DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA (wg Woynarowskiej)
· Oceniana u dziecka w wieku 6 lat
· Pojęcie teoretycznie związane jest z rozpoczęciem nauki w szkole
· To osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego i motorycznego oraz społecznego i psychicznego, który pozwala sprostać wymaganiom szkolnym
2. GOTOWOŚĆ SZKOLNA (wg Głodkowskiej)
· To sprzyjający moment rozwojowy, który pozwala wypełniać zadania wynikające z roli ucznia
3. ASPEKTY DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ wg Moroza
· Aspekt rozwojowy- jako moment równowagi między wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka
· Aspekt wychowania i nauczania- jako proces przemian psychologicznych, który umożliwia przystosowanie się dziecka do szkolnego systemu nauczania
4. WRAŻLIWOŚĆ/ PODATNOŚC EDUKACYJNA
· U niepełnosprawnych umysłowo
· Stosowana w odniesieniu do dzieci upośledzonych- dziecko nie jest gotowe w pełni do świadomego budowania, tworzenia wiedzy szkolnej, ale reaguje na sygnały pedagogiczne, co przejawia się w efektywnym poznawaniu, zachowaniach, czynnościach i wypełnianiu podstawowych zadań
5. OKREŚLANIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
· Następuje w wieku 6 lat
· Wykonywana w trakcie powszechnych profilaktycznych badań lekarskich
· Powinna być określana przez lekarza znającego środowisko szkoły i dziecko, w razie wątpliwości jest kontynuowane w poradniach psychologiczno- pedagogicznych
6. RODZAJE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
· Pełna- nie stwierdza się nieprawidłowości w stanie zdrowia i w rozwoju, gdy występują odchylenia, które nie będą miały wpływu na przebieg…
· Niepełna- są nieprawidłowości w stanie zdrowia i rozwoju oraz gdy występują czynniki, które mogą wpływać na wyniki w nauce
7. DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WIĄŻE SIĘ Z:
· Właściwościami dziecka, które są wynikiem:
o Naturalnego, zaprogramowanego genetycznie rozwoju
o Uczenia się, zdobywania wiedzy, doświadczeń oraz zorganizowanego przygotowania dziecka do szkoły
· Wymaganiami szkoły:
o Zależy od systemu oświatowego
o Związana z wiekiem rozpoczęcia nauki
o Zależy od kompetencji nauczycieli (warunków organizacji pracy szkoły, od wymagań i aspiracji rodziców)
8. METODY OCENY DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ ( przeprowadzany tylko w poradniach)
· Jest to test opracowany przez Wilgocką- Okoń, składający się z 3 części:
o Karta informacji o badanym
o Kwestionariusz do oceny zachowań dziecka
o Test do badania dojrzałości umysłowej
MEDYCYNA SZKOLNA ĆWICZENIA 2.03 2010
WARUNKI SANITARNO- HIGIENICZNE SZKOŁY
Warunki higieniczno –sanitarne szkoły:...
Delightful93