Zakres kompetencji pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania
Zakres kompetencji
Pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania planuje i realizuje opiekę nad uczniami na terenie szkoły lub w placówce oświatowo-wychowawczej w zakresie:
· Promocja zdrowia
· Profilaktyka chorób
· Świadczeń diagnostycznych
· Świadczeń pielęgnacyjnych
· Świadczeń pielęgnacyjno-leczniczych
W realizacji świadczeń współpracuje z :
· Rodzicami/ opiekunem uczniów, uczniami, wychowankami
· Dyrektorem szkoły, pedagogiem, wychowawcami klasy
· Lekarzem POZ, rodzinnym
· Pielęgniarką środowiskową/ rodzinną
· Położną środowiskową/rodzinną
· Pielęgniarką praktyki
· Innymi świadczeniodawcami zgodnie z potrzebami zdrowotnymi podopiecznych
· Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną
Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej
· Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów
· Wspieranie w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia nauczycieli, wychowawców, uczniów
· Udział w projektach i programowaniu zajęć z edukacji zdrowotnej w placówkach nauczania i wychowania („stres pod kontrolą” „serce na start” „program różowej wstążeczki”)
· Opracowywanie konspektów zajęć z uczniami, rodzicami w zakresie promocji zdrowia
· Planowanie i prowadzenie specyficznych form edukacji zdrowotnej uczniów z zaburzeniami rozwoju i zdrowia
· Uczestnictwo w planowaniu, realizacji i ewaluacji szkolnego programu edukacji prozdrowotnej i programów profilaktycznych oraz promocji zdrowia
· Udzielanie nauczycielom, wychowawcom konsultacji w zakresie biomedycznych aspektów edukacji prozdrowotnej
· Promowanie zachowań prozdrowotnych, działań na rzecz zdrowia i zapobieganie chorobom i urazom
· Udzielanie porad dotyczących postaw i zachowań zdrowotnych
· Udział w realizacji programów zdrowotnych w środowisku
Świadczenia zakresu profilaktyki
· Organizowanie i realizowanie szczepień ochronnych
· Realizowanie programów profilaktycznych
· Ocenianie stanu sanitarno-epidemiologicznego i bezpieczeństwa w placówce nauczania i wychowania oraz placówce nauczania i wychowania oraz warunków nauczania w szkole
· Współdziałanie z dyrekcją szkoły w zakresie rozwiązywania problemów zdrowotnych uczniów
Świadczenia diagnostyczne
· Identyfikacja uczniów z problemami zdrowotnymi, szkolnymi, społecznymi
· Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych
· Wykonywanie testów przesiewowych zgodnie z obowiązującym programem i procedurami i kierowanie postępowaniem przesiewowym w stosunku do uczniów z dodatnim wynikiem testów
· Wykonywanie testów diagnostycznych
Świadczenia pielęgnacyjno- lecznicze
· Podawanie leków różnymi drogami i technikami
· Udzielanie pierwszej pomocy i resuscytacji krążeniowo-oddechowej
Fluoryzacja- 6razy w roku, co 6 tygodni
Rozwój psychoruchowy dziecka
Okres wczesnoszkolny
· Trwa od 7r.ż do początku dojrzewania płciowego
· Stabilność procesów rozwojowych
· Roczne przyrosty ciała 5cm, 3-3,5 kg
· Obwód głowy osiąga rozmiar zbliżony do ostatecznego
· Około 10r.ż mózg osiąga swą ostateczną wielkośc
· Zmiana uzębienia
· Wzrasta odporność na zachorowania
· Skłonność do powstawania wad postawy
· Zwiększona częstość wypadków, urazów, zatruć
· Dojrzewanie ośrodkowego układu nerwowego
· Dominuje forma działalności w postaci nauki
· Wyrabia się uczucie odpowiedzialności
· Różnicują się zainteresowania chłopców i dziewcząt
· Intensywny rozwój intelektualny
Okres dojrzewania
· Występuje intensywny przyrost wysokości ciała- skok pokwitaniowy (chłopcy 10cm, dziewczynki 8 cm)
· U dziewcząt pierwsze cechy dojrzewania płciowego pojawiające się od 10r.ż u chłopców 2lata później
· Pojawienie się drugo i trzeciorzędowych cech płciowych
· Różnicowanie sylwetki damskiej i męskiej
· Wiek wystąpienia menarche jest wskaźnikiem genetycznym, ma też wpływ miejsce zamieszkani
Okres młodzieńczy
· Zakończenie rozwoju somatycznego a osiągnięciem pełnej dojrzałości płciowej
· Stabilizacja umysłowa, uczuciowa, dojrzałość społeczna
· Pojęcie dojrzałości obejmuje dojrzałość biologiczna, społeczna, seksualna, psycho-emocjonalna
· U dziewcząt wzrastanie kończy się przeciętnie po 15r.ż, Chłopcy między 20-25r.ż
Ocena rozwoju cech płciowych
· Skala Tannera (I-V)
· Oceny dokonuje lekarz w trakcie badań bilansowych
Biomedyczne aspekty dojrzałości szkolnej
Dojrzałośc szkolna wg B. Woynarowskiej
· Jest pojęciem teoretycznym związanym z rozpoczęciem nauki w szkole
· To osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego, który pozwala mu sprostać wymaganiom szkoły
· Gotowośc szkolna- to sprzyjający moment rozwojowy, który pozwala wypełniać zadania wynikające z roli ucznia
Aspekty dojrzałości szkolnej wg Moroza
· Rozwojowy- jako moment równowagi między wymaganiami szkoły, a możliwościami rozwojwymi dziecka
· Wychowania i nauczania- jako proces przemian psychologicznych, który umożliwia przystosowanie się dziecka do szkolnego systemu nauczania
Wrazliwośc lub podatnośc edukacyjna
· Wrażliwość w odniesieniu do dziecki upośledzonych umysłowo- dziecko nie jest gotowe w pełni do świadomego budowania, tworzenia wiedzy szkolnej, ale reaguje na sygnały pedagogiczne, co przejawiasię w efektywnym poznawaniu
Działalność szkolna powinna być rozpatrywana na tle zmian:
· Na tle korzystania ze zmian warunków społeczno-demograficznych, kulturowych, bytowych z jednej strony i narastających nierówności społecznych, zjawiska ubóstwa z drugiej
· Na tle akceleracji rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego
3 grupy czynników, które lekarz powinien brać pod uwagę:
· Ze strony dziecka
o Wady wrodzone, powikłania podczas porodu, urazy, infekcje OUN
o Zaburzenia narządów zmysłu
o Otyłość
o Nawracające infekcje dróg oddechowych
· Ze strony szkoły
o Nieodpowiednie kwalifikacje nauczycieli
o Brak środków na ewentualne działania wyrównawcze
· Ze strony rodziców
o Nieodpowiednie postawy wychowawcze
o Nadmierne stymulowanie rozwoju intelektualnego
o Dążenie do rozpoczęcia wcześniejszej edukacji
Określenie gotowości szkolnej
· Nestępuje w wieku 6 lat. Wykonywane jest w trakcie powszechnych profilaktycznych badań lekarskich. W razie wątpliwości dziecko konsultowane jest w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Delightful93