ćwiczenia2.docx

(19 KB) Pobierz

Zakres kompetencji pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania

Zakres kompetencji

Pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania planuje i realizuje opiekę nad uczniami na terenie szkoły lub w placówce oświatowo-wychowawczej w zakresie:

·         Promocja zdrowia

·         Profilaktyka chorób

·         Świadczeń diagnostycznych

·         Świadczeń pielęgnacyjnych

·         Świadczeń pielęgnacyjno-leczniczych

W realizacji świadczeń współpracuje z :

·         Rodzicami/ opiekunem uczniów, uczniami, wychowankami

·         Dyrektorem szkoły, pedagogiem, wychowawcami klasy

·         Lekarzem POZ, rodzinnym

·         Pielęgniarką środowiskową/ rodzinną

·         Położną środowiskową/rodzinną

·         Pielęgniarką praktyki

·         Innymi świadczeniodawcami zgodnie z potrzebami zdrowotnymi podopiecznych

·         Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną

Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej

·         Prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów

·         Wspieranie w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia nauczycieli, wychowawców, uczniów

·         Udział w projektach i programowaniu zajęć z edukacji zdrowotnej w placówkach nauczania i wychowania („stres pod kontrolą” „serce na start” „program różowej wstążeczki”)

·         Opracowywanie konspektów zajęć z uczniami, rodzicami w zakresie promocji zdrowia

·         Planowanie i prowadzenie specyficznych form edukacji zdrowotnej uczniów z zaburzeniami rozwoju i zdrowia

·         Uczestnictwo w planowaniu, realizacji i ewaluacji szkolnego programu edukacji prozdrowotnej i programów profilaktycznych oraz promocji zdrowia

·         Udzielanie nauczycielom, wychowawcom konsultacji w zakresie biomedycznych aspektów edukacji prozdrowotnej

·         Promowanie zachowań prozdrowotnych, działań na rzecz zdrowia i zapobieganie chorobom i urazom

·         Udzielanie porad dotyczących postaw i zachowań zdrowotnych

·         Udział w realizacji programów zdrowotnych w środowisku

Świadczenia zakresu profilaktyki

·         Organizowanie i realizowanie szczepień ochronnych

·         Realizowanie programów profilaktycznych 

·         Ocenianie stanu sanitarno-epidemiologicznego i bezpieczeństwa w placówce nauczania i wychowania oraz placówce nauczania i wychowania oraz warunków nauczania w szkole

·         Współdziałanie z dyrekcją szkoły w zakresie rozwiązywania problemów zdrowotnych uczniów

Świadczenia diagnostyczne

·         Identyfikacja uczniów z problemami zdrowotnymi, szkolnymi, społecznymi

·         Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych

·         Wykonywanie testów przesiewowych zgodnie z obowiązującym programem i procedurami i kierowanie postępowaniem przesiewowym w stosunku do uczniów z dodatnim wynikiem testów

·         Wykonywanie testów diagnostycznych

Świadczenia pielęgnacyjno- lecznicze

·         Podawanie leków różnymi drogami i technikami

·         Udzielanie pierwszej pomocy i resuscytacji krążeniowo-oddechowej

Fluoryzacja- 6razy w roku, co 6 tygodni

Rozwój psychoruchowy dziecka

Okres wczesnoszkolny

·         Trwa od 7r.ż do początku dojrzewania płciowego

·         Stabilność procesów rozwojowych

·         Roczne przyrosty ciała 5cm, 3-3,5 kg

·         Obwód głowy osiąga rozmiar zbliżony do ostatecznego

·         Około 10r.ż mózg osiąga swą ostateczną wielkośc

·         Zmiana uzębienia

·         Wzrasta odporność na zachorowania

·         Skłonność do powstawania wad postawy

·         Zwiększona częstość wypadków, urazów, zatruć

·         Dojrzewanie ośrodkowego układu nerwowego

·         Dominuje forma działalności w postaci nauki

·         Wyrabia się uczucie odpowiedzialności

·         Różnicują się zainteresowania chłopców i dziewcząt

·         Intensywny rozwój intelektualny

Okres dojrzewania

·         Występuje intensywny przyrost wysokości ciała- skok pokwitaniowy (chłopcy 10cm, dziewczynki 8 cm)

·         U dziewcząt pierwsze cechy dojrzewania płciowego pojawiające się od 10r.ż u chłopców 2lata później

·         Pojawienie się drugo i trzeciorzędowych cech płciowych

·         Różnicowanie sylwetki damskiej i męskiej

·         Wiek wystąpienia menarche jest wskaźnikiem genetycznym, ma też wpływ miejsce zamieszkani

Okres młodzieńczy

·         Zakończenie rozwoju somatycznego a osiągnięciem pełnej dojrzałości płciowej

·         Stabilizacja umysłowa, uczuciowa, dojrzałość społeczna

·         Pojęcie dojrzałości obejmuje dojrzałość biologiczna, społeczna, seksualna, psycho-emocjonalna

·         U dziewcząt wzrastanie kończy się przeciętnie po 15r.ż, Chłopcy między 20-25r.ż

Ocena rozwoju cech płciowych

·         Skala Tannera (I-V)

·         Oceny dokonuje lekarz w trakcie badań bilansowych

Biomedyczne aspekty dojrzałości szkolnej

Dojrzałośc szkolna wg B. Woynarowskiej

·         Jest pojęciem teoretycznym związanym z rozpoczęciem nauki w szkole

·         To osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego, który pozwala mu sprostać wymaganiom szkoły

·         Gotowośc szkolna-  to sprzyjający moment rozwojowy, który pozwala wypełniać zadania wynikające z roli ucznia

Aspekty dojrzałości szkolnej wg Moroza

·         Rozwojowy- jako moment równowagi między wymaganiami szkoły, a możliwościami rozwojwymi dziecka

·         Wychowania i nauczania- jako proces przemian psychologicznych, który umożliwia przystosowanie się dziecka do szkolnego systemu nauczania

Wrazliwośc lub podatnośc edukacyjna

·         Wrażliwość w odniesieniu do dziecki upośledzonych umysłowo- dziecko nie jest gotowe w pełni do świadomego budowania, tworzenia wiedzy szkolnej, ale reaguje na sygnały pedagogiczne, co przejawiasię w efektywnym poznawaniu

Działalność szkolna powinna być rozpatrywana na tle zmian:

·         Na tle korzystania ze zmian warunków społeczno-demograficznych, kulturowych, bytowych z jednej strony i narastających nierówności społecznych, zjawiska ubóstwa z drugiej

·         Na tle akceleracji rozwoju fizycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego

3 grupy czynników, które lekarz powinien brać pod uwagę:

·         Ze strony dziecka

o        Wady wrodzone, powikłania podczas porodu, urazy, infekcje OUN

o        Zaburzenia narządów zmysłu

o        Otyłość

o        Nawracające infekcje dróg oddechowych

·         Ze strony szkoły

o        Nieodpowiednie kwalifikacje nauczycieli

o        Brak środków na ewentualne działania wyrównawcze

·         Ze strony rodziców

o        Nieodpowiednie postawy wychowawcze

o        Nadmierne stymulowanie rozwoju intelektualnego

o        Dążenie do rozpoczęcia wcześniejszej edukacji

Określenie gotowości szkolnej

·         Nestępuje w wieku 6 lat. Wykonywane jest w trakcie powszechnych profilaktycznych badań lekarskich. W razie wątpliwości dziecko konsultowane jest w poradni psychologiczno-pedagogicznej

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin