Plan edukaczjno+rewalidaczjnz.doc

(50 KB) Pobierz
Plan edukacyjno-rewalidacyjny dla uczennicy klasy III

Plan edukacyjno-rewalidacyjny dla uczennicy klasy III

z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym w szkole masowej.

 

I. FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU.
Samoobsługa.
Cele ogólne:

1.  doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się

2.  rozwijanie samodzielności w zakresie mycia rąk i zębów

3.  wdrażanie do umiejętnego mycia zębów

4.  kultura spożywania posiłków.

Cele szczegółowe:

a.  doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych części garderoby

o        składanie obrazków dużego formatu

o        historyjki obrazkowe płaskie i przestrzenne 2-3 obrazkowe

o        nauka zapinania zamka typu suwak

o        zapinanie guzików

o        zakładanie butów

b.  nauka prawidłowego mycia zębów i rąk

o        prawidłowe odkręcanie kranu, regulowanie strumienia wody

o        mydlenie rąk

o        opłukiwanie rąk

o        zakręcanie kranu

o        wycieranie rąk

o        prawidłowe nakładanie pasty na szczoteczkę

o        właściwe ruchy mycia zębów

o        płukanie jamy ustnej wodą popijaną z kubka

o        mycie szczoteczki i kubka

c.   poznanie zasad korzystania z łazienki

o        zgłaszanie potrzeby skorzystania z ubikacji

o        ćwiczenie umiejętności samodzielnego korzystania z toalety

o        zabiegi higieniczne - mycie rąk po skorzystaniu z ubikacji

d.  nabywanie umiejętności porządkowania swoich przyborów w szufladzie indywidualnej

o        ćwiczenia w porządkowaniu, układaniu swoich przyborów

o        przecieranie szuflady ściereczką

o        wyrzucanie zbędnych rzeczy

e.  nauka kulturalnego spożywania posiłków

o        umiejętne spożywanie kanapek bez kruszenia

o        dokładne żucie jedzenia

o        sprawne posługiwanie się sztućcami

o        prawidłowe trzymanie sztućców przy jedzeniu

o        odkładanie talerzy po jedzeniu

o        posługiwanie się serwetką.

II. POZNAWANIE NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA.

Cele ogólne:

1.  poznanie swoich kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły

2.  poznanie swojej miejscowości oraz miejscowości, w której jest szkoła

3.  poznanie najbliższego środowiska społeczno-kulturalnego.

Cele szczegółowe:

a.  poznanie swojej klasy i szkoły

o        poznanie wyglądu klasy i szkoły

o        wyposażenie i przeznaczenie sprzętów i urządzeń znajdujących się w szkole

o        uczenie się poszanowania własności osobistej i wspólnej

b.  poznanie swoich kolegów

o        poznanie imion kolegów

o        nawiązanie kontaktów koleżeńskich

o        wspólne działanie w zabawie i w nauce

o        uczenie się życzliwego stosunku do kolegów

    i koleżanek

c.   poznanie nauczycieli oraz pracowników szkoły

o        poznanie imion nauczycieli oraz dyrektora szkoły

o        znajomość pracowników szkoły i funkcji, które w niej pełnią

o        nauka używania zwrotów i form grzecznościowych w stosunku do personelu szkoły

d.  bezpieczna droga do szkoły i bezpiecznie w szkole

o        poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze

o        nauka bezpiecznego zachowania się w autobusie w czasie jazdy

o        uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego w czasie zabaw w pobliżu jezdni 

o        bezpiecznie poruszamy się po budynku szkolnym

e.  moja miejscowość

o        poznanie nazwy miejscowości, w której uczeń mieszka

f.     miejscowość, w której jest szkoła

o        ćwiczenia terenowe umożliwiające poznanie najbliższego otoczenia szkoły

o        poznanie nazwy miejscowości

g.  poznanie najbliższego środowiska społeczno-kulturalnego

o        poznanie znajdujących się w pobliżu instytucji użyteczności publicznej: sklep, Dom Kultury

o        uczenie właściwego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej

o        aktywny udział w imprezach kulturalnych

    i społecznych.

 

III. FUNKCJE POZNAWCZE
Cele ogólne:

1.  wspomaganie rozwoju spostrzegania

2.  rozwijanie percepcji słuchowej

3.  rozwijanie orientacji przestrzennej

4.  rozwijanie sprawności manualnej

5.  wspomaganie rozwoju prostych operacji matematycznych

6.  poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego.

Cele szczegółowe:

a.  rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegawczości

o        nazywanie przedmiotów, które nas otaczają

o        manipulowanie przedmiotami codziennego użytku

o        różnicowanie przedmiotów wg różnych kategorii: kolor, kształt, przeznaczenie, materiał, z którego jest wykonany

o        wyszukiwanie różnic i podobieństw na dużych obrazach (rozpoczynamy od 2-3 różnic)

b.  ćwiczenia wrażliwości słuchowej

o        określanie natężenia dźwięku (głośno, cicho) ze słownym określeniem

o        rozpoznawanie i nazywanie niektórych dźwięków z otoczenia (warkot samochodu, szczekanie psa, miauczenie kota, płacz, śmiech, sygnały dźwiękowe)

o        próby rozpoznawania i nazywania dźwięków niektórych instrumentów (bębenek, kołatka, dzwonki, trąbka)

o        ćwiczenia rytmiczne (wystukiwanie, wyklaskiwanie rytmu)

o        nauka prostych piosenek dziecięcych

c.   ćwiczenia w schemacie własnego ciała i w przestrzeni

o        przed lustrem poznanie własnego ciała wraz z nazywaniem poszczególnych jego części

o        próby określenia: ręka prawa, ręka lewa, noga prawa, noga lewa, itp.

o        w czasie zabaw ruchowych nazywanie wykonywanych czynności wraz z kierunkiem( do przodu, do tyłu, w bok, w górę)

o        określanie przestrzeni czy coś znajduje się daleko, czy blisko

d.  ćwiczenia sprawności manualnej

o        ćwiczenia rozmachowe ( zamalowywanie farbami dużych powierzchni, zamalowywanie dużej powierzchni ograniczonej konturem, pogrubianie konturów dużych form, malowanie dużych form kolistych, falistych, )

o        ćwiczenia manualne ( montowanie konstrukcji z gotowych elementów, układanki przestrzenne, płaskie, modelowanie z ciastoliny, plasteliny,masy solnej wydzieranki, wyklejanki, wycinanki)

e.  rozwijanie prostych operacji matematycznych

o        porównywanie ilości elementów zbioru na oko - dużo, mało, tyle samo

o        przeliczanie ilości osób, przedmiotów, mebli

o        (w zakresie 1-5)

o        tworzenie zbiorów o określonej liczbie elementów

o        tworzenie zbiorów wg różnych kategorii

o        poznawanie, rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt

o        układanie barwnych kompozycji wg wzoru i bez wzoru

o        układanie ciągu elementów powtarzających się (rytmy)

f.     poznanie świata przyrody

o        obserwacje przyrodnicze w warunkach naturalnych (łąka, las, pole, zbiorniki wodne) i w warunkach stworzonych przez człowieka (sad, ogród, pole uprawne)

o        rozpoznawanie i nazywanie zwierząt w różnych środowiskach

o        rozpoznawanie i nazywanie roślin w środowisku naturalnym

o        nauka właściwego stosunku do świata zwierząt      i roślin

o        rozpoznawanie i nazywanie niektórych owoców - poznanie ich wyglądu i smaku

o        znaczenie pór roku i poznanie ich charakterys-tycznych cech.

IV POZNANIE SIEBIE
Cele ogólne:

1.  poznanie budowy swojego ciała

2.  higiena ciała i troska o zdrowie

3.  moja osobowość

4.  poznaję swoją rodzinę.

Cele szczegółowe:

a.  budowa mojego ciała

o        świadomości własnego ciała

o        orientacji w jego schemacie

o        orientacji w przestrzeni

o        nazywanie części ciała i ich rola

o        poznanie narządów zmysłu i ich funkcja

o        identyfikacja z płcią

o        identyfikacja z danymi osobowymi - imię ,   nazwisko,

b.  wdrażanie do dbania o higienę ciała i o zdrowie

o        uświadomienie wpływu higieny na stan zdrowia

o        wdrażanie do systematycznych wizyt kontrolnych u lekarza

o        nauka właściwego ubierania się w zależności od pogody

o        uświadomienie zagrożeń dla zdrowia i życia

o        zachęcanie do aktywności ruchowej

c.   poznanie swojej osobowości

o        poznanie swoich umiejętności, pragnień, zainteresowań

o        poznanie swoich uczuć, emocji, uczenie się ich wyrażania z poszanowaniem innych osób

o        uczenie pozytywnego stosunku do siebie i innych

d.  poznanie swojej rodziny

o        poznanie członków rodziny w oparciu o stopnie pokrewieństwa

o        praca zawodowa rodziny

V. AKTYWNOŚĆ RUCHOWA
Cel ogólny:

1.  rozwijanie sprawności fizycznej poprzez działalność ruchową.

Cele szczegółowe:

a.  ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała

o        ćwiczenia wzmacniające mięśnie

o        raczkowanie, czworakowanie

o        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin