Plan edukacyjno-rewalidacyjny dla uczennicy klasy III
z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym w szkole masowej.
I. FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU.Samoobsługa. Cele ogólne:
1. doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się
2. rozwijanie samodzielności w zakresie mycia rąk i zębów
3. wdrażanie do umiejętnego mycia zębów
4. kultura spożywania posiłków.
Cele szczegółowe:
a. doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych części garderoby
o składanie obrazków dużego formatu
o historyjki obrazkowe płaskie i przestrzenne 2-3 obrazkowe
o nauka zapinania zamka typu suwak
o zapinanie guzików
o zakładanie butów
b. nauka prawidłowego mycia zębów i rąk
o prawidłowe odkręcanie kranu, regulowanie strumienia wody
o mydlenie rąk
o opłukiwanie rąk
o zakręcanie kranu
o wycieranie rąk
o prawidłowe nakładanie pasty na szczoteczkę
o właściwe ruchy mycia zębów
o płukanie jamy ustnej wodą popijaną z kubka
o mycie szczoteczki i kubka
c. poznanie zasad korzystania z łazienki
o zgłaszanie potrzeby skorzystania z ubikacji
o ćwiczenie umiejętności samodzielnego korzystania z toalety
o zabiegi higieniczne - mycie rąk po skorzystaniu z ubikacji
d. nabywanie umiejętności porządkowania swoich przyborów w szufladzie indywidualnej
o ćwiczenia w porządkowaniu, układaniu swoich przyborów
o przecieranie szuflady ściereczką
o wyrzucanie zbędnych rzeczy
e. nauka kulturalnego spożywania posiłków
o umiejętne spożywanie kanapek bez kruszenia
o dokładne żucie jedzenia
o sprawne posługiwanie się sztućcami
o prawidłowe trzymanie sztućców przy jedzeniu
o odkładanie talerzy po jedzeniu
o posługiwanie się serwetką.
II. POZNAWANIE NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA.Cele ogólne:
1. poznanie swoich kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły
2. poznanie swojej miejscowości oraz miejscowości, w której jest szkoła
3. poznanie najbliższego środowiska społeczno-kulturalnego.
a. poznanie swojej klasy i szkoły
o poznanie wyglądu klasy i szkoły
o wyposażenie i przeznaczenie sprzętów i urządzeń znajdujących się w szkole
o uczenie się poszanowania własności osobistej i wspólnej
b. poznanie swoich kolegów
o poznanie imion kolegów
o nawiązanie kontaktów koleżeńskich
o wspólne działanie w zabawie i w nauce
o uczenie się życzliwego stosunku do kolegów
i koleżanek
c. poznanie nauczycieli oraz pracowników szkoły
o poznanie imion nauczycieli oraz dyrektora szkoły
o znajomość pracowników szkoły i funkcji, które w niej pełnią
o nauka używania zwrotów i form grzecznościowych w stosunku do personelu szkoły
d. bezpieczna droga do szkoły i bezpiecznie w szkole
o poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze
o nauka bezpiecznego zachowania się w autobusie w czasie jazdy
o uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego w czasie zabaw w pobliżu jezdni
o bezpiecznie poruszamy się po budynku szkolnym
e. moja miejscowość
o poznanie nazwy miejscowości, w której uczeń mieszka
f. miejscowość, w której jest szkoła
o ćwiczenia terenowe umożliwiające poznanie najbliższego otoczenia szkoły
o poznanie nazwy miejscowości
g. poznanie najbliższego środowiska społeczno-kulturalnego
o poznanie znajdujących się w pobliżu instytucji użyteczności publicznej: sklep, Dom Kultury
o uczenie właściwego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej
o aktywny udział w imprezach kulturalnych
i społecznych.
III. FUNKCJE POZNAWCZE Cele ogólne:
1. wspomaganie rozwoju spostrzegania
2. rozwijanie percepcji słuchowej
3. rozwijanie orientacji przestrzennej
4. rozwijanie sprawności manualnej
5. wspomaganie rozwoju prostych operacji matematycznych
6. poznanie najbliższego środowiska przyrodniczego.
a. rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegawczości
o nazywanie przedmiotów, które nas otaczają
o manipulowanie przedmiotami codziennego użytku
o różnicowanie przedmiotów wg różnych kategorii: kolor, kształt, przeznaczenie, materiał, z którego jest wykonany
o wyszukiwanie różnic i podobieństw na dużych obrazach (rozpoczynamy od 2-3 różnic)
b. ćwiczenia wrażliwości słuchowej
o określanie natężenia dźwięku (głośno, cicho) ze słownym określeniem
o rozpoznawanie i nazywanie niektórych dźwięków z otoczenia (warkot samochodu, szczekanie psa, miauczenie kota, płacz, śmiech, sygnały dźwiękowe)
o próby rozpoznawania i nazywania dźwięków niektórych instrumentów (bębenek, kołatka, dzwonki, trąbka)
o ćwiczenia rytmiczne (wystukiwanie, wyklaskiwanie rytmu)
o nauka prostych piosenek dziecięcych
c. ćwiczenia w schemacie własnego ciała i w przestrzeni
o przed lustrem poznanie własnego ciała wraz z nazywaniem poszczególnych jego części
o próby określenia: ręka prawa, ręka lewa, noga prawa, noga lewa, itp.
o w czasie zabaw ruchowych nazywanie wykonywanych czynności wraz z kierunkiem( do przodu, do tyłu, w bok, w górę)
o określanie przestrzeni czy coś znajduje się daleko, czy blisko
d. ćwiczenia sprawności manualnej
o ćwiczenia rozmachowe ( zamalowywanie farbami dużych powierzchni, zamalowywanie dużej powierzchni ograniczonej konturem, pogrubianie konturów dużych form, malowanie dużych form kolistych, falistych, )
o ćwiczenia manualne ( montowanie konstrukcji z gotowych elementów, układanki przestrzenne, płaskie, modelowanie z ciastoliny, plasteliny,masy solnej wydzieranki, wyklejanki, wycinanki)
e. rozwijanie prostych operacji matematycznych
o porównywanie ilości elementów zbioru na oko - dużo, mało, tyle samo
o przeliczanie ilości osób, przedmiotów, mebli
o (w zakresie 1-5)
o tworzenie zbiorów o określonej liczbie elementów
o tworzenie zbiorów wg różnych kategorii
o poznawanie, rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych: koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt
o układanie barwnych kompozycji wg wzoru i bez wzoru
o układanie ciągu elementów powtarzających się (rytmy)
f. poznanie świata przyrody
o obserwacje przyrodnicze w warunkach naturalnych (łąka, las, pole, zbiorniki wodne) i w warunkach stworzonych przez człowieka (sad, ogród, pole uprawne)
o rozpoznawanie i nazywanie zwierząt w różnych środowiskach
o rozpoznawanie i nazywanie roślin w środowisku naturalnym
o nauka właściwego stosunku do świata zwierząt i roślin
o rozpoznawanie i nazywanie niektórych owoców - poznanie ich wyglądu i smaku
o znaczenie pór roku i poznanie ich charakterys-tycznych cech.
IV POZNANIE SIEBIE Cele ogólne:
1. poznanie budowy swojego ciała
2. higiena ciała i troska o zdrowie
3. moja osobowość
4. poznaję swoją rodzinę.
a. budowa mojego ciała
o świadomości własnego ciała
o orientacji w jego schemacie
o orientacji w przestrzeni
o nazywanie części ciała i ich rola
o poznanie narządów zmysłu i ich funkcja
o identyfikacja z płcią
o identyfikacja z danymi osobowymi - imię , nazwisko,
b. wdrażanie do dbania o higienę ciała i o zdrowie
o uświadomienie wpływu higieny na stan zdrowia
o wdrażanie do systematycznych wizyt kontrolnych u lekarza
o nauka właściwego ubierania się w zależności od pogody
o uświadomienie zagrożeń dla zdrowia i życia
o zachęcanie do aktywności ruchowej
c. poznanie swojej osobowości
o poznanie swoich umiejętności, pragnień, zainteresowań
o poznanie swoich uczuć, emocji, uczenie się ich wyrażania z poszanowaniem innych osób
o uczenie pozytywnego stosunku do siebie i innych
d. poznanie swojej rodziny
o poznanie członków rodziny w oparciu o stopnie pokrewieństwa
o praca zawodowa rodziny
V. AKTYWNOŚĆ RUCHOWA Cel ogólny:
1. rozwijanie sprawności fizycznej poprzez działalność ruchową.
a. ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała
o ćwiczenia wzmacniające mięśnie
o raczkowanie, czworakowanie
o ...
kredora65