ELEMENTY TEORII ORGANIZACJI w.doc

(35 KB) Pobierz

ELEMENTY TEORII ORGANIZACJI  w.             s. 49            zal. z oceną

 

Lista obecności ; 2 razy można nie być .

 

Kolokwium na przedostatnim wykładzie podsumowujemy wykład -> 14 maj 2013

Konsultacje s. 33

 

5.03.2013

 

T: Kierowanie , zarządzanie

 

KIEROWANIE ZARZĄDZANIE – to proces planowania , organizowania , przewodzenia i kontrolowania  pracy członków organizacji  oraz wykorzystywanie wszelkich  dostępnych zasobów  organizacji do  osiągania jej celów.

 

KIEROWNIK ORGANIZACJI -  jest to osoba  odpowiedzialna za pokierowanie działaniami  prowadzącymi do osiągania jej celów.

 

KIEROWANIE ORGANIZACJAMI – to praktyka  świadomego i ustawicznego kształtowania  organizacji wszystkie organizacje mają ludzi  odpowiedzialnych za pomaganie im w osiąganiu celów . Ludzi tych  nazywa się kierownikami. Ci kierownicy – trenerzy , menadżerowie ds. sprzedaży są bardziej widoczni  w niektórych organizacjach w  innych ale bez skutecznego kierowania każdą organizacją prawdopodobnie się rozpadnie ..

 

Termin „ zarządzanie „ i  „ kierowanie” stosuje się zamiennie z tym , za to drugie jest nowszym pojęciem .   Mama „kierowanie” czyli „zarządzanie” przedsiębiorstwa, ale  nie  zwykło się  mówić o zarządzaniu np. szkolenie  drużyną piłkarską.

 

H. Kelleher wartości :

1. Praca powinna sprawiać przyjemność może być zabawą ,

2. praca jest wystarczająco ważna  , nie psuj jej nadmierną powagą

3. Ludzie są  ważni , każdy się liczy!

 

Różne są opinie czy kierowanie jest nauką czy sztuką. Pomimo , że niektóre dziedziny kierownicze są sztuką. Władza  a umiejętności ( sztuka ) muszą być ze sobą powiązane , jedno bez drugiego nie może istnieć..

 

SPOSOBY ZDOBYWANIA WIEDZY :

1.      Historyczne

2.      Od praktyków którzy  osiągnęli sukces

3.      Od badaczy , którzy zarządzali w  wielu firmach

4.      Od naukowców , którzy przeprowadzali  badania

5.      Dzięki badaniom , ankietom

6.      Na podstawie eksperymentów , które przeprowadzane są w odniesieniu do świata zewnętrznego

 

Umiejętności ( sztuką doświadczenie ) bez wiedzy , nauki oznacza  niemożność przekazywania wiadomości, podejmowania decyzji. Wiedza  bez umiejętności (sztuk)

 

 

Teoria  organizacji i zarządzania w odniesieniu do ewolucji :

 

     3 szkoły  organizacji i zarządzania :

è    Szkoła klasyczna 

a)      Naukowa organizacja pracy

b)     Klasyczna teoria organizacji

è    Szkoła behawioralna –organizują to ludzie

è    Szkoła ilościowa

 

CO TO JEST KIEROWANIE?

 

Zarządzanie to zestaw czynności obejmujący planowanie  i podejmowanie  decyzji i organizowane , kierowanie ludźmi oraz kontrolowanie  skierowanych na zasoby  organizacji ( ludzie, finansowe, informacyjne ) wykazywanych z zamiarem  sprawnego i skutecznego  osiągnięcia celów organizacji.

 

FUNKCJA PROCESU ZARZĄDZANIA:

1.planowość ustalania celów: programów działania planów krótkoterminowych i długoterminowych

2.organizowanie budowanie organizacji określenie jej stanowiska , zatrudnienie ludzi, grupowanie działań i zasobów..

3.przewodzenie to praca nad ludźmi i motywowanie ich do pracy

4. kontrolowanie sprawdzanie czy ryzyko idzie zgodnie z planem ( określenie efektywności, pomiar efektywności)

 

 

Rola kierowników w przedsiębiorstwach

 

1.      Społeczne ( interpersonalne )

-reprezentant –

- prymuska –osoba która kontaktuje się z pracownikiem i motywuje ich do pracy

- łącznik – łączy różne grupy ludzi

 

2.      Informacyjne

è    Obserwator- zbiera informacje

è    Propagator- przekazuje informacje różne osoby w  firmie

è    Rzecznik-przekazuje informacje ludziom

 

3.      Decyzyjne

è    Przedsiębiorcze , dobrowolne

è    Przeciwdziałający  zakłóceniom zajmujący  się strajkiem itp.

è    Dysponent – zasobów , rozporządza zasobami , będzie jego najbliższym współpracownikiem

è    Negocjator- - stara się uzgadniać różne rzeczy między finansami, prowadzi negocjacje

 

KIEROWNIK :

è    Wspierający

è    Mający czas

è    Wyrozumiały

 

JAKIE UMIEJĘTNOŚCI POWINNI POSIADAĆ KIEROWNICY?

 

1.      Techniczne – są umiejętnościami  niezbędnymi do  wykonywania pracy lub zrozumienia  sposobu w jakim wykonywane prawa w ramach organizacji

 

2.      Społeczne – ( interpersonalne) umiejętności  współpracy z ludźmi nawiązywania kontaktów  rozumienia i motywowania jednostek jak i grup

 

 

3.      Koncepcyjne – zdolność do abstrakcyjnego myślenia

 

4.      Diagnostyczne i analityczne -  umiejętności umożliwiające menadżerom zaprojektowanie najwłaściwszej reakcji w danej sytuacji

Zgłoś jeśli naruszono regulamin