Konspekt lekcji języka polskiego – klasa II gimnazjum
Temat: „Czy można kogoś uszczęśliwić na siłę?”
Cel główny: Refleksja na temat wolności w jej odmian we współczesnym świecie.
Cele lekcji:
· Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
· Rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutowego;
· Kształtowanie umiejętności wypowiadania się i obrony własnych sądów.
Wykorzystane elementy metody: analizy wykonawczej, praca pod kierunkiem.
Środki dydaktyczne: podręcznik Słowa na czasie dla klasy 2, tekst „Czy można kogoś uszczęśliwić na siłę?”
Przebieg zajęć:
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Prowadząca zapisuje na tablicy wyraz SZCZĘŚCIE. Uczniowie podają luźne skojarzenia związane z tym słowem np.: rodzina, miłość, pieniądze, dobra praca, przyjaźń, wolność itp.
3. Prowadząca wśród podanych wyrazów podkreśla słowo WOLNOŚĆ i pyta uczniów czym jest i co daje poczucie wolności?
4. Prowadząca odczytuje z podręcznika tekst „Czy można kogoś uszczęśliwić na siłę?”.
5. Uczniowie pod kierunkiem prowadzącej wspólnie analizują tekst odpowiadając na pytania:
ü Kim jest bohater tekstu?
Ø Jest to 12/13 letni chłopiec.
ü Na jaki pomysł wpadł chłopiec?
Ø Bohater zapragnął zbudować idealny dom dla mrówek, ponieważ uważał je za najbardziej podobne do ludzi pod względem hierarchii społecznych.
ü W jaki sposób przygotowywał się do budowy formikarium? Jak ono wyglądało i jaką rolę dogrywały poszczególne elementy?
Ø Płaska, porcelanowa miska jako jezioro została obsypana pisakiem i włożona w ziemię oraz ozdobiona kępkami trawy w doniczce;
Ø Kawałek gałęzi jako konar wielkiego drzewa;
Ø Śmietnisko, by nie wszystko było doskonałe i idealne;
Ø Drogi, by mrówki chodząc odpowiednimi szlakami szybko docierały do celu.
ü Co chciał osiągnąć bohater? Jaki cel miała budowa sztucznego mrowiska?
Ø Jedynym celem było uszczęśliwienie mrówek i poprawa ich życia
ü W jaki sposób bohater złapał mrówki do swojego formikarium?
Ø Pojechał do lasu, zabrał ze sobą słoik napełniony miodem i poczekał, aż mrówki same wejdą do środka, później zabrał je do domu.
ü Jak zachowywały się mrówki w swoim naturalnym środowisku, a jak w formikarium?
6. Prowadząca zapisuje na tablicy temat lekcji: „Czy można kogoś uszczęśliwić na siłę?”
7. Uczniowie podejmują dyskusję na temat pytania zawartego w temacie lekcji oraz zastanawiają się nad zachowaniem chłopca, prowadząca zadaje uczniom pytania pomocnicze np. :
ü Dlaczego mimo doskonałych warunków stworzonych przez chłopca większość mrówek nie przetrwała w formikarium?
ü Jaki wpływ na zachowanie i sposób myślenia chłopca miała rozmowa z tatą? Co i w jaki sposób ojciec próbował mu przekazać?
ü Do jakich skutków doprowadziła chęć pomagania innym na siłę? Jak opowieść chłopca przekłada się na życie codzienne każdego z nas?
Kaacha91