Frazeologia.docx

(17 KB) Pobierz

Konspekt lekcji języka polskiego – klasa I gimnazjum

 

Temat: Jak nie dać plamy i wyjść z twarzą po spotkaniu ze związkami frazeologicznymi?

Cel główny: doskonalenie umiejętności rozpoznawania i rozumienia związków frazeologicznych

 

Cele lekcji:

 

·         nabywanie umiejętności redagowania wypowiedzi zawierających związki frazeologiczne;

·         kształtowanie nawyków samodzielnego wykonywania zadań;

·         nabywanie umiejętności dokonywania samokontroli.

 

Wykorzystane elementy metody: norm i instrukcji oraz przekładu intersemiotycznego

 

Środki dydaktyczne: karta pracy ucznia, hasła do kalamburów.

 

Przebieg zajęć:             

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

2.       Prowadząca zapisuje na tablicy temat lekcji: Jak nie dać plamy i wyjść z twarzą po spotkaniu  ze związkami frazeologicznymi?

 

3.       Uczniowie z pomocą prowadzącej wyjaśniają pojęcie związku frazeologicznego – połączenie wyrazów, które znaczą razem co innego niż każdy wyraz z osobna.

 

4.       Prowadząca organizuje zabawę w kalambury. Wybrany uczeń wychodzi na środek, losuje związek frazeologiczny i za pomocą rysunku na tablicy lub własnego ciała pokazuje hasło. Zadaniem klasy jest odgadnąć związek frazeologiczny i wyjaśnić jego znaczenie np. :


- jak pies z kotem,

- gruba ryba,

- kupować kota w worku,

- rzucać słowa na wiatr,

- płakać jak bóbr,

- pisać jak kura pazurem,

- uparty jak osioł,

- spać jak suseł,

- prosto z mostu,

- walczyć z wiatrakami,

- czuć się jak ryba w wodzie,

- głupi jak but,

- wyszło szydło z worka,

- twardy orzech do zgryzienia,

- kula u nogi,

- wiatr w żagle,

- dać nogę,

- odważny jak lew,

- potulny jak baranek,

- nie wywołuj wilka z lasu,

- zachowywać się jak słoń w składzie porcelany,

- mieć złote serce,

- serce z kamienia,

- kłamać jak z nut,

- patrzeć przez różowe okulary,

- zakazany owoc.


 

5.       Prowadząca rozdaje uczniom karty pracy do samodzielnego rozwiązania.

 

Karta pracy

 

I.        Wpisz odpowiednie nazwy zwierząt do podanych frazeologizmów i wyjaśnij je:


1.       mieć ……………… w nosie

2.       zbijać ……………………

3.       mieć ………………… w kieszeni

4.       patrzeć jak ……………… w gnat

5.       być jak ………………… ogrodnika

6.       siedzieć jak ………………. pod miotłą

7.       Jedna ………………..nie czyni wiosny

8.       Trzymać dwie ……………..za ogon


 

II.     Wpisz odpowiednie liczebniki.


Być w ………………….niebie

Ni w ……….., ni w ……………
………………  woda po kisielu

Wtrącić swoje ………….grosze.

 


III.   Podane cechy połącz z odpowiednim frazeologizmem.

ślamazarny, niecierpliwy, zdolny, złośliwy, tchórzliwy, hojny, spostrzegawczy, bezwzględny, łagodny, życzliwy


Słyszy jak trawa rośnie - …………………

Mieć ostry język - ………………………

Ma szeroki gest - ……………………….

Ma serce na dłoni - …………………….

Gołębie serce - ……………………

Chowa głowę w piasek - …………………..

Nie w ciemię bity - ………………….

Ciepłe kluski - ……………………

W gorącej wodzie kąpany - …………………..

Ma ciężką rękę - ……………………..


 

IV.  Dokończ  frazeologizmy


1.       Milczeć jak …………………

2.       Chudy jak …………………

3.       Głuchy jak ……………

4.       Prosty jak …………….

5.       Czysty jak …………..

6.       Tani jak ……………..


 

V.     Wypisz jak najwięcej związków frazeologicznych z podanymi wyrazami:

·         wzrok              -              oko,

·         słuch              -              ucho,

·         dotyk              -              ręka,

·         smak              -              język,

·         węch              -              nos.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin