Porozmawiajmy o szkole (SP50 Kraków).docx

(305 KB) Pobierz

Temat 1:Porozmawiajmy o szkole.

Temat 2: W mojej szkole …

Temat 3: W naszej klasie …

 

Cel główny: Rozwijanie umiejętności pracy w grupie, dostrzeganie podobieństw i różnic między               ludźmi oraz aktywne formy spędzania wolnego czasu.

             

Cele lekcji:

Uczeń:

§         Zna historię swojej szkoły i jej patrona;

§         Integruje się z rówieśnikami;

§         Dostrzega różnice i podobieństwa między ludźmi;

§         Wyraża opinie i sądy;

§         Mówi o swoich uczuciach;

§         Tworzy samodzielny tekst.

Metody: działań praktycznych, ćwiczeń okazjonalnych, rozmowa.

             

Formy pracy: samodzielna, zbiorowa.

 

Czas realizacji: 3 jednostki lekcyjne.

 

Podstawa programowa:

Cele edukacyjne

Uczenie istnienia w kulturze, przede wszystkim w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym, tak by stawała się wewnętrzną i osobistą własnością dziecka.

 

Treści nauczania

a) Właściwości opowiadania, opisu, dialogu oraz prostych form użytkowych.

b) Różnice między językiem potocznym a językiem literatury oraz językiem regionu

 

Osiągnięcia

1. Mówienie

a) do rzeczywistych i wyobrażonych słuchaczy, z przejrzystością intencji, z uwzględnianiem różnorodnych sytuacji, ról i kontaktów międzyludzkich (oficjalnych i nieoficjalnych),

b) płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowaniem
i tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci).

2. Słuchanie

a) uważne i ze zrozumieniem,

b)  rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.

3. Czytanie

a) głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,

b) różnych rodzajów tekstów z uwzględnianiem celu (np. informacja, przeżycie, perswazja itp.).

4. Pisanie

a) z dążnością do odkrywania ich dosłownego, przenośnego i symbolicznego sensu,

b) wykorzystaniem różnych kontekstów,

c) z uwzględnieniem obserwacji swoistości ich tworzywa.

Środki i materiały dydaktyczne:

1.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 4, Między nami – podręcznik str. 210-213. GWO, 2007.

o        wiadomości o Szkole Podstawowej nr 50,

o        portret Włodzimierza Tetmajera,

o        obrazy Włodzimierza Tetmajera,

o        krzyżówka,

o        ćwiczenie dokończ zdanie,

o        plansze z rysunkami.

Bibliografia metodyczna:

1.       Jędrychowska M. Lektura i kultura. Kształtowanie świadomości kulturalnej uczniów szkoły podstawowej. Warszawa-Kraków 1994.

2.       Chrząstowska B i in. Nauczanie języka polskiego w klasie 4. Warszawa 1983.

Bibliografia merytoryczna:

1.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 4, Między nami – podręcznik str. 210-213. GWO, 2007.

2.       Jubileusz Szkoły Podstawowej nr. 50 w Krakowie. Kraków 2011.

3.       Dużyk J. Sława, panie Włodzimierzu: opowieść o Włodzimierzu Tetmajerze. Kraków 1998.

4.       Jankowiak-Konik B. Poznajemy. Malarstwo polskie.Warszawa 2011.

5.       Łaguna M, Lachowska B (red.) Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych. Lublin 2003.

 

Tok lekcji:

I.        Faza przygotowawcza

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

2.       Zapisanie tematu  lekcji 1.

 

3.       Rozmowa o szkole ukierunkowana pytaniem: Co wiecie o historii Waszej szkoły oraz o jej patronie? Sięgnijcie do przygotowanych wcześniej informacji, wybierzcie z nich te najbardziej istotne i zapiszmy je wspólnie na tablicy.

·         Szkoła powstała prawdopodobnie w 1817r,

·         Pierwszym nauczycielem był Hieronim Susłowski,

·         Początkowo szkoła 3-klasowa zmieniła się w szkołę 7-klasową,

·         W 1931r rozpoczęto pracę nad nowym budynkiem szkoły,

·         SP 50 nosi imię W. Tetmajera od  1967r,

·         Corocznie w rocznicę ślubu Rydla i Mikołajczykówny organizowany jest obrzęd obsadzania chochoła ,

·         Szkoła jest laureatem konkursu „Szkoła z klasą” oraz „Szkoła promująca zdrowie”,

·         Od 2001r istnieje w budynku szkoły izba tradycji z pamiątkami bronowickimi.

·         Patronem szkoły jest Włodzimierz Przerwa-Tetmajer (1861-1923),

·         Urodził się i mieszkał w Bronowicach,

·         Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie,

·         Żył i tworzył w epoce Młodej Polski,

·         Był malarzem, pisarzem i grafikiem.

 

4.       Wspólne zapisanie na tablicy podstawowych wiadomości dotyczących szkoły poprzez samodzielną selekcję informacji. (uczniowie otrzymują gotową notatkę do wklejenia
w zeszycie).

 

G:\Studia - materiały\Praktyki\Konspekty\klasa IV\06, 07, 09.03 Porozmawiajmy o szkole\patron.png              G:\Studia - materiały\Praktyki\Konspekty\klasa IV\06, 07, 09.03 Porozmawiajmy o szkole\szkoła.png

 

5.       Uczniowie na podstawie zdobytych informacji samodzielnie rozwiązują krzyżówkę.

 

G:\Studia - materiały\Praktyki\Konspekty\klasa IV\06, 07, 09.03 Porozmawiajmy o szkole\krzyżówka.png

a)      Był nim patron naszej szkoły.

b)      Imię patrona naszej szkoły.

c)      Od 2001r w naszej szkole istnieje Izba ….

d)      Ulica przy jakiej obecnie znajduje się nasza szkoła.

e)      „Szkoła z … „ - jesteśmy laureatami tego konkursu.

f)       To numer naszej szkoły.

g)      Młoda … - epoka, w której tworzył nasz patron.

h)      Wieś, w której wybudowano pierwszy budynek szkoły.

i)        Pierwszym nauczycielem był Hieronim …

j)        Dom Lucjana Rydla znajdujący się w pobliżu szkoły to

 

6.       Zapisanie tematu lekcji 2.

 

7.       Przypomnienie w kilku zdaniach wiadomości zdobytych na poprzedniej lekcji.

 

II.     Faza realizacyjna.

 

8.       Rozmowa o tym, jak wyglądał nasz pierwszy dzień w szkole. Uczniowie nazywają swoje uczucia, opisują ten dzień, opowiadają co lub kogo najlepiej zapamiętali.

 

9.       Zapisanie na tablicy pomocnych zwrotów i słownictwa:

o       

zwroty

o       

Pierwszego dnia w szkole …

o        Kiedy pierwszy raz przyszłam/przyszedłem do szkoły …

o        Mój pierwszy dzień w szkole był

o       

słownictwo

o        strach, lęk obawa, niepewność, smutek,przerażenie,osamotnienie

o        radość, euforia, zadowolenie, ciekawość, duma,pewność siebie.

 

10.   Uczniowie losują karteczki z początkiem zdania i samodzielnie, na forum klasy starają się dokończyć je zgodnie z prawdą i swoimi odczuciami.


Ø      Najbardziej w szkole lubię …

Ø      Mój ulubiony przedmiot to …

Ø      Mój ulubiony nauczyciel to …

Ø      Lubię chodzić do szkoły, ponieważ …

Ø      Ostatnio nauczyłem/am się
w szkole …

Ø      Moja szkoła jest …

Ø      Do szkoły zabieram zawsze …

Ø      Każdy w szkole powinien …

Ø      Najbardziej nie lubię w szkole

Ø      Przedmiot, którego nie lubię to

Ø      Ostatnia książką jaką przeczytałem/ałam to …

Ø      Mój nauczyciel jest …

Ø      Uczeń powinien być …

Ø      Nauczyciel powinien być …

Ø      W mojej klasie jest … itd.


 

11.   Uczniowie samodzielnie dokonują opisu szkoły na podstawie zdjęć i własnych obserwacji (polecenie: podręcznik strona  213 ćwiczenie 6).

 

photophoto

 

12.   Wybrani uczniowie odczytują swoje prace. Wspólna korekta błędów i poprawa zadań.

 

13.   Zapisanie tematu  lekcji 3.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin