Kolokwium z przedmiotu Etyka zawodu n-la odbędzie się
10 maja 2013 (piątek), godz. 15.15
Miejsce: Aula W. Schuberta, ul. Lindleya 5a
TEZY
1)Pojęcia: wartość, wartość moralna, etyka, etyka normatywna,
deontologia, aksjologia,
Wartość – wszystko to co uchodzi za ważne i cenne dla jednostki i społeczeństwa oraz jego godne pożądanie, co łączy się z pozytywnymi odczuciami i stanowi jednocześnie cel dążeń ludzkich. Stanowi podstawę w uznaniu czegoś za dobre lub złe.
Aksjologia – nauka o wartościach, docieka istoty moralnego zachowania i piękna, oraz podejmuje ustalenia jakie postępowanie jest dobre, a jakie jego przeciwieństwem.
Wartości moralne – bohaterstwo, godność, honor, miłość, przyjaźń, odpowiedzialność, sprawiedliwość, skromność, szczerość, uczciwość, wierność.
Etyka – nauka o moralności. Dział filozofii zajmujący się badaniem moralności i tworzeniem systemów myślowych, w których można wprowadzić zasady moralne.
Etyka normatywna – mówi nam, jak należy postępować. Jakie wartości nasładować.
Deontologia – nauka o powinnościach, obowiązkach.
2)Etyka ogólna a zawodowa etyka normatywna: relacje
Etyka pojmowana jest jako nauka moralności, zmierza do ustalenia pewnych właściwości wspólnych i swoistych ocen i norm zachowań człowieka, które mogą być moralnie dobre lub złe.
Pojęcie etyki zawodowej odnosi się przede wszystkim do norm postępowania danej grupy zawodowej. W tym sensie etyka zawodowa jest etyką normatywną, starającą się opisać wzór osobowy pedagoga, cele etyczne zawodu, normy postępowania w praktyce pedagogicznej i typowe konflikty etyczne mogące się pojawić w praktyce zawodowej.
3)Definiowanie człowieka mądrego według Sokratesa i Arystotelesa
4)Kompetencje aksjologiczne nauczyciela i etapy ich osiągania
w odniesieniu do wszystkich zawodów można mówić o niezbędności dwojakiego rodzaju kompetencji : praktyczno-moralnej i technicznej. Na pierwszą składają się kompetencje interpretacyjne, moralne i komunikacyjne na drugą natomiast, kompetencje normatywne, metodyczne i realizacyjne.
Kompetencje interpretacyjne to ten rodzaj doświadczenia, który umożliwia czynienie świata zrozumiałym. Dzięki kompetencjom tego typu nadajemy sens temu wszystkiemu, co dziejecie w naszym otoczeniu. One umożliwiają nam formułowanie celów działania, obmyślanie jego metod, spostrzeganie otoczenia i siebie samych jako warunków stanowiących ograniczenia i możliwości działania.
Kompetencje moralne dotyczą zdolności prowadzenia refleksji moralnej, polegającej na stałym zapytywaniu się o prawomocność moralną naszego działania. Wyrażają się w pytaniach jaki powinienem być i w jaki sposób powinienem postępować, by z jednej strony dochować wierności sobie i nie ulec duchowemu zniewoleniu, a z drugiej – by swym postępowaniem Nie ograniczać innych ludzi w ich prawach do wewnętrznej wolności i podmiotowości w ich prawie do wyboru własnej drogi.
Kompetencje komunikacyjne to zdolności do dialogicznego sposobu bycia w świecie, polegająca na rozmowie z innymi i z sobą samym w poszukiwaniu sensu.
Etapy nabywania kompetencji aksjologicznych nauczyciela:
• odkrywanie, rozpoznawanie wartości ( wymagana jest zdolność rozpoznawania dobra i zła poprzez dziecko, zauważenie tego co jest cenne)
• rozumienie wartości ( potrzebna jest wiedza o wartościach, oraz zdolność logicznego myślenia)
• uznawanie, akceptowanie wartości ( dziecko powinno przyjmować wartości jako własne)
• urzeczywistnienie wartości ( wymagana jest konsekwencja jeśli chodzi o zakres przyjętych zobowiązań w świecie wartości)
• tworzenie wartości ( wymagana jest aktywność twórcza)
5)Kodeks Etyki Nauczycielskiej opracowany przez Polskie Towarzystwo
Nauczycieli (PTN).
5a)Rok obowiązywania ?
5b)Zasady ogólne – treść
1. Nauczyciel powinien stanowić wzór osobowości prawej i szlachetnej,
wrażliwej i odpowiedzialnej, o postawie otwartej na drugiego człowieka.
2. Podstawowym zadaniem nauczyciela jest troska o dobro ucznia i
studenta.
3. Nauczyciel uczciwie i rzetelnie przekazuje wiedzę zgodną z prawdą.
4. Nauczyciel szanuje godność ucznia i studenta w procesie kształcenia i
wychowania.
5. Nauczyciel szanuje autonomię ucznia i studenta oraz jego rodziny.
6. Nauczyciel stoi na straży realizacji chrześcijańskich wartości
moralnych, uczy i wychowuje własną postawą i przykładem.
7. Nauczyciel jest tolerancyjny wobec innych przekonań religijnych i
światopoglądów, respektujących ład społeczny i moralny.
8. Nauczyciel w duchu prawdy uczy zasad współżycia społecznego i
miłości Ojczyzny.
9. Nauczyciel wprowadza ucznia i studenta w dziedzictwo kulturowe
narodu polskiego oraz uczy poszanowania kultury innych narodów.
10. Nauczyciel wychowuje w szacunku dla każdego życia ludzkiego, we
wszystkich fazach jego rozwoju, od poczęcia po naturalny kres.
11. Nauczyciel uczy kultury współżycia ze światem przyrody.
12. Nauczyciel, kierując się dobrem ucznia i studenta, wybiera
odpowiednie metody, formy oraz środki nauczania i wychowania, stosuje
obiektywne kryteria oceny z uwzględnieniem zasady indywidualizacji.
13. Powinnością moralną nauczyciela jest stałe podnoszenie swych
kwalifikacji zawodowych.
14. Nauczyciela obowiązuje tajemnica zawodowa
5c)Zasady szczegółowe – grupy zasad szczegółowych, przykłady
A)Nauczyciel wobec ucznia
1. Nauczyciel szanuje godność ucznia jako osoby: akceptuje go, uznaje
jego prawa, rozwija samodzielność myślenia i refleksyjność oraz pozwala
mu wyrażać własne poglądy.
2. Nauczyciel pamięta, że pierwszymi i głównymi wychowawcami dzieci
są rodzice, szanuje ich prawa oraz wspomaga w procesie wychowania.
3. Nauczyciel troszczy się o wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia i
studenta w sferze intelektualnej, duchowej, moralnej, estetycznej,
fizycznej oraz społecznej.
4. Nauczyciel traktuje indywidualnie każdego ucznia i studenta, starając
się rozumieć i wspomagać jego możliwości i potrzeby. Szczególną troską
otacza osoby niepełnosprawne.
5. Nauczyciel poprzez działania pedagogiczne i własną postawę
wspomaga ucznia i studenta w procesie integralnego rozwoju i
doskonalenia oraz czyni ich współuczestnikami i współtwórcami tego
procesu.
6. Nauczyciel pobudza ucznia do odkrywania wewnętrznych źródeł jego
twórczych możliwości i zdolności oraz inspiruje i pomaga w poszukiwaniu
i wyborze tego, co dobre dla jego rozwoju i doskonalenia osobowego.
7. Nauczyciel wychowuje ucznia i studenta do odpowiedzialności za
własne czyny i ponoszenia konsekwencji dokonanych wyborów.
8. Nauczyciel uczy zasad kultury osobistej oraz wpływa na kształtowanie
postaw prorodzinnych ucznia i studenta.
9. Nauczyciel wychowuje swoich uczniów w duchu współdziałania i
współżycia w grupie oraz w zespole, ucząc jednocześnie poszanowania
zasad szlachetnego współzawodnictwa.
10. Stosunek nauczyciela do ucznia powinna cechować życzliwość,
wyrozumiałość i cierpliwość, a jednocześnie stanowczość i konsekwencja
w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań.
11. Nauczyciela obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i
szacunek w traktowaniu i ocenie każdego ucznia i studenta bez względu na
okoliczności.
12. Nauczyciela obowiązują poprawne relacje interpersonalne z uczniami i ich
rodzicami.
13. Nauczyciel nie wykorzystuje dla własnych korzyści swojej pozycji zawodowej w
stosunku do uczniów i ich rodziców. Nie wolno mu stosować wobec uczniów wyzwisk,
drwin, ośmieszania, kar cielesnych, szantażu lub nacisku psychicznego.
14. Jednym z zadań nauczyciela jest ukazywanie zagrożeń płynących z nałogów
patologii społecznych.
15. Nauczycielowi nie wolno rozpowszechniać negatywnych informacji o uczniu i jego
środowisku rodzinnym ani ujawniać powierzonych mu w zaufaniu tajemnic, z
wyjątkiem sytuacji wyższej konieczności, np. gdy wymaga tego dobro ucznia lub
szkoły.
16. Niedopuszczalne jest włączanie uczniów i studentów do takich protestów czy
strajków, których celem byłaby obrona partykularnych interesów nauczycieli. Możliwe
są jedynie publiczne wystąpienia w obronie honoru i godności własnego narodu.
B) Nauczyciel wobec pracowników oświaty
1. Nauczyciel wraz z nadzorem pedagogicznym i innymi pracownikami oświaty
powinien tworzyć zespół ludzi wspomagających się w realizacji wspólnego celu,
jakim jest nauczanie i wychowanie. Tworzenie grup nacisku dla obrony własnych
korzyści jest niemoralne.
2. Nauczycieli powinny łączyć więzy koleżeństwa, współpracy, pedagogicznej
solidarności i szlachetnego współzawodnictwa.
3. Nauczyciel doświadczony winien otoczyć opieką nauczycieli rozpoczynających
pracę, służąc im radą i pomocą. Nauczyciel młodszy winien okazywać szacunek i
uznanie kolegom z dłuższym stażem pracy.
4. Nauczyciel nie powinien podważać autorytetu innych nauczycieli i pracowników
oświaty. Wszelkie uwagi o dostrzeżonych błędach w ich postępowaniu powinien
najpierw przekazać bezpośrednio zainteresowanym.
5. Nauczyciel zobowiązany jest do nie rozpowszechniania informacji z posiedzeń rad
pedagogicznych.
6. Nauczyciele pełniący funkcje w nadzorze pedagogicznym z...
wyrocznia100