_Gmina.doc

(1278 KB) Pobierz

Uniwersytet Rzeszowski

Gospodarka Regionalna i Lokalna

Wydział Ekonomii



 

 

 

 

 

 

 

Anna Bęben

Instytucja Publiczna w mojej okolicy

- Urząd Gminy w Leżajsku

 


Spis treści

 

I.              Podmiot powołujący akty prawne legitymujące jej funkcjonowanie              2

II.              Miejsce w hierarchii instytucjonalnej              2

III.              Struktura organizacji wewnętrznej.              3

IV.              Typy stylu zarządzania              5

V.              Liczba zatrudnionych i dobór kadry              5

VI.              Cel i obszar działania              6

VII.              Współpraca z innymi instytucjami.              8

VIII.              Okres funkcjonowania              8

IX.              Wielkość posiadanego majątku trwałego              9

X.              Sposób pozyskiwania środków finansowych i ich poszerzanie              10

XI.              Formy i koszty marketingu              12

XII.              Charakterystyka klientów usług              13

XIII.              Jakość obsługi klientów              15

XIV.              Konkurencyjność wobec innych instytucji              16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.       Podmiot powołujący akty prawne legitymujące jej funkcjonowanie

Gmina sama decyduje o swoim ustroju w statusie uchwalanym przez swoją                      Radę Gminy. Status ten jest podstawowym aktem prawnym gminy, więc śmiało można powiedzieć, że jest swoistą konstytucją samorządności gminnej. W akcie tym Rada Gminy określa przynależność spraw do zakresu działania Rady Gminy i Wójta wobec generalnej kompetencji przypisanej gminie. Statut gminy ustala sprawy organizacji i funkcjonowania gminy oraz formułuje w jaki sposób powinny być podejmowane decyzje przez organy gminne.

Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych. Rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw. Oprócz uchwał rada może podejmować:

§        postanowienia proceduralne,

§        deklaracje – zawierające samo zobowiązanie się do określonego postepowania,

§        oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej spraw,

§        apele – zawierające formalne wezwanie adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy, czy zadania.

Do deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

Rada Gminy składa się z radnych, jej kadencja trwa 4 lata i jako jedyny organ gminy pochodzi z wyborów powszechnych. W Gminie Leżajsk działa 15 radnych, przewodniczący
i dwóch wiceprzewodniczących. Wybrani zostali przez Radę Gminy , ze swego grona bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym (odwołanie wymaga tej samej większości, na wiosek co najmniej 1/4  ustawowego składu rady).

 

II.           Miejsce w hierarchii instytucjonalnej

Z dniem 1 stycznia 1999 r. wszedł w życie trójstopniowy podział administracji państwa na gminy, powiaty i województwa. Gmina zgodnie z Konstytucją RP (art. 164) jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego. Na terenie Polski wg stanu na 1 stycznia 2011 r. było 2479 gmin trzech rodzajów:

·         1571 gmin wiejskich,

·         602 gminy wiejsko-miejskie,

·         306 gmin miejskich.

Ogółem liczba miast (w gminach miejskich i miejsko-wiejskich łącznie) wynosi 908.

Organem ustawodawczym wybieranym w wyborach powszechnych na szczeblu gminy jest Rada Gminy, a w niej Przewodniczący Rady Gminy, natomiast organem wykonawczym jest Wójt Gminy, którym podlegają urzędnicy z Urzędu Gminy.

Organami nadzoru są Prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – Regionalna Izba Obrachunkowa.

 

III.   Struktura organizacji wewnętrznej.

Urzędem kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań. Następnie kierownicy Referatów kierują i zarządzają nimi w sposób zapewniający optymalną realizację zadań Referatów i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem, natomiast kierownicy poszczególnych Referatów są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników
i sprawują nad nimi nadzór.

 

Kierownictwo Urzędu:

1) Wójt W

2) Z-ca Wójta ZW

3) Sekretarz Gminy SE

4) Skarbnik Gminy SG

 

W skład Urzędu wchodzą następujące referaty i samodzielne stanowiska pracy:

1) W skład Urzędu wchodzą następujące referaty i samodzielne stanowiska pracy:

1.      Referat obsługi organów gminy, sekretariatu i kadr – ROO

2.      Referat spraw obywatelskich – RSO

3.      Sekcja obsługi Urzędu – SO

4.      Informatyk – Administrator bezpieczeństwa informacji – IF

5.      Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością – PJ

6.      Referat Budżetu i Finansów – RBiF

7.      Referat Podatków i Opłat – RPiO

8.      Referat Mienia Komunalnego Rolnictwa i Ochrony Środowiska – RMOŚ

9.      Referat Rozwoju, Inwestycji i Planowania Przestrzennego – RiPP

10.  Stanowisko ds. zamówień publicznych – ZP

11.  Referat Oświaty, Promocji, Kultury i współpracy z organizacjami społecznymi – ROP

12.  Stanowisko ds. zarządzania kryzysowego, obronności, i ochrony p-poż – ZK

13.  Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych – PN

14.  Audytor wewnętrzny – AW - umowa o świadczenie usług

15.  Obsługa prawna – RP - umowa o świadczenie usług[1]

 



Strukturę organizacji wewętrznej w Gminie Leżajsk przestawia rysunek 1.

 

 

 

 

 

 

 

 



 

źródło: [opracowanie własne]

Typy stylu zarządzania

Zarządzanie to proces kierowania i wpływania na związaną z zadaniami działalność członków grupy. Dzięki przeprowadzonemu wywiadu z  Wójtem Gminy Leżajsk okazało się, że wybrał on demokratyczny styl zarządzania, chociaż z obserwacji można by śmiało powiedzieć, że jest to uniwersalne przywództwo. Niezależnie od sytuacji ma silne rozwiniętą orientację na ludzi i na dany problem.  Dba on przede wszystkim o dobrą atmosferę pracy członków grupy. Pracownicy mówią, iż zwykle jest ugodowy, okazuje im zaufanie i przede wszystkim tłumaczy swoje decyzje, a nie tylko o nich informuje.  Zachęca również ludzi do uczestniczenia w procesie decyzyjnym. Oprócz tego ma skłonność do dość pozytywnego oceniania najmniej pożądanego pracownika. Zwiększa też potrzebę delegowania uprawnień decyzyjnych i zachęca pracowników do pracy w zespołach. Oczywiście, nie zmniejsza to ostatecznej jego odpowiedzialności. Zmienia on jednak istotę procesu kontroli.  Informuje o normach, a następnie pozwala poszczególnym pracownikom lub całym zespołom twórczo określać, jak rozwiązać niektóre problemy robocze. Proces kontrolny pozwala mu śledzić postępy pracowników bez ograniczania ich pomysłowości czy zaangażowania w pracę.

IV.   Liczba zatrudnionych i dobór kadry

Dobór kadry do poszczególnych jednostek w Gminie Leżajsk jest zawarty
w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy Leżajsk. Natomiast wszystkie przepisy ogólne zawiera w sobie ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 21 listopada 2008 r.
w której zawarte są najważniejsze rozporządzenia oraz uregulowany stosunek prawny wobec pracowników gminnych. Ponadto dokument ten obejmuje zakresem cały proces rekrutacji, z włączeniem wymaganych kwalifikacji i doświadczenia zawodowego na dane stanowiska. Przykładem może być tu Art. 5 tej ustawy, który mówi, że: „Na stanowisku sekretarza może być zatrudniona osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2, w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach lub osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach,
o których mowa w art. 2, oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w innych jednostkach sektora finansów publicznych.[2] Uprawnienia ze stosunku pracy wobec Wójta wykonuje Przewodniczący Rady. Pracownicy mogą zostać zatrudnieni na mocy wyboru bądź powołania.

Ogólnie na dzień 29.02.2012 r. liczba zatrudnionych była następująca (ogółem
49 osób), w tym:

§         Wójt gminy

§         Z-ca wójta

§         Sekretarz gminy

§         Skarbnik gminy

§         8 kierowników referatu

§         17 inspektorów

§         8 podinspektorów

§         samodzielny referent

§         3 referentów

§         informatyk

§         2 pracowników II stopnia

§         2 sprzątaczki

§         robotnik gospodarczy

§         konserwator

§         kierowca

 

V.       Cel i obszar działania

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin