Uniwersytet Rzeszowski
Gospodarka Regionalna i Lokalna
Wydział Ekonomii
Anna Bęben
Instytucja Publiczna w mojej okolicy
- Urząd Gminy w Leżajsku
Spis treści
I. Podmiot powołujący akty prawne legitymujące jej funkcjonowanie 2
II. Miejsce w hierarchii instytucjonalnej 2
III. Struktura organizacji wewnętrznej. 3
IV. Typy stylu zarządzania 5
V. Liczba zatrudnionych i dobór kadry 5
VI. Cel i obszar działania 6
VII. Współpraca z innymi instytucjami. 8
VIII. Okres funkcjonowania 8
IX. Wielkość posiadanego majątku trwałego 9
X. Sposób pozyskiwania środków finansowych i ich poszerzanie 10
XI. Formy i koszty marketingu 12
XII. Charakterystyka klientów usług 13
XIII. Jakość obsługi klientów 15
XIV. Konkurencyjność wobec innych instytucji 16
I. Podmiot powołujący akty prawne legitymujące jej funkcjonowanie
Gmina sama decyduje o swoim ustroju w statusie uchwalanym przez swoją Radę Gminy. Status ten jest podstawowym aktem prawnym gminy, więc śmiało można powiedzieć, że jest swoistą konstytucją samorządności gminnej. W akcie tym Rada Gminy określa przynależność spraw do zakresu działania Rady Gminy i Wójta wobec generalnej kompetencji przypisanej gminie. Statut gminy ustala sprawy organizacji i funkcjonowania gminy oraz formułuje w jaki sposób powinny być podejmowane decyzje przez organy gminne.
Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych. Rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw. Oprócz uchwał rada może podejmować:
§ postanowienia proceduralne,
§ deklaracje – zawierające samo zobowiązanie się do określonego postepowania,
§ oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej spraw,
§ apele – zawierające formalne wezwanie adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy, czy zadania.
Do deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
Rada Gminy składa się z radnych, jej kadencja trwa 4 lata i jako jedyny organ gminy pochodzi z wyborów powszechnych. W Gminie Leżajsk działa 15 radnych, przewodniczący i dwóch wiceprzewodniczących. Wybrani zostali przez Radę Gminy , ze swego grona bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym (odwołanie wymaga tej samej większości, na wiosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady).
II. Miejsce w hierarchii instytucjonalnej
Z dniem 1 stycznia 1999 r. wszedł w życie trójstopniowy podział administracji państwa na gminy, powiaty i województwa. Gmina zgodnie z Konstytucją RP (art. 164) jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego. Na terenie Polski wg stanu na 1 stycznia 2011 r. było 2479 gmin trzech rodzajów:
· 1571 gmin wiejskich,
· 602 gminy wiejsko-miejskie,
· 306 gmin miejskich.
Ogółem liczba miast (w gminach miejskich i miejsko-wiejskich łącznie) wynosi 908.
Organem ustawodawczym wybieranym w wyborach powszechnych na szczeblu gminy jest Rada Gminy, a w niej Przewodniczący Rady Gminy, natomiast organem wykonawczym jest Wójt Gminy, którym podlegają urzędnicy z Urzędu Gminy.
Organami nadzoru są Prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – Regionalna Izba Obrachunkowa.
III. Struktura organizacji wewnętrznej.
Urzędem kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań. Następnie kierownicy Referatów kierują i zarządzają nimi w sposób zapewniający optymalną realizację zadań Referatów i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem, natomiast kierownicy poszczególnych Referatów są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nad nimi nadzór.
Kierownictwo Urzędu:
1) Wójt – W
2) Z-ca Wójta – ZW
3) Sekretarz Gminy – SE
4) Skarbnik Gminy – SG
W skład Urzędu wchodzą następujące referaty i samodzielne stanowiska pracy:
1) W skład Urzędu wchodzą następujące referaty i samodzielne stanowiska pracy:
1. Referat obsługi organów gminy, sekretariatu i kadr – ROO
2. Referat spraw obywatelskich – RSO
3. Sekcja obsługi Urzędu – SO
4. Informatyk – Administrator bezpieczeństwa informacji – IF
5. Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością – PJ
6. Referat Budżetu i Finansów – RBiF
7. Referat Podatków i Opłat – RPiO
8. Referat Mienia Komunalnego Rolnictwa i Ochrony Środowiska – RMOŚ
9. Referat Rozwoju, Inwestycji i Planowania Przestrzennego – RiPP
10. Stanowisko ds. zamówień publicznych – ZP
11. Referat Oświaty, Promocji, Kultury i współpracy z organizacjami społecznymi – ROP
12. Stanowisko ds. zarządzania kryzysowego, obronności, i ochrony p-poż – ZK
13. Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych – PN
14. Audytor wewnętrzny – AW - umowa o świadczenie usług
15. Obsługa prawna – RP - umowa o świadczenie usług[1]
Strukturę organizacji wewętrznej w Gminie Leżajsk przestawia rysunek 1.
źródło: [opracowanie własne]
Typy stylu zarządzania
Zarządzanie to proces kierowania i wpływania na związaną z zadaniami działalność członków grupy. Dzięki przeprowadzonemu wywiadu z Wójtem Gminy Leżajsk okazało się, że wybrał on demokratyczny styl zarządzania, chociaż z obserwacji można by śmiało powiedzieć, że jest to uniwersalne przywództwo. Niezależnie od sytuacji ma silne rozwiniętą orientację na ludzi i na dany problem. Dba on przede wszystkim o dobrą atmosferę pracy członków grupy. Pracownicy mówią, iż zwykle jest ugodowy, okazuje im zaufanie i przede wszystkim tłumaczy swoje decyzje, a nie tylko o nich informuje. Zachęca również ludzi do uczestniczenia w procesie decyzyjnym. Oprócz tego ma skłonność do dość pozytywnego oceniania najmniej pożądanego pracownika. Zwiększa też potrzebę delegowania uprawnień decyzyjnych i zachęca pracowników do pracy w zespołach. Oczywiście, nie zmniejsza to ostatecznej jego odpowiedzialności. Zmienia on jednak istotę procesu kontroli. Informuje o normach, a następnie pozwala poszczególnym pracownikom lub całym zespołom twórczo określać, jak rozwiązać niektóre problemy robocze. Proces kontrolny pozwala mu śledzić postępy pracowników bez ograniczania ich pomysłowości czy zaangażowania w pracę.
IV. Liczba zatrudnionych i dobór kadry
Dobór kadry do poszczególnych jednostek w Gminie Leżajsk jest zawarty w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy Leżajsk. Natomiast wszystkie przepisy ogólne zawiera w sobie ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 21 listopada 2008 r. w której zawarte są najważniejsze rozporządzenia oraz uregulowany stosunek prawny wobec pracowników gminnych. Ponadto dokument ten obejmuje zakresem cały proces rekrutacji, z włączeniem wymaganych kwalifikacji i doświadczenia zawodowego na dane stanowiska. Przykładem może być tu Art. 5 tej ustawy, który mówi, że: „Na stanowisku sekretarza może być zatrudniona osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2, w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach lub osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2, oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w innych jednostkach sektora finansów publicznych.”[2] Uprawnienia ze stosunku pracy wobec Wójta wykonuje Przewodniczący Rady. Pracownicy mogą zostać zatrudnieni na mocy wyboru bądź powołania.
Ogólnie na dzień 29.02.2012 r. liczba zatrudnionych była następująca (ogółem 49 osób), w tym:
§ Wójt gminy
§ Z-ca wójta
§ Sekretarz gminy
§ Skarbnik gminy
§ 8 kierowników referatu
§ 17 inspektorów
§ 8 podinspektorów
§ samodzielny referent
§ 3 referentów
§ informatyk
§ 2 pracowników II stopnia
§ 2 sprzątaczki
§ robotnik gospodarczy
§ konserwator
§ kierowca
V. Cel i obszar działania
...
jubas28