Prowadzący: Marcin Błaż
Asysta: Jacek Wilk
Zadanie główne: Doskonalenie techniki zagrywki piłki siatkowej sposobem górnymCele operacyjne w zakresie: 1. Sprawności motorycznej
· zwiększy szybkość reakcji,
· poprawi technikę odbić piłki sposobem górnym i dolnym oburącz,
· poprawi koordynację ruchową,
2. Umiejętnościpotrafi poprawnie wykonać zagrywkę sposobem górnym,
3. Wiadomościwie, które ćwiczenia wpływają na zwiększenie jego zdolności koordynacyjnych,
dostrzega potrzebę zwiększania skuteczności zagrywki,
4. UsamodzielnianiaUczeń:
dobiera ćwiczenia doskonalące koordynację rąk i nóg,
uczestniczy w organizacji lekcji (wykonuje ćwiczenia przygotowujące organizm do wysiłku i ćwiczenia rozluźniające,
Metody realizacji zadań:
zadaniowa ścisła,pogadanka.naśladowcza ścisła,problemowa.
Formy organizacyjne ćwiczeń:
frontalna,
Czas lekcji: 45 minutMiejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna Przyrządy i przybory: piłki siatkowe, siatka, stoper (zegarek).
Część wstępna lekcji
Czyności uczniów
Czynności nauczyciela
Metody
Docelowe
Zadania
Zapoznanie się z zadaniami lekcji
· słucha informacji nauczyciela,
· przygotowuje się do aktywnego, świadomego udziału w lekcji,
· słucha informacji podawanych przez nauczyciela,
· sprawdza gotowość uczniów do zajęć,
· wskazuje na potrzebne dyspozycje emocjonalno-sprawnościowe,
· sygnalizuje wszechstronność i dostępność uprawiania p.siatkowej w różnych warunkach,
· wyjaśnia konieczność samooceny w celu podniesienia swoich umiejętności,
· przypomina przepisy gry w piłkę siatkową,
pogadanka
Część główna lekcji "A"
Przygotuje i pobudzi organizm do wysiłku
· wykona wymachy i krążenia ramion, podskoki, wieloskoki, krążenia tułowia,
· wykona serię cwiczeń koordynujących pracę rąk i nóg wg własnego pomysłu,
· egzekwuje wykonanie podanych przez siebie ćwiczeń,
· poleci wykonanie ćwiczeń indywidualnych,
· czuwa nad odpowiednim tempem i rytmem wykonywanych ćwiczeń,
zadaniowa ścisła
Część główna lekcji "B"
Poprawia technikę odbić piłki sposobem oburącz dolnym
· wykonuje odbicia piłki sposobem oburącz dolnym po podaniu przez partnera,
· czuwa nad poprawnym wykonaniem,
· przypomina o najczęściej popełnianych błędach odbicia dolnego,
Kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową
· odbija piłkę sposobem oburącz dolnym w siadzie klęcznym z przejściem do klęku (podanie piłki wysokim lukiem),partner - nagranie piłki płasko odbiciem górnym,
· oblicza własny rekord odbić,
· dokonuje samooceny poprzez porównanie własnego wyniku z wynikami kolegów,
· objaśnia sposób wykonania ćwiczenia,
· czuwa nad dokładnością wykonania ćwiczenia,
· wybiórczo sprawdza liczbę odbić
Doskonali technikę zagrywki sposobem górnym
· obserwuje pokaz nauczyciela,
· wykonuje zagrywkę tenisową o ścianę w odległości 3-5 m,
· wykonuje zagrywkę o ścianę w zaznaczony na niej kredą pas o szerokości 1 m,
· demonstruje zagrywkę sposobem górnym zwracając uwagę na najczęściej występujące błędy podczas zagrywki tym sposobem,
naśladowcza
Kształtuje szybkość
· zagrywa piłkę sposobem tenisowym z odległości 3-4 m od siatki, następnie dobiega do siatki i wraca na pozycję wyjściową,
· w ustawieniu 2:1 w odległości 4-5 m od siatki uczeń zagrywa piłkę, przebiega na drugą stronę siatki, ustawia się za graczem stojącym po przeciwnej stronie siatki, który chwyta piłkę, zagrywa, itd.
· czuwa nad poprawnością wykonania ćwiczenia,
· koryguje błędy,
· dzieli uczniów na 3-osobowe grupy,
· wyjaśnia zasady ćwiczenia,
Doskonali technikę zagrywki sposobem tenisowym
· wykonuje 5 zagrywek do partnera (odległość 4-5 m od siatki), po serii zagrywek krok do tyłu i ponownie 5 zagrywek,
· każdy z uczniów należących do drużyny atakującej kolejno, jeden za drugim wykonuje zagrywkę tenisową. Óbrońcy stojący po przeciwnej stronie siatki starają się odebrać piłkę sposobem oburącz dolnym,
· dokonuje oceny punktowej za zagrywkę i analizuje popełnione błędy,
· poleca zaplanowane ćwiczenie,
· koryguje błędy przy zagrywce,
· dzieli uczniów na 6-osobowe zespoły,
· wyjaśnia zasady ćwiczenia i zdobywania punktów przez zespół: punkty przyznaje się za:
1. Poprawne odbicie piłki oburącz sposobem dolnym.
2. Nieudaną zagrywkę przeciwnika
Wdraża się do współpracy w zespole
· uczestniczy w 5-minutowej grze szkolnej (zespół 6- osobowy, obowiązkowo zagrywka sposobem tenisowym,
· mierzy czas gry,
· czuwa nad prawidłowym przebiegiem sędziowania (sędziuje uczeń niećwiczący lub chętny),
· dopinguje do aktywnego współdziałania w zespole,
problemowa
Część końcowa lekcji
Uspokoi organizm
· wykona kilka spokojnych przebieżek przeplatanych ćwiczeniami rozluźniającymi,
· proponuje ćwiczenia rozluźniające i oddechowe,
Pozna celowość stosowanych ćwiczeń oddechowych
· wykona ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem piłek siatkowych wg własnego pomysłu,
· wyjaśnia potrzebę stosowania ćwiczeń oddechowych,
Uświadomi poziom własnych umiejętności
· przeanalizuje braki w swoich umiejętnościach,
· oceni i podsumuje postawę uczniów na lekcji i postawę podczas meczu,
· zachęca uczniów do samodzielnych działań, np. różne odmiany piłki siatkowej: siatkówka plażowa, siatkonoga.
dyskusja pogadanka
kasperpl