c++. zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami full version.pdf
(
5796 KB
)
Pobierz
Spis treci
Od autora
5
Rozdzia 1.
Proste operacje wejcia-wyjcia
7
Rozdzia 2.
Podejmujemy decyzje w programie
17
Rozdzia 3.
Iteracje
29
Rozdzia 4.
Tablice
57
Tablice jednowymiarowe
57
Tablice dwuwymiarowe
61
Rozdzia 5.
Podprogramy
79
Rozdzia 6.
Programowanie obiektowe
97
Rozdzia 7.
Pliki tekstowe
111
1
Proste operacje
wejcia-wyjcia
W tym rozdziale zamieszczono proste zadania z przykadowymi rozwi-
zaniami ilustrujce, w jaki sposób komputer komunikuje si z uyt-
kownikiem w jzyku C++.
Kada aplikacja powinna posiada moliwo komunikowania si
z uytkownikiem. Wykorzystujc proste przykady, pokaemy, w jaki
sposób program napisany w jzyku C++ komunikuje si z nim poprzez
standardowe operacje wejcia-wyjcia.
Plik nagówkowy z instrukcji
#include <iostream.h>
zawiera definicje klas
1
umoliwiajcych wykonywanie operacji wejcia-
wyjcia na strumieniach. Do wyprowadzania danych na ekran suy
standardowy strumie wyjciowy
cout
, który w jzyku C++ domylnie
przypisuje ekran do standardowego urzdzenia wyjciowego systemu
operacyjnego. Aby wywietli komunikat lub dane, trzeba do strumie-
nia wyjciowego
cout
zastosowa symbol podwójnego znaku mniejszo-
ci
<<
(operacja wstawiania). Dwa znaki mniejszoci naley wprowadzi
z klawiatury.
1
Wicej informacji na temat klas czytelnik znajdzie w rozdziale 6.
8
C++. Zadania z programowania z przykadowymi rozwizaniami
Do wprowadzania danych do programu suy standardowy strumie
wejciowy
cin
oraz operator
>>
(dwa znaki wikszoci, które równie
wprowadzamy z klawiatury), np.
cin >> a;
.
Do formatowania strumienia wyjciowego bdziemy uywali flagi for-
matujcej
fixed
i manipulatora
setprecision(n)
. Flaga
fixed
uywa do
liczb zmiennoprzecinkowych ustalonej kropki dziesitnej, natomiast
manipulator
setprecision(
n
)
ustala ich precyzj na
n
— np. zapis
cout
<< setprecision(2);
oznacza, e liczby zmiennoprzecinkowe bd wy-
wietlane z dokadnoci dwóch miejsc po kropce.
Zastosowanie manipulatora
setprecision(
n
)
wymaga wczenia do pro-
gramu pliku nagówkowego:
#include <iomanip.h>
Opisane powyej podejcie do operacji wejcia-wyjcia nazywa si
obiektowym
2
.
ZADANIE
1.1
Napisz program, który oblicza pole prostokta. Wartoci boków
a
i
b
wprowadzamy z klawiatury. W programie naley przyj,
e zmienne
a
i
b
oraz
pole
s typu
float
(rzeczywistego). Przyj-
mujemy format wywietlania ich na ekranie z dokadnoci
dwóch miejsc po kropce.
Przykadowe rozwizanie — listing 1.1
#include <iostream.h> //
Zadanie 1.1
#include <iomanip.h>
#include <conio.h>
main()
{
float a, b, pole;
cout << "Program oblicza pole prostokata." << endl;
cout << "Podaj bok a." << endl;
cin >> a;
cout << "Podaj bok b." << endl;
cin >> b;
pole = a*b;
2
Wicej informacji na temat obiektowych operacji wejcia-wyjcia, flag
i manipulatorów znajdzie czytelnik na stronach WWW powiconych
jzykowi programowania C++ pod adresem
http://www.cplusplus.com/
.
9
Rozdzia 1. • Proste operacje wejcia-wyjcia
cout << fixed; //
flaga
cout << setprecision(2); //
ustalenie precyzji
cout << "Pole prostokata o boku a = " << a << " i boku b = " << b;
cout << " wynosi " << pole << "." << endl;
getch(); //
czeka na nacisniecie dowolnego klawisza
}
Linijka kodu
float a, b, pole;
umoliwia zadeklarowanie zmiennych
a
,
b
i
pole
(wszystkie zmienne
w programie s typu rzeczywistego
float
). Instrukcja
cout << "Program oblicza pole prostokata." << endl;
wywietla na ekranie komputera komunikat
Program oblicza pole
prostokata
. Instrukcja
cin >> a;
czeka na wprowadzenie z klawiatury
komputera liczby, która nastpnie zostanie przypisana zmiennej
a
.
Pole prostokta zostaje obliczone w wyraeniu
pole = a*b;
Za wywietlenie wartoci zmiennych
a
i
b
oraz
pole
wraz z odpo-
wiednim opisem s odpowiedzialne nastpujce linijki kodu:
cout << "Pole prostokata o boku a = " << a << " i boku b = " << b;
cout << " wynosi " << pole << "." << endl;
Flaga
fixed
uywa ustalonej kropki dziesitnej dla liczb zmienno-
przecinkowych. Zapis
cout << setprecision(2);
oznacza, e liczby te bd wywietlane na ekranie z dokadnoci
dwóch miejsc po kropce. Natomiast funkcja
getch();
(ang.
get character
— wczytaj znak) czeka na wczytanie dowolnego
znaku z klawiatury (nacinicie dowolnego klawisza). Prototyp tej
funkcji znajduje si w pliku nagówkowym
conio.h
. Instrukcja
endl;
(ang.
end of line
— koniec linii) przenosi kursor na pocztek nastp-
nej linii.
Komentarze w programie oznaczamy dwoma ukonikami
//
to jest komentarz do programu
Plik z chomika:
mocnyonion
Inne pliki z tego folderu:
inteligencja społeczna. nowa nauka sukcesu cała książka.pdf
(5928 KB)
po prostu excel 2003 pl pełna wersja.pdf
(62637 KB)
bios. leksykon kieszonkowy. wydanie iii cała książka.pdf
(4035 KB)
marketing-spolecznosciowy.-tajniki-skutecznej-promocji-w-social-media helion.pdf
(9825 KB)
linux.-komendy-i-polecenia.-praktyczne-przyklady full version.pdf
(6497 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADIOBOOK
ADIOBOOK 2
Aleksander Dumas
Alfred Szklarski
Alistair MacLean
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin