Proces kształtowania się tożsamości w okresie adolescencji
1. Rozwój osobowości w okresie dorastania opisuje się w kategoriach rozwoju koncepcji Ja à
Rozwój osobowości = suma atrybutów, uzdolnień, postaw, wartości, jakie przypisuje sobie podmiot, charakteryzując samego siebie.
2. Przejście od niespójnego i niestabilnego Ja do Ja zintegrowanego:
Rozwój koncepcji Ja w okresie dorastania, zmiany w samoocenie, orientacja przyszłościowa młodzieży
3. Erikson – kształtowanie się tożsamości indywidualnej
4. Marcia: tożsamość indywidualna, to struktura Ja, wewnętrzna, dynamiczna organizacja potrzeb, dążeń, możliwości, nadziei i wierzeń oraz historii indywidualnej
5. 4 statusy tożsamości:
a) Tożsamość rozproszona/dyfuzyjna
· Charakterystyczna dla wczesnego etapu dorastania
· Skupienie się na wyglądzie zewnętrznym
· Nieśmiałość, niepewność, brak autonomii
b) Tożsamość lustrzana/przekazana
· Wczesne dorastanie
· Silny autorytet w rodzicach
· Brak eksploracji, zamknięcie na nowe informacje
· Konformizm i autorytaryzm, posłuszeństwo autorytetom
(tożsamość negatywna wyróżniona przez Eriksona dodatkowo-
· Tożsamość kryminalna, antyspołeczna
· Postawy, wartości społecznie nieakceptowane
· Często wstępowanie do sekt jako próba separacji od rodziców)
c) Tożsamość moratoryjna/odroczona
· Późne dorastanie
· Eksploracja, eksperymentowanie
· Odsuwanie w czasie podejmowania wiążących decyzji
· Sceptycyzm w stosunku do nowej wiedzy
d) Tożsamość osiągnięta/dojrzała
· Tabelka Brzezińska
6. Model zmian progresywnych i regresywnych zachodzących w procesie formowania się tożsamości wg koncepcji Alana S. Watermana
7. Metody diagnozowania tożsamości dorastających
a) Inwentarz Stylów Tożsamości ISI Berzonsky’ego
b) Skala Rozwoju Tożsamości U-GIDS Meeusa
8. Rodzinne uwarunkowania kształtowania się tożsamości osobowej człowieka (3 aspekty)
1) Rozwojowy:
a) Archer- indywidualny rozkład czasowy
· Kwestionowanie rodziców, zdobywanie i poszerzanie autonomii,
· odidealizowanie,
· eksploracja,
· zaangażowanie
b) odmienność postrzegania problemów dotyczących jednostki na różnych etapach życia
· psychopatologie, do których mogą prowadzić traumy zaburzające rozwój tożsamości w odpowiednim czasie
· stabilność statusów wzrasta wraz z wiekiem
2) Emocjonalny:
· Akceptacja/odrzucenie rodziców
· Sposób przywiązania do rodziców z okresu dzieciństwa – bezpieczny vs pozabezpieczany
· Umiarkowany poziom afektywny, który sprzyja rozwojowi tożsamości (przy zbyt niskim może dojść do poczucia odrzucenia, przy zbyt wysokim do „stłamszenia”)
3) Funkcjonalny:
· Interakcje interpersonalne w domu
· Bliskie więzi emocjonalne, elastyczność adaptacyjna, otwarte style komunikacji interpersonalnej à indywidualność młodej jednostki
wyrocznia100