serwis web 2.0. od pomysłu do realizacji full version.pdf

(35236 KB) Pobierz
887697140.001.png
6 __________________________________________________________________________________
2.
Przegld strumienia technologicznego .......................................... 91
2.1.
Osignicia w obszarze technologii sieciowych .................................... 91
2.1.1. HTML ................................................................................ 93
2.1.2. XML ................................................................................... 99
2.1.3. CSS ................................................................................... 104
2.1.4. Technologie skryptowe ........................................................ 110
2.2.
Sieciowe zastosowania jzyka XML ................................................... 127
2.2.1. Usugi sieciowe ................................................................... 127
2.2.2. Formaty róde internetowych ............................................. 141
2.3.
P2P ................................................................................................ 152
2.3.1. Sieci P2P do wymiany plików ............................................. 152
2.3.2. Inne zastosowania modelu P2P ........................................... 156
2.4.
Podsumowanie ................................................................................ 160
3.
Techniki i technologie podstawowe ............................................. 163
3.1.
Bogate aplikacje internetowe ............................................................ 164
3.1.1. Przykadowe aplikacje RIA — programy do obsugi
poczty elektronicznej .......................................................... 166
3.1.2. XMLHttpRequest — niezbdny skadnik Ajaksa .................. 175
3.1.3. Nastpne aplikacje RIA — programy biurowe i mapy ........... 185
3.2.
Interfejsy API, wywoania WPC i aplikacje hybrydowe ......................... 192
3.2.1. Sytuacja w czasach Web 1.0 ................................................ 193
3.2.2. Rozpowszechnianie treci przy uyciu róde internetowych ...... 199
3.2.3. Aplikacje hybrydowe oparte na wywoaniach WPC ................ 204
3.3.
Oznaczenia ..................................................................................... 216
3.3.1. Serwis Flickr i oznaczenia ................................................... 218
3.3.2. Zakadki grupowe ............................................................... 230
3.3.3. Folksonomie ...................................................................... 236
3.4.
Podsumowanie ................................................................................ 238
4.
Przykadowe platformy do rozwoju aplikacji sieciowych ........ 241
4.1.
Metodologie rozwoju ........................................................................ 243
4.2.
Platformy ajaksowe dziaajce po stronie klienta ................................ 248
4.2.1. Platforma Kabuki Ajax Toolkit ........................................... 248
4.2.2. Tworzenie Zimletów przy uyciu platformy AjaxTK ............. 253
Spis treci
__________________________________________________________________________________ 7
4.3.
Platformy dziaajce po stronie serwera ............................................ 260
4.3.1. Ruby on Rails .................................................................... 261
4.3.2. Tworzenie aplikacji sieciowej przy uyciu platformy Rails .... 263
4.4.
Platformy dla innych technologii rozwoju aplikacji RIA ........................ 271
4.4.1. Rozwój aplikacji RIA przy uyciu platformy OpenLaszlo ...... 272
4.4.2. Flash a Ajax ....................................................................... 277
4.5.
Podsumowanie ................................................................................ 280
5.
Oddziaywanie sieci WWW nowej generacji ............................... 283
5.1.
Modele biznesowe w internecie i sieci WWW ..................................... 284
5.1.1. Brokerzy i handlowcy pobierajcy prowizj ........................... 285
5.1.2. Reklama ............................................................................ 287
5.1.3. Porednicy informacyjni ..................................................... 291
5.1.4. Model spoecznociowy i model subskrypcji .......................... 292
5.1.5. Podsumowanie ................................................................... 293
5.2.
Wasno danych ............................................................................ 294
5.3.
Oprogramowanie jako usuga (SaaS) ................................................. 298
5.3.1. Spojrzenie w przeszo — model ASP ................................. 299
5.3.2. Usugi z perspektywy dostawcy ............................................ 301
5.3.3. Dostosowywanie usugi i spojrzenie na nie
z perspektywy klienta ......................................................... 307
5.4.
Socjalizacja i wspótworzenie treci .................................................. 311
5.4.1. Wyszukiwanie spoeczne ..................................................... 311
5.4.2. Spoeczne aspekty oprogramowania ..................................... 316
5.4.3. Zmiany w internetowych sieciach spoecznociowych ............ 319
5.4.4. Wykorzystanie w reklamach treci
generowanych przez uytkowników ...................................... 321
5.4.5. Second Life ........................................................................ 322
5.5.
Podsumowanie ................................................................................ 325
6.
Sie semantyczna i Web 2.0 ........................................................... 327
6.1.
Podstawy ........................................................................................ 329
6.1.1. Ponownie o wyszukiwaniu ................................................... 330
6.1.2. Integracja danych i informacji ............................................. 334
6.1.3. Podstawy sieci semantycznej ............................................... 336
6.1.4. Struktura sieci semantycznej ............................................... 339
Spis treci
8 __________________________________________________________________________________
6.2.
Jzyki sieci semantycznej ................................................................. 342
6.2.1. Jzyk RDF ......................................................................... 343
6.2.2. Jzyk RDF Schema (RDFS) ................................................ 345
6.2.3. Jzyk OWL ......................................................................... 352
6.3.
Ontologie ........................................................................................ 357
6.3.1. Wprowadzenie .................................................................... 358
6.3.2. Projektowanie ontologii ...................................................... 360
6.3.3. OntoMedia — oparty na ontologii system zarzdzania
zbiorami multimediów ........................................................ 370
6.4.
Od oznaczania do ontologii i z powrotem ............................................ 373
6.4.1. Mikroformaty ..................................................................... 376
6.4.2. Grupowe oznaczanie i folksonomie ...................................... 379
6.5.
Podsumowanie ................................................................................ 387
Literatura cytowana ................................................................................... 391
Skorowidz ................................................................................................. 399
Spis treci
Rozdzia 5.
Oddziaywanie
sieci WWW
nowej generacji
W tym rozdziale omawiamy róne potencjalne i ju wywoane efekty powsta-
nia sieci WWW nowej generacji. W tym celu ponownie posuymy si trzema
opisanymi pod koniec rozdziau 1. wymiarami, które skadaj si na pod-
stawow „przestrze nawigacyjn” w Web 2.0. S to wymiary: danych, funk-
cji i aspektów spoecznych. Podczas gdy w rozdziale 1. opisalimy ewolucj
sieci WWW i jej rozwój, a nastpne rozdziay dotyczyy gównie technolo-
gicznych aspektów tych zmian, w tym miejscu omawiamy sytuacj z punktu
widzenia indywidualnego uytkownika i spoecznoci oraz z perspektywy
biznesowej. Przede wszystkim analizujemy wpyw, jaki szansa publikowania
informacji w sieci WWW wywara na pojedynczych uytkowników i istnie-
jce lub powstajce spoecznoci. Omówimy te róne nowe moliwoci biz-
nesowe: otwierajce si dla wacicieli duych zbiorów danych, zwizane
z udostpnianiem oprogramowania jako usug i wynikajce z udostpniania
lub wykorzystania oprogramowania spoecznociowego. T cz rozpoczy-
namy od krótkiego przegldu najwaniejszych modeli biznesowych rozwi-
nitych na potrzeby sieci WWW lub zaadaptowanych do niej na podstawie
tradycyjnych form dziaalnoci. Nastpnie pokazujemy, jak funkcjonuj
odmiany tych modeli w kontekcie Web 2.0. Wyjaniamy te, jak moliwo-
ci techniczne wspóczesnej sieci WWW pozwalaj na niewyobraalne jeszcze
kilka lat temu czenie rónych modeli biznesowych.
283
Zgłoś jeśli naruszono regulamin