fotografia cyfrowa. pierwsza pomoc ebook.pdf

(45578 KB) Pobierz
887731127.107.png
Fotograia cyfrowa
27. Szum cyfrowy — co to jest i jak z nim walczyć / 5 6
28. Użycie koloru / 5 8
29. Jeszcze o kolorze / 6 0
30. Kolorowe iltry — zmiana temperatury barwy zdjęcia / 6 2
31. Ekspozycja i pomiar światła / 6 4
32. Asekuracja w naświetlaniu / 6 5
33. Światło / 6 6
34. Wpływ oświetlenia na charakter zdjęcia / 6 8
35. Kontrast / 7 0
36. Głębia ostrości / 7 2
37. Kilka słów o powiększeniu / 7 4
38. Podstawy retuszu zdjęć / 7 6
39. Wyostrzanie zdjęć / 7 8
40. Analiza histogramów / 8 0
41. Korekcja koloru / 8 2
42. Obróbka zdjęć — kadrowanie / 8 4
43. Zmiana rozmiaru zdjęcia / 8 6
44. Krzywy horyzont — korekcja / 8 8
45. Lekko prześwietlone zdjęcie / 8 9
46. Niedoświetlone zdjęcie / 9 1
47. Zmiana tła / 9 2
48. Symulacja iltrów fotograicznych / 9 3
49. Porządkowanie zdjęć / 9 5
50. Prezentacja zdjęć w sieci, fotogaleria internetowa / 9 6
Spis treści
887731127.117.png 887731127.123.png 887731127.128.png 887731127.001.png 887731127.007.png 887731127.015.png 887731127.026.png 887731127.037.png 887731127.048.png 887731127.059.png 887731127.064.png 887731127.065.png 887731127.066.png 887731127.067.png 887731127.068.png 887731127.069.png 887731127.070.png 887731127.071.png 887731127.072.png 887731127.073.png 887731127.074.png 887731127.075.png 887731127.076.png 887731127.077.png
Fotograi a cyfrowa
N ie ma jednej reguły, którą można by zawsze stosować pod-
8. Zdjęcia
architektury
czas wykonywania zdjęć architektury. Ponieważ budynki
bardzo się różnią, sposób fotografowania obiektu musi być
dostosowany do jego charakteru, warunków oświetleniowych
oraz efektu, który chce się uzyskać (rysunek 8.1).
Można jednak określić podstawowe zasady, którymi należy
się kierować podczas fotografowania architektury:
Słońce nie może być wysoko — ostre światło
spowoduje, że na zdjęciu powstają duże kontrasty,
przez co szczegóły znajdujące się w cieniu są całko-
wicie niewidoczne, a gzymsy rzucają długie cienie
na elewację budynku.
Zachowaj odstęp — fotografując budynek, powi-
nieneś znajdować się w odległości równej połowie
jego wysokości, co pozwoli Ci uniknąć powstania
efektu walących się ścian. Jeśli chcesz wyekspo-
nować jedynie fragment budynku, nadal warto,
byś znajdował się w większej odległości i zrobił
odpowiednio duże zbliżenie. Dzięki temu zmniej-
szy się kąt widzenia aparatu, przez co linie budyn-
ku nie będą się zbiegały w jego górnych partiach
(rysunek 8.2).
Zdjęcia od dołu — jeśli chcesz poeksperymento-
wać, możesz podejść całkiem blisko do budynku
i wykonać fotograi ę od dołu. Dzięki temu nowo-
czesna fasada będzie się przedstawiała jeszcze
bardziej imponująco (rysunek 8.3).
Użyj filtra polar yzacyjnego — jeśli chcesz,
by na zdjęciu było widoczne to, co dzieje się
za oknami budynku.
Udane zdjęcia w wieczornym świetle — wykony-
wanie fotograi i wieczorem gwarantuje uzyskanie
soczystych kolorów, ale pamiętaj, że wieczorną
sesję należy zaczynać późnym popołudniem, kiedy
budynki wyraźnie odcinają się od nieba. Najlep-
szym światłem jest padające pod kątem prostym
na fasadę budynku.
Rysunek 8.1. Nietypowe ujęcie
miasta poprzez sfotografowanie
jego odbicia
Rysunek 8.2. Aby wykonać zdjęcie
wysokiego budynku, musisz znajdować
się w odległości umożliwiającej zmiesz-
czenie w kadrze całego budynku
22 
887731127.078.png 887731127.079.png 887731127.080.png 887731127.081.png 887731127.082.png 887731127.083.png 887731127.084.png 887731127.085.png 887731127.086.png 887731127.087.png 887731127.088.png 887731127.089.png 887731127.090.png 887731127.091.png 887731127.092.png 887731127.093.png 887731127.094.png 887731127.095.png 887731127.096.png 887731127.097.png 887731127.098.png 887731127.099.png 887731127.100.png 887731127.101.png 887731127.102.png 887731127.103.png 887731127.104.png 887731127.105.png 887731127.106.png 887731127.108.png 887731127.109.png 887731127.110.png
Fotograi a cyfrowa
Rysunek 8.3. Jeśli nie masz
możliwości odsunięcia się od bu-
dynku, aby pokazać go w całości,
możesz wykonać zdjęcie od dołu,
co spowoduje, że fasada będzie
się przedstawiała jeszcze bardziej
imponująco
2
8. Zdjęcia architektury
887731127.111.png 887731127.112.png 887731127.113.png 887731127.114.png 887731127.115.png 887731127.116.png 887731127.118.png 887731127.119.png
 
887731127.120.png 887731127.121.png
 
 
887731127.122.png
 
 
887731127.124.png 887731127.125.png
 
887731127.126.png
 
887731127.127.png
 
 
887731127.129.png
 
887731127.130.png 887731127.131.png 887731127.132.png 887731127.133.png 887731127.134.png 887731127.002.png 887731127.003.png
 
 
 
887731127.004.png 887731127.005.png
 
887731127.006.png
 
 
 
 
887731127.008.png 887731127.009.png 887731127.010.png 887731127.011.png 887731127.012.png 887731127.013.png 887731127.014.png 887731127.016.png 887731127.017.png 887731127.018.png 887731127.019.png 887731127.020.png 887731127.021.png 887731127.022.png 887731127.023.png 887731127.024.png 887731127.025.png 887731127.027.png 887731127.028.png 887731127.029.png 887731127.030.png 887731127.031.png 887731127.032.png
Fotograi a cyfrowa
W ycelować obiektyw i nacisnąć spust — to potrai nawet
25. Optymalne
ustawienia
aparatu
dobór czasu
i przysłony
moje pięcioletnie dziecko. Jednak domyślne ustawienia
nie zawsze gwarantują wykonanie udanego zdjęcia. Wybieranie
właściwych parametrów aparatu to droga do tworzenia coraz
lepszych fotograi i.
Właściwy dobór czasu
Jeśli zdjęcia często wychodzą rozmazane, najlepiej trzymać
się następującej reguły: wybieraj taki czas naświetlania, który
jest krótszy niż sekunda podzielona przez ogniskową obiek-
tywu (mowa nie o rzeczywistej ogniskowej, będącej odpo-
wiednikiem dla aparatu analogowego, który miałby taki sam
kąt widzenia). Nie zawsze jednak należy ustawiać najkrótszy
możliwy czas. Czas naświetlania nie tylko determinuje jas-
ność zdjęcia, ale decyduje o tym, czy ruch zostanie zamrożony,
czy podkreślony. Dlatego gdy będziesz fotografować porusza-
jący się obiekt, wybierz czas 1 ∕30 sekundy i śledź obiektywem
przemieszczający się obiekt. W efekcie uzyskasz ostro odwzo-
rowany obiekt na rozmytym tle. Kiedy będziesz fotografować
płynącą wodę, również staraj się używać jak najdłużych czasów
naświetlania (rysunek 25.1).
Rysunek 25.1. Podczas fotografowania
płynącej wody najlepiej jest użyć jak
najdłuższego czasu naświetlania
52 
887731127.033.png 887731127.034.png 887731127.035.png 887731127.036.png 887731127.038.png 887731127.039.png 887731127.040.png 887731127.041.png 887731127.042.png 887731127.043.png 887731127.044.png 887731127.045.png 887731127.046.png 887731127.047.png 887731127.049.png 887731127.050.png 887731127.051.png 887731127.052.png 887731127.053.png 887731127.054.png 887731127.055.png 887731127.056.png 887731127.057.png 887731127.058.png 887731127.060.png 887731127.061.png 887731127.062.png 887731127.063.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin