visual basic .net w praktyce. błyskawiczne tworzenie aplikacji ebook.pdf

(26596 KB) Pobierz
1015080036.001.png
Spis treci
Wstp ............................................................................................ 11
Cz I Projektowanie aplikacji Windows .................................. 13
Rozdzia 1. rodowisko Visual Studio ................................................................ 15
Projektowanie interfejsu aplikacji .................................................................................. 15
Tworzenie projektu .................................................................................................. 16
Dokowanie palety komponentów Toolbox ............................................................... 18
Tworzenie interfejsu za pomoc komponentów Windows Forms ............................ 19
Zapisywanie i wczytywanie projektu ....................................................................... 20
Ukryta prawda ................................................................................................................ 21
Analiza kodu pierwszej aplikacji .................................................................................... 22
Metody zdarzeniowe ....................................................................................................... 26
Metoda uruchamiana w przypadku wystpienia zdarzenia kontrolki ....................... 26
Testowanie metody zdarzeniowej ............................................................................ 27
Przypisywanie istniejcej metody do zdarze komponentów ................................... 29
Edycja metody zdarzeniowej .................................................................................... 30
Modyfikowanie wasnoci komponentów ................................................................ 30
Wywoywanie metody zdarzeniowej z poziomu kodu ............................................. 31
Reakcja aplikacji na naciskanie klawiszy ................................................................. 32
Platforma aplikacji (application framework) .................................................................. 32
Rozdzia 2. Debugowanie kodu ......................................................................... 35
Skd bior si bdy i jak ich unika? ............................................................................. 35
Kontrolowane uruchamianie aplikacji ............................................................................ 36
Program z bdem — pole do popisu dla debuggera ................................................ 36
ledzenie wykonywania programu krok po kroku (klawisze F10 i F11) .................. 37
Run to Cursor (klawisze Ctrl+F10) .......................................................................... 38
Breakpoint (klawisz F9) ........................................................................................... 39
Okna Locals i Watch ................................................................................................ 40
Stan wyjtkowy .............................................................................................................. 42
Przechwytywanie wyjtków w konstrukcji try..catch ............................................... 43
Zgaszanie wyjtków ................................................................................................ 45
 
4
Visual Basic .NET w praktyce. Byskawiczne tworzenie aplikacji
Rozdzia 3. Jzyk Visual Basic .......................................................................... 47
Platforma .NET .............................................................................................................. 47
Trivia .............................................................................................................................. 49
Podstawowe typy danych ............................................................................................... 49
Deklaracja i zmiana wartoci zmiennej .................................................................... 49
Typy liczbowe oraz znakowy ................................................................................... 50
Opcje Strict, Infer i Explicit ..................................................................................... 53
Priorytety operatorów ............................................................................................... 56
Weryfikacja typów ................................................................................................... 58
acuchy .................................................................................................................. 59
Weryfikowanie zgodnoci acucha ze wzorcem ..................................................... 62
Typ wyliczeniowy .................................................................................................... 63
Leniwe inicjowanie zmiennych ................................................................................ 65
Funkcje i metody ............................................................................................................ 65
Przecianie metod ................................................................................................... 66
Domylne wartoci argumentów metod — argumenty opcjonalne .......................... 67
Wartoci zwracane przez metody ............................................................................. 68
Zwracanie wartoci przez argument metody (ByRef) .............................................. 68
Delegacje i zdarzenia ............................................................................................... 70
Wyraenia lambda .................................................................................................... 71
Typy wartociowe i referencyjne .................................................................................... 72
Nullable .................................................................................................................... 74
Pudekowanie ........................................................................................................... 75
Sterowanie przepywem ................................................................................................. 76
Instrukcja warunkowa If..Else .................................................................................. 76
Instrukcja wyboru Select .......................................................................................... 77
Ptle ..........................................................................................................................77
Wyjtki ........................................................................................................................... 79
Dyrektywy preprocesora ................................................................................................. 82
Kompilacja warunkowa — ostrzeenia .................................................................... 82
Definiowanie staych preprocesora .......................................................................... 83
Bloki ......................................................................................................................... 83
Atrybuty ......................................................................................................................... 84
Kolekcje ......................................................................................................................... 84
„Zwyke” tablice ...................................................................................................... 85
Ptla foreach ............................................................................................................. 88
Sortowanie ............................................................................................................... 89
Kolekcja List ............................................................................................................ 90
Kolekcja SortedList i inne sowniki ......................................................................... 91
Kolejka i stos ............................................................................................................ 92
Rozdzia 4.
Projektowanie zorientowane obiektowo ........................................... 95
Przykad struktury (Ulamek) .......................................................................................... 96
Przygotowanie projektu ............................................................................................ 96
Konstruktor i wspódzielone obiekty skadowe ........................................................ 97
Pierwsze testy ........................................................................................................... 98
Konwersje na acuch (metoda ToString) i na typ double ........................................ 99
Metoda upraszczajca uamek .................................................................................. 99
Wasnoci ............................................................................................................... 100
Operatory arytmetyczne ......................................................................................... 101
Operatory porównania oraz metody Equals i GetHashCode .................................. 103
Operatory konwersji ............................................................................................... 104
Implementacja interfejsu (na przykadzie IComparable) .............................................. 105
Spis treci
5
Definiowanie typów parametrycznych ......................................................................... 107
Definiowanie typów ogólnych ............................................................................... 108
Okrelanie warunków, jakie maj spenia parametry ............................................ 109
Implementacja interfejsów przez typ ogólny .......................................................... 110
Definiowanie aliasów ............................................................................................. 112
Typy ogólne z wieloma parametrami ..................................................................... 113
Rozszerzenia ................................................................................................................. 114
Sowo kluczowe With ................................................................................................... 116
Typy anonimowe .......................................................................................................... 117
Rozdzia 5. Przegld komponentów biblioteki Windows Forms .......................... 119
Notatnik.NET ............................................................................................................... 119
Projektowanie interfejsu aplikacji i menu gówne .................................................. 120
Okna dialogowe i pliki tekstowe ............................................................................ 126
Edycja i korzystanie ze schowka ............................................................................ 134
Drukowanie ............................................................................................................ 135
Elektroniczna kukuka .................................................................................................. 145
Ekran powitalny (splash screen) ............................................................................. 145
Przygotowanie ikony w obszarze powiadamiania .................................................. 148
Odtwarzanie pliku dwikowego ........................................................................... 151
Ustawienia aplikacji ..................................................................................................... 153
Tworzenie ustawie w trakcie projektowania aplikacji .......................................... 153
Odczytywanie ustawie z poziomu kodu ............................................................... 154
Zapisywanie ustawie z poziomu kodu .................................................................. 155
Dywan graficzny .......................................................................................................... 156
Zdarzenie Paint formy ............................................................................................ 156
Kolorowy wzór ....................................................................................................... 157
Buforowanie ........................................................................................................... 158
Zapisywanie obrazu dywanu do pliku .................................................................... 159
Rysowanie zbiorów Mandelbrota i Julii ....................................................................... 160
Troch teorii ........................................................................................................... 160
Implementacja ........................................................................................................ 163
Lista uruchomionych procesów .................................................................................... 166
Rozdzia 6. Przecignij i upu ........................................................................ 169
Podstawy ...................................................................................................................... 169
Interfejs przykadowej aplikacji ............................................................................. 170
Inicjacja procesu przecigania ................................................................................ 171
Akceptacja upuszczenia elementu .......................................................................... 173
Reakcja na upuszczenie elementu .......................................................................... 174
Czynnoci wykonywane po zakoczeniu procesu przenoszenia i upuszczania ...... 175
Przenoszenie elementów midzy rónymi aplikacjami .......................................... 176
Zagadnienia zaawansowane .......................................................................................... 176
Opónione inicjowanie procesu przenoszenia ........................................................ 176
Przenoszenie wielu elementów ............................................................................... 179
Przenoszenie plików ............................................................................................... 181
Rozdzia 7. Przezroczyste okna o dowolnym ksztacie ...................................... 183
Konfiguracja formy ...................................................................................................... 183
Wczytywanie obrazu .................................................................................................... 184
Przezroczysto i agodne znikanie okna ...................................................................... 186
Zamykanie klawiszem Esc ........................................................................................... 187
Przenoszenie formy za dowolny punkt ......................................................................... 188
Menu kontekstowe ........................................................................................................ 189
6
Visual Basic .NET w praktyce. Byskawiczne tworzenie aplikacji
Rozdzia 8. Projektowanie kontrolek ............................................................... 193
Komponent FileListBox ............................................................................................... 194
Implementacja podstawowych funkcjonalnoci ..................................................... 194
Rozbudowa komponentu o moliwo zmiany katalogu ........................................ 203
Waciwoci ........................................................................................................... 205
Zdarzenia — interakcja z komponentem ................................................................ 210
Odwieanie komponentu i automatyczne ledzenie zmian
w prezentowanym katalogu ................................................................................. 216
Kompilacja komponentu do postaci biblioteki DLL .............................................. 219
Prosty przykad wykorzystania komponentu FileListBox:
przegldanie plików tekstowych .......................................................................... 224
Kolorowy pasek postpu .............................................................................................. 228
Tworzenie projektu ................................................................................................ 228
Rysowanie obramowania kontrolki ........................................................................ 229
Pola i wasnoci ...................................................................................................... 230
Rysowanie paska postpu ....................................................................................... 233
Metody ................................................................................................................... 234
Zdarzenia ................................................................................................................ 235
Rozdzia 9. Zarzdzane biblioteki DLL i mechanizm rozpoznawania typów ......... 239
Tworzenie zarzdzanej biblioteki DLL ........................................................................ 240
Projekt biblioteki DLL ........................................................................................... 240
Dodawanie referencji do biblioteki systemowej platformy .NET ........................... 241
Wywietlanie informacji o systemie i platformie .NET ......................................... 242
Zmiana przestrzeni nazw biblioteki .............................................................................. 243
Statyczne adowanie bibliotek DLL ............................................................................. 243
Doczanie do projektu bibliotek DLL uytkownika .............................................. 243
Dynamiczne adowanie zarzdzanych bibliotek DLL
i dynamiczne rozpoznawanie typów .......................................................................... 245
Dynamiczne adowanie zarzdzanej biblioteki .dll ................................................ 245
Analiza zawartoci biblioteki zaadowanej dynamicznie ....................................... 246
Weryfikacja obecnoci w bibliotece DLL klasy o znanej nazwie .......................... 247
Lista metod w klasie z biblioteki DLL ................................................................... 248
Weryfikacja obecnoci konkretnej metody w klasie z biblioteki DLL ................... 249
Lista argumentów wybranej metody ...................................................................... 250
Uruchamianie metody wspódzielonej z klasy wczytanej z biblioteki DLL ........... 252
Uruchamianie metody na rzecz instancji obiektu.
Przekazywanie parametrów i odczytywanie zwracanej wartoci ......................... 254
Póne wizanie na typie Object .................................................................................... 255
Rozdzia 10. Aplikacje konsolowe i informacje o systemie ................................ 257
Klasa Console ............................................................................................................... 257
Projekt aplikacji konsolowej .................................................................................. 257
Drukowanie napisów w konsoli ............................................................................. 259
Czekanie na akceptacj uytkownika ..................................................................... 259
Odczytywanie danych z klawiatury ........................................................................ 260
Komunikat „okienkowy” w aplikacji konsolowej .................................................. 261
Informacje o rodowisku aplikacji ................................................................................ 262
Podstawowe informacje o systemie i profilu uytkownika .................................... 263
Katalogi specjalne zdefiniowane w biecym profilu uytkownika ....................... 264
Odczytywanie zmiennych rodowiskowych ........................................................... 264
Lista dysków logicznych ........................................................................................ 265
Zgłoś jeśli naruszono regulamin