JAK OCENIAMY WYNIKI KSZTAŁCENIA.doc

(25 KB) Pobierz
JAK OCENIAMY WYNIKI KSZTAŁCENIA

JAK OCENIAMY WYNIKI KSZTAŁCENIA

 

 

W  dydaktyce  KONTROLA to postępowanie zmierzające do uzyskania informacji w jakim stopniu zostały

osiągnięte  zaplanowane cele kształcenia

 

·         Kontrola  wstępna - przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych, informacja o poziomie wyjściowym wiedzy  uczestników

·         Kontrola  bieżąca - informująca sukcesywnie o postępach w nabywaniu wiedzy i umiejętności oraz rozwoju sfery aktywnej

·         Kontrola  końcowa – informująca o osiągnięciach uczestników kształcenia po jego ukończeniu

·         Kontrola  odległa – dystansowa dokonywana po pewnym upływie czasu. Ta kontrola istotna dla nauczycieli , informuje o zwrotnej wiedzy oraz jest miarą skuteczności programu dydaktycznego

·         Każda kontrola nauczania musi być mierzalna,  jest wdrażana oceną

 

OCENA to osąd i opinia o poziomie wiedzy i umiejętności oparta na wynikach pomiaru dydaktycznego przeprowadzonego na podstawie uprzednio ustalonych kryteriów.

 

Ocena jest wiarygodna gdy spełnia następujące wymogi:

- trafności

- rzetelności

-obiektywności

-praktyczności

 

FUNKCJE  KONTROLI  I  OCENY

·         Dydaktyczna - porządkowanie i uzupełnianie wiedzy, korygowanie błędów, wskazywanie nowych rozwiązań i dodatkowych informacji

·         Wychowawcza- ukierunkowanie zainteresowań, zachęcanie do dalszego, wszechstronnego kształcenia

·         Diagnostyczna - zbadanie w jakim stopniu zostały osiągnięte zaplanowane cele kształcenia – zarówno w stosunku do założonych  jak i w stosunku do innych uczestników

·         Selekcyjna - możliwość klasyfikowania słuchaczy w szeregu od najlepszych do najgorszych i wyboru jednych a odrzucenia innych

·         Aktywizująca - świadomość istnienia systemu kontroli i oceny postępów jest czynnikiem mobilizującym uczestników nauczania i pozytywnie wpływa na jego wyniki

·         Metodyczna - umożliwia doskonalenie samego procesu kształcenia przez krytyczną ocenę celów, metod, środków

·         dydaktycznych, a także metod i kontroli        

 

POMIAR  DYDAKTYCZNY

To porównanie w czasie egzaminu wiedzy, umiejętności, cech osobowości zdającego z wiedzą, umiejętnościami i cechami osobowości przyjętymi jako wzorzec

Pomiaru dokonuje się zawsze w oparciu o ustalone uprzednio KRYTERIA

 

OCENA  SPRAWNOŚCI  KSZTAŁCENIA

to ocena jego skuteczności kryteria jakościowe czy dobrze uczymy jakie mamy wyniki oraz jego wydajności, ile osób uczymy, ile czasu na to potrzeba, ile to kosztuje

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin