JAK OCENIAMY WYNIKI KSZTAŁCENIA
W dydaktyce KONTROLA to postępowanie zmierzające do uzyskania informacji w jakim stopniu zostały
osiągnięte zaplanowane cele kształcenia
· Kontrola wstępna - przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych, informacja o poziomie wyjściowym wiedzy uczestników
· Kontrola bieżąca - informująca sukcesywnie o postępach w nabywaniu wiedzy i umiejętności oraz rozwoju sfery aktywnej
· Kontrola końcowa – informująca o osiągnięciach uczestników kształcenia po jego ukończeniu
· Kontrola odległa – dystansowa dokonywana po pewnym upływie czasu. Ta kontrola istotna dla nauczycieli , informuje o zwrotnej wiedzy oraz jest miarą skuteczności programu dydaktycznego
· Każda kontrola nauczania musi być mierzalna, jest wdrażana oceną
OCENA to osąd i opinia o poziomie wiedzy i umiejętności oparta na wynikach pomiaru dydaktycznego przeprowadzonego na podstawie uprzednio ustalonych kryteriów.
Ocena jest wiarygodna gdy spełnia następujące wymogi:
- trafności
- rzetelności
-obiektywności
-praktyczności
· Selekcyjna - możliwość klasyfikowania słuchaczy w szeregu od najlepszych do najgorszych i wyboru jednych a odrzucenia innych
· Aktywizująca - świadomość istnienia systemu kontroli i oceny postępów jest czynnikiem mobilizującym uczestników nauczania i pozytywnie wpływa na jego wyniki
· Metodyczna - umożliwia doskonalenie samego procesu kształcenia przez krytyczną ocenę celów, metod, środków
· dydaktycznych, a także metod i kontroli
POMIAR DYDAKTYCZNY
To porównanie w czasie egzaminu wiedzy, umiejętności, cech osobowości zdającego z wiedzą, umiejętnościami i cechami osobowości przyjętymi jako wzorzec
Pomiaru dokonuje się zawsze w oparciu o ustalone uprzednio KRYTERIA
to ocena jego skuteczności kryteria jakościowe czy dobrze uczymy jakie mamy wyniki oraz jego wydajności, ile osób uczymy, ile czasu na to potrzeba, ile to kosztuje
1
felek-natala