Psychologia rozwoju człowieka WYK.docx

(46 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA

                           

Literatura podstawowa:

-Harwas- Napierała B., 2000, Psychologia rozwoju człowieka t2

-Przetacznik – Gierwowska M. Tyszkowa, M., 2000, Psychologia rozwoju człowieka

-Schaffer H. R. , 2005, Psychologia dziecka, Warszawa, PWN

-Turner J. S., Helms D. B., 1999, Rozwój człowieka, Warszawa, WSiP

-Vasta R., Haith M. M., Miller S. A., 1995, Psychologia dziecka, Warszawa, WSiP

 

Egzamin

- test jednokrotnego wyboru

- 40 pytań

- Punktacja 21 pytań zalicza

 

18/02/2013

 

Definicja psychologii rozwoju

Psychologia rozwoju człowieka zajmuje się ontogenezą czyli badaniem rozwoju psychicznego organizmów jednostkowych, a glownie człowieka od chwili poczęcia aż do śmierci a wiec rejestruje zmiany, docieka przyczyn, źródeł.

Istota rozwoju sa zmiany.

Psychologia rozwoju bada postęp i regres.

 

Rozwój (A. Matczak) - Proces stosunkowo długotrwały w toku którego okonuja się kierunkowe, prawidłowo po sobie następujące zmiany, prowadzące od form czy stanów niższych, prostszych, słabiej zorganizowanych, do wyższych, bardziej złożonych, lepiej zorganizowanych.

 

Rodzaje zmian rozwojowych

Ø        ilościowe – wtedy gdy coraz bardziej wzrasta dana cecha. Np. masa ciała, poszerzanie słownika, pamięć

Ø        jakościowe – gdy funkcja przekształca się zasadniczo np. przejście od gaworzenia do gruchania, od pamięci mimowolnej do dowolnej

Ø        zmiany wielkości – odpowiednik zmian ilościowych gdy wzrasta cecha

Ø        zmiany proporcji – zmiana wzajemnych stosunków części w obrębie całości ( np. proporcja ciała, miedzy 3 formami działalności zabawa, nauka, praca)

Ø        zanikania dawnych właściwości – np. wypadanie zębów mlecznych, zanikanie raczkowania

Ø        nabywanie nowych właściwości

 

Zmiany rozwojowe- podział pod względem powszechności

§          Zmiany uniwersalne – występują powszechnie na całym świecie i w całej historii, są uwarunkowane dojrzewaniem biologicznym i uniwersalnymi doswiaczeniami społecznymi

§          Zmiany wspólne – sa wynikiem pewnych charakterystycznych doświadczeń grupy ludzi żyjących w tym samym czasie i miejscu

Kohorta- grupa osób żyjąca w tym samym czasie i miejscu

§          Zmiany indywidualne – wywołane czynnikami, które działają tylko na indywidualną jednostkę

 

Czynniki rozwoju

Wewnętrzne (biologiczne)

-anatomiczne i fizjologiczne wyposażenie oraz rozwojowe kształtowanie się organizmu

- potrzeby, skłonności i dążenia stojące u źródeł aktywności człowieka

 

Zewnętrzne (środowiskowe, społeczne)

- bodźce i wpływy środowiska, warunkujące i aktualizujące rozwój psychiki jednostki

- umyślne, celowe rozwijanie i kształtowanie przez nauczanie i wychowanie

 

Teoria 4 czynników:

1.        Genetyczne uwarunkowania rozwoju

2.        Środowiskowe uwarunkowania rozwoju

3.        Nauczanie i wychowanie  - wyznaczniki rozwoju

4.        Aktywność własna – wyznaczniki rozwoju

 

Rola dojrzewania i uczenia się

Dojrzewanie – te aspekty rozwoju, które sa niezależne od doświadczenia indywidualnego

Cechy filogenetyczne – gatunkowe

Uczenie się – proces prowadzący do zmian w zachowaniu na podłożu indywidualnego doświadczenia

 

! Okres sensytywny – największa podatność na bodźce danego rodzaju

 

Koncepcje rozwoju człowieka

NATYWIZM (racjonalizm genetyczny) – źródłem poznania jest rozum. Natywizm zakłada istnienie w umyśle ludzkim idei wrodzonych tzn. ,że rodzimy się już z pewnymi predyspozycjami i wiedzą i to stanowi najważniejszy czynnik rozwoju człowieka.

 

KONCEPCJA SPOŁECZNEGO ŚRODOWISKA ROZWOJU (Urie Bronfenbrenner 1979)

Rozwój jest wypadkową funkcjonowania jednostki w kontekście środowiska.

 

DYNAMICZNY INTERAKCJONIZM - rozwój jest wynikiem aktywnej i dwustronnej interakcji dziecka z otoczeniem społecznym i fizycznym.

 

Dziecko rozwija się dzięki: inicjowanej przez siebie aktywności oraz możliwościom stwarzanym przez środowisko.

 

PERIODYZACJA

Periodyzacja – podział życia człowieka  na okresy

1. Periodyzacja ma znaczenie porządkujące, podkreśla ciągłość rozwoju, a dzielimy na okresy żeby było łatwiej opisywać granice podziału nie są ustalone przypadkowo, ten pogląd jest bardziej powszechny.

2. rozwój ma charakter stadialny

 

Okresy rozwojowe

Stadium prenatalne – od poczęcia do urodzenia się dziecka

Wczesne dzieciństwo – od narodzin do 3 lat

Wiek niemowlęcy – 1 rok życia

Wiek poniemowlęcy – 2 i 3 rok życia

Średnie dzieciństwo 4-6 lat

Późne dzieciństwo ( wiek szkolny)

Adolescencja – okres dorastania

Wczesna dorosłość do 35/40 lat

Średnia dorosłość40- 65 lat

Późna dorosłość powyżej 65 lat

 

Strategie badawcze

 

1. Strategia badań poprzecznych

-Polega na badaniu grup ludzi w różnym wieku i porównywanie uzyskanych wyników

- każda osoba badana jest tylko raz

-  Badacz porównuje wyniki uzyskane od osób w różnym wieku i analizuje istniejące między nimi podobieństwa i różnice

Wady:

- nie jest kontrolowany wpływ zmiennej tj. przynależność do grupy pokoleniowej

- badacz nie kontroluje, w jakie interakcje ze sobą wchodziły zmienne w każdej z porównywanych grup do momentu badań oraz w trakcie

Zalety:

- wymagają niewielkiego nakładu czasu

 

2. strategia badan podłużnych

Badania tej samej grupy w kolejnych odstępach czasu.

Wady:

- kilkakrotne wykonywanie pomiarów jest czynnikiem zniekształcającym badanie.

- trudność w utrzymaniu początkowej liczebności grupy przy badaniach trwających dłuższy czas

- czasochłonne

Zalety:

- bierze pod uwagę zmienną rozwojową populacji

 

Metody badania rozwoju:

- eksperyment psychologiczny

- obserwacja psychologiczna

- wywiad- rozmowa

- ankieta

- kwestionariusz opisowy

- test rzadko stosowany dla małych dzieci

 

Urodziny Marleny 20! Starucha już jest :D

 

25/02/2013

 

Rozwój poznawczy – rozwój percepcyjny

DOTYK I BÓL

·          7 tyg. po poczęciu – reakcja na dotyk po stronie ust

·          14 – 15 tydzień po poczęciu – cała skóra staje się wrażliwa na dotyk

·          Koniec 1 r.ż. – rozpoznawania znanego przedmiotu za pomocą jedynie dotyku

WĘCH

·          6 dzień życia – rozpoznawanie matki po zapachu

·          Noworodek – odróżnianie przyjemnych i nieprzyjemnych zapachów

SMAK

·          2 godziny po urodzeniu – różnicowanie 4 podstawowych smaków (preferencja słodkiego)

·          4 miesiące – pojawia się preferencja smaku słonego

·          Po 60 r. ż. – często dochodzi do obniżenia wrażliwości na smaki związanego ze zmniejszeniem się liczby kubków smakowych

Dzieci maja więcej kubków smakowych dlatego częściej „grymaszą”

SŁUCH

·          25 tydzień po poczęciu – dziecko odbiera dźwięki

·          Noworodek – może słyszeć jedynie dźwięki głośniejsze od szeptu z odległości 135 cm

·          Wrażliwość słuchowa wzrasta tylko do wieku 10 lat

·          Już po 40 r. ż. Mogą pojawić się ubytki słuchu

·          Około 30% dorosłych w wieku 65 – 74 lat i 50% w wieku 75 – 79 lat ma różnego stopnia niedosłuch

DŹWIĘKI MOWY

·          Noworodki – wolą słuchać głosu kobiecego niż męskiego oraz jakiegokolwiek innego głosu ludzkiego zamiast innych dźwięków lub ciszy

·          Pierwsze 6 miesięcy – dzieci są zdolne do różnicowania dźwięków mowy języka innego niż ojczysty (zdolność ta zanika w ciągu kolejnych 6 miesięcy)

SŁUCH FONEMATYCZNY

·          Umiejętność identyfikowania słuchowego rozróżniania dźwięków mowy (fonemów) i słów dzięki dostrzeganiu cech odróżniających jedną głoskę od drugiej (np. bal – bar) przy jednoczesnym utożsamianiu różnych wymówień i cech głoski (np. szeptem – głośno, Niskiem – wysokim głosem)

·          Wrażliwość słuchowa w zakresie słuchu fonematycznego wzrasta w okresie przedszkolnym

·          Słuch fonematyczny stanowi podstawę opanowania umiejętności pisania i czytania

DŹWIĘKI MUZYKI

·          Między 4 – 7 miesiącem życia – niemowlęta odróżniają kołysankę od piosenki dla dorosłych

·          W okresie przedszkolnym wzrasta wrażliwość w zakresie słuchu muzycznego

·          75% dzieci w 5 r. ż. – rozpoznaje melodię

·          Imitowanie zasłyszanych melodii występuje już w 3 i 4 r. ż. ale dopiero pięciolatki zdolne są do utrzymania rytmu i tonacji melodii

WZROK

·          od 26 tyg po poczęciu – dziecko reaguje na nagłe oświetlenie brzucha

·          do 3 miesiąca – niemowlę widzi ostro na odległość ok. 20 – 30 cm

·          12 miesiąc – ostrość wzroku niemowlęcia dorównuje ostrości wzroku dorosłego

·          Do 40 r. ż. – pojawia się dalekowzroczność. Dorośli w tym wieku potrzebują silniejszego oświetlenia oraz dłuższego czasu na oswojenie się z ciemnością lub ostrym światłem

WIDZENIE GŁĘBI

·          Między 3 a 5 miesiącem pojawia się, a około 13 miesiąca rozwija się widzenie głębi

WIDZENIE BARW

·          Noworodek – odróżnia kolor czerwony od zielonego

·          3 miesiąc – niemowlęta odróżniają 4 podstawowe barwy, preferują czerwony i żółty

·          Między 6 a 14 r. ż. o 89% wzrasta zdolność różnicowania odcieni barw

WIDZENIE RELACJI

·          Między 1 a 3 miesiącem niemowlęta dokonują percepcyjnego grupowania elementów. Widzą organizację a nie tylko szczegóły obrazu

·          W tym okresie stają się bardziej zainteresowane oglądaniem zorganizowanych układów przestrzennych i twarzy, niż prostych układów wzrokowych i kontrastów

PERCEPCJA INTERMODALNA

·          Powiązania między modalnościami występują od urodzenia. W toku rozwoju utrwalają się i modyfikują

·          Współdziałanie wzroku i słuchu pojawia się po raz pierwszy w 2 miesiącu życia, ponownie daje o sobie znać w 5 miesiącu.

·          Współdziałanie dotyku i wzroku pojawia się w drugiej połowie 1 r. ż.

ZMIANY POJEMNOŚCI PAMIĘCI

·          Z wiekiem nie zmienia się pojemność sensorycznej i długotrwałej

·          Pamięć krótkotrwała wykazuje zmianę:

o          3 latek może zachować w pamięci 3 elementy informacji

o         8 – 12 latek może zatrzymać 6 elementów informacji

·          Człowiek dorosły może zachować w pamięci 7 (+/- 2) elementy informacji

STRATEGIA PAMIĘCIOWA

·          Każdy sposób stosowany przez ludzi w celu zapamiętania czegoś

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin