1.doc

(27 KB) Pobierz
Zasada pierwsza:

Zasada pierwsza:

,,Każde dziecko stanowi swoisty ,,mikrokosmos'' i wymaga
odkrycia drogi prowadzącej do jego wewnętrznego świata''


Każdy człowiek jest indywidualnością. Historia pedagogiki,
to historia nieudolnych prób oswajania tej indywidualności,
nadania jej ram i wypracowania metod jej opanowywania.

Jednak nie do końca to się udaje. Nie chcę przez to
powiedzieć, że nie ma ogólnych prawideł wychowania. Gdybym
bowiem tak napisał przeczyłbym sam sobie, tworząc niniejszy
kurs e-mailowy.

Ogólne zasady istnieją, tak jak istnieje obiektywna prawda
czy dobro. Niemniej nie zaprzeczając istnieniu ogólnych
prawideł, każde dziecko posiada swój własny świat, który
musimy odkryć i do którego musimy dotrzeć.

W tym sensie pedagogia jest nieustanną analizą
indywidualnych przypadków.

Od czasów starożytnych wiemy, iż natura daje człowiekowi
pewne zadatki, ale kultura (paideia) niezbędna jest do jej
uprawienia. Tak jak wspomniałem istnieją ogólne zasady
,,uprawy'', niemniej każde ,,pole'' wymaga specyficznej
pracy z uwagi na położenie czy wcześniejsze zaniedbania w
nawożeniu (por. ziemia jałowa). Zdarzają się też grunta
słabszej jakości...

Niekiedy można słyszeć rodziców, którzy nie mogą się
nadziwić, że ich dwoje  dzieci, dorastając w podobnych
warunkach, przy zastosowaniu niemal identycznych metod,
zachowuje się całkowicie odmiennie.

Jest to właśnie dowód na istnienie ,,dziecięcego
mikrokosmosu''.

Nad każdym młodym człowiekiem trzeba się pochylić i pomóc mu
pracować nad formowaniem indywidualnych sprawności, ale
musimy również zdać sobie sprawę, że ma on specyficzne tempo
rozwoju oraz dojrzewania fizycznego i moralnego.

Z tego względu konieczne będzie różnicowanie metody czy
technik formowania sprawności. Może się zdarzyć, że te,
które w przypadku określonych osób mają rację bytu, u innych
mogą po prostu nie zadziałać.

Jak widać praca pedagogiczna wymaga szczególnej
roztropności, a także cierpliwości i długomyślności.

Wniosek:

Istnieje konieczność różnicowania metody wychowawczych oraz
uwzględniania indywidualnego tempa rozwoju.

Pamiętajmy przy tym, że każde dziecko to odrębny
mikrokosmos, którego poznanie musi poprzedzać wszelkie
działania wychowawcze.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin