Zasada pierwsza:,,Każde dziecko stanowi swoisty ,,mikrokosmos'' i wymagaodkrycia drogi prowadzącej do jego wewnętrznego świata''Każdy człowiek jest indywidualnością. Historia pedagogiki,to historia nieudolnych prób oswajania tej indywidualności,nadania jej ram i wypracowania metod jej opanowywania.Jednak nie do końca to się udaje. Nie chcę przez topowiedzieć, że nie ma ogólnych prawideł wychowania. Gdybymbowiem tak napisał przeczyłbym sam sobie, tworząc niniejszykurs e-mailowy.Ogólne zasady istnieją, tak jak istnieje obiektywna prawdaczy dobro. Niemniej nie zaprzeczając istnieniu ogólnychprawideł, każde dziecko posiada swój własny świat, którymusimy odkryć i do którego musimy dotrzeć.W tym sensie pedagogia jest nieustanną analiząindywidualnych przypadków.Od czasów starożytnych wiemy, iż natura daje człowiekowipewne zadatki, ale kultura (paideia) niezbędna jest do jejuprawienia. Tak jak wspomniałem istnieją ogólne zasady,,uprawy'', niemniej każde ,,pole'' wymaga specyficznejpracy z uwagi na położenie czy wcześniejsze zaniedbania wnawożeniu (por. ziemia jałowa). Zdarzają się też gruntasłabszej jakości...Niekiedy można słyszeć rodziców, którzy nie mogą sięnadziwić, że ich dwoje dzieci, dorastając w podobnychwarunkach, przy zastosowaniu niemal identycznych metod,zachowuje się całkowicie odmiennie.Jest to właśnie dowód na istnienie ,,dziecięcegomikrokosmosu''.Nad każdym młodym człowiekiem trzeba się pochylić i pomóc mupracować nad formowaniem indywidualnych sprawności, alemusimy również zdać sobie sprawę, że ma on specyficzne temporozwoju oraz dojrzewania fizycznego i moralnego.Z tego względu konieczne będzie różnicowanie metody czytechnik formowania sprawności. Może się zdarzyć, że te,które w przypadku określonych osób mają rację bytu, u innychmogą po prostu nie zadziałać.Jak widać praca pedagogiczna wymaga szczególnejroztropności, a także cierpliwości i długomyślności.Wniosek:Istnieje konieczność różnicowania metody wychowawczych orazuwzględniania indywidualnego tempa rozwoju.Pamiętajmy przy tym, że każde dziecko to odrębnymikrokosmos, którego poznanie musi poprzedzać wszelkiedziałania wychowawcze.
majka75