franczyza---droga-do-sukcesu helion.pdf

(7455 KB) Pobierz
888138830.001.png
6
FRANCZYZA — DROGA DO SUKCESU
Rozdział 5. Przykłady franczyzodawców
— wybierz partnera dla siebie ..................169
5.1. 5àSec ..................................................................................... 169
5.2. A. Blikle ................................................................................. 171
5.3. Aryton .................................................................................... 174
5.4. Atlantic .................................................................................. 175
5.5. Big Star .................................................................................. 177
5.6. Biuro Nieruchomości Północ ................................................ 178
5.7. Bricomarché/Intermarché (Grupa Muszkieterów) ................ 179
5.8. Chata Polska .......................................................................... 181
5.9. Da Grasso .............................................................................. 182
5.10. Galeria Prezentów ................................................................. 183
5.11. Jean Louis David ................................................................... 185
5.12. Kukartka ................................................................................ 186
5.13. Kurcze Pieczone .................................................................... 188
5.14. McDonald’s ........................................................................... 189
5.15. Mr Hamburger ....................................................................... 191
5.16. Piotr i Paweł ........................................................................... 194
5.17. Pożegnanie z Afryką .............................................................. 195
5.18. Sphinx .................................................................................... 197
5.19. Telepizza ................................................................................ 198
5.20. Troll ....................................................................................... 200
ZAKOŃCZENIE ......................................................203
Rozdział 2.
Franczyza — podstawowe pojęcia
Franczyza daje wspaniałą możliwość prowadzenia biznesu z ludźmi,
którzy mają zarówno kapitał, jak i pasję do prowadzenia
własnej działalności.
2.1. Franczyza. Co to takiego?
Od dłuższego czasu na świecie, a od kilkunastu lat w Polsce coraz
częściej wśród przedstawicieli biznesu mówi się o franczyzie. Ob-
serwuje się, że wiele firm polskich i zagranicznych oferuje możliwość
prowadzenia działalności gospodarczej pod ich nazwą (marką). Zja-
wisko jest coraz bardziej powszechne z uwagi na to, że możemy
sprzedawać produkty najbardziej znanych firm świata, ale również,
w chwili osiągnięcia przez naszą firmę sukcesu, sprzedawać prawo
do oferowania przez inne firmy naszego produktu. Jak to wygląda
w praktyce. Przyjrzyjmy się poniższym sytuacjom.
SYTUACJA 1
Żona pana Kowalskiego chciałaby mieć butik z odzieżą w miejsco-
wości Z. Nie wie jednak, czy sprzedawać asortyment różnych firm,
czy raczej zdecydować się na produkty tylko jednej marki. Wstępna
analiza zalet i wad tych dwóch możliwych kierunków jej działania
pokazuje, że wybranie produktów jednej firmy powinno być dla niej
58
FRANCZYZA — DROGA DO SUKCESU
korzystniejsze. Dlaczego? Dlatego że przedsiębiorstwo X jest firmą
bardzo znaną na świecie oraz w Polsce i sprzedaż jego produktów
nie wymaga dodatkowych środków pieniężnych, które trzeba by wy-
łożyć na reklamę butiku, ponieważ stworzona przez nie marka jest
rozpoznawana przez tzw. grupę docelową (odbiorców). Ponadto pani
Kowalska nie ma doświadczenia w tej branży i istnieje prawdopo-
dobieństwo, że asortyment, który zakupi i będzie sprzedawać, nie
znajdzie swoich odbiorców. Decyzja o sprzedaży pod szyldem
firmy X wyrobów firmy X, czyli franczyza, wydaje się być tu naj-
właściwsza.
SYTUACJA 2
Pan Kowalski zajmuje się produkcją i sprzedażą butów. Pradziadek
oraz ojciec pana Kowalskiego byli szewcami i od lat prowadzili nie-
wielki zakład tuż przy domu, w którym klient mógł zamówić obu-
wie według własnego projektu. Jakość wykonania butów była bar-
dzo wysoka i z czasem oferta produktów zaczęła się powiększać, aż
pan Kowalski postanowił otworzyć sklep z butami własnych projek-
tów pod nazwą Obcasik. Po kilku latach właściciel otworzył drugi
sklep w miejscowości obok. Cechą charakterystyczną sklepu było
to, że jego wystrój oraz oferta produktowa były dokładnie takie same
w każdej z miejscowości. Po pewnym czasie firmy z innych miejsco-
wości zaczęły się zwracać do pana Kowalskiego z prośbą o pozwo-
lenie na sprzedaż jego obuwia. Otwieranie kolejnych punktów
sprzedaży przez pana Kowalskiego nie miało sensu, ponieważ nad-
zorowanie produkcji oraz sprzedaży w dwóch sklepach zajmowało
sporo czasu oraz pochłaniało znaczne środki finansowe. Stworzenie
sieci franczyzowej przez pana Kowalskiego spowodowało, że jego
marka stała się rozpoznawalna w całej Polsce, a on uzyskał dodat-
kowe źródło przychodu.
59
Franczyza — podstawowe pojęcia
Zaprezentowane powyżej sytuacje przedstawiają franczyzę
z dwóch stron: jego biorcy (przykład pani Kowalskiej) oraz jego
dawcy (przykład pana Kowalskiego).
Słowo franczyza, franchising lub franchise , pochodzi z języka an-
gielskiego i oznacza przywilej. Znane było również w języku fran-
cuskim — la franchise , początkowo również jako przywilej, a aktu-
alnie jako koncesja i zezwolenie. W Polsce od 2001 roku za zgodą
Rady Języka Polskiego używane jest słowo spolszczone — franczyza
(przyjęte również w tej książce), mimo to wiele osób stosuje nadal
wersję anglojęzyczną, która jednak sprawia trudności w wymawianiu.
DEFINICJA
Franczyza to długoterminowe, odpłatne udzielenie franczy-
zobiorcy pozwolenia, licencji, zgody na oferowanie produk-
tów lub świadczenie usług w imieniu franczyzodawcy oraz
używanie jego nazwy handlowej, znaku towarowego, logo
firmy, a także stosowanie przyjętych przez niego cen pro-
duktów.
Franczyza to koncepcja, która gwarantuje franczyzodaw-
cy sukces, a franczyzobiorcy pozwala minimalizować
ryzyko związane z prowadzeniem działalności.
Podstawowe pojęcia:
Franczyzodawca/franczyzer/franchisingodawca to osoba
fizyczna lub prawna, która jest prawnym właścicielem znaku
towarowego, nazwy handlowej, a także posiada szeroką
wiedzę na temat produkowanego towaru lub świadczonej
usługi bądź zna określone rozwiązania organizacyjno-
-zarządcze, które mogą być wykorzystane w innych
przedsiębiorstwach.
888138830.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin