Testy.docx

(46 KB) Pobierz

1

Pedagogika pracy - subdyscyplina naukowa, której przedmiotem badań są pedagogiczne aspekty relacji człowiek-wychowanie-praca.

Cztery działy pedagogiki pracy:

1.   kształcenie przedzawodowe

2.   kształcenie prozawodowe

3.   kształcenie zawodowe

4.   kształcenie ustawiczne dorosłych

Pedagogika pracy zajmuje się także problemami wychowawczymi i oświatowymi zakładów

pracy, a także bezrobociem.

Praca zawodowa obok zawodu i kwalifikacji zawodowych stanowi podstawową kategorię

pedagogiki pracy.

Praca zawodowa (ujecie wąskie) - składają się na nią czynności, które:

-  tworzą system wewnętrzny spójny

-  opierają się na określonej wiedzy i umiejętnościach

-  skierowane na wytworzenie pewnych przedmiotów lub usług

-  wykonywane są systematycznie i trwale

Praca zawodowa (ujęcie szersze) - oprócz czynności bierzemy pod uwagę także zewnętrzne warunki pracy, ramy organizacyjne, korzyści materialne, prestiż zawodu i inne elementy wpływające na proces i wyniki pracy zawodowej.

Pracę zawodową można badać w aspekcie:

-  pedagogiczym

-  psychologicznym

-  socjologicznym

-  prakseologicznym

-  medycznym

-  innych

Pracę człowieka można ujmować w aspekcie:

-  ekonomicznym

-  społecznym

-  politycznym

-  wychowawczym

-  fizjologiczno-psychologicznym

-  praca jako obiektywna potrzeba człowieka i niezbędny warunek jego rozwoju

-  czynnościowo-rzeczowym

Fizjologiczne konteksty myślenia o pracy człowieka:

-  uniwersalistyczny

-  chrześcijański

-  pragmatyczny
Funkcje pracy:

-  realizować, manifestować, rozwijać swoja osobowość

- praca jest   nakierowana   na  zmianę   świata  przyrodniczego   i   przyporządkowanie   go człowiekowi

-              praca jest jedną z głównych form udziału człowieka w życiu społecznym, jest działalnością
społeczną i kulturotwórczą

 

2

Problematyka kształcenia przedzawodowego.

1.   Wychowanie przez pracę.

2.   Kształcenie ogólnotechniczne.

3.   Orientacja i poradnictwo zawodowe.

Kształcenie ogólnotechniczne - Kształcenie zawodowe

3

Funkcje pedagogiki pracy:

       wychowawcza

       dydaktyczna

       społeczna

       badawcza

       inspiracyjna

Obszary działalności pedagogicznej:

       kształcenie przedzawodowe

       kształcenie prozawodowe

       kształcenie zawodowe

       kształcenie ustawiczne dorosłych (zakłady pracy)
T. Morr głosił idee wychowania przez pracę.

A w Polsce tę teorię głosił A. Frycz-Modrzewski.

S. Staszic przyczynił się do rozwoju szkolnictwa zawodowego.

Jastrzębski zapoczątkował humanistyczny nurt badań nad pracą ludzką.

Brzozowski twórcą filozofii czynu i pracy.

Prof. Nowacki twórcą pedagogiki pracy. Założyciel Instytutu Kształcenia Zawodowego.

Jako pierwszy wyróżnił 10 obszarów problemowych pedagogiki pracy.

Prof.  Wiatrowski współpracował  z prof.  Nowackim i jako  pierwszy wyróżnił działy

pedagogiki pracy.

Działy:

       pedagogika przedzawodowa

       pedagogika zawodowa

       pedagogika zakładu pracy
Kategorie pedagogiki pracy:

       praca zawodowa

       zawód

       kwalifikacje zawodowe
Rodzaje zawodów:

       wyuczony

       wykonywany
Prestiż zawodu:

       zarobki

       wykształcenie

       moda na zawód

       zapotrzebowanie

       warunki pracy

       przydatność
Kwalifikacje zawodowe:

       wiedza zawodowe

       umiejętności zawodowe

       motywacja zawodowa
4

Rozwój zawodowy - jest to proces przemian jakościowych człowieka warunkujących jego udział w procesach pracy zawodowej. Jego poziom warunkuje postępowanie człowieka w sytuacjach zawodowych wyrażone udziałem świadomości, rodzajem i stopniem aktywności oraz odpowiedzialności za podejmowanie zadania.

Z jakimi naukami współpracuje pedagogika pracy?

-              z naukami pedagogicznymi i z naukami o pracy

Nauki pedagogiczne współpracujące z pedagogiką pracy:

-  pedagogika ogólna

-  pedagogika społeczna

-  pedagogika specjalna

-  andragogika

-  dydaktyka

-  teoria wychowania

-  teoria kształcenia ustawicznego

Nauki o pracy współpracujące z pedagogiką pracy:

-  psychologia pracy

-  socjologia pracy

-  filozofia pracy

-  ekonomia

-  prakseologia

Wychowanie  przez  pracę  to  zamierzony  i  celowo  zorganizowany  rodzaj   działalności wychowawczej, którego cechę szczególną stanowi wykorzystywanie pracy w procesach oddziaływania na jednostkę i dokonywania zmian w jej osobowości.

Zadania wychowania przez pracę:

1.              doprowadzanie dzieci i młodzieży a także dorosłych do:

-         zdobycia podstaw wiedzy o pracy człowieka, ojej istocie i złożoności

-         rozumienie roli pracy w życiu każdego człowieka

-         przekonanie, iż praca stanowi nieodłączną właściwość, potrzebę i konieczność każdego
człowieka sprawnego fizycznie i psychicznie

2.              włączenie dzieci i młodzieży w nurt codziennej pracy ludzkiej i kształtowanie w ten
sposób:

-         podstawowych umiejętności pracy, w tym szczególnych umiejętności

-         odpowiedniego stosunku do pracy

-         kształtowanie cech charakteryzujących jednostki

-         kształtowanie kultury pracy

-         motywy moralno-społeczne (obywatelski obowiązek)

-         motywy ambicjonalne

-         motywy polityczno-osobiste

W toku wychowania przez prace kształtujemy cechy o charakterze:

        intelektualnym (wiedza, zainteresowania, zdolności, krytycjonizm wobec siebie i
własnej pracy)

        psychomotorycznym (umiejętności, sprawności, nawyki)

              społecznym (zadowolenie, duma z dobrze wykonywanej pracy)
Kształcenie ogólnotechniczne

Cele: (kształcenia ogólnotechnicznego)

-opracowanie wiadomości i umiejętności głównie indywidualnych pozwalających na opis i

ocenę wybranych zjawisk technicznych -rozwijać   określone   cechy   osobowości   (wyobraźnia,   odpowiedzialność,   dokładność,

pomysłowość)

-   pomaga w wyborze zawodu
Rola techniki:

-   komunikacja, informacja, medycyna, przemysł
Orientacja i poradnictwo - def

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin