Kultura fizuczna 20.03.12.docx

(26 KB) Pobierz

Kultura fizuczna 20.03.12

PODZIAŁ ĆWICZEN KSZTAŁTUJĄCYCH WG.PŁASZCZYZN RUCHU

·         Płaszczyzna strzałkowa: określa kierunek ruchów w przod i tył, nazwa pochodzi od szwa strzałkowego łączącego kości ciemieniowe.

·         Cel ćwiczeń:

Ø      Wyrobienie ruchomości w stawachmiedzy kręgowych w kierunku przednio- tylnym ( w kierunku lędźwiowym ku przodowi, w odcinku piersiowym ku tyłowi)

Ø      Wzmocnienie  i przykrucenie mięsni  dugich karku i grzbietu zmniejszających krzywiznę piersiowakregosłupa

Ø      Wzmocnienie mięsni brzucha

Ø      np.skłony tułowia w przod i tył w różnych pozycjach wyjściowych

 

·         Płaszczyzna czołowa: wuznacza kierunek ruchu na boki, zastosowana nazwa określa kierunek ruchu równoległego do czoła

·         Cel ćwiczeń:

Ø      Wyrobienie ruchomości w stawach miedzy kregami na boki

Ø      Wzmocnienie miesni długich kregoslupa i skośnych brzucha

Ø      np. skłony boczne w roznych pozycjach wyjściowych

 

·         Płaszczyzna poprzeczna przecina poprzecznie os pionowa ciała, określa kierunek ruchów jeko skręty tułowia

·         Cel cwiczen

Ø      Wyrobienie ruchomości w stawach miedzykregowych w czasie wykonywania obrotow wokół podluznej osi ciała

Ø      Wzmocnienie miesni skośnych brzucha i poprzeczne kręgosłupa

Ø      Np. skrety tułowia w roznych pozycjach wyjściowych

 

·         Płaszczyzna złozona : określa cw. Zlozone wykonane jako jednoczesne sklony i skrety

·         Celcwiczen:

Ø      Cel ruchu kombinowanego jako zgodny z celami omawianymi przy poprzednich płaszczyznach

Ø      Np. skrętoskłony w roznych pozycjach wyjściowych, pełzanie krążenia

 

·         Cw. Użytkowe (stosowane)

W grupie tych cwiczen wystepuja na podst. Czynności ruchowe, których doskonalenie jest z 1 pods. Zad. Wych. Fizycznego

 

ü      Chod i bieg

§         Sa to ćwiczenia o charakterze wybitnie użytkowym

§         Naleza do ruchow zautomatyzowanych których doskonalenie daje w efekcie ekonomie ruchow oraz umiejetnosci regulowania wysiłku

§         Oba ćwiczenia oddziałowuja kozystnie na czynności oddechowe

ü      Chód

Wyuczanie chodu ma 3 charaktery zależne od fazy w jakiej się odbywa:

§         W I okresie przewazaja elementy o charakterze rytmicznym i porządkowym ( doprowadza się do sprezystosci i lekkości chodu)

§         Rownolegle wdraza się dzieci  do chodu jako cw. Wytrzymałościowego

§         Następnie uczy się techniki chodu (właściwej koordynacji ruchow) czyli dokl. Wyczucia ruchu oraz umiejetnisci zanalizowania go

ü      Bieg

§         Jest wspaniałym srodkiem rozwoju, silnie oddzialywujacym na czynności całego organizmu, a przede wszystkim na prace układu krazenia i oddychania.

§         Wyrabia szybkość, wytrzymałość, lekkość, zrecznosc, estetykę ruchu

§         Prawidłowy bieg:

  • Lekko na palcach
  • Wychylenie tułowia do przodu
  • Zamknięte usta
  • Swobodne, naturalne ugiecie ramion w lokciach
  • Uginanie nog w kolanach

ü      Rodzaje zabaw bierznych:

§         Bieznie masowe- bieg z wymijaniem bez potracenia

§         Bieznie z el. Orientacji- wyrabiają szybka reakcje na bodźce słuchowe i wzrokowe

§         Bieznie z pościgiem- wymagają szybkiej orientacji, decyzji i zrecznosci ( pościg pozorowany- udajemy ze gonimy pościg z chwytaniem)

§         Wyścigi – maja na celu zwiększenie szybkości ruchu przez wspol zawodnictwo indywidualne i zawodowe

 

obok zabaw bieżnych wprowadza się tez na forme ruchu jako ćwiczenia

§         Bieg w jednym kierunku na wprost, na ob. Koła lub wężykiem z zatrzymaniem się na syg.

§         Bieg ze zmiena kierunku (wahadłowy) orzez wyhamowanie, zatrzymanie się na syg, czy omijanie przeszkod

§         Sztafety po prostej i luku, biegi do mety i z powrotem

§         Wyścigi w formie współzawodnictwa indywidualnego i zespołowego zwiększające szybkość przez emocje

ü      Rzuty

Maja charakter przedewszystkiem cwiczen zręcznościowych

Wymagają

§         Dobrej koordynacji ruchowej

§         Precyzji

§         Odpowiedniej sily rzutu

§         Celowości oka i reki

ü      Rzut polega na :

§         Odiwedzenie reki do tylu

§         Szybkim i z odpowiednia siła, przeniesienie do przodu

§         Otwarciem dloni w odpowiednimmomencie

ü      Rodzaje rzutow

§         Rzuty do celu- należy rozpoczynać od małych odleglosci, povczatkowy cel powinien być nieruchomy, z zmiejszamy pow. Cely

§         Rzuty na odleglosc- wymagają znacznej sily ramion. Najlepiej je stosować w terenie odkrytym

Oprócz wskazanych cwiczen i zabaw stosujemy także w tej grupie ćwiczenia:

§         Toczenia ( piłki obręczy)

§         Popychanie

§         Odbijanie

§         Kozłowanie piłki

Cwiczenia w rzucaniu stopniowo utrudnia się wprowadzając dodatkowe elementy ruchowe tj, klaskanie, obroty, rzuty pod kolanem itp.

ü      Skoki

Sa cw. Wszechstronnymi, b. intensywnymi

Wymagają:

§         Doskonałej koordynacji nerwowo ruchowej

§         Cw. Zręczność

§         Zdecydowanie

Wymagają  umiejętności dobrego odbicia i miękkiego, elastycznegoladowania, a skoki w dal i wzwyż jeszcze dodatkowego łączenia rozbiegu z odbiciem i ladowaniem

ü      Rozróżniamy

§         Skoki wolne- podst. Formami tych skokow sa: skok w dal, skok wzwyż, w głąb, skoki dosiężne, przez skakankę, i skoki podparte -  żabie, zajęcze i inne

§         Skoki mieszane- maja charakter skokow przyzadowych, przy czym wystepuje u nich zawsze moment krótkotrwałego podporu lub zwisu. Do skokow tych  najczęściej wykozystuje się  ławeczke gimnastyczna, skrzynie, przeszkody terenowe

§         Zwis- jest ćwiczeniem siłowym ramion- cały ciężar ciała spoczywa na rekach. Związany jest z duzymwysiłkiem potęgowanych jeszcze przez dołaczenie  dodatkowych:

o        Cw. Wykonywanych przez dana cz. Tułowia np. skórcze czy unoszenie nog

o        Czynna prace ramion ( np. podciąganie się na rekach)

Jest to cw wybitnie działające na  kregoslup (tak korektywnego wpływu nie posiada żadne z ćwiczeń)

ü      Połzwisy- jest łatwiejsza formą od zwisu przy polzwisie ciezar ciała jest częściowo utrzymywany przez ramiona i nogi wsparte na podlozu lub podtrzymywanie przez wspolcw.

ü      Wspinanie – cw. Silowe ramion, nog, tułowia o roznej intensywności pracy mięśniowej

Intensywność pracy mięśniowej wzrasta w zaleznosci od rodzaju przyrządu cw. Oraz od kogo w jakim stopniu w przemieszczaniu ciała współpracują nogi i ramiona

Do cw z elementami wspinania wykozystuje  się: drabinki, liny, belki, kraty

ü      Podpor – ta pozycja w której ciało a taki układ, ze lina barkow znajduje się powyżej pkt. Podparcia

ü      Cw. Równowagi –wymagaja dużej koncentracji uwagi, spokoju, opanowania

Są to czynności ruchowe często wykorzystywane  w zyciu codziennym. Ich zadanie to utrzymanie ciała w równowadze w utrudnionych warunkach, a także oswojenie w wysokoscia i wyzbycie się leku równowagi

ü      Cwiczenie rownowazne bez przyzadow- stosuje się je w roznych pozycjach wyjściowych

§         O zmniejszonej podstawie

o        Na palcach

o     &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin