KULTURA FIZYCZNA Z METODYKĄ 21.02.2012
KULTURA FIZYCZNA-(maciej Dernel)- obejmuje te wszystkie wartości, które wiążą się z fizyczną postacią i fizycznym funkcjonowaniem człowieka, zarówno w jego własnym subiektywnym odczuciu jak też w obrazie społecznie zobiektywizowanym
Wartości te odnoszą się do zdrowia, budowy i postawy ciała, odporności, wydolności i sprawności.Wartości te mają charakter dynamiczny- człowiek ma duży wpływ na te wartości
Kształtowanie postawy -> to zadania dla nauczycieli. Prowadzący zajęcia ruchowe odnoszą 3 aspekty:
· Poznawczy- odnosi się do wiedzy z danego zakresu
· Sfera emocjonalno- motywacyjna – motywacja człowieka –wykształcenie chęci podejmowania działań w kierunku poprawy zdrowia
· Czynnik behawioralny- jest związany z konkretnym działaniem
Szkoła ma obowiązek stwarzania warunków do realizowania określonych zadań :
· Kształtowanie nawyków higieniczno-zdrowotnych
· Hartowanie ogranizmu
· Kształtowanie prawidłowej postawy , rozwijanie i doskonalenie podstawowych czynności ruchowym przydatnych w życiu codziennym: chód, bieg, skok, rzut, wspinanie, utrzymanie równowagi
· Inspirowanie samodzielnej działalności ruchowej dziecka w domu i środowisku rówieśniczym w czasie wolnym
· Wdrażanie dzieci do pożytecznego organizowania sobie wolnego czasu,do podejmowania różnych zadań ruchowych w sposób twórczy i samodzielny
· Wzbudzanie zamiłowania do różnorodnych form rekreacji ruchowej
· Kształtowanie i rozwijanie pozytywnych cech charakteru ( śmiałośc, inicjatywa, opanowanie, wytrwałość w dążeniu do celu)
EDUKACJA FIZYCZNA- to intencjonalny przekaz wzorów i wartości z pokolenia na pokolenie i obejmuje zarówno proces fizycznego kształcenia jak i fizyczne wychowanie
FIZYCZNE KSZTAŁCENIE- to kształtowanie kompetencji instrumentalnych ucznie w zakresie dbałości o ciało (usprawnianie fizyczne organizmu
FIZYCZNE WYCHOWANIE- kształtowanie kompetencji aksjologicznych ucznia. Obejmujących wychowanie do życia w społeczeństwie i rodzinie oraz kształtowanie postaw :prospołeczne, prosomatyczne, prozdrowotne
Kultura fizyczna – zmierza do całościowego wchowania fizycznego dziecka
FUNKCJEKULTURY FIZYCZNEJ:
· STYMULACYJNA-stymulacja to pobudzenie procesów rozwojowych ma aspekt biologiczny rozwoju człowieka. Odbywa się przy udziale stymulatorów-> czynniki wpływające pobudzająco na rozwój i funkcjonowanie człowieka . rodzaje stymulatorów:
o Biologiczne-ruch- główny stymulator, pociąga za sobą doskonalenie czynności i funkcji pracujących narządów, wzmacnianie organizmu dziecka, usprawnienia wszystkich układów
o Społeczne- np.warunki ekonomiczne( rodzina) poziom pedagogicznej świadomości rodziców, różnorodne wzory ruchowe
· ADAPTACYJNA- adaptacja- przystosowanie. Polega na kształtowaniu zdoności przystosowawczych ustroju do zmieniających się warunków życia, do środowiska materialnego i społecznego, właściwości klimatu, do pokonywania trudności
Formy rozwoju zdolności adaptacyjnej:
· Hartowanie- podwyższanie granic tolerancji ustroju na bodźce i czynniki oddziałujące na organizm ze strony środowiska a także na bodźce psychiczne
· Przystosowanie do wysiłku fizycznego- (kondycja czyli tolerancja wysiłkowa)- systematyczny udział w zajęciach ruchowych, poprzez podejmowanie działalności rekreacyjno- sportowej, przez udział w imprezach sportowych, turystycznych
· Przystosowanie do zatrutego środowiska naturalnego- zajęcia wychowania fizycznego jak najczęściej prowadzone w warunkach czystych
· Przystosowanie do środowiska społecznego- uspołecznienie dziecka-zajęcia ruchowe są do tego idealną okazją ( współpraca z partnerem , przystosowanie do grupy)
KOMPENSACJA- wyrównywanie, przywracanie względnej harmonii rozwojowej utraconej na skutek długiego pozostawiania w bezruchu. Uczestniczenie w różnych formach rekreacji
KOREKTYWNA- związana jest z naprawianiem wrodzonych i nabytych wad postawy za pomocą systematycznie i racjonalnie prowadzonych ćwiczeń fizycznych.
coliberek44