KULTURA FIZYCZNA Z METODYKĄ 21.02,12.docx

(16 KB) Pobierz

KULTURA FIZYCZNA Z METODYKĄ 21.02.2012             

KULTURA FIZYCZNA-(maciej Dernel)- obejmuje te wszystkie wartości, które wiążą się z fizyczną postacią  i fizycznym funkcjonowaniem człowieka, zarówno w jego własnym subiektywnym odczuciu jak też w obrazie społecznie zobiektywizowanym

Wartości te odnoszą się do zdrowia, budowy i postawy ciała, odporności, wydolności i sprawności.Wartości te mają charakter dynamiczny- człowiek ma duży wpływ na te wartości

Kształtowanie postawy -> to zadania dla nauczycieli. Prowadzący zajęcia ruchowe odnoszą 3 aspekty:

·         Poznawczy- odnosi się do wiedzy z danego zakresu

·         Sfera emocjonalno-  motywacyjna – motywacja człowieka –wykształcenie chęci podejmowania działań w kierunku poprawy zdrowia

·         Czynnik behawioralny- jest związany z konkretnym działaniem

Szkoła ma obowiązek stwarzania warunków do realizowania określonych zadań :

·         Kształtowanie nawyków higieniczno-zdrowotnych

·         Hartowanie ogranizmu

·         Kształtowanie prawidłowej postawy , rozwijanie i doskonalenie podstawowych czynności ruchowym przydatnych w życiu codziennym: chód, bieg, skok, rzut, wspinanie, utrzymanie równowagi

·         Inspirowanie samodzielnej działalności ruchowej dziecka w domu i środowisku rówieśniczym w czasie wolnym

·         Wdrażanie dzieci  do pożytecznego organizowania sobie wolnego czasu,do podejmowania różnych zadań ruchowych w sposób twórczy  i samodzielny

·         Wzbudzanie zamiłowania do różnorodnych form rekreacji ruchowej

·         Kształtowanie i rozwijanie pozytywnych cech charakteru ( śmiałośc, inicjatywa, opanowanie, wytrwałość w dążeniu do celu)

EDUKACJA FIZYCZNA- to intencjonalny przekaz wzorów i wartości z pokolenia na pokolenie i obejmuje zarówno proces fizycznego kształcenia  jak i fizyczne wychowanie

FIZYCZNE KSZTAŁCENIE- to kształtowanie kompetencji  instrumentalnych ucznie w zakresie dbałości o ciało (usprawnianie fizyczne organizmu

FIZYCZNE WYCHOWANIE- kształtowanie kompetencji aksjologicznych ucznia. Obejmujących wychowanie do życia w społeczeństwie i rodzinie oraz kształtowanie postaw :prospołeczne, prosomatyczne, prozdrowotne

Kultura fizyczna – zmierza do całościowego wchowania fizycznego dziecka

FUNKCJEKULTURY FIZYCZNEJ:

·         STYMULACYJNA-stymulacja to pobudzenie procesów rozwojowych ma aspekt biologiczny rozwoju człowieka. Odbywa się przy udziale stymulatorów-> czynniki wpływające pobudzająco na rozwój i funkcjonowanie człowieka . rodzaje stymulatorów:

o        Biologiczne-ruch- główny stymulator, pociąga za sobą doskonalenie czynności i funkcji pracujących narządów, wzmacnianie organizmu dziecka, usprawnienia wszystkich układów

o        Społeczne- np.warunki ekonomiczne( rodzina) poziom pedagogicznej  świadomości rodziców, różnorodne wzory ruchowe

·         ADAPTACYJNA- adaptacja- przystosowanie. Polega na kształtowaniu zdoności przystosowawczych ustroju do zmieniających się warunków życia, do środowiska materialnego i społecznego, właściwości klimatu, do pokonywania trudności

Formy rozwoju zdolności adaptacyjnej:

·         Hartowanie- podwyższanie granic tolerancji ustroju na bodźce  i czynniki oddziałujące na organizm ze strony środowiska  a także na bodźce psychiczne

·         Przystosowanie do wysiłku fizycznego- (kondycja czyli tolerancja wysiłkowa)- systematyczny udział w zajęciach ruchowych, poprzez podejmowanie działalności  rekreacyjno- sportowej, przez udział w imprezach sportowych, turystycznych

·         Przystosowanie do zatrutego środowiska naturalnego- zajęcia wychowania fizycznego jak najczęściej prowadzone w warunkach czystych

·         Przystosowanie do środowiska społecznego- uspołecznienie dziecka-zajęcia ruchowe są do tego idealną okazją ( współpraca z partnerem , przystosowanie do grupy)

 

 

KOMPENSACJA- wyrównywanie, przywracanie względnej harmonii rozwojowej utraconej na skutek długiego pozostawiania w bezruchu. Uczestniczenie w różnych formach rekreacji

KOREKTYWNA- związana jest z naprawianiem wrodzonych i nabytych wad postawy za pomocą systematycznie i racjonalnie prowadzonych ćwiczeń fizycznych.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin