13. Geneza i rozwój oratorium w okresie baroku.
1. Oratorium:
- nie jest formą liturgiczną
- oratorio – sala przeznaczona do wspólnych modlitw, gdzie odbywały się nabożeństwa
- inicjatorem nabożeństw był w połowie XVI wieku Filippo Neri
- na ukształtowanie oratorium miały wpływ przedstawienia o treści religijnej: dramaty liturgiczne, misteria – podstawę opracowania stanowiły tematycznie zamknięte sceny z Biblii, historie świętych i sceny alegoryczne
- utwór epicki(akcja opowiadana jest)
- treść religijna, oratoria świeckie należą do rzadkości, pojawią się dopiero w XVIII i XIX wieku
- forma statyczna(brak ruchu scenicznego, brak atrybutów dodatkowych scenicznych)
- większy udział chóru – konsekwencją faktura polifoniczna 2- lub 3częściowość
- pierwsze oratorium powstało w 1600 roku w Rzymie – utwór Emilia de Cavalieriego Rappresentazione di Anima e di Corpo (Przedstawienie Duszy i Ciała) – charakter moralizatorski, wyrażają ją postacie alegoryczne, występuje np. Czas, Rozum, alegoryczne osoby mają powierzone partie solowe, zespołowe i chóralne, trzyaktowe dzieło
- jako forma cykliczna oratorium składa się z 2 lub 3 dużych części, z których każda wykazuje wewnętrzny podział na numery muzyczne, tj. recytatywy, arie, ansamble, chóry i fragmenty instrumentalne
2. Oratorium we Włoszech:
- dwa typy oratorium: łacińskie (oratoria latine) i ludowe (oratorio volgare)
- oratoria łacińskie – dużą rolę odgrywają chóry
- oratoria ludowe – silnie oddziaływała opera, partie solowe, początkowo rozwijają się we Włoszech, z czasem pojawiły się w innych językach narodowych
- wyróżnik oratorium – narrator, nazywany testo (wł. świadek)
3. Oratorium Haendla:
- ponad 20 oratoriów
- tematyka biblijna (Saul, Izrael w Egipcie, Samson, Jephta)
- tematyka mitologiczna
- rola polifonii została zredukowana na rzecz faktury łączącej polifonię z homofonią
- powiększanie obsady wykonawczej, zarówno liczby instrumentalistów, jak i chórzystów, nie było w zgodzie z ówczesną praktyką wykonawczą i z charakterem dzieł (np. zespół chóru i orkiestry w Mesjaszu za życia kompozytora nie przekraczał łącznie 60 osób).
- pierwsze oratoria — La Resurrezione (Zmartwychwstanie, 1707) oraz II trionfo del Tempo e del Disinganno (Triumf Czasu i Rozczarowania, 1708) — powstały podczas pierwszego pobytu Handla we Włoszech
- najwięcej dzieł powstało w latach trzydziestych co wiąże się ze słabnącą pozycją opery
- podobieństwa między operą, a oratorium u Haendla: 3-aktowa budowa, podobne rodzaje recytatywów[1] i arii da capo[2], uwertury[3], rozbudowane partie instrumentalne oraz muzyczne przedstawianie postaci
- różnice między operą, a oratorium u Haendla: rola chóru, monumentalne chóry w oratoriach podporządkowane celom wyrazowym, czasami chór spełnia funkcję chóru antycznego, komentującego akcję dramatu, głosu wspólnoty wiernych – bierze udział w akcji
- sposób opracowania fragmentu chóralnego pozostaje w ścisłym związku z jego charakterem, który może być hymniczny, błagalny, dramatyczny, opisowy czy wreszcie modlitewny
- chóry odgrywają rolę formalną, zamykając i otwierając poszczególne części utworu
- odmiennym rodzajom chórów towarzyszy rozmaitość środków fakturalnych – potężne słupy harmoniczne, chóry jako ruchome płaszczyzny kontrapunktyczne, nawarstwione jedna na drugą
- łączenie ustępów solowych i chóralnych, partia chóralna występująca po arii opiera się na wspólnym materiale tematycznym – duże kulminacje wyrazowe przy zachowaniu spójności
- 3 różne układy chóralne: a cappella, z instrumentami colla parte, tj. dublującymi głosy chóru, a także chóry z samodzielnymi partiami instrumentalnymi, przy czym kompozytor stosuje czasem kombinacje tych układów
- liczba głosów w partiach chóralnych jest zróżnicowana, dostosowana do potrzeb wyrazowych, od układu jednogłosowego po 8głosowe
- w celu urozmaicenia brzmienia wprowadzanie chórów 5- i 6głosowych, dokonując ich wewnętrznego podziału na mniejsze układy
- najliczniej reprezentowane chóry 4głosowe
- bohaterowie przedstawiani na sposób operowy – postacie o zindywidualizowanych osobowościach
- wpływy kantaty – w oratoriach o tematyce alegorycznej, pozbawionych akcji dramatycznej np. Uczta Aleksandra, Triumf Czasu i Prawdy
- Triumf Czasu i Prawdy to ostatnie oratorium Haendla, nowa, angielska, znacznie bardziej dojrzała muzycznie wersja młodzieńczego oratorium Triumf Czasu i Rozczarowania, 1707
- przejście od włoskiego oratorium solowego do monumentalnego dramatu chóralnego
- powrót do jednego z najwcześniejszych dzieł operowych równocześnie nasuwa symboliczne skojarzenie początku i końca
4. Oratorium Mesjasz:
- Mesjasz – dramatyczna opowieść o życiu i śmierci i posłannictwie Zbawiciela, oparta na różnych tekstach ze Starego i Nowego Testamentu, uniwersalność polega na syntezie stylów, powiązanie niemieckiej polifonii z włoskimi ariami i chórami homofonicznymi, wplótł angielskie anthems[4], zastosował typowe dla stylu francuskiego elementy ilustracyjne
- 1741 – Mesjasz, wersety i większe fragmenty Starego i Nowego Testamentu, trzy części utworu odpowiadają poszczególnym fazom życia Mesjasza-Zbawiciela: pierwsza zapowiada nadejście Mesjasza, druga mówi o jego życiu, śmierci i Zmartwychwstaniu, a trzecia — o zbawieniu ludzkości
- Mesjasz jak inne oratoria nie jest utworem liturgicznym
- w Mesjaszu – idea oratorium jako dzieła pojmowanego religijnie
- oratoryjny epos – oprócz Mesjasza nie występują inne postacie
- w utworze obok chóru i orkiestry występuje kwartet solistów (sopran, alt, tenor, bas), pełni on funkcję narratora opowiadającego dzieje Mesjasza
- łączenie lub mocne przeciwstawianie partii solowych i chóralnych zgrupowanych w tym samym obrazie gwarantuje utworowi duży dynamizm wyrazowy
- spośród 21 partii chóralnych szczególne wrażenie wywiera radosny śpiew Alleluja, obwieszczający Zmartwychwstanie i zamykający drugą część oratorium
- w obrębie partii chóralnej Alleluja znalazły zastosowanie dwa 4-głosowe fugata[5], każde z nich oparte jest na innym temacie, przy czym w niektórych pokazach tematu głosy wzmacniane są innymi głosami wokalnymi w unisonie lub w oktawach, niezależnie od zdwojenia instrumentalnego
- zakończenie oratorium: fuga Amen, w którą włączają się wszystkie głosy i instrumenty
5. Giacomo Carissimi i oratorium:
- Carissimi – kapelmistrz jezuickiego kościoła w Rzymie
- oratoria zachowane Carissimiego przedstawiają sceny ze Starego Testamentu (np. Jephte, Jonas, Balthasar, Abraham et Isaac), utwory należą do typu oratorium łacińskiego, dramatyczna oś struktury dzieła spoczywa na chórach
- spotęgowanie efektu dramatycznego przez wprowadzanie dużych zespołów chóralnych i powiększaniu liczby do dwóch, nawet 3.
6. Marc Antonie Charpentier:
- uczeń Carissimiego
- oratoria o tematyce zaczerpniętej ze Starego Testamentu
- francuz
- oratorium Le Reniement de St. Pierre (.Skarga św. Piotra) uznane za najwybitniejsze
7. Niemiecka twórczość oratoryjna:
- w 2 połowie XVII wieku powstawała pod wpływem tradycji włoskich
- Heinrich Schutz, uczeń Carissimiego podczas pobytu w Rzymie, najbardziej spójny dramatycznie utwór Die sieben Worte Jesu am Kreutze (Siedem stów Chrystusa na krzyżu) z 1645 roku
- oratoryjne dialogi w języku łacińskim pielęgnował Kacper Fórster (David, Holofernes), oratoryjny dialog to forma, nie technika dialogowania w ramach oratorium, nazywany także dialogo, dialogus, zbliżony jest do oratorium w początkowym okresie rozwoju, w którym treść utworu była przekazywana przez kilka osób w sposób dialogowany
8. Twórczość oratoryjna w innych ośrodkach:
- kompozytorzy austriaccy wzorowali się na oratorium włoskim i wykorzystywali włoskie teksty
- w Wiedniu powstał szczególny typ oratorium — sepolcro, przewidziany do wykonania podczas Wielkiego Tygodnia, nawiązujący do średniowiecznych dialogów wielkanocnych. Akcja sepolcro odtwarzana była w kościele przed Grobem Chrystusa. Ten element sceniczny można uznać za wyraźny wpływ opery
- Bach skomponował dwa rozbudowane oratoria o tematyce związanej z największymi świętami roku kościelnego — Weihnachts-Oratorium (Oratorium na Boże Narodzenie) oraz Oster-Oratorium (Oratorium Wielkanocne). Dzieła Bacha wykazują silny związek z kantatami, zarówno pod względem archi-tektoniki, jak i samego materiału muzycznego
.
[1] śpiew mówiony, melorecytacja, sposób mówienia na określonej wysokości dźwięku
[2] aria trzyczęściowa o budowie ABA, szczególnie rozwinęła się w szkole neapolitańskiej
[3] wstęp do opery, operetki lub innego dzieła muzyczno-scenicznego, grany przez orkiestrę
[4] XVI, motety z tekstem angielskim, na wzór utworów z kontynentu
[5] fragment utworu homofonicznego, wykorzystujący techniki typowe dla fugi, zwłaszcza imitację tematu w kolejnych głosach
kujawama