Edyta Duda-Piechaczek analiza i planowanie finansowe helion.pdf

(6285 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Analiza i planowanie
finansowe
Autor: Edyta Duda-Piechaczek
ISBN: 978-83-246-0431-9
Format: A5, stron: 152
Zaplanuj przyszĀoľě finansowĴ swojej firmy
Wskałniki mwiĴ prawdķ o:
¤ bezpieczeĺstwie finansowym Twojej firmy, jej kontrahentw i spĀek,
w ktre inwestujesz
¤ sprawnoľci, z jakĴ firma obraca gotwkĴ, zapasami, naleŃnoľciami
i zobowiĴzaniami
¤ zdolnoľci kredytowej firmy oraz jej kondycji w oczach klientw, dostawcw
i inwestorw
Przeľwietl finanse swojej firmy i opracuj plan ich poprawy. Temu sĀuŃy ta ksiĴŃka.
Znajdziesz w niej najczķľciej uŃywane, sprawdzone wskałniki finansowe wraz
z instrukcjĴ ich stosowania. Dowiesz siķ, jak obliczyě rzeczywiste koszty zaciĴgania
kredytw oraz pozyskiwania kapitaĀu od inwestorw i kontrahentw. Ocenisz swoje
przedsiķbiorstwo wedĀug powszechnie akceptowanych standardw obowiĴzujĴcych
w ľwiecie finansw. Dowiesz siķ, jak TwojĴ firmķ postrzegajĴ ci, od ktrych jesteľ
zaleŃny. Zbadasz wiarygodnoľě finansowĴ swoich partnerw w biznesie.
Sprawozdania finansowe Ï bilans, rachunek zyskw i strat oraz rachunek przepĀyww
pieniķŃnych -- mwiĴ najwiķcej tym, ktrzy dobrze znajĴ analizķ finansowĴ. Ta wiedza
pomaga przewidywaě przyszĀoľě firm na rynku. Ma solidne podstawy naukowe i dziķki
ksiĴŃkom takim jak ta nie jest zarezerwowana tylko dla wĴskiej grupy ekspertw
od finansw.
¤ WyŃsza pĀynnoľě, rentownoľě czy bezpieczeĺstwo: na co poĀoŃyě nacisk
w planie finansowym?
¤ Ktrych kontrahentw kredytowaě, a ktrych nie?
¤ Co poprawiě w finansach firmy, aby dostawcy, banki i klienci lepiej jĴ oceniali?
¤ Czy moŃesz pozwoliě sobie na wzrost kosztw staĀych i zobowiĴzaĺ?
¤ Czy gdyby dziľ Twoja firma weszĀa na gieĀdķ, inwestorzy kupiliby jej akcje?
865445739.051.png 865445739.062.png 865445739.073.png 865445739.083.png 865445739.001.png 865445739.002.png 865445739.003.png 865445739.004.png 865445739.005.png 865445739.006.png 865445739.007.png 865445739.008.png 865445739.009.png 865445739.010.png 865445739.011.png 865445739.012.png 865445739.013.png 865445739.014.png 865445739.015.png 865445739.016.png 865445739.017.png 865445739.018.png 865445739.019.png 865445739.020.png 865445739.021.png 865445739.022.png 865445739.023.png 865445739.024.png 865445739.025.png 865445739.026.png 865445739.027.png 865445739.028.png 865445739.029.png 865445739.030.png 865445739.031.png 865445739.032.png 865445739.033.png 865445739.034.png 865445739.035.png 865445739.036.png 865445739.037.png 865445739.038.png 865445739.039.png 865445739.040.png 865445739.041.png 865445739.042.png 865445739.043.png 865445739.044.png 865445739.045.png 865445739.046.png 865445739.047.png 865445739.048.png 865445739.049.png 865445739.050.png 865445739.052.png 865445739.053.png 865445739.054.png 865445739.055.png 865445739.056.png 865445739.057.png 865445739.058.png 865445739.059.png 865445739.060.png 865445739.061.png 865445739.063.png 865445739.064.png 865445739.065.png 865445739.066.png 865445739.067.png 865445739.068.png 865445739.069.png 865445739.070.png 865445739.071.png 865445739.072.png 865445739.074.png 865445739.075.png 865445739.076.png 865445739.077.png 865445739.078.png 865445739.079.png
SPIS TREŚCI
WSTĘP
7
ROZDZIAŁ 1. PLANOWANIE FINANSOWE
9
1.1. Istota planowania finansowego w przedsiębiorstwie
9
1.2. Etapy planowania
17
1.3. Hierarchia planów organizacyjnych
19
1.3.1. Planowanie strategiczne
25
1.3.2. Planowanie operacyjne
29
1.4. Planowanie finansowe
33
ROZDZIAŁ 2. ANALIZA FINANSOWA
43
2.1. Przedmiot i zakres analizy finansowej
43
2.2. Metody stosowane w analizie finansowej
46
ROZDZIAŁ 3. SPRAWOZDANIA FINANSOWE
53
3.1. Sprawozdania finansowe i ich analiza wstępna
53
3.1.1.
Analiza bilansu przedsiębiorstwa
55
3.1.2. Analiza rachunku zysku i strat
60
3.2. Analiza wskaźnikowa
61
3.2.1. Wskaźniki płynności finansowej
63
3.2.2. Wskaźniki zadłużenia
66
3.2.3. Wskaźniki efektywności
68
865445739.080.png 865445739.081.png 865445739.082.png
 
4
|
ANALIZA I PLANOWANIE FINANSOWE
3.2.4. Wskaźniki rentowności
70
3.2.5. Wskaźniki wartości rynkowej
71
3.3. Model du Ponta
72
3.4. Dźwignia operacyjna
73
3.5. Dźwignia finansowa (DFL)
74
3.6. Dźwignia łączna (DTL)
75
3.7. Próg rentowności
77
ROZDZIAŁ 4. DŁUGOTERMINOWE ŹRÓDŁA
FINANSOWANIA
79
4.1. Finansowanie długoterminowe
80
4.1.1.
Długoterminowe kredyty bankowe i pożyczki
81
4.1.2. Emisja obligacji jako alternatywa dla kredytu
86
4.1.3. Leasing
89
ROZDZIAŁ 5. FINANSOWANIE
KRÓTKOTERMINOWE
105
5.1. Kredyt w rachunku bieżącym
106
5.2. Kredyt w rachunku kredytowym
108
5.3. Kredyty wekslowe
111
5.4. Kredyt lombardowy
116
5.5. Kredyt kupiecki
119
ROZDZIAŁ 6. FORFAITING
123
6.1. Rodzaje forfaitingu
125
6.2. Zalety i wady forfaitingu
127
ROZDZIAŁ 7. KOSZTY POZYSKIWANIA
KAPITAŁU
129
7.1. Koszt kapitału obcego
130
7.2. Koszt kapitału własnego
131
7.3. Koszt akcji uprzywilejowanych
132
Przykład 7.3.1.
132
Przykład 7.3.2.
133
7.4. Koszt zysków zatrzymanych
134
Przykład 7.4.1.
136
Przykład 7.4.2.
137
Przykład 7.4.3.
138
7.5. Koszt nowej emisji akcji zwykłych
138
Przykład 7.5.1.
139
Przykład 7.5.2.
140
|
5
SPIS TREŚ CI
7.6. Średni ważony koszt kapitału
142
Przykład 7.6.1.
142
Przykład 7.6.2.
142
7.7. Krańcowy koszt kapitału
144
Przykład 7.7.1.
144
Przykład 7.7.2.
146
SKOROWIDZ
147
ROZDZIAŁ 4.
DŁUGOTERMINOWE
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA
Rozdział 4. Długoterminowe źródła finansowania
Rozwój przedsiębiorstwa z wykorzystaniem kapitałów obcych
zyskuje coraz więcej zwolenników. Finansowanie za pomocą ka-
pitału obcego daje bowiem efekt dźwigni finansowej. Przed-
siębiorstwo zaciąga pożyczki, by sfinansować swój rozwój — po-
siadając większe zasoby kapitałowe, może szybciej zdobywać no-
wych klientów i sprawniej prowadzić ich obsługę. W konsekwencji
firma osiąga lepsze wyniki finansowe aniżeli przedsiębiorstwo,
które rozwija się wyłącznie za pomocą własnych pieniędzy. W pierw-
szym etapie skorzystanie z kapitału obcego daje przejściowe po-
gorszenie wskaźników, po czym — w przypadku prawidłowego
wykorzystania pieniędzy — sytuacja wyraźnie poprawia się.
Jednakże możliwości pozyskiwania kapitału obcego nie są
jednakowe dla wszystkich przedsiębiorstw. Można sądzić, że naj-
łatwiej uzyskują kapitał spółki kapitałowe notowane na giełdzie
i osiągające dobre wyniki finansowe, wyrażające się między in-
nymi płynnością finansową i wysokim wskaźnikiem zyskowności
865445739.084.png 865445739.085.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin