V.Grossi. L Ladaria. B. Sesboue Człowiek i jego zbawienie.pdf
(
2781 KB
)
Pobierz
CZŁOWIEK I JEGO ZBAWIENIE
Vittorino Grossi, Luis F. Ladaria SJ, Philippe
Lécrivain SJ, Bernard Sesboüé SJ
Antropologia chrześcijańska stworzenie, grzech pierwotny usprawiedliwienie i łaska,
rzeczy ostateczne Etyka chrześcijańska od „autorytetów” do Magisterium
WYKAZ SKRÓTÓW
5
PREZENTACJA
9
Antropologia dogmatyczna 9
Antropologia moralna 10
Augustyn z Hippony i Tomasz z Akwinu 11
Nauczanie soborowe i nauczanie papieskie 12
CZĘŚĆ PIERWSZA.
CZŁOWIEK WOBEC BOGA
ALBO ANTROPOLOGIA CHRZEŚCIJAŃSKA
15
WPROWADZENIE. STWORZENIE, ZBAWIENIE, UWIELBIENIE
17
1. Stworzenie podporą zbawienia
18
2. Od stworzenia do zbawienia
20
3. Od stworzenia do laski
23
ROZDZIAŁ PIERWSZY. STWORZENIE NIEBA I ZIEMI
27
Między monizmem a fualizmem 28
Stworzenie, misterium religijne i chrześcijańskie 29
I. WIARA W STWORZENIE U OJCÓW KOŚCIOŁA
30
1. Zadziwienie wobec stworzenia: ojcowie apostolscy
30
2. Apologeci i wieczność materii
33
Stwórcze pośrednictwo Słowa 36
3. Walka z gnostyckim dualizmem: od Ireneusza do Tertuliana
38
Stwórcza hojność Trójcy u Ireneusza 38
Bóg i stworzenie materii u Tertuliana 41
4. Dialog z filozofią: Klemens Aleksandryjski i Orygenes
42
5. Stworzenie w symbolu nicejskim
44
6. W IV wieku na wschodzie: stworzenie, dzieło trynitarne
45
7. Augustyn i walka z manicheizmem
47
Stworzenia duchowe, aniołowie 49
Mocne punkty myśli Augustyna 50
8. Wypowiedzi soborowe końca epoki patrystycznej
51
9. Wiara chrześcijańska i neoplatonizm
52
Światło Boże opromienia hierarchię bytów: Pseudo-Dionizy 52
Przyczyny pierwotne u lana Szkota Eriugeny 54
II. DOKTRYNA STWORZENIA W ŚREDNIOWIECZNEJ
SCHOLASTYCE
56
1. Pierwsza scholastyka: stworzenie pomiędzy historią a kosmosem
56
Hugon ze Świętego Wiktora: stworzenie podporządkowane odnowieniu
człowieka 57
Abelard: Duch Święty duszą świata 58
Piotr Lombard: synteza o stworzeniu 59
Ruch „katarów” i potępienie go na IV Soborze Laterańskim 60
2. Wielka scholastyka: metafizyka stworzenia
61
Szkoła franciszkańska 61
Bonawentura: stworzenie w czasie 62
Tomasz z Akwinu: stworzenie, wiara i rozum 64
Tomasz z Akwinu: uczestnictwo i relacja w stworzeniach 65
Tomasz z Akwinu: stworzenie trynitarne 66
Wyznanie wiary Michała Paleologa 67
3. Koniec średniowiecza: Boży woluntaryzm i mistyka
67
Od Dunsa Szkota do Ockhama: od woluntaryzmu do nominalizmu 68
Mistrz Eckhart: immanencja stworzenia w Bogu 69
Egzemplaryzm stworzenia u Mikołaja z Kuzy 70
Twierdzenie Soboru we Florencji 70
III. OD EPOKI NOWOŻYTNEJ DO WSPÓŁCZESNOŚCI:
STWORZENIE MIĘDZY TEOLOGIĄ, FILOZOFIĄ I NAUKĄ
71
1. Religijne akcenty Lutra
71
2. Filozofia i teologia u Franciszka Suareza
72
3. Stworzenie i nowoczesność: od Pierwszego do Drugiego Soboru
Watykańskiego
73
Problemy postawione przez nową formę monizmu 74
I Sobór Watykański i konstytucja „Dei Filius” 75
II Sobór Watykański: stworzenie „antropocentryczne”
77
4. Konkluzja: doktryna i teologia stworzenia w końcu XX wieku
78
ROZDZIAŁ DRUGI. CZŁOWIEK STWORZONY NA OBRAZ BOGA
81
I. CZŁOWIEK — OBRAZ BOGA W EPOCE PATRYSTYCZNEJ
82
1. Jedyne stworzenie ciała i duszy u ojców apostolskich i apologetów
82
2. Godność ciała ludzkiego: Ireneusz i Tertulian
85
3. Dialog z filozofią grecką: pierwszeństwo duszy
90
Orygenes: pierwszeństwo duszy, która jedna jest na obraz Boga 93
Atanazy i Hilary: człowiek na obraz Słowa obrazu 95
Grzegorz z Nyssy: człowiek wolny obrazem Trójcy 96
4. Antropologia Augustyna z Hippony
97
Człowiek złożony z ciała i duszy 98
Dusza ludzka obrazem Trójcy 100
5. Deklaracje soborowe o człowieku w epoce patrystycznej
102
II. ŚREDNIOWIECZNE SPEKULACJE NA TEMAT BYTU CZŁOWIEKA
103
1. Pierwsza scholastyka: czy dusza oddzielona od ciała jest człowiekiem?
103
Sic et non: dusza oddzielona od ciała nie jest osobą ludzką 104
Sic et non: dusza oddzielona pozostaje osobą ludzką 106
Wyważone stanowisko Piotra Lombarda 108
Dusza „formą człowieka” 109
2. Wielka scholastyka: dusza formą ciała
110
Bonawentura: zdatność duszy do ciała
110
Tomasz z Akwinu: dusza „formą” ciała
112
Tomasz z Akwinu: dusza poznaje, posługując się ciałem 114
Tomasz z Akwinu: dusza odłączona nie jest człowiekiem 115
Tomasz z Akwinu: człowiek obrazem Boga 117
3. Śmierć w dyskusji antropologicznej: od Tomasza z Akwinu (1274) po
V Sobór Laterański (1513)
118
Krytyka duszy, jedynej formy ciała 119
Kryzys wokół pluralizmu form: Pierre-Jean Olieu 121
4. Sobór w Vienne i V Sobór Laterański
123
III. II SOBÓR WATYKAŃSKI
126
Konkluzja 127
ROZDZIAŁ TRZECI. GRZECH PIERWORODNY I GRZECH
POCZĄTKÓW: OD ŚW. AUGUSTYNA DO
KOŃCA ŚREDNIOWIECZA
131
I. ŚW. AUGUSTYN DOKTOREM GRZECHU PIERWORODNEGO PRZY
OKAZJI KRYZYSU PELAGIAŃSKIEGO
132
1. Problem Augustyna w doktrynie o grzechu pierworodnym
132
Czy Augustyn jest „wynalazcą” grzechu pierworodnego? 132
Na czym polega nowość koncepcji Augustyna? 134
Powiązanie z polemiką pelagiańską 136
2. Wielkie etapy kryzysu pelagiańskigo
137
Synod w Kartaginie w 411 roku 138
Od Kartaginy (411) do Kartaginy (418) 140
Po synodzie w Kartaginie (418) 141
3. Główne tezy Pelagiusza
141
4. Augustyn i grzech pierworodny
143
Wielkie dzieła Augustyna o grzechu pierworodnym 143
Biblijne odniesienia Augustyna 145
Augustyn i interpretacja Rz 5,12 146
Doktrynalna argumentacja Augustyna 148
Jaki był grzech początków? 150
Konsekwencje grzechu dla Adama i ludzkości 152
Grzech i pożądliwość 153
„Stan” grzechu bez „aktu” grzechu 154
Przekazywanie grzechu pierworodnego 155
Refleksje krytyczne 155
5. Pierwsze dokumenty kościelne
156
Synod w Kartaginie (418) 156
List
Tractoria
papieża Zozyma (418) 158
Obiekcje i odpowiedzi w czasach Augustyna 160
II. TRADYCJA DOKTRYNALNA O GRZECHU W LUDZKOŚCI PRZED
AUGUSTYNEM
161
Czy Pismo Święte naucza o „grzechu pierworodnym”? 161
1. Grzech ludzi i grzech Adama u ojców greckich
163
Meliton z Sardes i homilie paschalne 164
Od Apologetów do antropologicznego optymizmu Ireneusza 168
Orygenes: od grzechu pre-kosmicznego do chrztu dzieci 171
Katechezy greckie z IV i V wieku 173
2. Grzech ludzi i grzech Adama u ojców łacińskich
176
Traducjanizm Tertuliana 176
Cyprian i chrzest dzieci 177
Ambroży i Ambrozjaster 178
Bilans tradycji przed Augustynem 179
3. Augustyn przed Augustynem
180
Pisma Augustyna sprzed 411 roku 180
Zmiana perspektywy 182
4. Chrzcielne ryty egzorcyzmowania i demonologia
182
III. OD ŚMIERCI AUGUSTYNA DO KOŃCA ŚREDNIOWIECZA:
DECYZJE KOŚCIOŁA I TEOLOGIA SCHOLASTYCZNA
184
1. Interwencje Kościoła na temat grzechu pierworodnego po Augustynie
184
Przed synodem w Orange 184
Drugi synod w Orange (529) 185
2. Teologia scholastyczna
187
Średniowieczne augustynizmy 187
Element formalny i element materialny w grzechu pierworodnym 188
Tomasz ż Akwinu: od osoby do natury 190
Tradycja teologiczna eremitów św. Augustyna 191
ROZDZIAŁ CZWARTY. GRZECH PIERWORODNY I GRZECH
POCZĄTKÓW: OD SOBORU
TRYDENCKIEGO DO EPOKI
WSPÓŁCZESNEJ
193
I. DEKRET SOBORU TRYDENCKIEGO O GRZECHU PIERWORODNYM
193
1. Kontekst historyczny zgromadzenia Soboru Trydenckiego
194
2. Debata doktrynalna o grzechu pierworodnym przed soborem
198
„Dawna” i „nowa droga” na początku XVI wieku 198
Luter: grzech pierworodny i pożądliwość 199
Kolokwia pojednania: Wormacja i Ratyzbona 201
3. Dekret z piątej sesji (1546)
202
Opracowanie dekretu 203
Pięć kanonów piątej sesji 204
Kanon 1: grzech Adama i jego konsekwencje dla Adama 205
Kanon 2: konsekwencje grzechu Adama dla ludzkości 207
Kanon 3: lekarstwo na grzech pierworodny, chrzest 208
Kanon 4: chrzest dzieci 209
Kanon 5: skutki chrztu 210
Istota decyzji Soboru Trydenckiego 211
Późniejsza interpretacja dekretu trydenckiego 212
II. OD SOBORU TRYDENCKIEGO PO NASZE CZASY
214
1. Po Soborze Trydenckim
214
Michał Bajus: prawo grzechu 214
„Augustinus”
Janseniusza 215
2. Okres nowożytny i współczesny
217
Rozróżnienia Antonio Rosminiego w kwestii pojęcia grzechu 217
Interwencje Piusa XII i Pawła VI 218
III. BILANS DOKTRYNALNY
221
1. Autorytet Augustyna
221
2. Wkład Augustyna w decyzje dogmatyczne
222
3. Propozycja hemeneutyczna
225
Etap pierwszy: ciężar kondycji ludzkiej 225
Okres drugi: chrześcijańskie objawienie grzechu świata (czy grzechu
„dziedzicznego”) 228
Okres trzeci: początek grzesznej kondycji człowieka i opowiadanie o Adamie
230
ROZDZIAŁ PIĄTY. ŁASKA I USPRAWIEDLIWIENIE: OD
ŚWIADECTWA PISMA ŚWIĘTEGO DO KOŃCA
ŚREDNIOWIECZA
233
I. OD PISMA ŚWIĘTEGO DO AUGUSTYNA
233
1. Semantyka biblijna
233
Łaska 234
„Sprawiedliwość Boga i człowieka” (iustitia Dei et hominis) 235
Usprawiedliwienie (dikaiosyne) 236
Krótki bilans rozważań o Piśmie Świętym 237
2. Doktryna o lasce w tradycji greckiej
239
Kontekst „misteryjny” teologii sakramentów 239
Sprawiedliwość i łaska przed Soborem Nicejskim: od Klemensa Rzymskiego do
Orygenesa 240
Ojcowie według Soboru Nicejskiego 243
3. Tradycja łacińska przed świętym Augustynem
244
Kościół „instytucją zbawienia”: Cyprian 245
Łaska i wolność w powiązaniu z chrystologią na Zachodzie 246
Konkluzja 247
II. AUGUSTYN — DOKTOR LASKI
248
1. Kontekst pelagiański
248
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Forstner D. Świat symboliki chrześcijańskiej.pdf
(22069 KB)
Forstner D. Świat symboliki chrześcijańskiej.docx
(775 KB)
Baker M.W. Jezus największy terapeuta.pdf
(6923 KB)
Baker Jezus największy terapeuta.pdf
(6923 KB)
Baker M.W. Jezus największy terapeuta wszech czasów.pdf.djvu
(4587 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biblia
encyklopedie
historia
MB
modlitwa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin