WYKŁAD 2. (19.10.2009)
PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA, A PEDAGOGIKA OGÓLNA
Pedagogika opiekuńcza jest częściowo zależna, ponieważ wiąże się z wychowaniem. Pedagogika opiekuńcza czerpie z pedagogiki ogólnej teorie wychowania, a wykracza poza pedagogikę ogólną teorią opieki.
PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA, A PEGAGOGIKA SPOŁECZNA
Są to równorzędne nauki, ale mają część wspólną – opieka w trudnych sytuacjach (sieroctwo, uzależnienia). Pedagogika opiekuńcza wykracza poza pedagogikę społeczną „opieką normalną”.
PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA, A PEDAGOGIKA SPECJALNA
to równorzędne nauki; częścią wspólną jest opieka nad osobami niepełnosprawnymi. Pedagogika opiekuńcza wykracza poza opiekę specjalną przez opiekę „zdrową”.
Są to trzy nauki, z którymi pedagogika opiekuńcza współpracuje najczęściej.
FUNKCJE PEDAGOGIKI OPIEKUŃCZEJ
(co powinna nam dać, czego od niej oczekujemy)
GENEZA OPIEKI (międzyludzkiej)
OPIEKA (w ogóle)
opieka zwierzęca opieka ludzka opieka transcendentna
(siła wyższa)
międzyludzka
nad elementami przyrody
nad wytworami własnej pracy
Kiedy powstała i dlaczego?
- opieka jest pierwotna wobec innych dziedzin działalności ludzkiej (m. in. wychowania)
- z opieką mamy do czynienia od początku ludzkości oraz wynika ona z ewolucyjnych zmian (opieka zwierząt)
OPIEKA ZWIERZĄT (cechy charakterystyczne):
Podstawowym powodem opieki jest zachowanie życia i ciągłości gatunku.
PIERWOTNA OPIEKA MIĘDZYLUDZKA
Przyczyny opieki międzyludzkiej:
- konieczność zachowania życia jednostkowego, gatunku
- zachowanie zdrowia
- zapewnienie warunków wszechstronnego rozwoju
- umożliwienie wychowania
CECHY PIERWOTNEJ OPIEKI MIĘDZYLUDZKIEJ:
Kierunki zmian ewolucyjnych w opiece międzyludzkiej:
1) opieka oparta na instynkcie à opieka oparta na doświadczeniu osobniczym i wyuczonych czynnościach opiekuńczych
2) opieka surowa à opieka oparta na uczuciu miłości i oddania
3) opieka nad własnym potomstwem à opieka nad wszystkimi dziećmi
4) opieka nad dziećmi à opieka nad wszystkimi potrzebującymi
5) ochrona przed zagrożeniami ze strony ludzi i zwierząt à ochrona przed wszystkimi zagrożeniami
6) zaspokajanie niektórych potrzeb à zaspokajanie wszystkich potrzeb
7) opieka nad jednostkami à opieka jednostkowo – grupowa
8) opieka o charakterze allocentrycznym à opieka o charakterze także socjocentrycznym
9) opieka o charakterze nieformalnym à opieka również społeczna, sformalizowana
10) opieka czysto dobrowolna, woluntarystyczna à opieka obowiązkowa
11) formy opieki najprostsze i podstawowe à formy coraz bardziej złożone
Wraz z rozwojem opieki pojawiają się patologie i dysfunkcje, które mogą świadczyć o negatywnych aspektach rozwoju opieki.
DontGiveMeNames