Advanced_Project_Management_Edycja_polska_adprom.pdf

(622 KB) Pobierz
Advanced Project Management.
Edycja polska
Autorzy: Harold Kerzner, Ph. D.
T³umaczenie: Tomasz Rzychoñ
ISBN: 83-7361-730-2
Format: B5, stron: 1088
Na wspó³czesnym rynku firmy konkuruj¹ ze sob¹ na polu jakoœci, cen i czasu realizacji
zadañ. Rozwój i przetrwanie przedsiêbiorstwa s¹ warunkowane efektywnoœci¹ jego
dzia³ania. Tradycyjna, hierarchiczna struktura zarz¹dzania nie zawsze zdaje egzamin
w realiach nowej gospodarki. Nale¿y zastêpowaæ j¹ tak¹ organizacj¹, w której zadania
firmy realizowane s¹ w formie projektów, w których bior¹ udzia³ wszyscy pracownicy
firmy, bez wzglêdu na ich pozycjê w strukturze przedsiêbiorstwa. Tak¹ organizacjê
zapewniaj¹ nowoczesne metody zarz¹dzania, dziêki którym firmy licz¹ce siê na rynkach
odnosz¹ sukcesy.
„Advanced Project Management. Edycja polska” to dok³adne omówienie technik
zarz¹dzania projektami, wdro¿onych i realizowanych w przedsiêbiorstwach
posiadaj¹cych wiod¹c¹ pozycjê na rynku. Czytaj¹c tê ksi¹¿kê poznasz metody dzia³ania
i kierunki rozwoju najlepszych firm i dowiesz siê, w jaki sposób osi¹gnê³y one sukces
rynkowy. Przeczytasz o ró¿nych metodologiach zarz¹dzania projektami, planowaniu
strategicznym i wykorzystywaniu wsparcia ze strony kierownictwa i sponsorów
projektu. Znajdziesz tu tak¿e omówienia rzeczywistych przypadków wdra¿ania metod
zarz¹dzania projektami.
Etapy rozwoju przedsiêbiorstwa
Metodologie zarz¹dzania projektami
Znaczenie planowania strategicznego w zarz¹dzaniu projektami
Metody zarz¹dzania portfelem projektów
Organizacja biura zarz¹dzania projektami
Zarz¹dzanie ryzykiem, zmianami i jakoœci¹
Tworzenie kultury korporacyjnej
Szkolenie personelu
Wp³yw fuzji i przejêæ na zarz¹dzanie projektami
Tylko nowoczesne zarz¹dzanie projektami mo¿e wprowadziæ Twoj¹ firmê na szczyt.
Wykorzystaj doœwiadczenia najlepszych i ucz siê od nich.
O autorze:
Harold Kerzner jest profesorem w dziedzinie zarz¹dzania systemami w Baldwin-Wallace
College w Ohio, a tak¿e prezesem firmy konsultingowo-szkoleniowej Project
Management Associates prowadz¹cej seminaria dla miêdzynarodowych korporacji
bêd¹cych liderami w swoich bran¿ach.
992478404.051.png 992478404.062.png 992478404.072.png 992478404.073.png 992478404.001.png 992478404.002.png 992478404.003.png 992478404.004.png 992478404.005.png 992478404.006.png 992478404.007.png 992478404.008.png 992478404.009.png 992478404.010.png 992478404.011.png 992478404.012.png 992478404.013.png 992478404.014.png 992478404.015.png 992478404.016.png 992478404.017.png 992478404.018.png 992478404.019.png 992478404.020.png 992478404.021.png 992478404.022.png 992478404.023.png 992478404.024.png 992478404.025.png 992478404.026.png 992478404.027.png 992478404.028.png 992478404.029.png 992478404.030.png 992478404.031.png 992478404.032.png 992478404.033.png 992478404.034.png 992478404.035.png 992478404.036.png 992478404.037.png 992478404.038.png 992478404.039.png 992478404.040.png 992478404.041.png 992478404.042.png 992478404.043.png 992478404.044.png 992478404.045.png 992478404.046.png 992478404.047.png 992478404.048.png 992478404.049.png 992478404.050.png 992478404.052.png 992478404.053.png 992478404.054.png 992478404.055.png 992478404.056.png 992478404.057.png 992478404.058.png 992478404.059.png 992478404.060.png 992478404.061.png 992478404.063.png 992478404.064.png 992478404.065.png 992478404.066.png 992478404.067.png 992478404.068.png 992478404.069.png 992478404.070.png 992478404.071.png
Spis treści __________________________________
WS ĘP ..........................................................................................................15
1.
ROZWÓJ ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI ......................................................17
1.0. Wprowadzenie ................................................................................ 17
1.1. Zrozumieć zarządzanie projektami .................................................. 17
1.2. Opór względem zmian .................................................................... 20
1.3. Strategiczne przesłanki dla zarządzania projektami ........................ 27
1.4. Cykl życia zarządzania projektami .................................................. 31
1.5. Doskonałość w zarządzaniu projektami .......................................... 34
1.6. Dobór firm do przykładów .............................................................. 36
Test wielokrotnego wyboru ............................................................. 41
Pytania do dyskusji ......................................................................... 46
2.
SUKCES, DOJRZAŁOŚĆ I DOSKONAŁOŚĆ: DEFINICJE ............................47
2.0. Wprowadzenie ................................................................................ 47
2.1. Pierwsze definicje sukcesu ............................................................... 47
2.2. Współczesne definicje sukcesu ........................................................ 49
2.3. Dojrzałość zarządzania projektami .................................................. 53
2.4. Kluczowe czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami ................... 62
2.5. Definicja doskonałości .................................................................... 62
2.6. Najlepsze rozwiązania w zarządzaniu projektami ........................... 67
2.7. Uporządkowana metodyka ............................................................. 67
2.8. Mity ................................................................................................ 81
Test wielokrotnego wyboru ............................................................. 82
Pytania do dyskusji ......................................................................... 86
8
SPIS TREŚCI
3.
CZYNNIKI PROWADZĄCE DO DOJRZAŁOŚCI ........................................... 87
3.0. Wstęp .............................................................................................. 87
3.1. Projekty inwestycyjne ..................................................................... 88
3.2. Oczekiwania klientów ..................................................................... 90
3.3. Konkurencyjność ............................................................................ 98
3.4. Zaangażowanie wyższego kierownictwa ....................................... 101
3.5. Rozwój nowych produktów .......................................................... 105
3.6. Wydajność i skuteczność ............................................................... 108
3.7. Przetrwanie ................................................................................... 111
3.8. Inne czynniki ................................................................................ 116
Test wielokrotnego wyboru ........................................................... 116
Pytania do dyskusji ....................................................................... 121
4.
METODYKI ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI ................................................ 123
4.0. Wstęp ............................................................................................ 123
4.1. Przykłady tworzenia metodyki ...................................................... 124
4.2. Pokonywanie barier w rozwoju i wdrażaniu ................................. 135
4.3. Składniki krytyczne ....................................................................... 146
4.4. Zalety standardowej metodyki ...................................................... 158
4.5. Wdrażanie metodyki ..................................................................... 167
4.6. Narzędzia zarządzania projektami ................................................ 179
Test wielokrotnego wyboru ........................................................... 186
Pytania do dyskusji ....................................................................... 190
5.
PLANOWANIE STRATEGICZNE ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI ............... 191
5.0. Wstęp ............................................................................................ 191
5.1. Wpływ warunków gospodarczych ................................................ 191
5.2. Czym jest ogólne planowanie strategiczne? .................................. 195
5.3. Czym jest planowanie strategiczne zarządzania projektami? ........ 196
5.4. Kluczowe czynniki sukcesu w planowaniu strategicznym ............. 201
5.5. Określenie zasobów strategicznych ............................................... 213
5.6. Strategiczna selekcja projektów ..................................................... 218
5.7. Księgowość pozioma ..................................................................... 221
5.8. Ciągłe doskonalenie ...................................................................... 223
5.9. Dlaczego planowanie strategiczne zarządzania projektami zawodzi ..230
5.10. Planowanie strategiczne w praktyce .............................................. 232
5.11. Reorganizacja ................................................................................ 236
5.12. Planowanie ścieżki kariery ............................................................ 238
5.13. Model dojrzałości w zarządzaniu projektami ................................ 238
5.14. Jak ocenić dojrzałość w zarządzaniu projektami ........................... 242
Test wielokrotnego wyboru ........................................................... 257
Pytania do dyskusji ....................................................................... 261
9
SPIS TREŚCI
6.
DOJRZAŁOŚĆ WSPÓŁCZESNEGO ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI ..........263
6.0. Wstęp ............................................................................................ 263
6.1. Klasyfikacja zmian ........................................................................ 263
6.2. Klasyfikacja firm ........................................................................... 265
6.3. Efekty recesji ................................................................................. 267
6.4. Naciski globalne ............................................................................ 268
6.5. Projektowanie współbieżne ........................................................... 271
6.6. Cele projektu ................................................................................. 272
6.7. Definicja sukcesu ........................................................................... 273
6.8. Tempo zmian ................................................................................ 274
6.9. Styl zarządzania ............................................................................. 276
6.10. Uprawnienia i opisy stanowisk ...................................................... 277
6.11. Ocena członków zespołu ............................................................... 278
6.12. Odpowiedzialność ......................................................................... 279
6.13. Umiejętności w dziedzinie zarządzania projektami ....................... 280
6.14. Planowanie czasu i kosztów .......................................................... 283
6.15. Edukacja i wyszkolenie .................................................................. 284
6.16. Sponsorowanie projektu ................................................................ 285
6.17. Nieudane projekty ......................................................................... 286
6.18. Dojrzałość i jej brak ....................................................................... 287
Test wielokrotnego wyboru ........................................................... 288
Pytania do dyskusji ....................................................................... 292
7.
ZARZĄDZANIE PORTFELEM PROJEKTÓW ..............................................295
7.0. Wprowadzenie .............................................................................. 295
7.1. Udział zarządzających i interesariuszy ........................................... 296
7.2. Przeszkody w wyborze projektów ................................................. 299
7.3. Identyfikacja projektów ................................................................ 300
7.4. Wstępna ocena .............................................................................. 304
7.5. Strategiczny wybór projektów ....................................................... 306
7.6. Określenie terminów realizacji ...................................................... 310
7.7. Analiza portfela ............................................................................. 311
7.8. Jak spełnić oczekiwania ................................................................. 312
Test wielokrotnego wyboru ........................................................... 316
Pytania do dyskusji ....................................................................... 319
8.
BIURO ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI ........................................................321
8.0. Wprowadzenie .............................................................................. 321
8.1. Biura zarządzania projektami w latach 1950 – 1990 ..................... 321
8.2. Biura zarządzania projektami w latach 1990 – 2000 ..................... 322
8.3. Biura zarządzania projektami od roku 2000 do dziś ..................... 325
8.4. Rodzaje biur zarządzania projektami ............................................ 332
8.5. Systemy informacyjne zarządzania projektami ............................. 356
8.6. Dystrybucja informacji .................................................................. 365
10
SPIS TREŚCI
8.7. Doradztwo .................................................................................... 366
8.8. Rozwijanie standardów i szablonów ............................................. 367
8.9. Analiza porównawcza zarządzania projektami ............................. 368
8.10. Opracowanie oceny ekonomicznej
i finansowej propozycji projektu ................................................... 369
8.11. Zindywidualizowane szkolenia
(w dziedzinie zarządzania projektami) .......................................... 371
8.12. Zarządzanie interesariuszami ........................................................ 375
8.13. Ciągłe doskonalenie ...................................................................... 376
8.14. Planowanie wykorzystania potencjału .......................................... 378
8.15. Ryzyko wykorzystywania biura zarządzania projektami ............... 379
8.16. Doskonałe biuro zarządzania projektami: Johnson Controls, Inc. .. 381
8.17. Pozycja w hierarchii i struktura ..................................................... 385
Test wielokrotnego wyboru ........................................................... 386
Pytania do dyskusji ....................................................................... 388
9.
INTEGRACJA PROCESÓW ........................................................................ 391
9.0. Wstęp ............................................................................................ 391
9.1. Zrozumienie integracji procesów zarządzania ............................... 392
9.2. Ewolucja procesów uzupełniających zarządzanie projektami ....... 393
9.3. Kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) ................................... 397
9.4. Projektowanie współbieżne ........................................................... 399
9.5. Zarządzanie ryzykiem ................................................................... 400
9.6. Zarządzanie zmianami .................................................................. 418
9.7. Inne procesy zarządzania .............................................................. 420
9.8. Stosowanie procesów zintegrowanych .......................................... 421
Test wielokrotnego wyboru ........................................................... 430
Pytania do dyskusji ....................................................................... 434
10.
KULTURA ORGANIZACJI .......................................................................... 435
10.0. Wprowadzenie .............................................................................. 435
10.1. Tworzenie kultury korporacyjnej .................................................. 436
10.2. Wartości korporacyjne .................................................................. 447
10.3. Rodzaje kultur ............................................................................... 453
10.4. Podział odpowiedzialności i podleganie kilku przełożonym ......... 455
10.5. Wspólne wynagrodzenia ............................................................... 456
10.6. Nadawanie priorytetów pracom .................................................... 457
10.7. Kultura korporacyjna w praktyce .................................................. 458
Test wielokrotnego wyboru ........................................................... 474
Pytania do dyskusji ....................................................................... 478
11.
WSPARCIE KIEROWNICTWA .................................................................... 481
11.0. Wprowadzenie .............................................................................. 481
11.1. Widoczne wsparcie kierownictwa ................................................. 481
Zgłoś jeśli naruszono regulamin