M. Kreutz Kształcenie charakteru.pdf

(605 KB) Pobierz
1
DR.MIECZYSŁAWKREUTZPROFESOR
UNIWERSYTETUWROCŁAWSKIEGO
KSZTAŁCENIECHARAKTERU.
1946
Spis treści
WSTĘP...................................................................................................................................................... 6
Nie ulega wątpliwości.......................................................................................................................... 7
Problem, jak temu zaradzić, jak wydźwignąć się z tej przepaści ......................................................... 8
Wszystkie rozprawy i dzieła zajmujące się kształceniem charakteru można podzielić na dwie grupy:
............................................................................................................................................................. 8
Z powyższego pobieżnego omówienia istniejącej literatury wynikają dwie ważne wytyczne ......... 10
Rozdział I................................................................................................................................................ 10
POSTAWIENIE KWESTII.......................................................................................................................... 10
Gdy przystępujemy do pracy nad charakterem wychowanka, chcemy zmienić jego sposób
postępowania .................................................................................................................................... 10
1. Mówiąc o kierowaniu postępowaniem, omijamy trudności terminologiczne .............................. 11
2. Mimo zmiany problemu, jego trafne rozwiązanie będzie miało takie same skutki dla
społeczeństwa i dla jednostek........................................................................................................... 12
3. A w końcu trzeba przypomnieć, że przecie dyspozycji nie możemy kształcić bezpośrednio, lecz
tylko przez pewne zmiany postępowania. ........................................................................................ 12
Sprowadzenie problemu na teren psychologii zapewnia nam wiele korzyści, z których wymienię . 13
1. Przede wszystkim ułatwienie badań ......................................................................................... 13
2. Dzięki sprowadzeniu problemu do psychologii woli, możemy w wielu wypadkach orientować
się już z góry .................................................................................................................................. 13
Wobec tego nasze pytanie będzie brzmiało, co zrobić, byśmy sami lub ktoś inny, nad kim
pracujemy, postępował w przyszłości bliższej i dalszej w pewien określony przez nas sposób ....... 14
Niemożliwą zatem jest rzeczą wykształcić swój charakter raz na zawsze ........................................ 15
Rozdział II............................................................................................................................................... 16
KILKA ZASAD Z DZIEDZINY PSYCHOLOGII WOLI..................................................................................... 16
Nasze czynności dowolne zależą od szeregu czynników:.................................................................. 16
1. Od sytuacji zewnętrznej, w jakiej w danej chwili ktoś się znajduje........................................... 16
986984118.001.png
2
2. Każda czynność dowolna jest poprzedzona myślą .................................................................... 16
3. Nie wszystko jednak, co komu przychodzi na myśl — jest zaraz w czyn wprowadzane ........... 16
4. Czynności często powtarzane, o ile nie wywołują uczuć przykrych, wykonuje się coraz łatwiej
....................................................................................................................................................... 17
5. W końcu zaznaczyć należy, że poszczególni ludzie potrafią wykonać czynności jednego rodzaju
....................................................................................................................................................... 17
Gdy ktoś chce zawsze postępować w myśl pewnych zasad, jakie uważa za słuszne — musi:.......... 17
1. Postarać się, by w każdej sytuacji przyszło mu na myśl, jak należy postępować ...................... 17
2. Trzeba starać się, by te myśli były pociągające ......................................................................... 17
3. Trzeba powtarzać pewne czynności stale ................................................................................. 17
4. Trzeba się starać o stworzenie lub uzyskanie warunków zewnętrznych .................................. 17
5. A w końcu w pracy nad sobą trzeba po kolei kształcić poszczególne zalety i zwalczać oddzielne
wady .............................................................................................................................................. 17
Resumując ......................................................................................................................................... 17
Rozdział III.............................................................................................................................................. 18
NAMYSŁ WSTĘPNY — ZWALCZANIE WAD............................................................................................. 18
Przystępując do pracy........................................................................................................................ 18
Zasadniczo można wyróżnić trzy główne formy rozmyślania ........................................................... 18
1. Według ujęcia do pewnego stopnia mistycznego ..................................................................... 18
2. Drugą formą rozmyślania, zbliżoną w swych celach do pierwszej, jest pewna gra fantazji...... 18
3. Trzecią wreszcie formą rozmyślania jest trzeźwe, logiczne namyślanie się .............................. 19
W namyśle wstępnym trzeba zdać sobie sprawę z dwu następujących kwestii:.............................. 19
1. jakie są moje główne wady........................................................................................................ 19
2. jaki jest mój cel życiowy ............................................................................................................ 19
Rozdział IV. ............................................................................................................................................ 20
NAMYSŁ WSTĘPNY. — CEL POZYTYWNY. .............................................................................................. 20
Obserwacja codzienna....................................................................................................................... 21
A ile przez ten brak celu i dążeń marnuje się możliwości ................................................................. 21
Obrawszy sobie jakąś dziedzinę ........................................................................................................ 22
„Plan życia“........................................................................................................................................ 23
W zakresie własnych obowiązków .................................................................................................... 23
Postanawiamy, że.............................................................................................................................. 24
Resumując, zbiorę krótko omówione Wskazówki nt. wstępnego namysłu: ..................................... 24
Rozadział V. ........................................................................................................................................... 25
KONTROLA WŁASNA.............................................................................................................................. 25
3
Przypominamy sobie rano zaraz po zbudzeniu się............................................................................ 25
Wieczorem, przed udaniem się na spoczynek .................................................................................. 25
Systematyczna, codzienna kontrola własna jest najważniejszą drogą do postępu .......................... 25
Kontrolę można przeprowadzać rozmaicie ....................................................................................... 25
1. Sposób chronologiczny .............................................................................................................. 25
2. Według rodzaju zajęć ................................................................................................................ 25
Pewne odmiany tej formy stanowi kontrola według schematu zalet lub wad ............................. 26
Obie omówione formy kontroli nie są zadowalające ........................................................................ 26
3. Tych ujemnych stron nie posiada trzecia forma kontroli własnej................................................. 26
a) Czy uległem dziś tej wadzie, którą postanowiłem zwalczać...................................................... 26
c) Trzecie pytanie,.......................................................................................................................... 27
Wartość tej kontroli własnej polega na tym ..................................................................................... 27
1. człowiek myśli o swym postępowaniu i ocenia je ..................................................................... 27
2. Gdy ktoś zdaje sobie co dzień sprawę z tego, co robi i jak się zachowywał, przestaje żyć
bezmyślnie i bezkrytycznie ............................................................................................................ 27
3. Kontrola codzienna informuje nas o tym, czy w naszej pracy nad sobą robimy postępy ......... 28
Tak samo i w handlu prowadzenie księgi rozchodów i przychodów jest niezbędne w pracy kupca.
....................................................................................................................................................... 28
Po co stawiać sobie takie ogólnikowe pytania? ................................................................................ 28
A zatem należy przeprowadzać ją co najmniej raz dziennie ............................................................. 29
Porę zatem trzeba ustalić jak najodpowiedniejszą ........................................................................... 30
Rozdział VI. ............................................................................................................................................ 31
ROZMYŚLANIE CODZIENNE. .................................................................................................................. 31
Jeśli kontrola dała wynik ujemny ...................................................................................................... 31
Jeśli zaś kontrola dala wynik pomyślny ............................................................................................. 33
Zbierając dotychczasowe wskazówki przypominam 4 ćwiczenia codzienne .................................... 35
Rozdział VII. ........................................................................................................................................... 35
WARUNKI ZEWNĘTRZNE. ...................................................................................................................... 35
Jeśli samo postanowienie i szczera chęć czyli środki działające bezpośrednio od wewnątrz nie
wystarczają ........................................................................................................................................ 36
Jak i w jakich granicach mogą zewnętrzne warunki działać? ............................................................ 36
1. Warunki zewnętrzne mogą uniemożliwić pewne działanie ...................................................... 36
2. Wpływ pozytywny warunkówzewnętrznych ............................................................................. 37
W pewnych wypadkach jedynie skuteczną jest zupełna zmiana warunków .................................... 37
Częściowe zmiany zewnętrzne mogą być: ........................................................................................ 38
4
1. negatywne, tj. polegające na unikaniu czegoś .......................................................................... 38
2. Obok tych negatywnych możemy wprowadzić pewne pozytywne zmiany .............................. 38
Lepszym, znacznie sposobem wyzyskania wpływów społecznych jest stworzenie sobie warunków
poniekąd przymusowych................................................................................................................... 39
Wśród warunków zewnętrznych dużą rolę odgrywają ludzie, z którymi blisko współżyjemy.......... 39
Towarzystwo innych ludzi dostarcza nam dobrych i złych wzorów, które mimowiednie musimy
naśladować........................................................................................................................................ 40
Najskuteczniejszym sposobem ułatwienia, sobie pracy nad poprawą postępowania ..................... 40
2. Praca nad sobą wymaga nieco czasu......................................................................................... 41
3. Trzecim wreszcie warunkiem minimalnym jest możność doboru odpowiedniego towarzystwa
....................................................................................................................................................... 42
Rozdział VIII. .......................................................................................................................................... 42
ROZMYŚLANIE OGÓLNE......................................................................................................................... 42
Są cztery zasadnicze tematy, nad którymi trzeba się namyślać. ....................................................... 42
I. Temat pierwszy jest kontynuacją rozważań rozpoczętych już w namyśle wstępnym nad planem
życia. .................................................................................................................................................. 42
Zbierając razem powyższe uwagi, sformułujemy temat pierwszy ................................................ 46
II. W powyższych uwagach o celu życia jeden punkt został niewyjaśniony i może wzbudzać
wątpliwości........................................................................................................................................ 46
III. Przechodzimy obecnie do omówienia tematu trzeciego, który nas znowu zbliża do spraw
codziennych....................................................................................................................................... 48
W związku z tą kwestią omówię krótko pojęcie schematu dnia ................................................... 49
IV. Przechodzimy do omówienia czwartego i ostatniego tematu rozmyślań, który stanowi
poznawanie samego siebie. .............................................................................................................. 50
Człowiek jest sam dla siebie zagadką ............................................................................................ 50
Trochę materiału do tych rozmyślań zawierają nasze notatki codzienne..................................... 50
W początkach pracy nad sobą należy zająć się przede wszystkim tematem pierwszym, to jest
ustaleniem celu pracy pozytywnej ................................................................................................ 53
LEKTURA IX ............................................................................................................................................ 53
1. Książki, zwłaszcza powieści, biografie i opowiadania historyczne przedstawiają pewne wzory,
przykłady postępowania.................................................................................................................... 55
2. Lektura wzbogaca naszą pamięć przykładami godnych do naśladowania postępków w różnych
okolicznościach.................................................................................................................................. 55
3. Lektura wytwarza w dużej mierze nasz pogląd na świat............................................................... 55
4. Na końcu wymienię jeszcze wpływ lektury na naszą wiedzę ........................................................ 56
Z punktu widzenia wartości moralnej możemy podzielić książki na trzy grupy ................................ 57
1. książki budujące......................................................................................................................... 57
5
2. książki moralnie obojętne.......................................................................................................... 57
3. książki gorszące, szkodliwe ........................................................................................................ 57
Ogólnie podam następujące trzy wskazówki odnoszące się do zużytkowania lektury w pracy nad
sob ..................................................................................................................................................... 57
1. Nie czytać czego bądź ................................................................................................................ 57
2. Należy przenosić książki o treści konkretnej, dającej dobre przykłady postępowania w
szczegółowo opisanych sytuacjach nad książki abstrakcyjne........................................................ 57
3. Należy czytać raczej książki realistyczne ................................................................................... 58
Z kolei rzeczy omówimy jeszcze kwestię, jak czytać ......................................................................... 58
Przedstawiona tu dwutorowość, w którą wpaść bardzo łatwo, zmniejsza prawie, do zera dodatnie
znaczenie lektury dla pracy nad sobą................................................................................................ 59
A. Przede wszystkim trzeba się zastanowić nad tym, czy czytaną książkę dobrze rozumiemy..... 59
B. Czytając książki poznajemy losy różnych ludzi .......................................................................... 59
C. Trzeci wreszcie temat zastanawiania się nad lekturą, najważniejszy dla uniknięcia
wspomnianej dwutorowości, połega na porównywaniu i zestawianiu ........................................ 59
UWAGI DODATKOWE X ......................................................................................................................... 61
Reguły pozytywne ............................................................................................................................. 61
Reguły negatywne ............................................................................................................................. 61
Ile czasu do pracy nad postępowaniem? .......................................................................................... 62
Potrzeba sporządzania notatek. ........................................................................................................ 62
Ćwiczenia ascetyczne. ....................................................................................................................... 63
Pierwszy typ praktyk ascetycznych ............................................................................................... 63
Drugi typ polega ............................................................................................................................ 63
Praktyki religijne a prostolinijność i mechanizmy psychofizyczne. ................................................... 64
Sugestia. ............................................................................................................................................ 65
Psychoanaliza. ................................................................................................................................... 65
Joga.................................................................................................................................................... 65
WSKAZÓWKI DLA WYCHOWAWCÓW XI ............................................................................................... 66
Różnica w wychowywaniu młodych i starszych. ............................................................................... 66
Wpływ rodziców na postępowanie dzieci. ........................................................................................ 66
Przykład rodziców.............................................................................................................................. 67
Atmosfera domowa........................................................................................................................... 67
Wdrażanie dziecka w pracę nad swoim postępowaniem. ................................................................ 67
Przygotowanie do kontroli własnej. .............................................................................................. 67
Ambicja a opanowywanie zachcianek. .......................................................................................... 68
Zgłoś jeśli naruszono regulamin