ZFŚS 2013 – Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych z komentarzem.pdf

(1178 KB) Pobierz
3
USTAWA O ZFŚS
[art. 1]
USTAWA
z dnia 4 marca 1994 r.
o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych
(j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 592, zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1456) 1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
kach sfery budżetowej, niebędących funkcjona-
riuszami lub żołnierzami zawodowymi, a Minister
Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właś-
ciwym do spraw pracy oraz ministrem właściwym
do spraw finansów publicznych w stosunku do
pracowników zatrudnionych w jednostkach sfery
budżetowej więziennictwa, niebędących funkcjo-
nariuszami Służby Więziennej, określą, w drodze
rozporządzenia:
1) sposób tworzenia i gromadzenia środków Fun-
duszu;
2) wysokość odpisu na Fundusz, jednak nie wyższą
od określonej w ustawie.
3. Minister Obrony Narodowej w porozumieniu
z Ministrami Pracy i Polityki Socjalnej oraz Finansów
może określić, w drodze rozporządzenia, sposób
tworzenia i gromadzenia środków Funduszu oraz
wysokość odpisu na Fundusz – jednak nie wyższą
od określonej w ustawie – w stosunku do pracowni-
ków cywilnych wojska.
Art. 1. [Zakres regulacji] 2)
1. Ustawa określa zasady tworzenia przez pra-
codawców zakładowego funduszu świadczeń so-
cjalnych, zwanego dalej „Funduszem”, i zasady
gospodarowania środkami tego Funduszu, prze-
znaczonego na finansowanie działalności socjal-
nej organizowanej na rzecz osób uprawnionych
do korzystania z Funduszu, na dofinansowanie za-
kładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie
zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przed-
szkoli oraz innych form wychowania przedszkol-
nego.
2. Minister właściwy do spraw wewnętrz-
nych w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw pracy oraz ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych, w stosunku do pracowni-
ków zatrudnionych w podległych mu jednost-
KOMENTARZ
Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (zwana dalej ustawą
o zfśs) jest aktem prawnym regulującym działalność pracodawców podejmowaną na rzecz poza-
płacowego wspierania pracowników i zaspokajania ich socjalnych potrzeb, do czego zobowiązuje
art. 94 pkt 8 Kodeksu pracy i pragmatyki służbowe. W przypadku niektórych jednostek sektora
finansów publicznych ustawodawca zastrzegł, że wysokość odpisu na fundusz nie może być wyższa
od określonej w ustawie o zfśs.
Ustawa o zfśs określa przede wszystkim zasady:
tworzenia i rezygnowania z zfśs oraz
gospodarowania środkami zfśs, czyli tryb podejmowania decyzji w kwestii wydatkowania zasobów
finansowych, ich gromadzenia oraz sposobu przechowywania (wyrok WSA w Warszawie z 11 paź-
dziernika 2004 r., III SA 2275/03).
Środki zfśs mogą być przeznaczone na:
finansowanie działalności socjalnej prowadzonej przez pracodawcę,
finansowanie zakładowych obiektów socjalnych (np. kosztów remontu lub zakupu wyposażenia.
Podstawowe koszty związane z utrzymaniem obiektów socjalnych, związane m.in. z wynagrodze-
1) W ujednoliconym przez redakcję tekście uwzględniono wszystkie dotychczasowe zmiany. Najnowsze zmiany zostały wyróż-
nione czcionką pogrubioną.
2) Hasła w klamrach pochodzą od redakcji.
PRAWO dla kadr i płac
979762533.036.png 979762533.037.png 979762533.038.png 979762533.039.png 979762533.001.png 979762533.002.png 979762533.003.png 979762533.004.png
 
4
[art. 2]
USTAWA O ZFŚS
niami pracowników obsługi, opłatami za prąd, ogrzewanie itd powinny być opłacane ze środków
obrotowych pracodawcy),
tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przed-
szkolnego (zarówno placówek, gdzie zajęcia są prowadzone w niektóre dni tygodnia, jak i tych, w któ-
rych zajęcia odbywają się przez cały rok, z wyjątkiem przerw ustalonych przez podmiot prowadzący).
Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z 20 sierpnia 2001 r. (I PKN 579/00, OSNP 2003/14/331)
stwierdził, że „(…) nie ulega wątpliwości, że fundusz świadczeń socjalnych jest instytucją prawną, któ-
ra ma łagodzić różnice w poziomie życia pracowników i ich rodzin, a także emerytów i rencistów. Jest
on wyrazem funkcji społecznej zakładu pracy, zaś jego adresatami są zwłaszcza rodziny o najniższych
dochodach (…)”.
WAŻNE!
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest funduszem spożycia zbiorowego, mającym łago-
dzić różnice w poziomie życia osób uprawnionych do korzystania z jego zasobów.
Art. 2. [Definicje]
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) działalność socjalna – usługi świadczone przez
pracodawców na rzecz różnych form wypoczyn-
ku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-
-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach,
klubach dziecięcych, przedszkolach oraz innych
formach wychowania przedszkolnego, udzielanie
pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej,
a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele
mieszkaniowe na warunkach określonych umową;
2) coroczny odpis podstawowy – równowartość
dokonanych odpisów na rachunek bankowy Fun-
duszu w wysokości określonej w art. 5, na zasa-
dach określonych w art. 6 ust. 2;
3) (uchylony);
4) zakładowe obiekty socjalne – ośrodki wczaso-
we i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria,
ogrody działkowe, obiekty sportowo-rekreacyj-
ne, żłobki, kluby dziecięce i przedszkola oraz
obiekty służące działalności kulturalnej;
5) osoby uprawnione do korzystania z Funduszu – pra-
cowników i ich rodziny, emerytów i rencistów – by-
łych pracowników i ich rodziny oraz inne osoby, któ-
rym pracodawca przyznał, w regulaminie, o którym
mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze świad-
czeń socjalnych finansowanych z Funduszu;
6) przedsiębiorca – osobę fizyczną, osobę prawną,
a także jednostkę organizacyjną nieposiadającą
osobowości prawnej, jeżeli przedmiot jej działa-
nia obejmuje prowadzenie działalności gospo-
darczej.
KOMENTARZ
Artykuł 2 ustawy o zfśs zawiera definicje podstawowych pojęć związanych z działalnością socjalną
pracodawcy. Zasadniczo ze środków zfśs finansowane są świadczenia niebędące elementem warunków
wynagradzania za pracę i nieuzależnione od rodzaju, wyników i jakości wykonywanej pracy.
Rodzaje i przykłady usług oraz świadczeń udzielanych w ramach działalności socjalnej
Rodzaj usługi (świadczenia)
Przykłady
1
2
Usługi świadczone na rzecz:
różnych form wypoczynku
finansowanie krajowych i zagranicznych kolonii dla dzieci i mło-
dzieży, obozów, zimowisk, wycieczek, zielonych szkół, dopłat do
wypoczynku organizowanego indywidualnie przez pracownika
(tzw. wczasów pod gruszą)
działalności kulturalno-oświatowej
zakup biletów do kina, teatru, filharmonii, na wystawy, imprezy
artystyczne
luty 2013
979762533.005.png 979762533.006.png 979762533.007.png 979762533.008.png 979762533.009.png 979762533.010.png 979762533.011.png 979762533.012.png 979762533.013.png 979762533.014.png
 
5
USTAWA O ZFŚS
[art. 2]
1
2
działalności sportowo-rekreacyjnej
organizowanie pikników, spływów kajakowych, zawodów spor-
towych i gier dla pracowników, ich rodzin oraz innych uprawnio-
nych osób, zakup sprzętu sportowego, wyposażenie sali gimna-
stycznej, zakup karnetów na basen i siłownię
opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach
dziecięcych, przedszkolach oraz innych
formach wychowania przedszkolnego
tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych i przed-
szkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego, dofinanso-
wanie opłat związanych z wymienioną formą opieki nad dziećmi
Udzielanie pomocy:
materialnej, rzeczowej lub finansowej
bony towarowe, karty przedpłacone, paczki świąteczne, wy-
prawka szkolna dla dzieci, zapomogi wypłacane w związku z za-
istnieniem indywidualnych zdarzeń losowych (m.in. kradzieży,
wypadku, pobicia), klęsk żywiołowych (m.in. powodzi, pożaru),
śmierci lub długotrwałej choroby, zapomogi dla pracowników
znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej (życiowej)
zwrotnej lub bezzwrotnej na cele
mieszkaniowe (na warunkach okre-
ślonych umową)
Przez cele mieszkaniowe należy rozu-
mieć w szczególności:
zapomoga, pożyczka
zakup lub budowę lokalu mieszkal-
nego lub domu jednorodzinnego
bądź wielorodzinnego zarówno na
rynku pierwotnym, jak i wtórnym,
wykup lokalu na własność lub uzu-
pełnienie wkładu budowlanego
w spółdzielni,
modernizację i remont mieszkania
lub domu,
adaptację pomieszczeń niemiesz-
kalnych na mieszkanie.
Zakładowe obiekty socjalne
dofinansowywanie
zakładowych
finansowe wspieranie funkcjonowania np. zakładowych ośrod-
ków wczasowych i kolonijnych, domów wypoczynkowych, sana-
toriów, ogrodów działkowych, obiektów sportowo-rekreacyj-
nych oraz obiektów służących działalności kulturalnej
obiektów socjalnych
W pojęciu działalności socjalnej mieści się również zakup przez pracodawcę na rzecz pracowników
artykułów cukierniczych czy kwiatów z powodu różnego rodzaju okolicznościowych okazji (wyrok NSA
z 9 stycznia 2003 r., I SA/Wr 2206/00).
W doktrynie nie ma zgody w kwestii możliwości finansowania ze środków zfśs imprez integracyj-
nych. W tej sprawie wypowiedział się m.in. WSA w Warszawie, który w wyroku z 13 lutego 2007 r.
(III SA/Wa 4283/06) uznał, że imprezy o charakterze integracyjnym powinny być organizowane ze
środków obrotowych, gdyż nie uwzględniają kryterium socjalnego i nie są działalnością socjalną. Po-
glądu tego nie podzielił Sąd Najwyższy w wyroku z 23 października 2008 r. (II PK 74/08), stwierdzając,
że imprezy masowe, takie jak pikniki, „andrzejki”, organizowanie wycieczek (także integracyjnych)
mieszczą się w pojęciu działalności socjalnej jako rodzaj przedsięwzięć kulturalnych, rekreacyjnych,
względnie działalności w postaci różnych form wypoczynku.
Należy uznać, że wyrok SN z 23 października 2008 r. zasługuje na aprobatę. Trzeba jednak mieć na
uwadze, że z funduszu nie można sfinansować spotkań, które nie mają charakteru wypoczynkowego,
PRAWO dla kadr i płac
979762533.015.png 979762533.016.png 979762533.017.png 979762533.018.png 979762533.019.png 979762533.020.png
 
6
[art. 2]
USTAWA O ZFŚS
rekreacyjnego lub kulturalnego. Z funduszu socjalnego nie powinny być zatem finansowane np. spot-
kania świąteczne organizowane w siedzibie firmy, które mają polegać wyłącznie na wysłuchaniu życzeń
od zarządu i konsumpcji przygotowanych posiłków.
WAŻNE!
Wydatkowanie środków zfśs na inne cele niż wymienione w ustawie jest niedozwolone.
Uszczegółowienie dotyczące, jakiego rodzaju wsparcia socjalnego mogą spodziewać się osoby
uprawnione, pracodawca powinien zawrzeć w regulaminie gospodarowania środkami zfśs.
Należy przyjąć, że działalność socjalna nie powinna obejmować następujących wydatków:
inwestycji socjalnych, z wyjątkiem możliwości przeznaczenia środków zfśs na dofinansowanie zakła-
dowych obiektów socjalnych, tworzenie zakładowych żłobków, przedszkoli, klubów dziecięcych oraz
innych form wychowania przedszkolnego, a także na odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych
w przypadku określonym w art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o zfśs, przewidującym możliwość przeznaczenia
na te cele części uzyskanego przychodu ze sprzedaży, dzierżawy i likwidacji środków trwałych służących
zakładowej działalności socjalnej,
kosztów prowadzenia przyzakładowego żywienia zbiorowego (zakładowych stołówek, restauracji,
barów itp.),
kosztów utrzymania przyzakładowej służby zdrowia,
profilaktycznych szczepień ochronnych,
kosztów dojazdów do pracy,
składek należnych z tytułu polis grupowego ubezpieczenia pracowników na życie,
zobowiązań podatkowych wobec budżetu,
kosztów składek na ubezpieczenia ZUS,
kosztów związanych bezpośrednio z obchodami jubileuszowymi zakładowych świąt branżowych,
kościelnych, spotkań pożegnalnych dla emerytów i rencistów itp.,
szkoleń i innych wydatków na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników.
Osoby uprawnione do korzystania z zfśs
Osoby uprawnione do korzystania ze środków funduszu można podzielić na trzy grupy.
1. Pracownicy i ich rodziny
Pracownikiem jest osoba zatrudniona u pracodawcy na podstawie umowy o pracę (bez względu
na wymiar czasu pracy i rodzaj umowy o pracę), powołania, wyboru, mianowania oraz spółdzielczej
umowy o pracę (art. 2 Kodeksu pracy). Do pracowników należy zaliczyć także osoby przebywające na
urlopach wychowawczych, macierzyńskich, a także młodocianych zatrudnionych w celu nauki zawodu,
pracowników sezonowych oraz osoby wykonujące na rzecz danego pracodawcy pracę nakładczą lub
pracowników tymczasowych, jeżeli pracodawca w regulaminie gospodarowania środkami przyznał im
prawo do korzystania ze świadczeń.
Pracownik zachowuje prawo do ubiegania się o świadczenia z zfśs na zasadach dotyczących pozo-
stałych pracowników także w okresie wypowiedzenia. W tym czasie nie traci on bowiem uprawnień
pracowniczych.
Jeśli chodzi o członków rodziny pracownika, to przepisy ustawy o zfśs nie wskazują, kogo do nich
zaliczać. Pracodawcy w takim przypadku zwykle uwzględniają osoby uprawnione do renty rodzinnej po
pracowniku, wskazane w ustawie z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (w art. 67–71 ustawy o emeryturach i rentach z FUS).
Członkami rodziny pracownika mającymi prawo do świadczeń socjalnych będą zatem najczęściej:
małżonek,
rodzice (w tym również ojczym i macocha oraz osoby przysposabiające) prowadzący wspólnie
z pracownikiem gospodarstwo domowe,
pozostające na utrzymaniu dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione:
– do ukończenia 16 lat,
luty 2013
979762533.021.png 979762533.022.png 979762533.023.png 979762533.024.png 979762533.025.png 979762533.026.png 979762533.027.png 979762533.028.png
 
7
USTAWA O ZFŚS
[art. 3]
– do ukończenia nauki w szkole, jeżeli przekroczyły 16 lat, nie dłużej jednak niż do osiągnięcia 25 lat,
– bez względu na wiek – jeżeli stały się całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzysten-
cji lub całkowicie niezdolne do pracy.
Wskazane jest przy tym również, aby regulamin określał:
górną granicę wieku dzieci, której przekroczenie powoduje utratę możliwości uzyskiwania na nie
wsparcia z zfśs,
wymóg pozostawania dziecka/dzieci na utrzymaniu pracownika lub byłego pracownika emeryta/
rencisty.
2. Emeryci i renciści – byli pracownicy zakładu oraz ich rodziny
Do wsparcia z zfśs mają również prawo emeryci i renciści – byli pracownicy, którzy uprzednio ko-
rzystali z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych utworzonego przez zakład pracy, w którym
pracowali bezpośrednio przed przejściem na emeryturę lub rentę. Z tej grupy należy wyłączyć emerytów
i rencistów nadal wykonujących pracę na podstawie umowy o pracę u pracodawcy tworzącego zfśs,
gdyż takie osoby korzystają z funduszu na zasadach dotyczących pracowników.
Osoba, która uprzednio przeszła na wcześniejszą emeryturę i podjęła zatrudnienie w nowym zakła-
dzie pracy zawieszając wypłatę świadczenia, a następnie po rozwiązaniu umowy odwiesiła pobieranie
emerytury, powinna być kwalifikowana jako emeryt – były pracownik ostatniego zakładu pracy. Po-
twierdził to Sąd Najwyższy w uchwale z 15 listopada 1991 r. (I PZP 56/91, OSNC 1992/4/63).
Wynika z tego, że intencją ustawodawcy było objęcie opieką socjalną przez zakład pracy wyłącznie
tych byłych pracowników, którzy po zakończeniu zatrudnienia w firmie:
przeszli na emeryturę lub rentę (nawet jakiś czas po ustaniu stosunku pracy) oraz
przed nabyciem statusu emeryta/rencisty nie zawierali umowy o pracę z innymi podmiotami.
WAŻNE!
Pracodawcy nie mogą wykluczyć byłych pracowników emerytów (rencistów) z grupy osób
uprawnionych do korzystania ze środków zfśs.
3. Inne osoby, którym w regulaminie zfśs przyznano prawo do korzystania
ze świadczeń
Pracodawca ma możliwość swobodnego kształtowania kręgu osób, którym chciałby udzielić
pomocy ze środków zfśs. Dzięki temu opieką socjalną można obejmować nie tylko obecnych lub
byłych pracowników (emerytów/rencistów), ale również np.: dzieci z domu dziecka, dzieci zmar-
łych pracowników, osoby zatrudnione w placówkach ochrony zdrowia obsługującej zakład pracy,
zleceniobiorców lub wykonawców umowy o dzieło, konkubentów pracowników. Grupa osób, którą
pracodawca upoważni do korzystania z funduszu, powinna zostać wyraźnie określona w regulaminie
funduszu.
Rozdział 2
Tworzenie Funduszu
budżetowych tworzą Fundusz, bez względu na licz-
bę zatrudnianych pracowników.
3. Pracodawcy zatrudniający według stanu na
dzień 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracow-
ników w przeliczeniu na pełne etaty, z zastrzeżeniem
ust. 2, mogą tworzyć Fundusz do wysokości i na
zasadach określonych w art. 5 lub mogą wypłacać
świadczenie urlopowe, o którym mowa w ust. 4–6.
3a. Pracodawcy, o których mowa w ust. 3, nieob-
jęci układem zbiorowym pracy oraz niezobowiązani
do wydania regulaminu wynagradzania, informacje
w sprawie nietworzenia Funduszu i niewypłacania
Art. 3. [Pracodawcy tworzący fundusz]
1. Fundusz tworzą, z zastrzeżeniem ust. 2, praco-
dawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycz-
nia danego roku co najmniej 20 pracowników w prze-
liczeniu na pełne etaty.
1a. (uchylony).
1b. (uchylony).
2. Pracodawcy prowadzący działalność w formie
jednostek budżetowych i samorządowych zakładów
PRAWO dla kadr i płac
979762533.029.png 979762533.030.png 979762533.031.png 979762533.032.png 979762533.033.png 979762533.034.png 979762533.035.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin