Zagadnienie strategicznego planowania marketingowego.
1. W planowaniu mamy do czynienia z planami:
· rocznymi- krótkoterminowy, plany musza opisywać bieżącą sytuację, cele, strategię, program działania i budżet finansowy na następny rok
· długoterminowymi- musi widzieć dokąd ta działalność zmierza, opisuje główne czynniki i główne siły które wpływają na naszą organizację w ciągu najbliższych kilku lat, obejmuje długofalowe cele, kierunek strategii marketingowych, oraz narzędzia służące do wykorzystania działań służących w celu osiągnięcia zakładanego sukcesu, plan jest corocznie przeglądany i powinien być na bieżąco aktualizowany (ok. 3 lata)
· strategicznymi- opisuje sposób w jaki firma będzie się dostosowywać do współczesnych wyzwań i trendów aby wykorzystać szanse pojawiające się w wciąż zmieniającym się otoczeniu. Jest to proces tworzenia i utrzymywania strategicznego dostosowania celów i zdolności firmy do zmieniających się szans rynkowych. Powinien być naszą wskazówką dokąd chcemy zmierzać i co mamy poszukiwać.
Etapy:
1) Analiza sytuacji przedsiębiorstwa- rozpoczyna się od pełnej oceny wewnętrznej firmy i oceny relacji
2) Planowanie
3) Wdrażanie planu
4) Kontrola
Stwierdzenie misji- wyrażenie celu organizacji tego co zamierza ona osiągnąć w szerszym otoczeniu, jest to kierunek dla działania organizacji, jej filozofii i kultury organizacyjnej. Misja powinna być zorientowana na rynku. Musi określać w jakim biznesie działamy. Z misji powinno wynikać: sektor <branża> w którym działamy, wiedza o kliencie dla którego spełniamy swoją ofertę, musimy wyraźnie stwierdzić dlaczego podjęliśmy działalność, jakiego rodzaju przedsięwzięciem jesteśmy.
Audyt zewnętrzny przedsiębiorstwa- szczegółowe zbadanie rynku, konkurencji i otoczenia w którym działa organizacja, kanałów dystrybucji i marketingowych
Audyt wewnętrzny przedsiębiorstwa- analizuje aspekt działania firmy ze skutkami jej działania w mikrootoczeniu
Temat pracy: konkurowanie w aspekcie analizy swot. (kiedy konkurowanie może być szansą lub zagrożeniem a kiedy słabą lub silną stroną, co ją określa/ wyznacza- czynnik/ wskaźnik, uzasadnić przykłady- gotowe na 15 grudnia, 1-1,5 strony
annakrusz