kino domowe 1.pdf

(394 KB) Pobierz
zastosowania
Przegl¹d rozwi¹zañ kina domowego
mu. Stop-klatka ma cyfrow¹ jakoæ w pe³-
nym znaczeniu tego okrelenia.
Film na DVD mo¿e zostaæ nagrany
przy wykorzystaniu dziewiêciu kamer,
ustawionych pod ró¿nym k¹tem. Widz
sam wybiera, z której z nich pragnie le-
dziæ rozgrywaj¹c¹ siê akcjê. Obecnie
w taki sposób s¹ nagrywane g³ównie
koncerty oraz filmy erotyczne. Dla twór-
ców kina artystycznego jest to wci¹¿ wy-
zwanie.
Zapis dwiêku na p³ycie DVD-Video
daje ogromne mo¿liwoci. Na jednym
kr¹¿ku producent mo¿e umieciæ do
omiu cie¿ek audio (np. nagranych w ró¿-
nych wersjach jêzykowych), z których
ka¿da mo¿e mieæ do omiu oddzielnych
kana³ów dwiêkowych. Najpopularniej-
szym formatem zapisu dwiêku, stosowa-
nym w DVD, jest Dolby Digital (AC-3).
Uzupe³nieniem podk³adu muzycznego
jest do 32 wersji podpisów, opracowanych
w ró¿nych jêzykach.
Na p³ycie DVD, poza filmem, produ-
cenci zazwyczaj umieszczaj¹ menu po-
zwalaj¹ce na ³atwy dostêp do dodatko-
wych materia³ów np. biografii aktorów
i twórców obrazu, scenariusza czy inne-
go rodzaju informacji.
Cyfrowy
Cyfrowy
iluzjon
iluzjon
Trzy drogi
Co to wszystko ma wspólnego z kompu-
terami? Bardzo wiele. Dostêpnoæ
i wci¹¿ spadaj¹ce ceny napêdów DVD-
-ROM oraz stale rosn¹ca moc obliczenio-
wa procesorów daj¹ szansê szerokiej rze-
szy posiadaczy pecetów na zamianê ich
blaszaka w domowy odtwarzacz wi-
deo. Bez ma³a rok temu (CHIP 12/98, s.
120) pisalimy o kartach dekoduj¹cych
filmy DVD urz¹dzeniach niezbêdnych
do zapewnienia p³ynnego odtwarzania
ruchomych obrazów. Dzi, dziêki po-
wstaniu tzw. programowych dekoderów
Zaledwie roku temu pojawi³y siê na naszym rynku pierwsze
modele odtwarzaczy DVD oraz filmy zapisane na srebrnych
kr¹¿kach. Dzisiaj, gdy hit minionego lata film Matrix wy-
dano w USA tylko na p³ycie DVD, mo¿na ju¿ mówiæ o ustano-
wieniu standardu, z którym domowe kino wejdzie w XXI wiek.
D otychczas zestaw kina domowe-
dardu VHS. Filmy przechowywane s¹
w postaci cyfrowej na p³ycie optycznej
noniku nie zu¿ywaj¹cym siê w trakcie
wielokrotnego odtwarzania. Dwukrotnie
zwiêkszona zosta³a tak¿e rozdzielczoæ
nagranego materia³u z 288 do 576 linii
poziomych w standardzie PAL.
P³yta DVD dostarcza te¿ niespotyka-
nych dot¹d mo¿liwoci sterowania odtwa-
rzaniem. Dostêpne jest np. b³yskawiczny
przejcie do dowolnej sceny filmu zde-
finiowanej przez producenta w procesie
przygotowywania p³yty lub dowolnie wy-
branej przez widza. Oczywicie mo¿liwe
jest przewijanie z podgl¹dem z ró¿nymi
prêdkociami do koñca i do pocz¹tku fil-
go sk³ada³ siê na ogó³ z trzech ele-
mentów: telewizora, odtwarza-
cza VHS (SVHS) i ewentualnie wzmac-
niacza dwiêku stereo, w najlepszym wy-
padku Dolby Surround. Takie po³¹czenie
dawa³o ca³kiem dobr¹ jakoæ obrazu
i dwiêku. Niestety, kasety VHS zu¿ywa-
³y siê doæ szybko i jakoæ nagranego ma-
teria³u ulega³a z czasem pogorszeniu.
Istotnie wp³ywa³o to na komfort ogl¹da-
nia filmów.
spis treci
190 Know-how: podstawowe wiadomoci
o odtwarzaniu filmów z p³yt DVD
191 Podstawy: s³owniczek pojêæ i skrótów
192 Poradnik: jak mo¿na skonfigurowaæ
komputer do odtwarzania filmów
192 Podstawy: zalety i wady dekoderów
sprzêtowych
195 Graf: warianty rozwi¹zañ
196 Podstawy: zabezpieczenia na p³ytach DVD
198 Tabela: dane techniczne
200 Przegl¹d: dekodery programowe
203 Porady: ustawienia Cinemaster a
204 Przegl¹d: dekodery sprzêtowe
Kino w domu
Powstanie nowego formatu DVD-Video
rozwi¹za³o podstawowe bol¹czki stan-
190
listopad 11/99
944861232.104.png 944861232.115.png
zastosowania
Przegl¹d rozwi¹zañ kina domowego
podstawy
podstawy
S³owniczek
Dekodowanie strumienia wideo
Dolby Digital (AC-3) format zapisu i kom-
presji dwiêku stosowany na p³ytach DVD
i w telewizji cyfrowej. cie¿ka dwiêkowa fil-
mu mo¿e zostaæ nagrana z wykorzystaniem
od jednego do piêciu kana³ów oraz tzw. LFE
(Low Frequency Effect efekt niskotonowy).
Na p³ytach DVD najczêciej znajduje siê pod-
k³ad nagrany w uk³adzie 5.1 (tzn. 4 g³oniki
boczne + g³onik centralny oraz LFE), cho-
cia¿ mo¿na spotkaæ kr¹¿ki ze cie¿k¹ mono-
fonicz¹ lub Dolby Surround.
DTS (Digital Theatre Systems) format za-
pisu i kompresji dwiêku, alternatywny wobec
Dolby Digital. Charakteryzuje siê trzykrotnie
mniejszym stopniem kompresji (mniejsza
stratnoæ), co owocuje zachowaniem bardziej
wysublimowanych detali dwiêkowych.
Video Port element procesora graficznego
odpowiedzialny za wywietlanie strumieni wi-
deo, transmitowanych bezporednio ze ród³a
(np. tuner TV, dekoder DVD) do karty graficz-
nej z pominiêciem CPU i pamiêci komputera.
Taki sposób przesy³ania danych nie powodu-
je znacznego obci¹¿enia komputera. Video
Port zawiera procedury skalowania obrazu
i konwersji kolorów. Wystêpuje we wszystkich
nowych procesorach graficznych.
Zanim ujrzymy na monitorze obraz filmowy pochodz¹cy z odtwarzacza DVD, nasz
komputer musi wykonaæ mnóstwo pracy... (liczby znajduj¹ce siê w górnej czêci
rysunku okrelaj¹ przybli¿ony procentowy udzia³ danej operacji w ca³ym procesie
dekodowania strumienia wideo).
VPE (Video Port Extensions) rozszerzenia bi-
bliotek DirectDraw, niezbêdne do wywietlania
filmów DVD na ekranie monitora, zaimplemen-
towane po raz pierwszy w pakiecie DirectX 5.
DVD, temu niezwykle ¿mudnemu zada-
niu mo¿e sprostaæ komputer z proceso-
rem Pentium II 350.
Istniej¹ trzy sposoby odgrywania fil-
mów DVD za pomoc¹ komputerów oso-
bistych. Pierwszy z nich zosta³ ju¿ do-
k³adnie opisany na ³amach CHIP-a. Me-
toda ta wymaga instalacji osobnej karty
wspomagaj¹cej odtwarzanie sprzêto-
wego dekodera DVD. Wszystkie opera-
cje, zwi¹zane z dekodowaniem i wywie-
tlaniem filmów, przejmuje w³anie to
urz¹dzenie. Dziêki niemu do ogl¹dania
filmów wystarcza teoretycznie ka¿dy
komputer wyposa¿ony w magistralê PCI.
W praktyce, ze wzglêdu na wymagania
systemu operacyjnego, producenci kart
DVD zalecaj¹ co najmniej komputer PC
z procesorem Pentium.
porównawczym dekoderów (CHIP
12/98) i tecie kart ATI (CHIP 7/99,
s. 48). Rozpakowany strumieñ wideo
jest nastêpnie przekazywany do Video
Portu elementu procesora graficznego,
który umo¿liwia p³ynne wywietlanie fil-
mów. Najbardziej znanymi kartami gra-
ficznymi obs³uguj¹cymi IDCT i MC s¹
modele firmy ATI, bazuj¹ce na uk³adzie
Rage 128. Innymi popularnymi koæmi
obs³uguj¹cymi tylko MC, s¹ S3 Sava-
ge3D oraz Trident Blade 3D.
Ostatnia stosowana technika we
wszystkich etapach dekompresji DVD
wykorzystuje wy³¹cznie potencja³ obli-
czeniowy CPU. Zdekodowany strumieñ
wideo trafia, podobnie jak w poprzednim
przypadku, do Video Portu karty graficz-
nej. Jak ju¿ wspomniano, metoda ta wy-
maga niezwykle silnego procesora co
najmniej Pentium II 350.
Komputerowe DVD to nie tylko de-
kompresja obrazu, pecet odpowiada tak-
¿e za odtwarzanie przestrzennego
dwiêku. Dekodery s¹ w stanie przetwo-
rzyæ dwiêk wielokana³owy do postaci
zrozumia³ej dla kart dwiêkowych czy-
li zwyk³ego stereo. Ostatnio coraz po-
pularniejsze s¹ procesory audio, obs³u-
guj¹ce 4 lub 6 kana³ów fonii. Z tego do-
brodziejstwa korzystaj¹ g³ównie odtwa-
rzacze programowe, zapewniaj¹c wi-
dzowi znakomity dwiêk przestrzenny.
Jest to namiastka pe³nego, lecz niestety
drogiego zestawu Dolby Digital.
Przeplot filmy DVD s¹ na ogó³ zapisywane
w postaci 24 pe³nych ramek (klatek) na sekun-
dê, s¹ jednak predefiniowane do odtwarzania
w standardzie PAL/NTSC. Formaty te wywie-
tlaj¹ ramki obrazu z przeplotem, a wiêc ka¿da
ramka sk³ada siê z dwóch tzw. pól (pó³ramek).
Pole takie zbudowane jest z linii parzystych al-
bo nieparzystych obrazu. Podczas odtwarza-
nia pó³ramki wywietlane s¹ w odbiorniku TV
naprzemiennie z czêstotliwoci¹ 50/60 Hz. Po-
niewa¿ monitory komputerowe od dawna nie
pracuj¹ z przeplotem, podczas odtwarzania
DVD jest on usuwany za pomoc¹ jednej z tech-
nik: BOB lub Weave. Pierwsza polega na wy-
wietlaniu tylko jednego pola, a brakuj¹ce linie
s¹ interpolowane lub dublowane w proceso-
rze graficznym. Metoda druga wymaga
dodatkowych obliczeñ CPU, poniewa¿ przed
wywietleniem oba pola ramki s¹ ³¹czone i do-
piero wtedy przesy³ane do karty graficznej.
Format anamorficzny panoramiczne filmy ki-
nowe maj¹ stosunek szerokoci do wysokoci
obrazu równy 1,85:1 lub 2,35:1. Nagrywane s¹
jednak na tamie celuloidowej w formacie
1,33:1. Odpowiedniego zwê¿enia (o 25%)
w poziomie dokonuj¹ tzw. soczewki anamor-
ficzne. W przypadku filmów 2,35:1 na górze i na
dole ramki na³o¿one zostaj¹ dwa w¹skie, czar-
ne paski (ang. matte). Podobne zjawisko sto-
sowane jest przy przygotowaniu wiêkszoci fil-
mów DVD. Podczas odtwarzania obraz jest po-
nownie rozci¹gany do oryginalnej szerokoci.
W przypadku telewizorów 16:9 (czyli nieco
mniej ni¿ 1,85:1) przeskalowany film zajmuje
ca³¹ powierzchniê ekranu, na telewizorach
4:3 na górze i dole ramki filmu na³o¿one s¹ dwa
czarne paski. Do ogl¹dania filmów anamorficz-
nych na ekranie monitora zalecana jest roz-
dzielczoæ co najmniej 1024x768. Filmy takie
na ogó³ oznaczone s¹ na opakowaniach jako
przystosowane do TV 16:9.
Jeli nie dekoder, to...
Sposób drugi nie wykorzystuje specjal-
nej karty dekoduj¹cej. Technika ta jest
po³¹czeniem odtwarzacza programowe-
go z kart¹ graficzn¹, maj¹c¹ zaimple-
mentowane procedury wspomagaj¹ce
dekodowanie i wywietlanie DVD.
Wstêpne fazy dekompresji wykonuje
CPU, resztê zadañ przejmuje procesor
na karcie graficznej. Sprzêtowo wspo-
magane operacje obejmuj¹ proces IDCT
(odwrotna dyskretna transformata kosi-
nusowa) oraz MC (kompensacja ru-
chu). Obydwa zagadnienia zosta³y
opisane we wspomnianym tecie
191
944861232.126.png 944861232.137.png 944861232.001.png 944861232.012.png 944861232.023.png 944861232.034.png 944861232.045.png 944861232.056.png 944861232.060.png 944861232.061.png 944861232.062.png 944861232.063.png 944861232.064.png 944861232.065.png 944861232.066.png 944861232.067.png 944861232.068.png 944861232.069.png 944861232.070.png 944861232.071.png 944861232.072.png 944861232.073.png 944861232.074.png 944861232.075.png 944861232.076.png 944861232.077.png 944861232.078.png 944861232.079.png 944861232.080.png 944861232.081.png 944861232.082.png 944861232.083.png 944861232.084.png 944861232.085.png 944861232.086.png 944861232.087.png 944861232.088.png 944861232.089.png 944861232.090.png 944861232.091.png 944861232.092.png 944861232.093.png 944861232.094.png 944861232.095.png 944861232.096.png 944861232.097.png 944861232.098.png 944861232.099.png 944861232.100.png 944861232.101.png 944861232.102.png 944861232.103.png 944861232.105.png 944861232.106.png 944861232.107.png 944861232.108.png 944861232.109.png 944861232.110.png 944861232.111.png 944861232.112.png 944861232.113.png 944861232.114.png 944861232.116.png 944861232.117.png 944861232.118.png 944861232.119.png 944861232.120.png 944861232.121.png 944861232.122.png 944861232.123.png 944861232.124.png 944861232.125.png 944861232.127.png
zastosowania
Przegl¹d rozwi¹zañ kina domowego
zastosowania
Kino w domowych pieleszach
Celem badañ przeprowadzonych w laboratorium CHIP-a by³o tym razem poddanie próbie ogniowej
kilku wariantów rozwi¹zania jednego zadania: wykorzystania komputera PC jako si³y napêdowej
domowego zestawu kinowego.
D ecyzja o zakupie czytnika DVD
na p³ycie oraz wywietlania obrazu i od-
twarzania dwiêku wykorzystuj¹ ró¿ne
technologie, o ró¿nych proporcjach udzia-
³u rozwi¹zañ sprzêtowych i programo-
wych.
Stosunkowo najtaniej jest uzyskaæ wy-
sokiej jakoci obraz na monitorze kompu-
terowym. Badania w laboratorium pozwo-
li³y wyeliminowaæ warianty nie daj¹ce po-
¿¹danego efektu koñcowego. Przyjêto za-
³o¿enie, ¿e wynikiem tych prac bêdzie
przedstawienie
rozwi¹zañ zapew-
niaj¹cych efekty
w pe³ni zadowala-
j¹ce. Krótko mó-
wi¹c: obraz
i dwiêk musz¹
byæ odtwarzane
p³ynnie. Wykorzy-
stanie pozosta-
³ych mo¿liwoci
technologii DVD
oraz takie cechy,
jak np. wygoda obs³ugi wziêto pod uwagê
w drugiej kolejnoci. Przyk³adowe rozwi¹-
zania, wybrane sporód urz¹dzeñ i progra-
mów dostêpnych obecnie na naszym ryn-
ku, zilustrowane zosta³y w postaci grafu
decyzji na s. 195. Jak ³atwo zauwa¿yæ, dróg
prowadz¹cych do celu ogl¹dania filmów
DVD z akceptowaln¹ dla u¿ytkownika ja-
koci¹ jest wiele. Rozwi¹zania przez nas
prezentowane s¹ jedynie przyk³adami ze-
stawów spe³niaj¹cych postawione im wa-
runki.
Twarde realia
Podstawowym elementem, niezbêdnym
przy odtwarzaniu filmów DVD, jest czyt-
nik. Ka¿de z istniej¹cych na rynku urz¹-
dzeñ umo¿liwia p³ynne odtwarzanie fil-
mów, nie oznacza to jednak, i¿ ka¿de z nich
jest równie dobre. Warto zastanowiæ siê
nad zakupem czytnika drugiej generacji,
gdy¿ w przypadku wczeniejszych mode-
li odczyt p³yt
CD-R i CD-RW mo¿e okazaæ siê niemo¿-
liwy. Bardzo wa¿ne jest, by zwróciæ uwa-
gê na sposób potraktowania przez produ-
centa problemu zabezpieczeñ regional-
nych. Najlepszym wyborem s¹ czytniki nie
blokowane sprzêtowo (zabezpieczenie
oznaczane jako RPC-1). W przypadku
czytników oznaczonych jako RPC-2 mo¿-
liwe jest kilkakrotne prze³¹czenie wyko-
rzystywanej strefy, po czym nastêpuje jej
nieodwracalne zablokowanie. Po instala-
cji czytnika nale¿y pamiêtaæ o w³¹czeniu
dla niego trybu DMA, w przeciwnym ra-
zie odtwarzanie mo¿e nie byæ p³ynne. Na
tym etapie posiadaczy procesorów AMD
mo¿e spotkaæ przykra niespodzianka. Od-
powiednia opcja, obecna standardowo
w ustawieniach systemowych p³yt ze z³¹-
zamiast napêdu CD-ROM powinna
sk³oniæ do próby udzielenia sobie odpo-
wiedzi na pytanie: co jeszcze trzeba zro-
biæ, aby korzystanie z filmów nagranych
na p³ytach DVD sta³o siê tak samo ³atwe
jak s³uchanie muzyki z p³yt CD? W obu
Nale¿y pamiêtaæ
o prawid³owym
ustawieniu deinter-
lacingu (usuwania
przeplotu), w przeciwnym razie efekt roz-
je¿d¿ania siê linii obrazu mo¿e znacznie
utrudniæ ogl¹danie
tych przypadkach intuicyjnie traktujemy
komputer raczej jako substytut prawdzi-
wego odtwarzacza. Czy jest to tylko ta-
nia imitacja? Warto sprawdziæ.
195
O
podstawy
O co walczymy?
Zacznijmy od uwiadomienia sobie, do
czego d¹¿ymy. Idea³em, dostêpnym dla
nielicznych, by³by rozbudowany zestaw
kina domowego, z³o¿ony z wysokiej klasy
odbiornika telewizyjnego (najlepiej z kine-
skopem 100 Hz i szerokok¹tnym ekra-
nem), systemu nag³onienia obs³uguj¹ce-
go standard Dolby Digital i DTS oraz do-
brego odtwarzacza DVD. Wystarczy wejæ
do sklepu ze sprzêtem RTV, aby bolenie
uzmys³owiæ sobie cenê takiego wzorca.
Czy oznacza to, ¿e raczej nie bêdziemy
klientami wypo¿yczalni oferuj¹cych filmy
na noniku cyfrowym?
Nie jest tak le napêdy DVD do kom-
puterów s¹ ju¿ stosunkowo niedrogie. Nie-
stety, to jeszcze nie wszystko. Pomiêdzy
czytnikiem a ekranem monitora lub tele-
wizora wiele musi siê wydarzyæ. Dostêp-
ne obecnie systemy dekodowania zapisu
Zalety i wady dekoderów sprzêtowych
G³ównym atutem dekoderów sprzêtowych s¹ wyj-
cia sygna³u wideo w standardach composite
i S-Video, pozwalaj¹ce na bezporednie pod³¹cze-
nie odbiornika telewizyjnego. Obraz uzyskiwany
w telewizorze charakteryzuje siê wy¿sz¹ jakoci¹
ni¿ ten na ekranie monitora kolory s¹ ¿ywsze i bar-
dziej kontrastowe.
¯adna niemal karta graficzna, wspó³pracuj¹ca
zodtwarzaczem programowym, nie zapewni na od-
biorniku TV obrazu o jakoci uzyskiwanej z deko-
dera sprzêtowego. Wyj¹tkiem s¹ karty Matroxa i EL-
SY (seria Erazor). Mog¹ one przechwyciæ zdeko-
dowany strumieñ wideo i przes³aæ go bezpored-
nio do swoich wyjæ sygna³u TV, zapewniaj¹c ca³-
kiem dobr¹ jakoæ obrazu. Z kolei obraz uzyskany
z dekodera programowego na monitorze ma na
ogó³ wyblak³e, ciemne kolory i pomimo bardzo wy-
sokiej ostroci, nie mo¿e równaæ siê z wywietla-
nym na ekranie dobrego telewizora. Monitor zapew-
nia wiêksz¹ ostroæ obrazu, jednak kosztem wy-
pranych bladych i niekontrastowych kolorów.
Drug¹ zalet¹ dekoderów sprzêtowych jest zni-
kome obci¹¿enie procesora komputera pod-
czas odtwarzania. Cecha ta sprawia, ¿e dedyko-
wane karty odtwarzaj¹ce s¹ jedynym sensownym
rozwi¹zaniem dla posiadaczy starszych, wolniej-
szych komputerów.
Wszystkie dekodery sprzêtowe maj¹ zainstalo-
wane wyjcie audio S/PDIF, umo¿liwiaj¹ce bezstrat-
ne przes³anie cyfrowego sygna³u audio do ze-
wnêtrznego dekodera Dolby Digital. Tylko czêæ od-
twarzaczy programowych potrafi wykorzystaæ wyj-
cie S/PDIF dostêpne na niektórych kartach dwiê-
kowych (np. SoundBlaster Live!, urz¹dzenia z pro-
cesorami Vortex-1/2).
Podstawow¹ wad¹ karty dekoduj¹cej DVD jest
doæ wysoki koszt zakupu co najmniej 300 z³. Dru-
gim istotnym mankamentem jest na ogó³ przeciêt-
na jakoæ filmów odtwarzanych na monitorze kom-
putera. Najczêciej stosowane po³¹czenie analogo-
we pomiêdzy monitorem a kart¹ DVD (Creative Dxr2
czy Hollywood Plus) prowadzi do wyranej degra-
dacji obrazu. Wyj¹tkiem jest doæ drogi (oko³o 500
z³) i trudno dostêpny sprzêtowy dekoder Cinema-
ster, który przesy³a zdekodowany strumieñ wideo
bezporednio do karty graficznej.
192
listopad 11/99
944861232.128.png 944861232.129.png
zastosowania
Przegl¹d rozwi¹zañ kina domowego
podstawy
Jak wybraæ najlepszy zestaw?
Przyk³adowe zestawy:
Ia: Pentium MMX 200, dekoder RealMagic Hollywood Plus, dowolna karta dwiêkowa
Ib: Pentium II 350, ELSA Erazor III, SBLive!, ELSAmovie
IIa: Pentium MMX 200, Dxr3, SBLive!
IId: AMD K6-2 400, ATI DVD, ATI Rage 128, Monster MX-300
IId: Pentium II 400, PowerDVD, SBLive!, Matrox G-400
IIIb: Pentium II 400, PowerDVD, SBLive!, dowolna karta graficzna
IIIb: Pentium II 350, Monster MX300 (wraz z Soft DVD), dowolna karta graficzna
IIIc: Pentium II 350, Monster MX300, WinfastDVD, karta graficzna LEADTEK Winfast
czem Super Socket, niekiedy nie jest do-
stêpna. Aby móc uaktywniæ obs³ugê DMA,
nale¿y zainstalowaæ dodatkowe poprawki
autorstwa producenta procesora dla p³yt
z chipsetem ALI i VIA.
kie procesory, nie ma jednak gniazda AGP.
Wspieraj¹c tylko kompensacjê ruchu
(MC) oczekiwaæ mo¿na p³ynnego odtwa-
rzania przy wykorzystaniu co najmniej
procesorów Pentium II 233 MHz. Odtwa-
rzacze programowe stawiaj¹ najwy¿sze
wymagania i w tym przypadku komputer
nale¿y wyposa¿yæ co najmniej w Pentium
II 300 MHz. Posiadacze procesorów AMD
znajduj¹ siê w nieco gorszej sytuacji war-
to rozgl¹daæ siê za procesorem o czêstotli-
woci powy¿ej 400 MHz oraz kart¹ gra-
ficzn¹ wspomagaj¹c¹ odtwarzanie.
Wszystkie programowe playery wyma-
gaj¹ obecnoci sterowników DirectX
w wersji co najmniej 5. Zwi¹zane to jest
z pojawieniem siê w tej edycji procedur ob-
s³ugi technologii Video Port, wykorzysty-
wanej przy wywietlaniu dekodowanego
obrazu na ekranie monitora. Utrudnia to
zastosowanie programowych odtwarza-
czy w systemie Windows NT 4.0, w któ-
rym zaimplementowano tylko DirectX
3 (jak dot¹d, jedynym dzia³aj¹cym pod
kontrol¹ tego systemu jest WinDVD).
U¿ytkownicy Linuksa równie¿ musz¹
jeszcze nieco poczekaæ na kompletne roz-
wi¹zania. Pojawi³y siê ju¿ biblioteki obs³u-
guj¹ce CSS (Content Scrambling System
patrz ramka na s. 196), bêd¹ce wstêpem
do utworzenia w pe³ni funkcjonalnych od-
twarzaczy, z czasem wiêc na pewno posia-
dacze tego systemu bêd¹ usatysfakcjono-
wani. W lepszej sytuacji s¹ u¿ytkownicy
komputerów Macintosh. Ju¿ dzi mog¹
oni odtwarzaæ filmy dziêki wykorzystaniu
sharewareowego programu DVD-Player.
Co z sercem?
Wymagania stawiane procesorowi ró¿ni¹
siê diametralnie w zale¿noci od stopnia
sprzêtowego wspomagania odtwarzania
filmu. Posiadacze komputerów wyposa¿o-
nych w procesory klasy Pentium 133166
MHz mog¹ osi¹gn¹æ p³ynne odtwarzanie
filmów poprzez zastosowanie dekodera
sprzêtowego. Przy braku takowego deko-
dera wymagania nieco wzrastaj¹. Dla u¿yt-
kowników komputerów wyposa¿onych
w kartê graficzn¹ wspomagaj¹c¹ wywie-
tlanie MPEG-2 na etapie IDCT oraz MC
niezbêdnym minimum teoretycznie jest
procesor Pentium 200 MMX. Wiêkszoæ
starszych p³yt g³ównych, obs³uguj¹cych ta-
Szkie³kiem i okiem
Producenci nowoczesnych kart graficz-
nych czêsto nadu¿ywaj¹ sformu³owania
optymalizowany dla b¹d te¿ wspiera-
j¹cy technologiê DVD. Proces deko-
dowania strumienia wideo MPEG-2 jest
O
196
195
944861232.130.png 944861232.131.png 944861232.132.png 944861232.133.png 944861232.134.png 944861232.135.png 944861232.136.png 944861232.138.png 944861232.139.png 944861232.140.png 944861232.141.png 944861232.142.png 944861232.143.png 944861232.144.png 944861232.145.png 944861232.146.png 944861232.147.png 944861232.002.png 944861232.003.png 944861232.004.png 944861232.005.png 944861232.006.png 944861232.007.png 944861232.008.png 944861232.009.png 944861232.010.png 944861232.011.png 944861232.013.png 944861232.014.png 944861232.015.png 944861232.016.png 944861232.017.png 944861232.018.png 944861232.019.png 944861232.020.png 944861232.021.png 944861232.022.png 944861232.024.png 944861232.025.png 944861232.026.png 944861232.027.png 944861232.028.png 944861232.029.png 944861232.030.png 944861232.031.png 944861232.032.png 944861232.033.png 944861232.035.png 944861232.036.png 944861232.037.png 944861232.038.png 944861232.039.png 944861232.040.png 944861232.041.png 944861232.042.png 944861232.043.png 944861232.044.png 944861232.046.png 944861232.047.png 944861232.048.png 944861232.049.png 944861232.050.png 944861232.051.png 944861232.052.png 944861232.053.png 944861232.054.png 944861232.055.png
 
zastosowania
Przegl¹d rozwi¹zañ kina domowego
podstawy
wieloetapowy (jego dok³adny opis znajdu-
je siê w CHIP-ie 12/98, s. 120). Aby mo¿-
na by³o mówiæ o rzeczywistym wsparciu
dekodowania przez kartê, musi ona przej-
mowaæ na siebie wykonanie kompensacji
ruchu (MC) b¹d te¿ odwrotnej dyskret-
nej transformaty kosinusowej (IDCT). Je-
¿eli karta wspomaga konwersjê kolorów
(np. Voodoo 3, Riva TNT/TNT2) lub
sprzêtowe nak³adanie napisów (np. Ma-
trox G200/G400, Riva TNT/TNT2), trud-
no mówiæ o wspomaganiu dekompresji
DVD. Wp³yw tych operacji na ca³oæ pro-
cesu dekodowania jest znikomy. W chwi-
li obecnej tylko ATI Rage 128 oraz karty
oparte na chipsecie SiS6326 przejmuj¹ na
siebie wykonanie zarówno MC, jak iIDCT.
W przypadku kart skonstruowanych na
bazie chipów ATI Rage Pro, S3 Savage,
Trident Blade 3D, Intel 810/752, Perme-
dia 3 procesor zwolniony jest z obowi¹z-
ku wykonania kompensacji ruchu.
Nawet jeli obraz prezentowany przez
odtwarzacze na ekranie monitora jest do-
brej jakoci, u¿ytkownik mo¿e jednak na-
braæ ochoty na ogl¹danie filmów na nieco
wiêkszym ekranie. Czêæ kart graficznych
zawiera wród swych z³¹czy wyjcie TV,
nie nale¿y jednak tego faktu przeceniaæ.
W wiêkszoci przypadków obraz z DVD
wywietlony na ekranie telewizora po-
przez to wyjcie bêdzie nie najwy¿szej ja-
koci. Chlubnymi wyj¹tkami od tej regu³y
s¹ karty ELSA Erazor oraz Matrox, prze-
sy³aj¹ce strumieñ wideo bezporednio do
wyjcia TV.
Jak zabezpieczono filmy DVD
I. Kody regionów
(RPC Region Protection Change)
wiat zosta³ podzielony na szeæ stref regional-
nych (patrz mapka). Oprócz zaznaczonych istnie-
je tak¿e region 7, obecnie nie wykorzystywany,
oraz 8, do którego zaliczane s¹ rodki lokomo-
cji, np. samoloty czy autobusy. Jest jeszcze tzw.
region zerowy, który umo¿liwia odtwarzanie p³yt
pochodz¹cych ze wszystkich innych stref.
W przypadku komputerowego zestawu DVD-ROM
+ dekoder (programowy czy sprzêtowy) ominiêcie ta-
kiego zabezpieczenia jest stosunkowo proste. W In-
ternecie mo¿na znaleæ wiele programów pozwalaj¹-
cych na szybk¹ zmianê bie¿¹cej strefy dekodera wiê-
cej ni¿ standardowe piêæ razy. Sytuacja komplikuje
siê, kiedy czytnik DVD ma na sta³e wpisany kod regio-
nu. W takim przypadku mo¿e pomóc uaktualnienie
programu steruj¹cego napêdu (tzw. firmwareu).
Po roku 2000 wszystkie
sprzedawane napêdy
DVD maj¹ mieæ ustalony
region odtwarzania.
II. Macrovision
Technika makrowizji unie-
mo¿liwia nielegalne nagra-
nie filmu DVD np. na kase-
tê VHS. Polega to na takim
zmodyfikowaniu parame-
trów analogowego sygna-
³u wizyjnego, aby zapis
uzyskany na tamie nie
spe³nia³ norm (np. brak
synchronizacji).
Dekodery programowe wymagaj¹, aby karta gra-
ficzna maj¹ca wyjcia wideo mog³a wygenerowaæ sy-
gna³ wizyjny, zabezpieczony systemem makrowizji.
W przeciwnym wypadku odmawiaj¹ odtworzenia
chronionego filmu. Niestety, Macrovision support jest
sprawdzany równie¿ w przypadku kart pozbawionych
wyjæ wideo. Wszystkie dekodery sprzêtowe obs³ugu-
j¹ standard makrowizji.
Kody regionów maj¹ za zadanie utrudniæ dystry-
bucjê filmów DVD-Video w miejscach nie po¿¹da-
nych przez producenta/dystrybutora filmu, jeli
obawia siê on, ¿e mog¹ zostaæ ograniczone jego
zyski. Przyk³adowo: podczas gdy w USA film zosta-
je wydany na rynku wideo, w Europie mo¿e on mieæ
dopiero premierê kinow¹. Producent planuje roz-
poczêcie dystrybucji europejskiej wersji kr¹¿ka z fil-
mem za kilka miesiêcy, kiedy przestanie zarabiaæ
na sprzeda¿y biletów. Zabezpiecza wiêc amerykañ-
sk¹ edycjê p³yty DVD, ustalaj¹c pierwszy region od-
twarzania. Odtwarzacz z drugiego regionu, w któ-
rym znajduje siê Europa, odmówi odczytania takie-
go kr¹¿ka. Region odtwarzania powinien byæ ozna-
czony zarówno na p³ycie, jak i jej opakowaniu.
III. CSS (Content Scrambling System)
Cyfrowa technika autoryzacji i szyfrowania plików,
która uniemo¿liwia skopiowanie zawartoci p³yty
DVD-Video na dysk twardy. Ka¿da próba kopiowa-
nia danych z zabezpieczonego kr¹¿ka zakoñczy siê
niepowodzeniem.
Wa¿nym elementem zestawu jest wy-
korzystywana karta muzyczna (patrz test
kart dwiêkowych s. 90). Dobrym, przy-
sz³ociowym rozwi¹zaniem jest zakup
karty wyposa¿onej w cyfrowe z³¹cze
S/PDIF. Je¿eli u¿ytkownik posiada
wzmacniacz Dolby Digital, bezstratne cy-
frowe po³¹czenie bêdzie bardzo przydat-
ne. Ze wzglêdu na wysok¹ cenê takiego ze-
stawu, niestety, nie ka¿dy mo¿e sobie na
niego pozwoliæ. W tej sytuacji warto za-
opatrzyæ siê w kartê obs³uguj¹c¹ cztery g³o-
niki. Obecnie mo¿na wybieraæ pomiêdzy
SBLive!, kartami z chipsetem Vortex 1/2,
Yamaha YMF 744, YMF 724 oraz uk³ada-
mi ForteMedia. Jest to oczywicie swego
rodzaju proteza, nie dorównuj¹ca mo¿-
liwociom zewnêtrznych wzmacniaczy
dwiêku AC-3. Nadal jednak mo¿emy
oczekiwaæ dwiêku przestrzennego bar-
dzo dobrej jakoci.
przez u¿ytkowników mog¹ byæ ró¿ne. Ma-
³o tego, mog¹ byæ one spe³nione na wiele
ró¿nych sposobów. Na diagramie
(s. 195), staralimy siê przedstawiæ drogi
postêpowania, którymi mo¿na pod¹¿yæ.
Dla wielu u¿ytkowników bardzo wa¿-
ne jest, by obraz z p³yty DVD wywietla-
ny by³ na ekranie telewizora. Najlepszym
rozwi¹zaniem jest w takiej sytuacji zakup
dekodera sprzêtowego (Ia). Obraz uzyska-
ny w ten sposób na ekranie telewizyjnym
wyró¿nia siê dobr¹ jakoci¹. Jednoczenie,
dziêki przejêciu przez kartê ca³oci opera-
cji zwi¹zanych z dekodowaniem obrazu,
zestaw ten bêdzie dzia³a³ nawet w s³ab-
szych konfiguracjach sprzêtowych.
Kolejne rozwi¹zanie (Ib), zapewniaj¹-
ce dobry obraz na ekranie telewizora, za-
k³ada wykorzystanie kart graficznych EL-
SA Erazor b¹d Matrox. Na razie s¹ to je-
dyne karty z wyjciem TV, oferuj¹ce do-
br¹ jakoæ wywietlanego na odbiorniku
telewizyjnym obrazu. Dzieje siê tak dziê-
ki bezporedniemu skierowaniu strumie-
nia wideo do wyjcia telewizyjnego. Karty
te nie wspieraj¹ dekodowania obrazu,
Przestrzenny wiat dwiêku
Jedn¹ z zalet zestawów DVD jest dwiêk
o jakoci nie spotykanej we wczeniej-
szych rozwi¹zaniach. Na p³ycie DVD mo¿-
liwe jest jednoczesne nagranie do omiu
strumieni audio w standardzie Dolby Di-
gital (AC-3), LPCM, MPEG-1 lub MPEG-
2. Opcjonalnie mo¿e równie¿ pojawiæ siê
sygna³ w formacie DTS.
Standard AC-3 wykorzystuje maksy-
malnie szeæ, w pe³ni odseparowanych ka-
na³ów: lewy, prawy, lewy tylny, prawy tyl-
ny, centralny oraz kana³ efektów niskoto-
nowych (LFE). Nie mo¿na myliæ go z ty-
powym kana³em subwoofera. LFE po-
wstaje w wyniku wiadomego utworzenia
przez in¿ynierów dwiêku odrêbnego stru-
mienia danych audio, s³u¿¹cego uwypu-
kleniu efektów niskotonowych zgodnie
z zamierzonym przez re¿ysera scenariu-
szem. W przypadku typowego wykorzy-
stania subwoofera wzmacniane s¹ wszyst-
kie niskotonowe dwiêki.
Cel jeden, a dróg wiele...
Nie ma sposobu, by wskazaæ idealny dla
ka¿dego u¿ytkownika zestaw kina domo-
wego. Warunki stawiane takim systemom
O
198
196
listopad 11/99
944861232.057.png 944861232.058.png 944861232.059.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin